Bodyprotector, Wel of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hilde_Elisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 20:04

Mallootje schreef:
Ik heb geen bodyprotector, kan er echt niet in bewegen.. Voor springen/buitenritten/onstuimigheden heb ik wel een rugbeschermer!

Zou je misschien wat meer willen vertellen over de rugbeschermer? :o Ben er erg benieuwd naar! :D

Mallootje

Re: Bodyprotector, Wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 20:20

Ik heb hem vorig jaar op een beurs gekocht, is geloof ik van een merk dat beschermkledij voor motorrijders maakt.
Het is een soort beweeglijk schild wat op je rug zit, hij zit vast door schouderbandjes (als een rugzakje) en met een velcro op je buik die je naar wens kan aanspannen. Hij volgt goed de vorm van je rug en beperkt je niet in je bewegingen, en bij een val is je rug toch extra beschermd.. Niet zo'n allroundbescherming als een Bodyprotector, dat klopt, maar wel veel aangenamer in gebruikt. Ik denk dat ik zo'n 135 euro heb betaald!

Robbedoesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 20:23

ik zou zeggen, pas eerst een paar van die dingen om te kijken of je ze fijn vind zitten en je bewegingsvrijheid niet beperkt wordt.
Zelf heb ik nooit met een bodyprotector gereden, gewoon veel melk drinken! haha!

_Maggy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 20:25

Ik hoor altijd verschillende dingen van een body protector...
Zo kende ik een meisje die een val samen met een paard heeft overleefd d.m.v. die body protector.

Maar ook hoorde ik dat een meisje van haar paard viel met bodyprotector en daar door het gevoeligste botje in haar nek brak (overleden)

Zelf vind ik het absoluut niet fijn ik kan er niet mee bewegen, en ik beweeg liever dat ik erop blijf zitten dan dat ik niet kan bewegen en er alsnog afval..
Maar er zijn ook alweer nieuwe van die speciale dingen die je helemaal kunt buigen :P

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 20:36

Ik heb er ook een, draag hem altijd met springen en crossen. Ze zitten in het begin vreselijk maar later niet meer, dan vormen ze naar jouw lichaam. Je moet gewoon zorgen dat ze passen. Ik vond een bodyprotector net zo vreselijk in het begin als mijn rijjasjes tijdens het springen. Ik vindt dat iedereen het moet doen, maar zat mensen vinden van niet. Veilig is gewoon het eerste waar je op moet letten is mij altijd geleerd.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 20:53

ik heb geen body protector omdat ik dit ongemakkelijk vind zitten tijdens het rijden maar ik ben dan ook maar een recreatieve ruiter. Moest ik cross of hoog leren springen zou ik me er waarschijnlijk wel één aanschaffen.

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 20:55

Ik heb er 2 jaar geleden verschillende gepast en vond ze allemaal verschrikkelijk. Voelde met net een michelinpop en kon amper bewegen.
Totdat ik de smartrider aantrok en was daar direct tevreden over.
Zit erg goed en kan me er goed mee bewegen.
Wij rijden overigens alleen maar buiten. Ik draag hem echt altijd.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:30

eclair93 schreef:
ik heb er 2 keer mee gereden:
1. ik moest hem na een kwartier uit trekken ik kon amper draven!
2. we gingen springen en ik kon mijn hoofd niet omhoog doen!

Dat is dan duidelijk geval geweest, van totaal niet passende bp, kan niet anders.
Want wat heeft je hoofd met je bp van doen?
Of je moet er wel echt in verzuipen.

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 23:53

Ik heb ook een airowear ennik draag hem eigenlijk altijd als ik ga rijden omdat ik me dan veiliger voel.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 12:23

Sjolvir schreef:
eclair93 schreef:
ik heb er 2 keer mee gereden:
1. ik moest hem na een kwartier uit trekken ik kon amper draven!
2. we gingen springen en ik kon mijn hoofd niet omhoog doen!

Dat is dan duidelijk geval geweest, van totaal niet passende bp, kan niet anders.
Want wat heeft je hoofd met je bp van doen?
Of je moet er wel echt in verzuipen.

Klinkt inderdaad als een veeeeel te lange BP...

en het verhaal van iemand die overlijdt door het dragen van een BP, klinkt net zo goed als een verkeerd zittende bodyprotector. Maar het is hetzelfde als met een cap, hij moet goed zitten anders werkt hij niet zoals hij zou moeten!

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 12:27

ik wou dat ik er 1 aanhad toen ik van me pony viel vorig jaar
ik brak me rug op 2 plaatsen was bijna verlamt .
en ben nog onder behandeling in het ziekenhuis !
heb nu een kiefer bodyprotector alleen staat ie in de kast zo dom .
het rijd niet echt fijn
maar wel veilig
ik heb kwa omvang een grote nodig ben gezet .
maar kwa lengte ben ik weer heel klein 1,58 .
best een lastig geval dus .
maar ga hem toch meer dragen denk ik

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 12:29

Momenteel rij ik niet met BP, vroeger bij de pony's altijd met springen (vooral met het hogere springen en wedstrijden) en cross. Vond het helemaal niet vervelend zitten, het is alleen wennen.
Als ik over een tijd weer ga starten hijs ik mezelf er wel weer in. Vind het met springen wel fijn hoor, als je eraf klettert en je valt in de hindernis of zo..

Pleunie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 12:30

Bij mijn verzorgpony ga ik er ook een dragen.
Daar werd mij uitgelegd dat er fijne en geen fijne zijn.
De vorige verzorgster die had een hele fijne met het merk Kalle K.'
Wat er anders aan is als bij die anderen is dat deze blokjes heeft.
Dus die beweegt veel soepeler mee.
Ik had nog nooit met bodyprotector gereden en had hem toen dus even uitgeprobeert en ik merkte er eigelijk vrijwel niks van.
Kortom hij zat heel fijn en beweegde goed mee in alle gangen.

Toen hebben we op internet gezocht maar daar konden we ze alleen vinden in volwassen maten.
Nou blijkt dat er ook andere merken met van die blokjes zijn dus ga daar nu naar opzoek.

Persoonlijk vind ik het zelf wel veiliger dan normaal want je zult maar een keer vallen en het paard stapt op je....

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 13:08

Ik heb een paar jaar terug ook een BP aangeschaft, alleen nog nooit in de gelegenheid geweest om er mee te rijden (tijdgebrek). Ik heb hem gekocht er bescherming van m'n ribben/rug en vind het gewoon een prettig idee :),

steef1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 00:07

Ik heb een bp voor het springen gekocht. Het is toch iets veiliger als je hem om doet. Voor het zelfde geldt val je op de hindernis en breek je je rug. Natuurlijk zal het de eerste paar keren niet lekker zitten maar als je er veiliger mee bent.
Ook heb ik er een jaar mee gereden na dat ik van mijn paard af ben gevallen. Het geeft soms wel een ontspanner gevoel.:)

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 00:10

Ik heb er 1 gepast in verschillende maten. In de ene kon ik niet ademhalen zat veels te strak om mn borstkas die ander was weer te groot. Dusja dan maar niet.
Heb er overigens ook 1 keer mee gereden maar het was echt helemaal niks, misschien moet je eraan wennen maar ik vind zonder veel lekkerder rijden.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 00:56

Ik heb er ook al een aantal jaren eentje.
Vind hem nooit in de weg zitten, wat wanneer ik hem aan heb wordt dat schuimrubber warm en vormt het helemaal naar je lichaam.
Ik denk dat ie me al een aantal keren gered heeft.. (Tegen de bakrand gelanceerd, met m'n rug op de staander, met m'n borstkas op de hindernis, en had alle keren bijna nergens last van). Ben ook een kee heel hard tegen de bakrand gevallen, toen lag die in de zadelkamer, want ik dacht, van deze val ik niet af!
Ik heb in de Divoza gewoon alle modellen aangepast en de lekkerst zittende gekozen.
Heb er nooit last van, alleen soms bij een dressuurzadel met een erg hoge achterkant, als ik dan wat verder "achterover" zit, kom ik soms met de achterkant tegen het zadel aan. Maar dit komt denk ik ook deels doordat ik behoorlijk veel ben afgevallen en hij nu wat ruim zit.

Succes met zoeken!

Rutgermyhero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 22:06

Niet, het zit absoluut niet comfortabel en het is bij mij ook niet echt nodig aangezien ik redelijk brave pony's rij (afgezien van een paar bokjes soms :P )

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 00:23

Die van mij zit heel comfortabel hoor. Ik voel hem nieteens met rijden en hij zit lekker warm. Ik kan alleen niet zo ver meer over mijn schouder kijken en op/afstijgen is iets moeilijker. Verder gewoon een geweldig ding.

eliseeejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 11:25

ik heb er zelf geen maar ik heb een tijd in de springles gereden en toen wouden ze eigenlijk gaan invoeren dat wij verplicht met bodyprotecor moesten gaan rijden. (weet niet of ze dat nu doen ben weg van die manege)

zelf zou ik er voor het springen 1 nemen! ik ben er 1 keer aardig hard afgevallen met mijn hoofd op de onderste balk van de oxer en rug bovenste toen wenste ik heel even dat ik er 1 had..

succes er mee :)

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 09:23

Persoonlijk vind ik het rotdingen, je kan er minder in bewegen, en zeker als meisje zit dat niet echt lekker. Maar voor springen ofzo is het wel slim om er een te hebben. Ik heb er zelf ook een, (ook voor springles, of voor in het bos rijden, of op eht strand).

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 09:30

Ik heb nog géén BP maar ben wel op zoek naar een BP met lucht :j

Ben nu 2x van mijn paard gevallen waarbij 2x mijn rug gebroken,
dus ik vind het welletjes nu ;)

Ik stap gewoon niet meer op zonder!

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 09:43

Ik rijd zonder bodyprotector. Ik vind ze echt heel vervelend zitten, je hebt veel minder bewegingsvrijheid.
Verder heb ik het idee dat ruiters met een bodyprotector juist veel harder vallen. En daarmee bedoel ik dat ze zich in de lucht niet goed kunnen draaien om goed neer te komen. Op een springconcours is het mij namelijk opgevallen dat ruiters met een bodyprotector vaak veel langer op de grond blijven liggen.

_Swiffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 17:18

Ik heb er wel 1, omdat ik me dan wat veiliger voelde maar nu doe ik hem alleen aan als ik op een paard ga rijden die ik niet goed ken of met een buitenrit. Ik vind ze overigens wel heel erg warm en qua bewegingsruimte heb ik er niet echt problemen mee, alleen dat hij af en toe tegen het zadel komt met de achterkant, dus als je er 1 koopt let dan goed op of hij niet te lang is aan de achterkant!

Auke123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 21:25

Ik ken iemand die heeft een bodyprotector, maar die was ermee gevallen en toen kwam de rand van de body protector in haar zij. Hierdoor heeft ze haar heup gekneust en dat had ze niet zonder body protector. (en het zit helemaal niet fijn heb ik gemerkt)