wat te doen bij geen contract maar wel 1 maand opzeg termijn

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CharlieVM

Re: wat te doen bij geen contract maar wel 1 maand opzeg termijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 01:41

@ smurffie: had in jouw geval precies hetzelfde gedaan :-)

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 02:09

pairadice schreef:
Iedere Nederlander wordt geacht de wet te kennen namelijk, dit ongeacht of er een contract is getekend. Een mondelinge overeenkomst is namelijk ook een overeenkomst, en ook voor een mondelinge overeenkomst geldt een wettelijke opzegtermijn die net zo lang duurt als de betalingstermijn. In geval van TS dus een maand. De stalhouder staat dus volledig in zijn recht, en als hij moeilijk gaat doen zal hij aan het langste eind trekken. Immers, in geval van een mondelinge overeenkomst kan het aankomen op de bewijslast. De kans dat de stalhouder met getuigen kan aantonen dat TS op die stal heeft gestaan is vele malen groter dan dat TS kan aantonen dat ze er niet heeft gestaan. Daarnaast kunnen wij niet uit het feit dat TS contant betaalt opmaken of het zwart of wit is.

Spaar je de moeite, ik heb dit 2 pagina's geleden ook al geschreven inclusief wetsartikel. Of mensen lezen niet of ze snappen het niet... :')

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 02:19

Op een baan die ik ooit eens heb gehad, stond ook niks over een opzegtermijn. Kortgezegd: Voor jou 10 anderen, zijn ze jou niet meer nodig, schoppen ze je daar weg, ZONDER opzegtermijn of wat dan ook. Dus jij kan het ook.

Als die beste man niks heeft om op te staan had ik paardlief mooi in de trailer gezet en weggereden. 'T is maar net hoe je er over denkt eigenlijk.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 02:22

Als het een manege is zullen er vast wel regels zijn opgesteld, oa over hoe en wanneer te betalen.
Heeft de stalhouder geen site waar de voorwaarden op staan?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 02:22

T3mptati0n schreef:
Op een baan die ik ooit eens heb gehad, stond ook niks over een opzegtermijn. Kortgezegd: Voor jou 10 anderen, zijn ze jou niet meer nodig, schoppen ze je daar weg, ZONDER opzegtermijn of wat dan ook. Dus jij kan het ook.

Als die beste man niks heeft om op te staan had ik paardlief mooi in de trailer gezet en weggereden. 'T is maar net hoe je er over denkt eigenlijk.

Ligt er meer aan hoe de situatie op stal is denk ik. Is het een prima stal maar verhuis je dichterbij? Blijf dat ene maandje dan nog staan. Komen ze afspraken niet na, of voeren ze zelfs je paard niet dan zou ik dus wel gewoon weg gaan.

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 09:50

@ Waves: ik blijf het proberen :D Maar uiteraard hoef je je alleen aan de wet te houden als het je uitkomt. Aan mij zou je een slechte hebben als stalhouder als je je paard zou inladen en zou weggaan zonder het netjes af te handelen. Al had ik natuurlijk wel een mooi contractje opgesteld om misverstanden te voorkomen. En in overleg is vaak veel mogelijk, als je er daarbij van uit gaat dat de stalhouder heeft en hem vriendelijk vraagt om een uitzondering te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 10:23

Nikka schreef:
Annickkii schreef:
En met een mondelinge overeenkomst heb hè nog geen poot om op te staan, bewijs het maar eens...

Dat is voor haar lastiger dan voor hem. Zij heeft er namelijk een tijd gestaan en er zijn heus wel mensen die dat kunnen bevestigen. Dus hij heeft zijn aandeel van de afspraak gehouden.

Dat kan maar ik heb zelf meegemaakt dat ik een baan had aangenomen met een mondelinge overeenkomst voor 1 jaar en zij hebben me zonder blikken of blosen na vijf weken gezegd dat ik kon vertrekken terwijl ze daar geen reden voor hadden. Ben hiermee aan de slag gegaan om in mijn recht te staan, want ik had ook bewijs dat ik daar gewerkt had en getuige maar alles wat die hogere pieten zeggen is sorry mevrouw we kunnen niks voor u doen want u heeft geen contract, terwijl ik die wel had maar dan via mondelinge overeenkomst....

labionicsJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 10:41

Chanice92 schreef:
ik snap de opzeg termijn, wettelijke bepalingen en dergelijk.

het probleem is dat wij nooit te horen hebben gekregen, indien wij weg zouden willen
er een maand opzeg termijn is.
uiteindelijk heeft hij geen poot om op te staan, omdat het nergens zwart op wit staat dat wij daar een paard hebben staan. ook hebben wij nooit de voorwaarden van de stalling gekregen of iets.

de reden dat wij weggaan, en zo snel mogenlijk weg willen is omdat het gewoon echt teveel geld is.
wij snappen natuurlijk donders goed dat de eigen naar van de manege nu een maand geld mis loopt.
maar begrip word er niet getoond, en ook niet tegen over het feit dat het ons nooit verteld is van de maand op zeg termijn.

op de nieuwe stal is ook geen 1 maand op zeg termijn of dergelijke.

dus ik hoef geen commentaar van asociale tips of me paard aan het hek binden.

Nou ik denk dat de manege eigenaar wel degelijk dit heeft staan, aangezien hij dit op moet geven voor de mestwet en de belastingdienst.
Dus hij heeft wel een poot om op te staan, ook als je contant betaald staat dit genoteerd dus ook dan heb je een maand opzegtermijn, en ook nu weer heeft de pension eigenaar een poot om op te staan.
Bij een boer kan het zwart zijn omdat je bij hem thuis staat dus niet genoteerd, maar alle manege/ pensionstal eigenaren hebben te maken met de mestwet en belastingdienst.
Je hebt gewoon 1 maand opzeg termijn, wel of geen contract.

Wat je wel kan doen is overleggen dat je weggaat en dat je alleen de boxhuur door betaald, hij heeft immers geen kosten meer aan jouw paard en de box is dan betaald.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 11:02

Zwart of wit, contract of geen contract, contant of via bank.... Het zou helemaal niets moeten uitmaken, er is nog zoiets als FATSOEN. Hoe zou je zelf behandeld willen worden?! En sommige 'tips'.... walgelijk. Wanneer eigenbelang in het spel is kan een ander zoals zovaak gewoon barsten. Jek. Ik dacht dat de paardenwereld nog wat meer beleefde mensen had.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 11:09

Citaat:
Iemand zei dat de stalhouder de politie zou kunnen bellen, maar dit klopt bij mijn weten niet. De politie arresteert echt geen mensen wegens contractbreuk hoor

Dan had je even beter moeten lezen, stalhouder kan wel degelijk de politie bellen en dan zal zij toch echt de stalhuur nog moeten betalen, heb het nooit over arresteren gehad :+....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 11:10

Hoe zit het als je contant betaald zonder kwitantie en zonder schriftelijke overeenkomst?? Is er dan een overeenkomst? Niemand kan aantonen dat er nl geld betaald is/wordt. {:)

Overigens vind ik het wel vreemd dat een manege geen contracten heeft...volgens mij is dat altijd zo.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 12:00

russel schreef:
Hoe zit het als je contant betaald zonder kwitantie en zonder schriftelijke overeenkomst?? Is er dan een overeenkomst? Niemand kan aantonen dat er nl geld betaald is

in de advocatuur hebben ze ook gehoord van google en bokt. Maak je maar geen illusies...
Bewijs voldoende na 4 pagina's op bokt. :D
Plus dat niemand zal geloven dat haar pensionhouder zo aardig is dat haar paard 5 maanden voor niets gestald mag worden.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 12:22

_O- :')

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 12:27

Vjestagirl schreef:
Annickkii schreef:
Hoezo niet dan? Er is geen contract, zwart geld betaald en ze heeft geen stalregels gekregen of is ook niet tegen haar gezegd van een maand opzegtermijn.
Het is niet netjes en raad ik ook niet aan om te doen maar ik zou zeker geen geld betalen voor januari als je daar niet meer staat. Je kan ook inderdaad beter netjes overleggen en goed weggaan maar als hij de politie zou bellen issue zelf ook de smaak omdat mensen hun paard daar staan die zwart betaald worden.

Ik neem aan dat de TS niet zwart werkt en dus gewoon met wit geld betaald. Als jij betaald voor diensten en die afneemt is dat gewoon wit. Niemand hoeft haar te vertellen over de maand opzeg termijn, waarom heb k al wel vaak genoeg verteld ;). En ze had er ook zelf naar kunnen vragen.

Zodra hij ook belasting er over betaald is het wit volgens mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 13:53

uryanne schreef:
russel schreef:
Hoe zit het als je contant betaald zonder kwitantie en zonder schriftelijke overeenkomst?? Is er dan een overeenkomst? Niemand kan aantonen dat er nl geld betaald is

in de advocatuur hebben ze ook gehoord van google en bokt. Maak je maar geen illusies...
Bewijs voldoende na 4 pagina's op bokt. :D
Plus dat niemand zal geloven dat haar pensionhouder zo aardig is dat haar paard 5 maanden voor niets gestald mag worden.

Jaaa, daar heb je gelijk in, maar hij kan niet aantonen dat er betaald is en dat er een prijs is afgesproken...misschien wel een dienst voor een dienst en daarom hebben ze contracten uitgevonden.. :+ want ook daardoor kan je aantonen dat iemand er tig maanden staat en in het contract verbind de verhuurder die nl ook plichten heeft over de afgesproken dienst en zou het daarom zo zijn dat de meeste stallen geen contracten hebben omdat de niet officiele pensions maar boerenstallen die paarden er bij doen...het hooi en stro op de koeien afschrijven...ga maar eens aantonen dat het allemaal wit of legaal is...dat valt niet mee.

ik heb nl voor weinig gestaan, kwam wel bij dat ik AL het werk deed voor de andere paarden...kom dan ook niet met een opzegtermijn aan, want dat is dan echt iets wat de rijdende :+ rechter even mag oplossen.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:10

russel schreef:
Jaaa, daar heb je gelijk in, maar hij kan niet aantonen dat er betaald is en dat er een prijs is afgesproken...misschien wel een dienst voor een dienst en daarom hebben ze contracten uitgevonden.. :+ want ook daardoor kan je aantonen dat iemand er tig maanden staat en in het contract verbind de verhuurder die nl ook plichten heeft over de afgesproken dienst en zou het daarom zo zijn dat de meeste stallen geen contracten hebben omdat de niet officiele pensions maar boerenstallen die paarden er bij doen...het hooi en stro op de koeien afschrijven...ga maar eens aantonen dat het allemaal wit of legaal is...dat valt niet mee.

ik heb nl voor weinig gestaan, kwam wel bij dat ik AL het werk deed voor de andere paarden...kom dan ook niet met een opzegtermijn aan, want dat is dan echt iets wat de rijdende :+ rechter even mag oplossen.

Wat is nu het punt wat je wil maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:13

Lijkt mij duidelijk, toch???

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:20

Ik neem aan dat TS er niet al enige staat. Als een maand opzegtermijn bij haar op stal gebruik is, dan zal ook zij die gewoon in acht moeten nemen. Hoeft niets van in een contract te staan. Is er sprake van een slechte verzorging of gevaarlijke behuizing of andere zwaarwegende reden die een eerder vertrek noodzakelijk maken, dan zou ik mij niet gehouden voelen aan een opzegtermijn. Maar daar heb ik TS niet over gehoord.

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:21

TS heeft niets op papier staan omtrent de overeenkomst, oftewel mondelinge overeenkomst aangezien er sprake is geweest van aanbod (staleigenaar stelt box beschikbaar) en aanvaarding (TS zet paard erin en betaald maandelijkse huur) (art. 6:217 BW). TS heeft een huurovereenkomst met staleigenaar (art. 7:201 lid 1 BW). Voor een overeenkomst, mondeling of schriftelijk geldt een wettelijke opzegtermijn van een betalingstermijn, in het geval van TS een maand (art. 7:228 lid 2 BW). Daarnaast ben ik ook van mening dat het in zo'n geval niet enkel gaat om 'wat mag', maar ook om fatsoen en een beetje begrip voor de ander.. Je gaat niet 5 dagen van te voren opzeggen, puur omdat je het niet kan betalen. Als staleigenaar je paard nou verwaarloosde en geen eten gaf, oke ander verhaal, maar dit kan je niet maken..

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:22

Het verbaasd me dat de TS er steeds meer bij haalt om haar vertrek goed te praten. Ik vind het niet netjes, zelfs op een stal waar ik niet meer naar tevredenheid stond heb ik een maand opzegtermijn in acht genomen.

Stalgenoot heeft ook 4 dagen van te voor opgezegd en is zo vertrokken. Ik vind dat niet netjes.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:26

Babootje schreef:
Ik neem aan dat TS er niet al enige staat. Als een maand opzegtermijn bij haar op stal gebruik is, dan zal ook zij die gewoon in acht moeten nemen. Hoeft niets van in een contract te staan. Is er sprake van een slechte verzorging of gevaarlijke behuizing of andere zwaarwegende reden die een eerder vertrek noodzakelijk maken, dan zou ik mij niet gehouden voelen aan een opzegtermijn. Maar daar heb ik TS niet over gehoord.

Helemaal mee eens, ik vind het echt niet netjes als stalhouder jou netjes behandeld heeft.
En hou voor ogen: het wereldje is kleiner dan je denkt hoor, stalhouders kennen elkaar over het algemeen wel. Een slechte naam heb je zo. En als dan de nood aan de man komt...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 15:03

russel schreef:
Hoe zit het als je contant betaald zonder kwitantie en zonder schriftelijke overeenkomst?? Is er dan een overeenkomst? Niemand kan aantonen dat er nl geld betaald is/wordt. {:)

Overigens vind ik het wel vreemd dat een manege geen contracten heeft...volgens mij is dat altijd zo.

Het is al jaren een hardnekkig misverstand hier op bokt dat contant betalen gelijk staat aan zwart betalen of belasting ontduiken, maar dit is pertinent onjuist.

Mensen met een eigen bedrijf weten dat een klant net zo goed contant kan betalen als over de bank. (zou even lekker worden, haal je een witbrood bij de bakker zonder bonnetje, dan is het toch ook geen zwart brood? ;) )

Contanten worden gewoon ingeboekt en weggezet als contant ontvangen, of mensen een bon krijgen hangt ervanaf of ze dit zelf wel of niet willen. En of je toevallig wel of niet een bonnenboekje op zak hebt. :o

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:19

haha doet me denken aan een zon pensionklant hier die kwam op zondagavond even vertellen dat ze maandag (de volgende dag dus..) na een andere pensionstal ging.. het was hier toch te druk en bij haar vorige was plotseling weer een box vrij...

helemaal verbaast dat ze een maand moest betalen... tjonge.. om van het gezeur af te zijn heeft de baas toen maar afgesproeken om toen de kale huur te betalen. heeft ze ook gedaan de volgende ochtend.

paard inladen en gewoon wegrijden deed ze gelukkig niet.. maar wel flink blijven praten.. maar ja dat is tenminste nog goed fatsoen.. en dan is er meestal wel wat te regelen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:25

Lijkt mij dat er altijd dingen zwart op wit zijn en ondertekend. Maar aan de andere kant, er staat niks op papier dus kan je zo weggaan. Netjes is het niet maar goed. En mondeling kan bindend zijn maar het is jouw woord tegen die van de staleigenaar. Als je niks getekend hebt, ben je ook niks verplicht.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:26

Purny, dat is dus pertinent NIET waar, je hebt gewoon wettelijk gezien een maand opzegtermijn. Dit soort adviezen zijn echt niets waard, sorry.