Beetje ongerust.. Zoon op buitenrit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 22:55

KingieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 23:12

Elma_ schreef:
Ziehier dus het bewijs dat mijn geheugen me echt in de steek laat, mn paardje had wel een scherp bit in. Wat is het.. Een pessoa?

http://img85.imageshack.us/img85/4821/scannen0004v.jpg
paarden geleverd krijgen, geen stands gezien

en vertrek
http://imageshack.us/f/692/scannen0002pd.jpg/

Haha dat is zeker al een tijdje terug! Die fjord, Helga is nu van mij, en geniet van haar welverdiende pensioen. Zij had trouwens altijd een stang in. Reden was, en is, de fjorden, haflingers en de tinker hebben er nogal een handje van om sterk te zijn. Nou weet ik dat je dat rijkunstig moet oplossen etc, maar aangezien dit vooral beginnerspony's zijn is dat niet echt aan de orde, en is het gewoon zaak dat ze remmen en sturen als ze dat moeten. En als je moet trekken met een trens, maar er niet aan hoeft te zitten met een stang, is dat uiteindelijker veel fijner voor een paard.

Ook mogen mensen nu echt niet zonder begeleiding naar buiten.. Pas als we de mensen kennen kunnen zij zonder begeleiding een buitenrit maken.

Zelf rijd ik ook bij manege groot, mijn verzorgpaard staat er. Ook begeleid ik af en toe de buitenritten. Nou kan ik niet voor mijn collega's spreken, maar ik kijk altijd goed hoe het gaat met de mensen en paarden onderweg, als er een mank loopt bel ik naar de manege en wordt hij ingewisseld.
De stallen worden sowieso 3, en vaak ook 4 dagen in de week uitgemest. Na het mesten worden er vlas uit zakken opgestrooid. Die grote kar met mot is al een tijd niet meer aan de orde.
De paarden kunnen gewoon liggen in de stands.

Was de haflinger waar het zoontje van TS op zat toevallig Tjeska? Dat zal wel moeten want dat is de enige die ingevallen is, de rest is mooi rond, geen ribben en ruggengraat te zien en ze glimmen allemaal! Er zijn misschien in totaal 3 paarden een beetje schraal maar die maken zich altijd druk, of worden al wat ouder.
De paarden hebben de hele dag door kuilgras te eten, en krijgen voldoende biks. Deze haflinger krijgt op een dag waar hij veel moet lopen gewoon 1,5 a 2 scheppen biks, 's ochtends en 's avonds. Is verder ook hartstikke blij, ik heb hem ook nog nooit zien staan trillen hoor! Sterker nog, hij loopt er altijd heel pittig bij. Hij is heel langgerekt gebouwd, dat vertekend ook een beetje, en helaas is hij inderdaad wel schraal. Maar we doen ons best!

De opgevouwen wollen dekens zijn er trouwens al lang niet meer! We hebben gewoon dunne dekjes met een bontje erboven. En een paard heeft een gelpad :)
Oja, op doordeweekse dagen gaan alle manegepony's met z'n allen lekker los, spelen in de bak. In het weekend kan dat helaas niet omdat de lessen op zaterdag al vroeg beginnen en op zondag gaan ze als er nog geen rit is ook soms de bak in. En de paarden worden zo vaak mogelijk in groepjes van 2(als het niet regent) buiten gezet.

Zijn er mensen die vragen hebben? Ik wil ze graag beantwoorden! :)

Elma_

Re: Beetje ongerust.. Zoon op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 23:18

Hey Kingie wat grappig dat dat nu jou paardje is! Helga idd, nu herinner ik het me :P
Was echt verder een enorm lief beest, kon er ook rustig een flink stuk mee galloperen zonder vreemde kunsten uit te halen voor ze weer stopten.
Verder tja, vind ik stang nooit echt een goed idee voor beginners, kinderen hebben toch de neiging te gaan trekken.

Maar goed dat het nu niet meer zonder begeleiding gaat :) Ookal was het wel erg leuk.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 23:23

Helga ken ik wel ja, ook heel vaak op gereden!

Maar dit gaat helaas niet op:

Citaat:
En als je moet trekken met een trens, maar er niet aan hoeft te zitten met een stang, is dat uiteindelijker veel fijner voor een paard.

Omdat het vaak ook beginners paarden betrof! Helga was daar het grootste voorbeeld van (samen met Bollie), maar ook Viola heb ik met stang gereden in het bos toen ze een jaar of 4 was, en met die dramkont en mijn onwetendheid ging dat heus niet altijd even charmant.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 23:24

Citaat:
Was de haflinger waar het zoontje van TS op zat toevallig Tjeska?
Nee, de naam van deze haflinger is Rakker en ik heb ondertussen begrepen dat hij altijd trilt. Op onderstaande foto van de pony lijkt het mee te vallen (weet niet hoe oud de foto is), maar hij is nu heel mager.
Afbeelding
Hij had een drukplek op zijn rug en het zadel paste slecht.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 23:25

Drukplekken heb ik "vroegah" op deze manege wel vaker gezien, maar het ergste vind ik nog altijd de manier waarop ze de stands altijd van nieuw zaagsel (of iets wat er op leek) hebben voorzien.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 23:27

Zaagsel zag ik niet, er lag voornamelijk heel veel stront in de stands! Ze waren bar smerig.

KingieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 23:34

Authentic schreef:
Drukplekken heb ik "vroegah" op deze manege wel vaker gezien, maar het ergste vind ik nog altijd de manier waarop ze de stands altijd van nieuw zaagsel (of iets wat er op leek) hebben voorzien.

Dat is dus al niet meer :)

En rakker, is vaak nogal een druktemaker. Heb ook hem nog nooit zien trillen.. Wel wil hij vaak niet stilstaan, daar is hij vaak te ongeduldig voor.
Het klopt dat hij nu ook een beetje schraal is, maar mager? :n Dat vind ik echt niet. Het is gewoon een blije pony die zich soms wat te druk maakt. Zadel weet ik verder niet, zou best kunnen dat omdat hij wel wat is afgevallen het wat slechter past. Maar daar wordt echt naar gekeken hoor. Het trillen zou ook best van de kou en of spanning kunnen komen, hebben ze wel vaker last van. Voor de paarden is een buitenrit ook wel een happening. En het was toen net koud aan het worden.

Haha ik zie toch vaak bij ons in de les dat de kinderen ze vaak juist erg losgooien. Tsja het is gewoon een noodzakelijk kwaad dan denk ik. Met trens zijn ze voor de kinderen(en zelfs volwassenen) vaak niet te houden, en met stang lopen ze erg braaf.

De stallen waren de dag ervoor nog uitgemest. En vaak worden ze zondagochtend ook nog gedaan. Maar als een paard 2 keer poept, dan is het gelijk al vies in zo'n stand. De stallen van de pensioenpaarden worden 3 keer per week uitgemest, maar de manegepaarden worden eigenlijk altijd 5 keer per week uitgemest.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 23:36

Maar als het gelijk zo vies is, wordt het dan niet eens tijd om op zoek te gaan naar een wat modernere manier van paarden houden? Namelijk op het paard gericht, qua uiterlijk was het altijd al net een paardrijfabriek.

KingieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 23:41

Authentic schreef:
Maar als het gelijk zo vies is, wordt het dan niet eens tijd om op zoek te gaan naar een wat modernere manier van paarden houden? Namelijk op het paard gericht, qua uiterlijk was het altijd al net een paardrijfabriek.

Er is al heel veel veranderd. Vind de stands ook niet ideaal hoor.. Denk dat niemand het echt vind. Maar om dat te veranderen, kost gewoon ruimte, geld en tijd, zo simpel is het. 2 stands is iets meer als een stal, dus dan moet je al of de helft van de paarden wegdoen, wat niet kan want je hebt ze nodig, of meer boxen bijbouwen. Maarja, waar ga je die zetten.
Er wordt echt gedacht aan het welzijn van de dieren, en steeds meer aan gedaan.
Dus het kost ook tijd.

Wat ik me afvraag, heeft TS met de eigenaar van de manege gepraat?

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 23:45

Ja maar 10 jaar geleden vonden ze het al niet ideaal. Tijd genoeg, ze verdienen ook aan die paarden... Ik heb ook op een manege gestaan waar ik het absoluut niet eens was met de manier van trainen, máar in de zomer kon je daar je manegepaard zelf uit de wei komen plukken! Die staan dan 24/7 op het land. De mensen van Groot hebben weiland, waarom niet voor de manegepaarden? Als ze dat zouden doen dan zouden ze in de zomer nog stallen kunnen verbouwen ook. Waarom zo veel paarden op een slechte manier houden, als je minder paarden op een GOEDE manier kunt houden?

De hoeveelheid paarden is dus duidelijk belangrijker dan het welzijn, en dat is jammer. Stands waren eind vorige eeuw al niet diervriendelijk volgens de grote meute. Waarom nu nog zoiets willen?

KingieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 23:58

Authentic schreef:
Ja maar 10 jaar geleden vonden ze het al niet ideaal. Tijd genoeg, ze verdienen ook aan die paarden... Ik heb ook op een manege gestaan waar ik het absoluut niet eens was met de manier van trainen, máar in de zomer kon je daar je manegepaard zelf uit de wei komen plukken! Die staan dan 24/7 op het land. De mensen van Groot hebben weiland, waarom niet voor de manegepaarden? Als ze dat zouden doen dan zouden ze in de zomer nog stallen kunnen verbouwen ook. Waarom zo veel paarden op een slechte manier houden, als je minder paarden op een GOEDE manier kunt houden?

De hoeveelheid paarden is dus duidelijk belangrijker dan het welzijn, en dat is jammer. Stands waren eind vorige eeuw al niet diervriendelijk volgens de grote meute. Waarom nu nog zoiets willen?

Tjsa zoals ik al zei, ik ben het ook niet eens met de stands. Vind ook niet dat ze per se mishandeld worden, maar het kan inderdaad beter.
Wat jij zegt is inderdaad heel logisch. Ik heb ook geen goed antwoord op jouw vragen/opmerkingen. Want de manege is niet van mij, dus weet geen beweegredenen etc.

Het overdag op het land staan is wel onhandig vanwege kinderen die hun pony niet zelf uit het land kunnen halen. Als je dan een les moet geven moet je al gauw 8 pony's uit het land gaan vissen. Dan zou je ze al 's avonds buiten moeten zetten, maar dan zijn er ook weer lessen. Waar dan de paarden in lopen maar ook wel een enkele pony. Ik snap ook best dat de eigenaar het bijvoorbeeld eng vind om ze 's nachts op het land te laten lopen, want er zal maar wat met ze gebeuren. Dan ben je mooi klaar. Nou kan er altijd wat gebeuren natuurlijk, maar met zo'n kudde paarden lijkt het me wel eng.

Gelukkig gaan ze wel al naar buiten, alleen helaas niet de hele dag.

Ik weet verder ook niet echt hoe de eigenaar er over denkt. Wel zie ik zelf dat de paarden het wel gezellig vinden met elkaar. Er zijn paarden die stonden gewoon los, en bleven gewoon staan :) Nou zijn het ook gewoontedieren, dat weet ik. Maar toch zie je sommige paarden die nijdig zijn op stal toch ''gezelliger'' worden.

Edit: Heb trouwens de openingspost nog een keer gelezen, maar een trillende magere pony met stang en trens? (sowieso lijkt zijn bit niet echt op een stang en trens maar goed).
Eerder een schralere, ongeduldige pony met gewoon een simpele stang in zijn mond. Met amper hefboomwerking die nog op het bovenste gaatje zit ook.
Dit is trouwens het bit dat hij in heeft:
Afbeelding

Niet aanvallend bedoeld hoor TS. Maar om het even in ander perspectief te plaatsen.
Je hebt er altijd paarden tussen zitten die moeilijk aankomen/sneller dik worden dan anderen. Als je een groep van 30 manegepaarden heb, en er zijn er 4 schraal(wel met een mooie vacht). Dan lijkt me dat geen wereldramp toch? Als de rest gewoon mooi rond is lijkt het me duidelijk dat er niet slecht gevoerd/verzorgd wordt.
Nou zijn de stands niet ideaal, maar wat als ze in boxen hadden gestaan, had je je dan minder zorgen gemaakt?
Ik heb Rakker zaterdag nog in de les zien lopen, en wat liep hij pittig! Oortjes erop, lekker actief.

Nu ga ik lekker te bed, truste!

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 14:41

Ik zie op Agradi.nl dat dat een menbit is, klopt dat?:
Citaat:
Menbit. Nikkelen Franse kikker-stang, vast, met naar voren gebogen mondstuk. Ook wel Boerenbit, bokkenbitje of Utrechtse stang genoemd

Uit een ander topic op Bokt:
Citaat:
Waarom zou je een menbit onder het zadel gebruiken? Een menbit is gemaakt voor compleet andere hulpen dan een rijbit (lange leidsels geven andere signalen dan korte teugels).

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 16:16

Het plan was vroeger dat ik bij een manege ging rijden waar iedereen zelf zijn pony uit de wei moest halen. Want, aldus de eigenaar, dat hoort er gewoon bij.. bij de beginners werd er wel toezicht gehouden natuurlijk en geholpen indien nodig. Jammer dat ik daar niet mocht gaan rijden uiteindelijk, was te ver weg..

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 16:17

Elma_ schreef:
Ik heb geloof ik een buitenbak, en een weiland gezien (maar mijn geheugen laat me nog weleens in de steek :P ) Ik heb als het goed is ergens heeeeeeeeeeeeel ver op mijn mail nog wel fotos. Dat van die jutensjabrakken idd. Dat was toendertijd op mijn eigen manege ook heel normaal. wel 5 cm. dik.. Hoe kan een zadel dan ooit goed passen.. Maarja das een andere discussie.
Verder vond ik de paarden juist niet dof. Kom dit idd maar al te vaak tegen, doffe vacht, doffe ogen, maar dat vond ik meevallen. Maar goed het is 8 jaar terug, wat wist ik nou :+

De wagen met mot, de dikke dekens (in mijn tijd rood met zwart), de stands... Ik herken het van toen en bij mij is het ahum 30 jaar geleden :o

Begrijp dat er inmiddels wel zaken veranderd zijn op de stands na dan. In mijn tijd kwamen er veel Duitsers en die gingen allemaal zonder begeleiding de duinen in etc. Maar zoals gezegd; Dat is dus al heel lang geleden haha. Ik begrijp dat ze inmiddels alleen met begeleiding doen...?

(Jemig bedenk net dat werkelijk geen enkel paard / pony van toen er nog zal staan: Appie, Raksie, Sharon, Nora, Nicolien, Nicosia, Jelle...) ;(

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 16:23

Sharon leeft niet meer, maar die heeft de laatste tijd van haar leven op weiland gestaan bij een particulier. Ik kan me van Jelle nog herinneren dat die 33 jaar was (eh, jaaaaren geleden dus :P ). :P

KingieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:03

Zilfstar schreef:
Elma_ schreef:
Ik heb geloof ik een buitenbak, en een weiland gezien (maar mijn geheugen laat me nog weleens in de steek :P ) Ik heb als het goed is ergens heeeeeeeeeeeeel ver op mijn mail nog wel fotos. Dat van die jutensjabrakken idd. Dat was toendertijd op mijn eigen manege ook heel normaal. wel 5 cm. dik.. Hoe kan een zadel dan ooit goed passen.. Maarja das een andere discussie.
Verder vond ik de paarden juist niet dof. Kom dit idd maar al te vaak tegen, doffe vacht, doffe ogen, maar dat vond ik meevallen. Maar goed het is 8 jaar terug, wat wist ik nou :+

De wagen met mot, de dikke dekens (in mijn tijd rood met zwart), de stands... Ik herken het van toen en bij mij is het ahum 30 jaar geleden :o

Begrijp dat er inmiddels wel zaken veranderd zijn op de stands na dan. In mijn tijd kwamen er veel Duitsers en die gingen allemaal zonder begeleiding de duinen in etc. Maar zoals gezegd; Dat is dus al heel lang geleden haha. Ik begrijp dat ze inmiddels alleen met begeleiding doen...?

(Jemig bedenk net dat werkelijk geen enkel paard / pony van toen er nog zal staan: Appie, Raksie, Sharon, Nora, Nicolien, Nicosia, Jelle...) ;(

Dat klopt inderdaad.
De wagen met mot, de wollen dekens, geen begeleiding is allemaal verleden tijd.
De paarden gaan ook zo vaak als mogelijk naar buiten zodat ze lekker kunnen spelen samen.
Zoals vanochtend, ik kwam aan om 8 uur om een rondje naar buiten te gaan met mijn verzorgpaard, stonden alle pony's gezellig met elkaar in de bak. Sommige lekker aan het spelen, andere lekker een beetje slapen. Grappig om te zien is dat sommige het voornamelijk bij hun stalmaatje houden(zoals bijvoorbeeld Lotje en Arthur, ook al oude rotten die het nog hartstikke goed doen! misschien dat mensen deze nog kennen) en dat andere weer echt in een groep samen gaan spelen.
Sharon heeft inderdaad eerst nog een tijd op een weiland gestaan voordat zij is overleden.

Het kan best kloppen dat het officieel een menbit is. Mij lijkt het vriendelijker als bijvoorbeeld een pelham, want er zit zo te zien minder hefboom in. Ze zijn prima te sturen ermee trouwens.
Dit ken ik trouwens als menbit:

Afbeelding

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 18:04

Leuk dat Lotje en Arthur het nog doen, vroeger veel op gereden. Heb je toevallig foto's van hoe ze er nu uit zien?

KingieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 18:42

Authentic schreef:
Leuk dat Lotje en Arthur het nog doen, vroeger veel op gereden. Heb je toevallig foto's van hoe ze er nu uit zien?

Ben aan het zoeken voor je!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 18:44

Kingie schreef:
Zilfstar schreef:

Dat klopt inderdaad.
De wagen met mot, de wollen dekens, geen begeleiding is allemaal verleden tijd.
De paarden gaan ook zo vaak als mogelijk naar buiten zodat ze lekker kunnen spelen samen.
Zoals vanochtend, ik kwam aan om 8 uur om een rondje naar buiten te gaan met mijn verzorgpaard, stonden alle pony's gezellig met elkaar in de bak. Sommige lekker aan het spelen, andere lekker een beetje slapen. Grappig om te zien is dat sommige het voornamelijk bij hun stalmaatje houden(zoals bijvoorbeeld Lotje en Arthur, ook al oude rotten die het nog hartstikke goed doen! misschien dat mensen deze nog kennen) en dat andere weer echt in een groep samen gaan spelen.
Sharon heeft inderdaad eerst nog een tijd op een weiland gestaan voordat zij is overleden.

Het kan best kloppen dat het officieel een menbit is. Mij lijkt het vriendelijker als bijvoorbeeld een pelham, want er zit zo te zien minder hefboom in. Ze zijn prima te sturen ermee trouwens.
Dit ken ik trouwens als menbit:

[img]http://www.idealequestrian.com/nl/components/com_hotproperty/img/std/23_bitten-006.jpg[/ img]

Dat is een liverpool stang die wordt inderdaad met mennen wel gebruikt. Maar er zijn een hoop menbitten hoor ;)

KingieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:11

Rakker, paardje waar het over gaat een paar maanden terug:
Afbeelding

Helaas heb ik van Lotje en Arthur geen hele recente foto's kunnen vinden helaas, deze foto's zijn van een jaar terug:
Het wordt tijd om weer nieuwe foto's te maken ;)

Arthur
Afbeelding

Arthur en Lotje:
Afbeelding

Er staat nog wel een filmpje op hyves van pony's in de bak. De haflinger het eerst in beeld(samen met de tinker) is Rakker. Dit is een paar maanden terug aan het eind van de zomer.
Lotje en arthur zijn te zien op de achtergrond. Bollie(de fjord die aan komt lopen) is inmiddels geen manegepony, maar wordt geleast.
Ik weet niet zeker of het filmpje te zien is:

Klik

Misschien nog oude bekendes van mensen:

Carlo
Afbeelding

Naomi(rechts)
Afbeelding

Banjer
Afbeelding

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:15

Nou... Ik zie nergens een magere haflinger iig... Ik zie uberhaupt geen mager paard. Ik zie wel een neusriem die zo strak zat dat ie nu IN het hoofd staat :+

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 19:28

De pony is op dit moment een stuk dunner. Kingie schreef dit zelf ook:
Citaat:
Zadel weet ik verder niet, zou best kunnen dat omdat hij wel wat is afgevallen het wat slechter past.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 19:47

Filmpje is van twee jaar geleden.

KingieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:48

Hij is sowieso al slank van zichzelf, dat is ook te zien op het filmpje. Dat is zijn bouw.
En ja hij is op het moment wel schraler als op het filmpje, maar zeker niet mager :n

Als ik het niet vergeet maak ik van het weekend wel een foto/filmpje van hem :)

Edit: Wil je nog wat zeggen met het filmpje hierboven of is het gewoon voor de leuk? :)
Laatst bijgewerkt door Kingie op 18-01-12 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt