Leeftijdsgrens bijrijder vreemd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 12:48

Dubbelpost :o

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 00:10

rahna schreef:
Ik snap het heel goed.... Vooral als het een paard is zoals zo'n arabier!

Wel vind ik het jammer(ben zelf 13 jr) dat je bijv. voor een rustige haflinger ook 16+ zoeken, want ik ken menig kinderen/jongeren, die echt vele malen beter rijden dan volwassenen die al veel langer geven. Dus als het een paard is(kan best met karakter vind ik, uittesten etc.) zou ik het toch wel proberen, er zijn zat kinderen/jongeren die stevig in hun schoenen staan!Gelukkig heb ik het geluk gehad dat ze mij wel het vertrouwen geven, ondanks mijn leeftijd.
Ik ga voor het vuur voor dieren, en door regen ook ;)
Mijn verantwoordelijksheidsgevoel is vind ik wel goed. Ik zal ze nooit in de steek laten!
Ik vind rijden ook niet het belangrijkste!

Maar ik ken zat mensen bij wie het daar vooral om gaat.... :(
Al met al snap ik heel goed dat je iemand van 18+ vraagt, zelf ken je je paard tenslotte toch het beste?
Zolang het maar niet te overdreven word, een beetje lastig paard kan soms beter te berijden zijn door iemand van 12 dan door iemand van 30.
Veel jongeren zien dieren meer als iemand met gevoel, volwassenen[b]soms wat minder....
[/b]

[mod]Advertentie verwijderd, je kan een oproep plaatsen op de boktmarkt.[/

Nu is dit dus precies waar ik, ookal ben ik "pas" 16, voor huiver (wat ik gearceerd heb gezet).
Helemaal top als jongere of oudere ruiters met uittestende of streken-uithalende paarden kunnen dealen,
maar dat gaat 99 van de 100 keer op een manier die in mijn ogen hélemaal fout is.
(Nu zeg ik natuurlijk niet dat jij dit ook doet, maar als voorbeeld :) )
Ik kan door een school die ver weg zit (2 uur reizen per dag) doordeweeks ook bar weinig naar hem toe,
en zit al langer te twijfelen over een verzorgster, maar de angst dat ik iemand vertrouw en diegene na een tijdje alleen laat met mijn pony, waarna diegene gewoon lekker gaat doen waar ze zin in heeft, die is voor mij zeer aanwezig.
En helaas ook terecht, want dat is wat ik zó ontzettend veel zie.
Nu heb ik een zo goed als bomproof paard, als je een dode boom van 2 meter hoog aan z'n staart zou binden kijkt hij niet op of om
(dr zat een keer zo'n formaat boom vast in z'n staart, meneertje draaft gewoon lekker door),
maar hij heeft wel z'n eigenzinnigheid en daarmee moet voor mij op PRECIES mijn manier mee om gegaan worden,
en geen piepspuntje anders.

amyz

Re: Leeftijdsgrens bijrijder vreemd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 00:26

Noujaaa zeg wat een idioten! Jouw paard, lijkt me duidelijk dat niemand vor jou hoeft te gaan bedenken wat wel en niet kan :+

Ik mailde vroeger gewoon altijd, niet geschoten is altijd mis... Eerlijk gezegd ben ik ook nooit afgewezen op leeftijd, ik heb wel een hoop páárden afgewezen (was veeleisend; moest klikken en dat wist ik binnen een paar minuten als ik erop zat. Nog nooit mis gehad :P ). Heb een aantal paarden mogen verzorgen waar ik enorm veel van heb geleerd dus ben blij dat die leeftijdsgrens niet altijd werd gehandhaafd :)

Nu moet ik zeggen dat ik altijd vrij rustig en verstandig ( :+ ) ben geweest. Echt rare fratsen heb ik nooit uitgehaald en ik kwam nooit echt ''jong'' over... En kennelijk wist ik dat ook in mn mails over te brengen :)

Maar wel bijzonder dat ze voor jou even gaan bepalen of je een leeftijdsgrens mag hanteren :=

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 00:43

18+ is ook niet altijd alles hoor,
heb zelf een keer een verzorger voor mijn haflinger gehad en er waren een paar duidelijke regels.
niet voeren uit de hand en niet laten eten tijdens een wandeling(ik heb er een hekel aan om door mijn paard naar een graspol gesleurt te worden en had al een keer gehad dat mijn paard me jas kapot heeft getrokken omdat er dus een koekje in zat.)
geen moeilijke regels lijkt mij, en jawel hoor na een tijdje begon hij me weer mee te trekken naar de graskanten toe en begon hij weer te bedelen en aan me jas te trekken.
dat was meteen einde oefening
en achteraf hoorde ik dat zei dus op mijn 3 jarige was gaan zitten waar ik zelf net 3x op had gezeten.
en dat de afspraak was dat ze er voorlopig en zeker het eerste half jaar er niet op zou mogen.
nou dan ben je in mijn ogen gestoort en niet geschikt, en dan praten we over 25+

maar ik zou nu eerst kijken naar wat iemand kan en niet perse naar leeftijd.

matharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 10:11

Ghoh je moet maar durven! Op iemand zn paard gaan zitten waar je geen toestemming voor hebt! :o

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 10:50

:oo
Mensen doen ook rare dingen soms hoor...

Ik had voor Biscuit een meisje wat hem uiteindelijk zou gaan rijden + voor in de sport. Met haar sprak ik speciaal af, mams erbij en dan samen dingen oefenen. Gebeuren er ook geen dingen die ik niet wil..

Maarja, ik moest iemand hebben die klein genoeg was om hem te rijden en uit te brengen dus het was voor mij niet uit tijdgebrek, dat scheelt natuurlijk een heel stuk :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:39

Anita45 schreef:
Dit is nou precies de reden waarom ik huiverig ben om een advertentie hier op bokt of MP of waar dan ook te plaatsen voor een bijrijder/ster. Wat komt er op af en wat kun je daar van verwachten.

Da's al best redelijk te filteren :+ Ik zocht iemand die mijn grote en forse merrie met een behoorlijk karakter en weinig ervaring in bruikleen wou nemen, echt een handige ruiter die al ruime ervaring heeft in het springparcours. Krijg je allemaal mailtjes van kinderen wat het dan kostte om met mijn pony te rijden. :')

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:22

Je hebt groot gelijk!

In de eerste plaats: al zou je een pimpelpaarse ruiter van 50 willen, dan is dat nog jouw beslissing.

In de tweede plaats vind ik dat je juist heel verantwoordelijk handelt door beperkingen te stellen. Het is geen standaard paard en daar moet je ook geen standaard ruiter op zetten. Je neemt tenslotte ook geen onervaren ruiter van 18+, je wilt een combinatie van ervaring, overwicht, leeftijd (en ja, verzekering speelt een rol) en gevoel voor de omgang met een dominant paard.
Ook hoop je zo iemand te vinden met onafhankelijk vervoer en een goede kans dat die voor langere tijd kan komen anders komt het je paard ook niet ten goede. Een volwassene kan dat beter inschatten of dat gaat werken.
En ja, er zal wel een enkeling rondlopen van 18- die dat kan maar tenzij je zo iemand al persoonlijk kent en van diens kwaliteiten overtuigd bent, ga je dat niet voor de lol eens uitproberen met iemand die zelf (of via ouders) zegt dat ze dit aankan.
Overigens, wat denk je dat die ouders zouden zeggen wanneer blijkt dat hun talentje toch platgewalst wordt door jouw meneer en wiens schuld is het dan?!

Je hebt goede redenen en het is jouw paard. Niet toegeven dus!

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:35

Uiteraard heb je volkomen recht om een bepaalde leeftijdsgrens te nemen,al zou ik ook niet alles onder die leeftijd afkappen,ik heb een 15 jarige die héél netjes meehelpt met het verzorgen van de paarden en ook nog meedenkt,uitzondering waarschijnlijk maar de ene 14 jarige staat zijn of haar mannetje wel terwijl een "volwassene" soms vréselijk kinderachtig en onverantwoordelijk is,ik zou zeggen kijk goed naar de persoon zelf, je kan al veel uit een mail halen. Succes!

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 18:00

Volwassenen die niet sterk in hun schoenen staan vallen gauw door de mand bij paard lief. Die komen er niet eens op, is de klik er niet meteen.... jammer maar helaas gaat niet door. Ik wil mijn bijrijder ook de mogelijkheid geven om (western) wedstrijden te rijden en dan moet die wel 18+ zijn. Anders mag je niet starten.

Vandaag sinds 3 maand weer eens op meneer gezeten, veel dreigen met bokken en steigeren, niet voorwaarts. Ik weet wat en hoe ik moet handelen, dus er is niets gebeurt. Vele hadden hier hun handen vol aan gehad. Dat kreeg ik ook van mijn publiek te horen. (sensatie zoekers, dachten dat ik ging zandhappen)

xCHRLT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:15

Ik heb ook liever een volwassene op mijn paard hoor.. maar onder volwassen versta ik dan 16+. Ik voel me toch verantwoordelijk als er iets gebeurt met iemand die op mijn paard rijdt, door mijn paard. Als het nou een vrouw van 21 is die van mijn paard gedondert is, voel ik me niet heel erg aansprakelijk. Met een 11jarige vind ik dat een ander verhaal. Overigens vind ik ervaring natuurlijk ook heel erg belangrijk!

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:26

Het is toch nog altijd jouw keuze of jij voor een bijrijder kiest die 18+ is of niet. Ik zocht laatst naar een 18+'er. Waarom? Dat heeft er niet mee te maken dat ik jongere kinderen niet die kans gun, maar ik wil ook gewoon een leeftijdsgenootje erbij hebben, gewoon voor de gezelligheid. En natuurlijk speelt bij mij de verantwoordelijkheid en ervaring ook een rol. ;)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 19:37

Dat geld voor mij ook dat ik een "maatje" van eigen leeftijd wel prettig vind. Ook met eventueel buitenrijden. Ik heb niet echt veel met die jonge pubers, die zijn vaker eigenwijs zodat er eerder problemen door komen. Mijn interesses zijn ook anders dan van pubers.

ProBier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:41

Wie mijn eisen zou bekritiseren krijgt de wind van voren, en stevig ook. Koop lekker je eigen paard.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:47

Ik ben zelf 16 jaar maar ik snap heel goed dat je iemand van 18+ wilt hoor!
Al helemaal als ik topic's tegenkom dat een meisje van 14 met haar verzorgpaard het wedstrijdveld van de plaatselijke voetbalvereniging kapotcrosst, tja.. >;) Fijn, die mensen die het verpesten voor anderen.

Vaak hebben de 'iets' oudere meiden/vrouwen gewoon meer verantwoordelijkheidsgevoel en inzicht.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:28

Het is niet meer dan normaal ;) jij bent verantwoordelijk voor alles wat jou paard doet.
Iedereen is vrij om een leeftijd grens te stellen en dat vind ik ook niet meer dan terecht.
Bij jongen kinderen zal ik me echt enorm verantwoordelijk voelen en soms wil je dat niet,
Je wilt op er kunnen vertrouwen dat het goed gaat, je de verantwoordelijkheid iets uit handen kan geven.
Zodat ze zich prima zelfstandig kunnen redden.
Vind het belachelijk dat mensen daar overstruikelen en boze reactie's over sturen, gewoon doorzoeken dan vind je wel een leuke pony voor de jonge categorie.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 17:56

rahna schreef:
Ik snap het heel goed.... Vooral als het een paard is zoals zo'n arabier!

Wel vind ik het jammer(ben zelf 13 jr) dat je bijv. voor een rustige haflinger ook 16+ zoeken, want ik ken menig kinderen/jongeren, die echt vele malen beter rijden dan volwassenen die al veel langer geven. Dus als het een paard is(kan best met karakter vind ik, uittesten etc.) zou ik het toch wel proberen, er zijn zat kinderen/jongeren die stevig in hun schoenen staan!

Ik ken heel veel kinderen die DENKEN beter te rijden dan volwassenen, ik ga echt niet een hele rits kinderen bij mijn paard laten om te ontdekken dat 9 van de 10 hem niet aan kan. Met alle gevolgen van dien

Gelukkig heb ik het geluk gehad dat ze mij wel het vertrouwen geven, ondanks mijn leeftijd.
Ik ga voor het vuur voor dieren, en door regen ook ;)
Mijn verantwoordelijksheidsgevoel is vind ik wel goed. Ik zal ze nooit in de steek laten!
Ik vind rijden ook niet het belangrijkste!

Ik wel, daarom zoek ik een BIJRIJDER

Maar ik ken zat mensen bij wie het daar vooral om gaat.... :(
Al met al snap ik heel goed dat je iemand van 18+ vraagt, zelf ken je je paard tenslotte toch het beste?
Zolang het maar niet te overdreven word, een beetje lastig paard kan soms beter te berijden zijn door iemand van 12 dan door iemand van 30.

Hier klinkt heel erg overschatting in door, jij komt dus niet op mijn paardjes

Veel jongeren zien dieren meer als iemand met gevoel, volwassenen soms wat minder...

En daar zit dus een gevaar in, volwassenen zien een DIER met karakter. Veel jongeren zien paarden als levende knuffels.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:14

Dat is duidelijke taal, Aikon. Ik ben het met je eens! :j

_JTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:15

De eigenaresse van het paard wat ik nu bijrijd had duidelijk aangegeven dat ze iemand zocht die 18 jaar minimaal was. Ze gaat binnenkort naar het buitenland ivm stage en is dan een paar maanden weg. Tja, dan ben je soms ook alleen op de stal. Ook krijg je een sleutel van stal etc zodat je altijd kan rijden/verzorgen. Ik vind het ook niet meer als begrijpelijk dat de stal iemand jonger als 18 niet toelaat, sommige meiden van 16 hebben wel een groot verantwoordelijkheidsgevoel maar vínd er maar eens één!

mauuud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:21

Wat raar dat je er zoveel kritiek op krijgt zeg.
Het is notabene jouw paardje!
Jij beslist toch wat er met hem gebeurd?
Hij is zelfs opgegroeid is jou, je kent hem dus door en door!

Ook is het een hengst, én deels arabier.
Dit maakt het dier vast erg temperamentvol. (Ik kan het mis hebben, ik ken het dier niet...)

Er zijn misschien wel kinderen die het aan zouden kunnen, maar die zijn erg zeldzaam.

Ik vind het erg vreemd dat mensen kritiek durven te geven op jouw eisen.

Jouw paardje, jij beslist!

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 18:47

Temperament heeft ie zeker, niet iedereen kan daar mee omgaan. Voor een kind met weinig ervaring en kennis is het vragen om ongelukken. Veel volwassenen zouden er ook moeite mee hebben, maar kunnen het allemaal beter inschatten.

Daarom snap ik de negatieve reacties ook niet, het is geen manege knol die alles braaf doet.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:50

Berichtjen van meiden onder de 18 negeren en verwijderen en alleen ingaan op 18+ berichten ;) (dat klinkt erg vreemd trouwens hahaXD). Zelf word ik zaterdag 18 en ik vind het een goed besluit. Helemaal meiden van rond de 13 a 14 jaar zijn gewoon minder groot en sterk en ervaren als meiden van ronde de 18 :) Vond mezelf vroeger ook al heel cool toen ik 14 was, maar nu ik 18 zie merk ik hoeveel ervaring je in de tussentijd opdoet!

Edit: ik heb de mazzel dat ik voor mijn shetlander een meisje van 9 heb kunnen regelen die zo rete goed kan rijden voor haar leeftijd! gewoon van de manege geplukt haha :) Ze bestaan dus wel, maarjaa... dat wil je wel eerst met eigen ogen op een makke pony zien :D

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 18:56

Hehe, *\o/* een 18- die de hersens heeft en gebruikt EN zelf kennis heeft. +:)+ Je bent een van de weinige. <<)

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:57

Vind daar helemaal niks mis mee hoor. Ik heb zelf op vrij jonge leeftijd wel verschillende bijrijdpaarden gehad, maar dat kwam omdat deze mensen mij dan al langere tijd kenden en hadden kunnen 'observeren' met andere paarden bij wijze van spreken. Een bijrijdpaard moet je verdienen in mijn ogen; de eigenaar vertrouwt jou hun paard toe. Ik ben zelf soms zelfs verrast geweest hoeveel ik met sommige bijrijdpaarden mocht doen, met in gedachte dat ik zelf, als ik een eigen paard had, dat waarschijnlijk niet had toegelaten, gewoonweg uit pure bezorgdheid. :+

Een leeftijdsgrens lijkt mij daarom heel redelijk. Jij kent je paard het beste, natuurlijk, maar daar gaat het niet eens om: het is jouw paard en dat betekent dat jij bepaalt hoe of wat. :)

Aleta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 19:00

Ik heb zoiets (met mijn 15 jaar), ik zou kijken naar hoe de persoon is in plaats van gelijk af te gaan op leeftijd. Je hebt inderdaad kinderen die lol met hun knol willen, maar imo heb je ook kinderen die verantwoordelijk met hun paard om kunnen gaan. :j
En oke, als je voor een jonge hengst een bijrijder zoekt dan snap ik dat je iemand van 18+ wil, dan moet je gewoon de reacties van die jongere kinderen negeren!