mening gevraagd, pony kopen of terug brengen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 10:23

nicole_hetty schreef:
ik heb er helemaal geen moeite mee om mijn zusjes jaren lang te moeten begeleiden met een pony/paard.

Maar jouw zusjes misschien wel0 En je kent dat, binnen een paar jaar komen ze in hun puberjaren. Die vinden dat echt niet meer leuk dat grote zus altijd mee moet en dat ze niet de dingen kunnen doen met HUN pony. Want leg een puberend pennymeisje maar uit dat ze niet alleen mag rijden met HAAR pony.

Dus daarom, nogmaals, ik zie echt maar twee opties voor jou:
Ofwel koop je een pony voor jezelf en dan kijk je alleen naar jouw eigen wensen. Dan kan je jouw zusjes ook nog altijd betrekken qua omgang/opvoeding en later rijden, maar het is en blijft JOUW pony, zodat er geen dikke pruillip komt wanneer grote zus eens "neen" zegt.
Ofwel koop je een pony voor jouw zusjes en dan koop je een makke, stabiele, oudere kinderpony. Dan is het HUN pony en moeten ze er "alleen" mee op pad kunnen (ik bedoel hier niet mee dat je ze moederziel alleen moet laten, maar dat ze gewoon zelfstandig met de pony aan de slag kunnen, zonder dat er telkens een volwassene moet tussenkomen).

Iedere andere keuze die je maakt, is in mijn ogen eigenlijk gedoemd om uit te draaien op ruzie en ontevredenheid.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 10:29

Gini schreef:
nicole_hetty schreef:
ik heb er helemaal geen moeite mee om mijn zusjes jaren lang te moeten begeleiden met een pony/paard.

Maar jouw zusjes misschien wel0 En je kent dat, binnen een paar jaar komen ze in hun puberjaren. Die vinden dat echt niet meer leuk dat grote zus altijd mee moet en dat ze niet de dingen kunnen doen met HUN pony. Want leg een puberend pennymeisje maar uit dat ze niet alleen mag rijden met HAAR pony.

Dus daarom, nogmaals, ik zie echt maar twee opties voor jou:
Ofwel koop je een pony voor jezelf en dan kijk je alleen naar jouw eigen wensen. Dan kan je jouw zusjes ook nog altijd betrekken qua omgang/opvoeding en later rijden, maar het is en blijft JOUW pony, zodat er geen dikke pruillip komt wanneer grote zus eens "neen" zegt.
Ofwel koop je een pony voor jouw zusjes en dan koop je een makke, stabiele, oudere kinderpony. Dan is het HUN pony en moeten ze er "alleen" mee op pad kunnen (ik bedoel hier niet mee dat je ze moederziel alleen moet laten, maar dat ze gewoon zelfstandig met de pony aan de slag kunnen, zonder dat er telkens een volwassene moet tussenkomen).

Iedere andere keuze die je maakt, is in mijn ogen eigenlijk gedoemd om uit te draaien op ruzie en ontevredenheid.

het is ook niet hun pony. dat maak ik hun nu al duidelijk. het is mijn pony die hun mogen verzorgen en op mogen rijden.
dit het zelfde met mijn andere paard. die mogen hun poetsen en mee lopen als ze dat willen maar het is mijn paard.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 22:46

Ariebren schreef:
Het valt mij hier ook weer op dat heel veel adviezen komen van mensen die één paardje op de manege hebben staan.
Ik vind dat TS heel goed bezig is.
Uit haar reacties zie ik dat ze weet waar ze mee bezig is.

Ik denk dat ik wel uit ervaring mag spreken! Na jarenlang een manege te hebben gehad en heel veel kleine kinderen heb leren rijden, weet ik hoe belangrijk juist die eerste lessen zijn!
En hoe belangrijk het is om een makkelijke pony te hebben om b.v alleen al het sturen te leren.
Een Arabier is zeker niet de makkelijkste beginners pony, al heb je natuurlijk uitzonderingen.
Een Fjord of eventueel een Haflinger, tinker zijn toch makkelijker in de "kop " zeg maar.
Ik zou b.v ook de Shetlander niet aanraden als beginners pony, al is die wel weer wat makkelijker om te leren poetsen en zadelen.
Ook voor de eventuele naastloper niet zo'n opgave!

Champie_Me

Re: mening gevraagd, pony kopen of terug brengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 19:37

als ik het grootste gedeelte van het verhaal lees dan kom ik op het volgende uit:
- je bent zelf in twijfel
- je heb zelf (nog) geen klik
- je zusjes hebben (nog) geen klik
- je weet niet of de pony geschikt is voor jullie

al 4 zeer belangrijke punten om mij de knoop door te laten hakken om de pony toch terug te brengen... wel even opletten wat dat been doen gaat (of is dat alweer in orde??) en of de oude eigenaar dat geen extreem probleem vind... (wel vermelden anders krijg je daar weer gezeik mee!)

verder zou ik nu al wel melden aan de oude eigenaren dat je misschien overweegt om de pony terug te brengen naar hun, indien nodig kunnen zijn de voorzorgsmaatregelen nemen...!! zou het ook niet fijn vinden om te horen ehh morgen krijg je je pony terug want het klikt toch niet!!

IK zou als IK jou was de pony per direct terugbrengen en toch op zoek gaan naar een andere pony als de 4 bovenstaande punten nogsteeds van toepassing zijn!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 19:41

aerdenhout1 schreef:
Ariebren schreef:
Het valt mij hier ook weer op dat heel veel adviezen komen van mensen die één paardje op de manege hebben staan.
Ik vind dat TS heel goed bezig is.
Uit haar reacties zie ik dat ze weet waar ze mee bezig is.

Ik denk dat ik wel uit ervaring mag spreken! Na jarenlang een manege te hebben gehad en heel veel kleine kinderen heb leren rijden, weet ik hoe belangrijk juist die eerste lessen zijn!
En hoe belangrijk het is om een makkelijke pony te hebben om b.v alleen al het sturen te leren.
Een Arabier is zeker niet de makkelijkste beginners pony, al heb je natuurlijk uitzonderingen.
Een Fjord of eventueel een Haflinger, tinker zijn toch makkelijker in de "kop " zeg maar.
Ik zou b.v ook de Shetlander niet aanraden als beginners pony, al is die wel weer wat makkelijker om te leren poetsen en zadelen.
Ook voor de eventuele naastloper niet zo'n opgave!

Wil je nu echt een goed "kinder" paard hebben ?
Neem een Quarter met goede bloedlijnen.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 19:45

waarom een quartrer? een new forest of welsh of nrps kan toch ook? of gewoon een kruising?

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 19:47

waarom zoek je dan niet gewoon een pony die bij jou past?
als je hier bv geen klik mee hebt of twijfelt niet doen !
ga gewoon jou hart achterna

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 19:49

Elk paard is geschikt als kinder pony.
Mits het paard opgevoed is door een echt paarden persoon.
En de kinderen de goede begeleiding krijgen om de omgang met paarden te leren.

verastar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 19:53

àls ik jou was en hoe ik je hoor praten zou ik denken je zou er wel wat mee kunnen maar die zusjes van jou die geen ervaring hebben denk ik eerder niet (maar dat is dan hoe ik het hoor, ik heb hem nog nooit gezien dus ik weet het niet zeker) je hebt tot feb de tijd en die zou ik ook goed gebruiken suc6!

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 22:40

Champie_Me schreef:
als ik het grootste gedeelte van het verhaal lees dan kom ik op het volgende uit:
- je bent zelf in twijfel
- je heb zelf (nog) geen klik
- je zusjes hebben (nog) geen klik
- je weet niet of de pony geschikt is voor jullie

al 4 zeer belangrijke punten om mij de knoop door te laten hakken om de pony toch terug te brengen... wel even opletten wat dat been doen gaat (of is dat alweer in orde??) en of de oude eigenaar dat geen extreem probleem vind... (wel vermelden anders krijg je daar weer gezeik mee!)

verder zou ik nu al wel melden aan de oude eigenaren dat je misschien overweegt om de pony terug te brengen naar hun, indien nodig kunnen zijn de voorzorgsmaatregelen nemen...!! zou het ook niet fijn vinden om te horen ehh morgen krijg je je pony terug want het klikt toch niet!!

IK zou als IK jou was de pony per direct terugbrengen en toch op zoek gaan naar een andere pony als de 4 bovenstaande punten nogsteeds van toepassing zijn!

klopt ik twijfel nog steeds over hem. het is een super leuke pony hij doet eigenlijk alles wat ik vraag. maar het is nu een verhaaltje van het is hem net niet. hoe hij het nu doet zijn het echt die kleine dingetjes die me doen twijfelen. in grote lijnen zie ik echt vooruitgang in zijn doen en laten.

klopt ik heb ( nog) geen klik met hem. maar dat heb ik eigenlijk nog nooit gehad met een paard tijdens het beleren. dus van mijn kant kan het nog komen. mijn zusjes hebben ook nog geen klik met hem. mijn merrie is het verre van geschikt voor kinderen en vreemd genoeg hebben ze daar wel een klik mee( voor zo ver mijn merrie dat toe laat)

zijn been is alweer goed. de eigenaar weet er van. die heb ik al ingelicht voor ik de dierenarts gebeld had. ze weten er ook van dat ik twijfel.

op dit moment heb ik een heel dubbel gevoel.
het is een leuke pony maar ik weet nog niet of hij braaf genoeg kan worden zodat uiteindelijk mijn zusjes hem over kunnen nemen.
en van de andere kant ben ik bang dat ik er spijt van ga krijgen als ik hem terug breng. en blijkt dat hij over een tijdje wel heel braaf word.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:49

Weg doen, uit het oog uit het hart.

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 03:36

@ ariebren, dat is wel erg resoluut... ondanks de TS geen echte klik heeft kan het wel zijn dat er een soort van 'liefde' voor het dier ontstaan is...

@ TS, dat is altijd het risico van kopen/verkopen... het verhaal heeft altijd 2 kanten:
- spijt ervan krijgen dat je hem niet terug hebt gebracht omdat je dacht dat het niet ging klikken/klikte
- spijt ervan krijgen dat je hem toch gehouden hebt, sh it had ik hem toch maar terug gebracht dan had ik hier misschien nu wel een ander fijn dier gehad die al wel direct braaf was...

maar even puur uit interesse, waarom denk je dat het dier dat je nu hebt niet 'braaf' zal worden?? waar gaat het 'de fout' in? wat mist de pony? wat vind juist zo fijn aan het dier dat je nu hebt en waar droom je echt van weg in deze pony?? zet al deze dingetjes eens op een rijtje en streep dan de voordelen eens tegen elkaar weg...

wat zou de verkopende partij bijvoorbeeld zeggen als je de proeftermijn zou willen verlengen met een maand?? is dat optioneel en zou dat een beter beeld geven van de pony en de twijfel weghalen of zou je dan alleen maar meer gaan twijfelen?

*edit: mijn algemene ervaring met twijfelen is: niet doen!! dus in jouw geval zou dat dus uitkomen op toch terug brengen en verder zoeken naar een ander paardje die misschien uit zichzelf al wat rustiger is... maarja dat blijft natuurlijk altijd makkelijk van een afstandje...

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 04:10

Maar haflingers zijn toch ook gewoon paarden voor volwassenen, deze kruizing helemaal.
Bij mij loopt er trouwens een 9 jarige rond die zelfstandig de (oudere) kwpner opzadelt en rijd (wel toezicht natuurlijk). Persoonlijk denk ik dat deze pony nooit gaat worden wat je wilt, neem een wat ouder ervarener paardje, dan hebben ze er tenminste wat aan. Kunnen ze lekker mee stappen in het bos, lekker afspoelen zonder enorme ruzie in de zomer, even knuffelen in de wei, stukje grazen in een parkje aan de overkant. etc.
Ik heb een 22 jarige drammer, dat gaat er echt nooit meer uit, zo is het paard gewoon.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 23:04

gezien ik de pony eerst voor mijzelf toch wel leuk genoeg vind. en het de moeite en uitdaging waard vind om er een leuke brave pony van te maken blijft hij bij ons.

bedankt voor alle reacties.

verastar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 23:06

Echt leuk Veel plezier ermee!

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 10:08

En dan nu misschien een foto, zodat we ook kunnen zien waarover we praten/lezen ??? :D :D

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:03

Jaaaaah, foto ????

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 15:56

Goeie keus denk ik!