Ervaring met vossen; zijn ze moeilijker?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zijn vossen lastiger dan andere paarden?

ja, altijd
2 (1%)
ja, meestal wel
17 (8%)
weet ik niet
14 (7%)
nee
159 (79%)
vossen zijn juist makkelijker
7 (3%)

Totaal aantal stemmen: 199

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 13:39

Vroeger niets als vossen (lievelings kleur!) en nu palomino's en cremello.

Zijn ze sensibel ... ik vind van niet.
Maar ze zijn wel (vind ik) veel intelligente dan bruine of zwarte en daardoor misschien 'doordachte' dan andere paarden. Iets met verstand kan je niet met bruut gewend rijden en moet je met wat meer 'feeling' rijden. En daar wringt het schoentje bij bijna 99% van vos-merrie eigenaar ... ze denken dat ze allemaal kunnen rijden maar op een paard met net dat klein beetje meer intelligentie loopt het vaak mis ... en krijgt het paard de schuld.

Al mijn slechte ervaringen zijn met schimmels .... levens-gevaarlijk en oer dom! :( Maar dat is mijn ervaring en mening! :D

Kuggur

Re: Ervaring met vossen; zijn ze moeilijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 13:43

Allemaal puur toeval. Ik heb slechte ervaringen met een bonte. Schrikachtig, en heb bij een val mijn sleutelbeen gebroken. Dus alle bonte paarden zijn schrikachtig en gevaarlijk om te rijden? Lijkt me sterk.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 13:43

Alleen de vosmerries!

blackpegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 14:44

stef schreef:
NatasjavE schreef:

TS, denk maar zo: Gelderse Paarden staan bekend om het goede karakter en laat nou net de voskleur het meest voorkomen binnen de Gelderse polulatie.

Oh nee, dat bedoelde ik ook los van elkaar ;)

Ik verzorg een gelderse vosmerrie en zij was een echte lastpak hoorde ik. Ze is nu nog steeds niet de makkelijkste en een echte dondersteen. Bokken in galop, draken tijdens het longeren enz. :P

Maar ik ken ook veel vosjes die superbraaf zijn dus ik denk dat het toeval is :j

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 18:07

al mijn vier vossen zijn allen apartelingen. super lief maar af en toe echt een steekje los.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 18:08

Lijkt me sterk dat vossen moeilijker zijn, sterker nog, ze 3 braafste paarden zo'n beetje op stal bij ons zijn alle 3 vossen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 19:47

vossen zijn niet moeilijker..ze zijn juist slimmer!
en daarom krijgen ze snel het stempeltje dat ze moeilijk zouden zijn,maar ik vind ze juist superslim :D

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 19:49

Cassidy schreef:
De kinderen met rood haar die ik heb leren kennen (in mijn jeugd) waren wel feller en schoten meteen in de weerstand of gingen op de vuist als er wat was. Maar dat was weer het gevolg van pesterijen vanwege de haarkleur dan dat het echt in hun character zat. Ook daar vind je nature vs. nurture

Ik heb een dochter met rood haar, een pittige tante :Y) maar dat heeft weinig met haar haarkleur te maken, gepest wordt ze niet op school, vind ik zowiezo tegenwoordig minder tegen de roodharigen.

Ook heb ik een vos merrie, eigen fok (uit een bruin-zwarte moeder en een zwarte vader :') ) toen ze geboren werd heb ik toch wel even moeten slikken, maar een super dier! Erg aanhankelijk altijd vrolijk, super cool in haar hoofd.
We zijn haar nu zadelmak aan het maken, heeft tot nu toe geen pas verkeerd gezet, heeft veel vertrouwen in ons, zou haar niet willen missen.

astrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 20:00

Ik geloof hier niet zo in. Heb een vos merrie gereden zo mak als een schaap je kon er een klein kind op zetten voor een bosrit en ze kwamen samen ook weer terug. Alleen werken had ze niet uitgevonden. En in de groep altijd vooraan en het was echt de enige vos.
Nu een 3 jarige vos pony merrie, deze is makkelijker dan de zwarte.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 20:14

Ik heb een vosmerrie... En dat is soms echt een k*tknol!

Ben natuurlijk hartstikke blij met haar en ze heeft echt kwaliteit als springpaard, maar oh wat is ze moeilijk.. Gebruiksaanwijzing in het chinees. Ze is bijna nergens mee eens, laat dat erg merken...
Maandenlang duurde het voordat ik goed met haar om kon gaan tijdens het rijden, zo ontzettend slim zoveel manieren om ergens onderuit te komen! (mijn vorige vosruin was dat ook trouwens)
Soms keert ze zich naar mij toe met haar kont en geeft zo aan dat ze geen zin in me heeft. Ze heeft ontzettende voernijd. Ik heb periodes dan is er niks mee te beginnen. Zodra iets moeilijker wordt heeft ze er al geen zin in, gaat lopen bokken enz. Als ik per ongeluk tegen haar aan komt wordt ze gewoon boos, hetzelfde geldt voor als ze een balk eraf springt met springen. Soms wilt ze der stal niet uit en moet ik gewoon echt een klap op der kont geven, want dan heeft ze gewoon geen zin. Maar ze is over het algemeen wel heel lief richting mensen toe!

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 20:47

Ik heb tot op heden niet het artikel terug kunnen vinden waar onderzoek was gedaan naar rood harige mensen en voskleurige paarden.
Ik ben bang dat ik die ook niet terug zal vinden, denk dat iemand een aantal blaadjes mee naar huis heeft genomen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 11:59

lianne125 schreef:
al mijn vier vossen zijn allen apartelingen. super lief maar af en toe echt een steekje los.

Heb je ook andere paarden? Zo niet dan verdenk ik de eigenaar.... :D

itsbm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 17:06

Zooist schreef:
Mijn vos is de makkelijkste van het hele stel :))

ja mijne ook ;) dus ik heb geen idee hoe iedereen daarbij komt

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 20:09

Bij mijn ervaringen zijn vossen ook moeilijker bij ons op stal staan 5 vossen (als ik het goed heb)
1 is heel moeilijk
1 (van mij) ook een lastige kerel (moet je geen beginner opzetten)
de andere 2 vallen wel mee (1 daarvan is oud en stijf en de ander lessen kindjes op maar dat is wel een draakje) en 1tje heb ik nog nooit iemand op zien rijden.
Bij ons zijn de makelijkste juist zwart. :))
Mijn moeder heeft ook vosjes gehad vroeger en dat waren ook niet de makkelijkste.
Ik heb ook wel eens gehoord dat vos kleurige springmerrie's hele moelijke paarden zijn. :))

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 20:23

caresje schreef:
Bij mijn ervaringen zijn vossen ook moeilijker bij ons op stal staan 5 vossen (als ik het goed heb)
1 is heel moeilijk
1 (van mij) ook een lastige kerel (moet je geen beginner opzetten)
de andere 2 vallen wel mee (1 daarvan is oud en stijf en de ander lessen kindjes op maar dat is wel een draakje) en 1tje heb ik nog nooit iemand op zien rijden.
Bij ons zijn de makelijkste juist zwart. :))
Mijn moeder heeft ook vosjes gehad vroeger en dat waren ook niet de makkelijkste.
Ik heb ook wel eens gehoord dat vos kleurige springmerrie's hele moelijke paarden zijn. :))

Ik heb een voskleurige springmerrie, en ik kan je alleen maar gelijk geven!

ElonaPepo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 20:25

Sorry dat ik zeg maar ik vind dit echt dikke onzin, ik heb een vos.. En vind dit echt een van de liefste beestjes die ik ben tegen gekomen. Zowel onder het zadel als in omgang, ja hij is wat pittig tijdens het rijden maar welk paard kan dit niet zijn? En ja hij is wat eenkennig, maar welk paard is dit nou niet als die in 1 jaar 5x word verkocht.. En niet zo goed bij elk persoon word behandeld..

Roraima

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 20:27

Cassidy schreef:
Vossen moeilijk? Ik heb juist andere ervaringen.

Ik ben het er echter niet mee eens dat kleur niet uitmaakt. Paarden die in de kudde door een opvallende kleur onderaan in de rangorde komen te staan zijn heel anders in omgang dan de baas van de groep. Het vormt ze echt.

Laat bij ons de leider juist een vos zijn. Terwijl er ook nog een donkere bij is, die we al langer hebben dan de vos. De voskleurige is juist het braafst. Zo'n pony als hij, vindt je niet snel.