CCindy schreef:@ Myrthe : dat is zo, komt natuurlijk ook omdat het voor een verkoper beter is om geen proefperiode te doen, en voor een koper juist wel. Daarom denk ik dat dit wel een goede oplossing is, ik ken de mensen nu redelijk, ziet er allemaal goed uit en het meisje is ook heel lief. De tussenpersoon heeft een handelsstal, hij kan zich negatieve publiciteit ook niet echt veroorloven. Er komt een goed contract, dat sowieso!
En die aanbetaling.. ga je die teruggeven als het paard weer retour komt?
Ik heb ooit eens een jonge hengst willen kopen - het dier zou bij de eigenaar gecastreerd worden en daar blijven staan totdat hij 100% goed door de castratie heen kwam. (NB: de castratie was niet op mijn verzoek) Dat was mijn voorwaarde en ik deed een voorlopige aanbetaling van - toen nog in guldens - een bedrag van 1000 om er zeker van te zijn dat het paard voor mij gereserveerd bleef. Ingreep op zich verliep goed maar het dier ontwikkelde erna een enorme ontsteking.
In de weken erna ben ik regelmatig gaan kijken maar zag dat het paard er niet op vooruit ging en ik heb toen besloten van de koop af te zien.
Mijn aanbetaling van 1000 gld, daar kon ik naar fluiten.
Nu ben ik bepaald geen watje en juridisch goed onderlegd - om mijn gelijk te krijgen (en m'n centen terug) had ik naar de rechter kunnen stappen met m'n papiertje.
Met eventueel een bodemprocedure in het vooruitzicht .. weet je wat dat kost aan stress en geld?
Nu is dit verhaal niet helemaal van toepassing op jouw voorval maar wél dat het hier ging om mensen die ik kende, heel aardig en gezellig waren, en bovendien een reputatie te verliezen hebben in de paardenwereld. Een handelsstal met een bekende naam.
Met andere woorden: op iemand's blauwe ogen kun je niet vertrouwen, een reputatie te verliezen zegt ook niks. Een rechtsgeldig document ook niet, tenzij je bereid bent om ten koste van veel geld, tijd en stressgedoe door te knokken.
deze week wordt de rest van het geld overgemaakt en is hij officieel verkocht
(als in sleurt je alle kanten op). Dat heb ik weleens gehad met verzorgers. Een proefperiode (met een heel goed contract) was voor mij dus echt een uitkomst