Pony verkopen: proefperiode toestaan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 09:23

CCindy schreef:
@ Myrthe : dat is zo, komt natuurlijk ook omdat het voor een verkoper beter is om geen proefperiode te doen, en voor een koper juist wel. Daarom denk ik dat dit wel een goede oplossing is, ik ken de mensen nu redelijk, ziet er allemaal goed uit en het meisje is ook heel lief. De tussenpersoon heeft een handelsstal, hij kan zich negatieve publiciteit ook niet echt veroorloven. Er komt een goed contract, dat sowieso!

En die aanbetaling.. ga je die teruggeven als het paard weer retour komt?
Ik heb ooit eens een jonge hengst willen kopen - het dier zou bij de eigenaar gecastreerd worden en daar blijven staan totdat hij 100% goed door de castratie heen kwam. (NB: de castratie was niet op mijn verzoek) Dat was mijn voorwaarde en ik deed een voorlopige aanbetaling van - toen nog in guldens - een bedrag van 1000 om er zeker van te zijn dat het paard voor mij gereserveerd bleef. Ingreep op zich verliep goed maar het dier ontwikkelde erna een enorme ontsteking.
In de weken erna ben ik regelmatig gaan kijken maar zag dat het paard er niet op vooruit ging en ik heb toen besloten van de koop af te zien.
Mijn aanbetaling van 1000 gld, daar kon ik naar fluiten.
Nu ben ik bepaald geen watje en juridisch goed onderlegd - om mijn gelijk te krijgen (en m'n centen terug) had ik naar de rechter kunnen stappen met m'n papiertje.
Met eventueel een bodemprocedure in het vooruitzicht .. weet je wat dat kost aan stress en geld?

Nu is dit verhaal niet helemaal van toepassing op jouw voorval maar wél dat het hier ging om mensen die ik kende, heel aardig en gezellig waren, en bovendien een reputatie te verliezen hebben in de paardenwereld. Een handelsstal met een bekende naam.
Met andere woorden: op iemand's blauwe ogen kun je niet vertrouwen, een reputatie te verliezen zegt ook niks. Een rechtsgeldig document ook niet, tenzij je bereid bent om ten koste van veel geld, tijd en stressgedoe door te knokken.

Mousmous

Re: Pony verkopen: proefperiode toestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 09:52

Ik zou zelf ook de papieren van de pony achterhouden tot het hele bedrag betaald is.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 10:27

Papieren blijven sowieso bij mij, tot na de proefperiode. Ik vind het ook eng, maar ze krijgt het daar goed en ik wil daarom wel een beetje van mijn eisen inkorten, om Thiba de kans te geven daar te kunnen staan. Het komt vast wel goed, en mocht het niet goed gaan, zijn wij bereid het geld, de tijd en de stress te investeren voor een rechtzaakje.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 10:32

Ik heb onlangs ook pony's verkocht met een proeftijd. Die kopers betaalden wel degelijk een aanbetaling en deze kregen ze terug als de pony niet beviel. Het papier hield ik zelf en we stelden een contract op waar beide partijen het mee eens waren en waarin alle afspraken duidelijk staan vermeld.

Een aanbetaling is niet ongewoon. Ze moeten toch voor die pony betalen :)

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:22

Ik heb bij het verkopen van mijn pony ook een proef/lease periode gedaan.
Het ging ook een klein meisje, waarvan ik dacht ach waarom ook niet, vaak voor die kleintje is het wel eng zo de eerste keer.
Kan ze mooi thuis even oefenen, contractje op gesteld, maar uiteindelijk zal ik het NOOIT meer doen, ben er gelijk van genezen :')

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 13:47

Pletje123 schreef:
Ik heb onlangs ook pony's verkocht met een proeftijd. Die kopers betaalden wel degelijk een aanbetaling en deze kregen ze terug als de pony niet beviel. Het papier hield ik zelf en we stelden een contract op waar beide partijen het mee eens waren en waarin alle afspraken duidelijk staan vermeld.

Een aanbetaling is niet ongewoon. Ze moeten toch voor die pony betalen :)

Is het bij jou helemaal goed gegaan? Geen slechte ervaringen mee?

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 13:47

NienSCHaap schreef:
Het ging ook een klein meisje, waarvan ik dacht ach waarom ook niet, vaak voor die kleintje is het wel eng zo de eerste keer.
Kan ze mooi thuis even oefenen, contractje op gesteld, maar uiteindelijk zal ik het NOOIT meer doen, ben er gelijk van genezen :')

Wat is er mis gegaan, als ik vragen mag? :)

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:13

CCindy schreef:
NienSCHaap schreef:

Wat is er mis gegaan, als ik vragen mag? :)

Dit doe ik even via een pb.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:38

Cindy, hier is het vlekkeloos verlopen :) De ene pony ging 2 maanden op proef omdat het een heel lastig dier was en de ander een week.

JoRa20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:34

Ik heb zelf mijn paard eerst een maand proefgereden bij de mensen waar ik hem kocht. ik heb hier niks voor betaald maar mocht met hem naar buiten enz. Zo leer je het paard ook kennen en weet je ook hoe hij het op andere plekken doen dan alleen in de bak.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:37

Ik heb mijn pony op 8 weken proefperiode laten gaan. Nu na 6 weken is ze er gelukkig helemaal uit :D deze week wordt de rest van het geld overgemaakt en is hij officieel verkocht :)

Ikzelf wilde ook graag een proefperiode aangezien mijn pony niet de makkelijkste is en je er pas echt achter komt of het klikt als hij er is. Nou had ik ook wel verwacht dat het goed zou gaan bij haar, de klik was er al meteen, de dingen waar ik met hem tegenaan liep waren bij haar geen probleem en vooral bij haar thuis kon hij dag en nacht buiten staan ipv op een stalletje grotendeels op de dag (kan hij niet goed tegen, logisch) en is hij ook weer compleet veranderd qua gedrag, ten goede uiteraard.

Wij hebben een goed contract opgesteld, waar ik iig helemaal in gedekt was qua aansprakelijkheid, kosten, ik kon geen kreupel paard terug krijgen, etc. Ook heeft zij wel een aanbetaling gedaan. Dit zou ik persoonlijk wel eisen :) Is voor beide partijen toch wat prettiger en vastigheid. Ik kan anders wel ons contract je eens pb'en?

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:12

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het raar vind dat ze een pony kopen, en toch maar de helft betalen.

Als ik een heel duur zadel koop bij een ruitersportzaak betaal ik ook eerst het hele bedrag. Als hij niet bevalt of past kan ik hem binnen een termijn terugbrengen / laten aanpassen.
Is toch raar dat ik maar de helft ga betalen???

Als zij jouw paardje echt graag willen hebben zullen zij het hele bedrag moeten betalen maar kan jij coulance halve met hen afspreken dat ze het paard (zonder kleerscheuren) terugbrengen binnen 14 dagen.

Het is niet meer dan normaal om een paard te kopen en dan te betalen (het hele bedrag!!). Vind het een rare regeling die zij willen en ik was er niet mee akkoord gegaan.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:20

Een zadel heeft geen eigen karakter zoals een pony dat wel heeft :)

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:22

Precies :)

Ik was doodsbang dat mijn vorige pony binnen een maand weer te koop zou komen te staan. Het is een schat van een dier, maar erg sterk en echt een eigen wil. Kan jij hem niet de baas dan is het echt geen leuk dier :n (als in sleurt je alle kanten op). Dat heb ik weleens gehad met verzorgers. Een proefperiode (met een heel goed contract) was voor mij dus echt een uitkomst :)

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:27

daar gaat het toch niet om?

Ze kopen toch een (roerend)goed? Of hij nou op 4 benen staat of niet..
Als je voor een paard gaat kijken, en je beslist eenmaal om hem te willen meenemen dan weet je toch dat je moet betalen? Niet de helft, nee helemaal.

Mocht hij niet bevallen om welke reden dan ook dan heb je op schrift dat je binnen het gestelde termijn hem kan terugbrengen en dat je dan je geld terugkrijgt.

Dit is de normale gang van zaken hoor, niets geks. Het is juist raar dat je maar de helft betaalt bij het daadwerkelijk kopen van een roerend goed (in dit geval een paard).

Ze hebben hem nu eigenlijk ook niet gekocht.. als de verkoper kwaad wilt kan zij hem nog terugeisen ook, omdat het volledige bedrag niet is betaalt en de koper dus in gebreke blijft.. lijkt me nou ook niet de ideale situatie voor een koper

Anywayzz, ik vind het geen verstandig besluit om bovenstaande redenen. Je koopt iets of je koopt niet iets. Niet maar voor de helft.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:42

Ik zou zeggen het is een verkoop, inclusief betaling gehele koopsom, onder de ontbindende voorwaarde dat als binnen 2 weken na de verkoop blijkt dat de pony niet aan de eisen voldoet de koop ongedaan gemaakt zal worden (en jij het geld teruggeeft uiteraard). Dit zet, juridisch gezien, veel meer voet in de aarde dan dat ze de pony 2 weken in bruikleen nemen. Ze kunnen bij jou toch ook de pony ongelimiteerd uitproberen. Ik heb niet het hele topic gelezen dus mocht de knoop al zijn doorgehakt dan heb ik niks gezegd ;)

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:56

Ik heb twee keer een proef periode gedaan, eentje van 3wk en eentje van 2 wk. Beiden hebben het gehele bedrag betaald en zouden het terug krijgen als de pony niet beviel. Ik heb de papieren wel mee gegeven omdat de pony's in principe verkocht waren.

Ik doe het alleen niet meer. De dieren die ik nu wel eens verkoop zijn jonge paarden (heel kleinschalig handel) en ik wil gewoon niet meer 2 - 3 weken in de stress zitten of het goed gaat of niet. Daarnaast is er aan een jong paard wat net een aantal weken onder het zadel is gewoon veel meer te verknallen. En dat risico wil ik niet nemen. Ze mogen altijd zo vaak als ze willen komen rijden, willen ze niet kopen zonder proef tijd... nou dan niet.

Maar ik snap de TS wel dat zij het zo heeft opgelost.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:06

Idd wij doen het ook niet, nooit. Ze kunnen 200x proberen als ze willen maar als hij de poort uit gaat is hij verkocht en geheel betaald.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 13:06

Calanddra schreef:
Precies :)

Ik was doodsbang dat mijn vorige pony binnen een maand weer te koop zou komen te staan. Het is een schat van een dier, maar erg sterk en echt een eigen wil. Kan jij hem niet de baas dan is het echt geen leuk dier :n (als in sleurt je alle kanten op). Dat heb ik weleens gehad met verzorgers. Een proefperiode (met een heel goed contract) was voor mij dus echt een uitkomst :)

Thiba is gelukkig helemaal niet moeilijk, maar het kan natuurlijk altijd voorkomen dat ze zich op haar nieuwe stal niet op haar gemak voelt.. op haar vorige stal stond ze bijvoorbeeld vaak te weven, ik sta nu 4 jaar ergens anders en daar voelt ze zich top. Maar inderdaad, na zo'n proefperiode als deze niet goed gaat, komt ze terug bij mij. Beter dan dat ze weer door wordt verkocht en ik niet meer weet waar ze uithangt. Moet er niet aan denken!

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:17

Heb je de papieren meegegeven? Want ik denk zo maar eens aan artikel 86:3 BW..

Citaat:
Artikel 86
1 Ondanks onbevoegdheid van de vervreemder is een overdracht overeenkomstig artikel 90, 91 of 93 van een roerende zaak, niet-registergoed, of een recht aan toonder of order geldig, indien de overdracht anders dan om niet geschiedt en de verkrijger te goeder trouw is.

dat als iemand ter goeder trouw jouw paard koopt van jouw koper (nou ja, deels koper) dan verlies jij je eigendom over het paard....
Je gaat hier natuurlijk nooit van uit, maar heb je daar over nagedacht?

Er is een uitsluiting in deze wet:

Citaat:
3 Niettemin kan de eigenaar van een roerende zaak, die het bezit daarvan door diefstal heeft verloren, deze gedurende drie jaren, te rekenen van de dag van de diefstal af, als zijn eigendom opeisen, tenzij:
a) de zaak door een natuurlijke persoon die niet in de uitoefening van een beroep of bedrijf handelde, is verkregen van een vervreemder die van het verhandelen aan het publiek van soortgelijke zaken anders dan als veilinghouder zijn bedrijf maakt in een daartoe bestemde bedrijfsruimte, zijnde een gebouwde onroerende zaak of een gedeelte daarvan met de bij het een en ander behorende grond, en in de normale uitoefening van dat bedrijf handelde;

vooral als waarschuwing ;) hoop niet dat het op jouw van toepassing is.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 15:11

Calanddra schreef:
Ik kan anders wel ons contract je eens pb'en?

Heel graag! :)

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 15:12

Nee, ik geef geen papieren mee. Lijkt me logisch :)

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 13:37

CCindy schreef:
Nee, ik geef geen papieren mee. Lijkt me logisch :)

:') nee, heel logisch is je paard meegeven voor maar de helft van het geld ;)

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 19:38

Zonder papieren kunnen ze er weinig mee. Dus daar maak ik me weinig druk over. Daarnaast heb je altijd betaalbewijzen.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 14:37

Ik zou wel een echte klinische keuren aanraden een optische door een verzekering lijkt mij nu niet meteen het ideale uitgangspunt. ? (ook voor jezelf niet....)

(willen ze de pony niet op de foto hebben? want dat zou ik uberhaupt dan laten doen voordat de proefperiode ingaat....). Daarnaast zou ik in het contract zetten dat bij terug gave je weer een klinische keuring laat doen (om te kijken of je dier iig gezond terug wordt afgeleverd.....)

Papieren kun je weer opnieuw aanvragen:-)