Staken met buitenrijden en niet voorop willen rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 16:31

merrieveulen schreef:
hihi volgens mij denken wij er uiteindelijk precies hetzelfde over, alleen drukken we ons anders uit... ;)

Ik denk het ook. := :)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 18:03

merrieveulen schreef:
Knert schreef:
ik probeer gewoon iets meer druk te geven met benen. Die van mij wil graag omdraaien en dat kan ie heel snel in de galop!. Maar dan is het gewoon kwestie van wachten zolang hij maar niet omdraait. Er wordt niet gedraaid en daarmee uit. Wel staan we dan stil op dat moment... en ja soms ook in een droge sloot of letterlijk gebukt onder de takken..maar uiteindelijk gaan we voorwaarts. Zonder gemep, maar ook zonder softy getroel hoor. Gewoon wat been geven en elke stap naar huis onmogelijk maken.

Wat ik wel doe ik naderhand de thuissituatie minder rooskleurig maken. Dus geen beloning (zowieso nooit maar dan al helemaal niet) of lekker rollen, borstelbeurt, drinken of eten.

Maar lang wachten totdat hij weer 'vrij' heeft. Dus staat ie zo uur-anderhalf uur te wachten op poetsplaats. Ga ik lekker bij hem vegen, poetsen, opruimen, leder vetten. Of ga hem wassen, zijn enorme oorharen bijknippen of voeten bijscheren (vind ie echt niet leuk). En dan neem ik mijn tijd er ook echt voor en loopt ook echt vaak enorm uit. Hij staat braaf te wachten maar baalt flink vooral omdat ik hem verders negeer ... hoe diep hij ook blijft zuchten. (normaliter kroelen we altijd lekker)

en DAAR begrijpt een paard nu helemaal niets van, echt niets. Een paard is niet in staat om de link te leggen tussen het staken en later vastgebonden staan of zijn voeten laten scheren. Overigens heeft zuchten bij een paard een totaal andere betekenis dan bij mensen.

ook niet handig vind ik dat jij het voeten scheren ziet als een straf. hoe moet je paard het dan ooit plezierig gaan vinden? Meiske, jij hebt echt nog héél veel te leren als het om paarden gedrag en paardenpsyche gaat.

@ Lara_Silver, inderdaad, zoals ik dus al zei...
Een situatie verschilt nu eenmaal altijd, vaak per seconde. het ene paard is het andere niet en idd, meerdere wegen leiden naar Rome (of dus het erf af, haha!).
Mijn ervaring tot dusver is dat als mensen een probleem hebben met een paard, ze zelf vaak in wat voor zin dan ook (onbedoeld) de oorzaak zijn van het probleem. voor zo'n ruiter betekent dat meestal dat een stukje theoretische uitleg en een voorbeeld (bijv. een oefening) genoeg kan zijn om het op te lossen.
Ik heb zelf nog niet meegemaakt dat een paard staakgedrag vertoonde waar de ruiter (of een ruiter vóór de huidige ruiter) niets aan kon doen. wel onzekere paarden, bange paarden, stoute paarden die misbruik maakten van hun ruiter.... maar zelfs dán is het slagen of mislukken van het gewenste direct gekoppeld aan wat de ruiter doet.

Ook is het mijns inziens een illusie om een dergelijk aangeleerd (geworteld) gedrag ineens op te lossen. Een paard zal opnieuw proberen, en de slimmeriken zullen er ook nog een schepje bovenop doen of iets nieuws erbij verzinnen. Dat is volkomen normaal, veel paarden testen hun ruiter/ begeleider uit tot ze er zeker van zijn dat diegene weet waarmee hij of zij bezig is. het zit in de natuur van een paard om te willen volgen, maar ook om zekerheid te willen.

zeker bij terugkerend staakgedrag kan je ervan uitgaan dat je het zelf veroorzaakt, ook al krijg je 'm wel het erf af. blijkbaar gaat er dan in basis al iets mis waardoor het paard het nodig vindt om je opnieuw en opnieuw uit te proberen. een paard kijkt namelijk altijd naar hoe je je gedraagt, dus als jij bij het poetsen bijvoorbeeld al gedrag vertoont waaraan het paard twijfelt, heb je kans dat dat het staakgedrag triggert. als hij staakt los je dat op, maar de dag erna laat je bij het poetsen en zadelen wéér twijfelachtig gedrag zien. dus staakt het paard opnieuw.

dat is wat ik bedoel met dat het aan de ruiter ligt, onbedoeld en ongewild, maar een hoop mensen zijn zich gewoon echt niet bewust van de signalen die ze hun paard geven zonder het zelf te merken. Het paard goed leren lezen in mijns inziens van groot belang, maar minstens zo belangrijk is het om te leren wat jouw gedrag bij het paard losmaakt.

de meeste paarden doen overigens helemaal niet moeilijk over 'twijfelachtig gedrag', maar er zijn er nu eenmaal genoeg die dat wel doen, die hogere eisen stellen aan de mens die met hen werkt.

ken er ook zat die voeren na een buitenrit... dan is de rit naar huis toch echt stuk sneller dan dan de richting naar bos toe. Nee lekker een paard slaan daar zit wat in. Bovendien ben ik toch echt volwassen en geen meiske hoor :P
Tuurlijk weet ik wel dat ze die link niet meteen zien. Maar belonen na thuiskomst kan ook averechts werken en dat heb ik in de praktijk ervaren. Bovendien was het niet monty die deze tactiefk toepaste?

En dan nog.. hij loopt er echt niets van op hoor.. en wordt er zelfs mooier van. Denk dat het risico van dieren dwingen zoals ik hier ook lees terwijl het mogelijk angst is veel groter is. Dus daar mag je je voor inzetten. }>

En dat zuchten? niet alles te letterlijk nemen. Ik kan na al die jaren echt aan hem zien dat ie het niet leuk vindt.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 19:55

waar zeg ik dat je moet slaan? ik krijg de indruk dat je het idee hebt dat ik vind dat je het met grof geweld moet oplossen. nou, integendeel! Ik zal de laatste zijn om te roepen (via internet nota bene!) dat je maar een klap moet geven.
bovendien kan je aan mijn eerdere posts wel zien denk ik, dat ik wel degelijk ook duidelijk ben geweest over hoe ik denk over het slaan van paarden, en het omgaan met angst.
Ik heb zelf veel te maken en te maken gehad met paarden met angst, angst die bijna altijd door mensen veroorzaakt is door ondoordacht, lomp gedrag of simpelweg het niet in de hand hebben van zichzelf, plus nul empatisch vermogen.

zomers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 12:59

Even de oude topic weer naar boven halen,
na veel oefenen en verdomd goeie privelessen waren we eindelijk zover dat we het terrein afkonden en een lekker stuk konden rijden zonder 100x om te draaien (of poging tot).
Tot gisteren...

Ik liep op een stuk langs snelweg (A9) waar je heerlijk kunt draven en galopperen. Klein drafje en ik besloot een pad naar rechts te nemen. Vlak voor het pad twijfelde ik omdat het toch erg nat was en modderig dus ik wilde weer rechtdoor. Door deze twijfel pakte paard zijn kans om weer om te draaien en richting stal te lopen. Na 3 passen toch weer omgedraaid gekregen en weg vervolgd. Ik voelde toen zijn spanning al (dribbelen). Stuk verder waren ze met de vangrail bezig en op het moment dat ik er langs liep, begon de wegwerker te boren. Voor hem mooie kans om om te draaien en in vol galop er vandoor te gaan. Ik kreeg hem met geen mogelijkheid terug. Einde vd weg liepen 2 paarden en besloot hij dat hij ook wel hier achterna kon gaan, met als gevolg scherpe bocht naar rechts en een sliding. Gelukkig is het goed afgelopen, behalve een enorme deuk in mijn ego/zelfvertrouwen. Als de paarden er niet hadden gelopen was hij in 1 lijn doorgerend naar stal met alle gevolgen...

Ik ben me nu aan het verdiepen in de one-rein-stop, als ik deze onder controle heb durf ik het misschien wel weer aan om alleen naar buiten te gaan. Maar volgens mij kun je de one-rein-stop alleen uitvoeren als paard er net vandoor is gegaan en nog geen vaart heeft gemaakt. Heeft iemand de one-rein-stop wel eens nodig gehad in volle galop?

merrieveulen

Re: Staken met buitenrijden en niet voorop willen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 17:54

leuk, een update. zoals je zelf al aangeeft ligt de oorzaak van het probleem bij jouw eigen twijfel. de one rein stop verandert daar niets aan, zolang jij niet zeker bent van je zaak zal dit paard dat merken en er iets mee gaan doen. het is geen onwillendheid, maar dit paard heeft iemand nodig die veel zelfvertrouwen kan laten zien, en dus kan overbrengen.
ik zou dus teruggrijpen naar de zaken die je bij de lessen hebt geleerd, een stap terug doen en opnieuw de tijd nemen om je eigen zelfvertrouwen opnieuw op te bouwen. er is niet zoiets als een trucje of kunstje of 'quick fix' voor dit soort problemen.

Ragenbol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 17:56

Mijn paard doet precies hetzelfde!
Als ik alleen buiten ben wilt ze omdraaien, gaat stijgeren, wil gaan rennen enz...
Met een ander paard weigert ze voorop te lopen -O-

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 17:59

precies het zelfde probleem gehad! Mijn pony liep gewoon normaal de straat uit maar zodra we 5min liepen stopte meneer ging midden op de weg staan en maar staken en naar achter lopen, ik probeerde hem dan naar de zijkant te sturen hem te laten staan en weer verder laten lopen. Meestal ging dit niet en heb hem toen echt 1x goed op zn sodemieter gegeven, toen liep hij verder en heb hem gelijk op mn eigen commando laten stoppen. Daarna nooit geen last meer van gehad gelukkig :)

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 18:02

Sommige reacties hier.. :n
Als ik jou was zou ik gewoon eerst aan de hand gaan wandelen met je paard, kilometers maken aan de hand en daarna ohz proberen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 19:09

maar... als het vertrouwen er ohz niet is kan je er donder op zeggen dat het er aan de hand ook niet is. zo wél, dan doe je ohz dus iets fout waardoor het dier je niet meer voor vol aanziet/ je het vertrouwen onvoldoende overbrengt.

zomers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 20:34

Het is inderdaad het vertrouwen/zelfverzekerheid waar het mij (nu weer) ontbreekt.
Probleem is dat hij in de bak zo anders is, en ik hierdoor zo zelfverzekerd ben, dat we hier geen problemen hebben. Hij heeft Z2 gelopen, dus bak is voor hem een eitje. Buiten komen de spoken en dan vooral mijn spook.

We komen van ver (hij is met 13 jaar pas geruind, dus kreeg hem praktisch als hengst), ik heb hem nu 1 jaar en in begin was er geen land mee te bezeilen. Hij sleurde mij over het terrein, liep over me heen, stond niet stil bij het opstappen, bij longeren kwam hij telkens groot op me af lopen. Dit gaat nu allemaal heel goed, dus we zijn er bijna :-)

De one-rein-stop wil ik ook overigens ook alleen maar inzetten als noodgeval (noodrem) mocht zoiets nog een keer gebeuren. Ik hoop het echter nooit te hoeven gebruiken.

sophie1818

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 21:57

Hier net zon monster. Alleen weet il miet of t angst, onzekerheid of dwarsigheid is. Heb r net sinds april. Bos en strand etc geen probleem voorop. Dan in de polder een groot drama. Elk verkeersbord is stilstaan,.achteruit en niet er langs. Iemand ideeën wat het is? Weet nl niet zo goed of ik boos moet worden aangezien ze strax wel bang is oid. Wel flink been geven etc hoor.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 09:16

je weet de oorzaak niet eens sophie, hoe moet iemand dan van achter de computer een antwoord geven? mijn advies is dan ook, en kán alleen maar zijn: neem les, laat er iemand bij die wél inzicht heeft in het waarom van je paard, en vooral ook van jouw gedrag. in praktisch honderd procent van de gevallen vindt dit soort gedrag zijn grondslag in de persoon die ermee werkt. het ene paard is er gevoeliger voor dan het andere, dus goede kans dat dit het eerste paard is waarmee je dit meemaakt terwijl andere paarden er geen probleem van maken.
zorg dus dat je er iemand bijhebt die wél aan je paard kan zien of het angst is of niet, zodat je gericht en duidelijk, en vooral PASSEND kunt reageren. elke keer dat het gedrag zich laat zien en jij niet adequaat reageert verankert het zich sterker in het gedragspatroon van het paard, elke keer weer wordt HAAR gelijk bevestigd, immers, zij ziet het niet zitten, om wat voor reden dan ook, maar jij lost het ook niet op voor haar. jij wilt met haar op pad, dus de verantwoordelijkheid ligt bij jou, en het is zó belangrijk dat je paard dit ook als zodanig ervaart...

@ TS, puzzelstukjes die op hun plek vallen, wat je daar beschrijft. het je omver lopen, uittesten op allerlei manieren is volkomen normaal, en voor een paard, in zijn denkwereld, ook gewoon nodig. hij wil er zeker van zijn dat hij zich helemaal kan geven aan degene die met hem werkt, omdat die persoon er wel voor zorgt dat alles goedkomt. mensen vinden het heel vanzelfsprekend dat een paard maar doet wat ze willen, maar een paard heeft ook zo zijn voorwaarden om wel of niet vrijwillig ergens aan mee te werken. je bent echt op de goede weg, elk 'dingetje' wat je tegenkomt los je op, en dit gaat nu eenmaal stap voor stap. er komt een punt (en je was/ bent er al bijna!), waarop jouw paard zegt 'OK, je hebt me overtuigd, dit voelt goed, we gaan het doen, samen'. wil niet zeggen dat hij je na die tijd niet meer test (want heel veel mensen verslappen in hun concentratie/ consequent gedrag als het goed gaat, waardoor het paard toch weer gaat twijfelen. én dan is het nog zo dat een hoop paarden nu eenmaal gewoon regelmatig testen hoe je die dag in je vel zit, en dús of het veilig is om zich te laten meenemen op buitenrit bijvoorbeeld), maar als je eenmaal die overtuiging hebt, dan zijn de testjes niet zo groot meer, en bij consequent reageren legt het paard zich er ook steeds wat makkelijker bij neer.

sophie1818

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 10:08

Ik heb elke week les, goeie instructrice. Zal haar eens vrage. Of ze het weet.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 10:22

De pony die ik rijd heeft het ook.
Ik heb het geaccepteerd, ik ga die pony niet afrossen alleen omdat ik naar buiten kan.
Dan maar lekker met zn tweeën of meer naar buiten!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 17:53

punt is ook, dat afrossen misschien een kéér werkt, maar gaat ie dan naar buiten omdat hij het zo leuk met je vindt? nou nee, eerder omdat ie bang is voor slaag. ik vind het altijd zaak de oorzaak van dit soort problemen eerst vast te stellen en dan daarnaar te handelen. mensen voelen zich altijd opgejaagd door de regel dat je 'op tijd moet reageren', liefst binnen tienden van seconden. en dit klopt ook, MAAR men vergeet erbij te zeggen dat je PASSEND moet reageren, voor 't zelfde geldt is een welgemikte tik op dat moment wel de oplossing, maar voor 't zelfde geldt ook niet. zaak is dus om te weten wat je doet, wanneer is een tik op zijn plaats en wanneer niet. de meeste mensen beginnen gelijk te meppen 'omdat hij het niet doet'.

een paard is een ander diersoort en vereist dus een zekere aanpassing van ons mensen om met begrip met hem te kunnen omgaan.

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 20:29

mellanion84 schreef:
dat probleem heb ik een week of wat geleden ook gehad met mijn verzorghaffie, slaan schoppen lief vragen, niets hielp. tot ik van de week het gruwelijk zat was en terwijl ik erop zat in haar oor brulde dat ze moest lopen :o daar had ze het even niet van terug, heb het nog twee keer moeten doen en van de week liep ze zonder ook maar een keer te aarzelen braaf van en naar de bak (half uurtje onder het zadel heen en terug) het begon met halverwege op een buitenrit staken en op een gegeven moment kwam ik het erf zowat niet af.
dus ik zou zeggen probeer eens met een flinke brul je paardje te overbluffen. zorg wel dat je het ondersteunt met beenhulpen ;)

Ben het helemaal met boven staande eens Heb tegen die van mij ook weleens flink gebrult dat ze door moest gaan, en het hielp :D

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 21:18

Ben je naast je paard wel zeker? En met buitenrijden ohz niet? Anders blijf ik toch echt bij m'n tip: adh wandelen.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 21:21

Probleem heb ik ook gehad, afgestapt enorme lel gegeven en geschreeuwd, opgestapt en weer verder (en deze aanpak onderweg meermalen herhaald). Ze moest leren dat er geen zelfbedachte reden is om weer terug naar huis te gaan. Eén keer flink doorgepakt en het patroon is doorbroken. Want mijn paard is niet bang, ze mag bang zijn en dan laat ik haar dingen zien en indien ze bang is stap ik af (is nog niet voorgekomen, onderweg kranen, vrachtwagens die met 80km p.u. langsjakkeren, langs bouwtereinnen etc tegengekomen en niet één keer hoeven afstappen. Ik kan nu overal alleen naartoe en we genieten nu echt van buitenritjes.

Dus achterhaal echt of je paard zich aanstelt of echt bang is en pak em dan eens goed aan. Succes!

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 21:28

Een one rein stop is echt een noodrem voor gevaarlijke momenten bijvoorbeeld als je paard de weg op wil vliegen en dus niet als hulpmiddel voor je eigen zekerheid. Het is misschien beter als je inderdaad probeert zekerder te worden van jezelf en de vertrouwensband tussen jou en je paard nog verder uit. Te werken. Ook kun je op momenten dat je voelt dat je zelf of je paard wat onzeker wordt even afstappen, aan de hand verder gaan en later weer opstappen. Misschien kun je iemand vragen om eens mee te fietsen? Als je paard niet voorop wil als je met meerdere paarden weggaat zou ik dat niet als een probleem zien. In een kudde heeft een paard vaak een voorkeurspositie.

zomers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 21:41

Helaas heb ik na afgelopen zondag niet meer gereden (hij heeft dik been, dus we stappen nu alleen maar), ik had graag er snel weer opgewild om verder te gaan waar we gebleven waren. Paar stappen terug en in de bak of met iemand anders naar buiten. Als er iemand mee gaat, zowel te paard als op de fiets dan is er overigens niets aan de hand. Tijdens galop wil hij nog wel eens wat harder dan normaal, maar is hij nog altijd goed terug te nemen. Voorlopig dus even niet alleen naar buiten...

@Fred_Kroket Probleem met afstappen is dat ik er zonder krukje niet meer opkom, dus eenmaal eraf is lopend terug :-).

@Reusje0504 het lijkt me toch een prettig idee om de one rein stop te kennen.Ik beschouw het ook wel als hulpmiddel voor mijn eigen zekerheid. Stel dat dit ooit nog een keer gebeurd, dan heb ik wel een noodrem. Wel zo'n fijn idee. Hoewel ik me nog steeds afvraag of we niet omvallen als dit in vol galop wordt uitgevoerd.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 21:47

zomers schreef:
Helaas heb ik na afgelopen zondag niet meer gereden (hij heeft dik been, dus we stappen nu alleen maar), ik had graag er snel weer opgewild om verder te gaan waar we gebleven waren. Paar stappen terug en in de bak of met iemand anders naar buiten. Als er iemand mee gaat, zowel te paard als op de fiets dan is er overigens niets aan de hand. Tijdens galop wil hij nog wel eens wat harder dan normaal, maar is hij nog altijd goed terug te nemen. Voorlopig dus even niet alleen naar buiten...

@Fred_Kroket Probleem met afstappen is dat ik er zonder krukje niet meer opkom, dus eenmaal eraf is lopend terug :-).

@Reusje0504 het lijkt me toch een prettig idee om de one rein stop te kennen.Ik beschouw het ook wel als hulpmiddel voor mijn eigen zekerheid. Stel dat dit ooit nog een keer gebeurd, dan heb ik wel een noodrem. Wel zo'n fijn idee. Hoewel ik me nog steeds afvraag of we niet omvallen als dit in vol galop wordt uitgevoerd.

Oeh da's nogal scheisse... Dan iemand mee die em een lel verkoop en eens flink schreeuwen.... One rein stop is best handig maar gewoon kwestie van "omtrekken" En in volle galop valt je paard niet zomaar om hij zal in ieder geval vaart minderen. En als het moet dan zou ik liever omvallen dan bijvoorbeeld een drukke weg oprennen o.i.d.

Ik heb de route trouwens wel een keer aan de hand gedaan voordat ik enorm begon te schreeuwen ;-)

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 22:02

Het kan natuurlijk ook geen kwaad om hem te kennen, wel zo veilig:) en idd je paard valt als het goed is niet zomaar om:)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 08:38

ik vind het ongelofelijk hoe mensen zich blijkbaar laten gaan. brullen, schoppen, slaan (en vooral dat afstappen, pijn doen en weer opstappen! ik schrik er gewoon van, dat heeft NIETS met paarden meer te maken maar gaat puur en alleen maar om de toestand van de ruiter, die zichzelf gewoon écht niet meer in de hand heeft van woede en frustratie)? allemachtig zeg, hoe verzin je het. volgens mij heeft dat niks meer te maken met het paard opvoeden, iets leren of corrigeren, maar gewoon je eigen frustratie eens even lekker laten losgaan omdat jet EIGENLIJK gewoon niet meer weet wat je moet doen. prachtig dat jullie paarden daarvan onder de indruk zijn, echt fantastisch, en getuigt zéker ook van een gedegen kennis, inzicht en begrip in de wereld van het paard, gewoon echt 'weten wat je doet'! chapeau.

doet me denken aan gisteravond, toen ik lekker in bed lag te lezen en opschrok door het gegil van een hond die 'les kreeg'. baas liet zich even lekker gaan op dat diertje terwijl het op de grond in elkaar gedoken lag. een hond kan gillen, maar een paard kan geen geluid maken om pijn uit te drukken. helaas is het precies dat wat de mensen ingangen geeft om het dier te mishandelen en misbruiken. stellen jullie jezelf eens voor wat voor geluid een hond gemaakt zou hebben als jullie je zo lieten gaan.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 08:59

merrieveulen schreef:
ik vind het ongelofelijk hoe mensen zich blijkbaar laten gaan. brullen, schoppen, slaan (en vooral dat afstappen, pijn doen en weer opstappen! ik schrik er gewoon van, dat heeft NIETS met paarden meer te maken maar gaat puur en alleen maar om de toestand van de ruiter, die zichzelf gewoon écht niet meer in de hand heeft van woede en frustratie)? allemachtig zeg, hoe verzin je het. volgens mij heeft dat niks meer te maken met het paard opvoeden, iets leren of corrigeren, maar gewoon je eigen frustratie eens even lekker laten losgaan omdat jet EIGENLIJK gewoon niet meer weet wat je moet doen. prachtig dat jullie paarden daarvan onder de indruk zijn, echt fantastisch, en getuigt zéker ook van een gedegen kennis, inzicht en begrip in de wereld van het paard, gewoon echt 'weten wat je doet'! chapeau.

doet me denken aan gisteravond, toen ik lekker in bed lag te lezen en opschrok door het gegil van een hond die 'les kreeg'. baas liet zich even lekker gaan op dat diertje terwijl het op de grond in elkaar gedoken lag. een hond kan gillen, maar een paard kan geen geluid maken om pijn uit te drukken. helaas is het precies dat wat de mensen ingangen geeft om het dier te mishandelen en misbruiken. stellen jullie jezelf eens voor wat voor geluid een hond gemaakt zou hebben als jullie je zo lieten gaan.

Jaaa geweldig, hoe doe jij het dan? Lief vragen? Want je scheert lekker over één kam door te denken dat ik de eerste beste keer meteen ga lopen gillen en een paard mishandel en misbruik. We zijn aan de hand geweest, achter een ander paard aan, en ik weet wanneer mijn paard angstig is en wanneer niet. Dus voordat je zo iemand de les leest en gaat lopen jammeren dat iemand dan geen gedegen kennis, inzicht en begrip heeft voor een paard zegt dit meer over jouw gebrek aan inzicht.

Jij hoort een hond gillen, heb je het ook gezien? Want je lag toch lekker een boek te lezen ben je opgestaan en heb je gezien wat de hond deed en waarom de hond lag te gillen?

Dus voordat je iedereen gaat vertellen dat die hun dier mishandelen en misbruiken door een klets met een zweep (echt geloof me, dat is echt niet zo pijnlijk voor een paard) en een brul te geven vertel eens hoe jij een aansteller aanpakt?

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 09:00

Wooooow! Dierenvrienden hier op pagina 1 :)) :')

De oorzaak ligt altijd bij de ruiter....

Mijn jonge wilde de eerste keer ook niet alleen, toen ging hij in zijn achteruit en begon naar mijn been te meppen. Ik heb toen de teugels losgegooid hem een flinke por met de spoor gegeven en that's it! Ik wil naar voren dus ik blijf ook naar voren denken! We gaan niet terug, pas als ik het zeg..

En flink belonen natuurlijk! Die van mij is goed te straffen met de stem. :)