Ik ben een aso ruiter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Linndatbenik

Re: Ik ben een aso ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:08

Soms loopt mijn paard gewoon niet. Of is ze heel vervelend. Ik geef toe dat ik dan ook weleens heel boos kan worden.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:10

Maritje1991 schreef:
Wanneer staat een paard zonder aanleiding stil?

Misschien ZIE jij de aanleiding niet, maar die is er voor het paard wel.

Was dat als reactie op mij?

Want ik bedoel zonder enige aanleiding niet stil willen staan, af en toe dramt hij door richting het halthouden.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:13

Ja, maar ik geloof niet dat een paard iets zonder reden doet. Er is altijd een reden voor een paard om IETS te doen, alleen zien wij mensen dat niet altijd.

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:15

Gelukkig is mijn huidige paard erg makkelijk. Als ik boos was op mijn vorige paard kon ik op mijn hoofd staan, maar hij was niet snel onder de indruk ervan. Toen ik mijn nieuwe paard kreeg, was dat even wennen, want bij hem hoef je er alleen maar aan te denken dat je boos wordt en hij reageert erop.
Ik heb hem in het begin ooit een tik met de zweep gegeven, omdat hij niet in galop ging, maar dat heb ik geweten, doordat ik gelijk op zijn nek hing.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:17

Tja de pot verwijt de ketel dat die zwart ziet.
Heeft iedereen weleens denk ik. Mijn geduld gaat ook niet oneindig door en na 2x vriendelijk vragen wordt het al duidelijker maar als het als nog niet binnen komt zal mijn paard het ook zeker wel voelen. Of het nu op dat moment terecht is? Misschien niet maar zoals ik al zij mijn geduld is de laatste tijd ver op eigenlijk.

Annette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:20

x_Elise schreef:
Dat hoef ik helemaal niet, maar ik geef mijn paard welleen een schop ja maar zo aso als jij dat doet niet nee.

inderdaad, k heb ook wel es dat mn paard niet wil luisteren en dat k boos word maar dan geef k dr hooguit een keer een trap of een tik tegen dr oren of k begin gewoon te schelden.. En k trek heus wel es in dr mond maar geen half uur, Als ze te hard gaat laat k dr rondjes lopen als ze te zacht gaat spoor k aan als ze vervelend doet ga k schelden of krijgt ze heel soms een tik tegen dr oren maar verder ga k egt niet.
Beetje dierenmishandeling wat mevr. TS doet als je het mij vraagt :)
Dat is mijn mening :)
En wat k nog het ergst vind is dat TS er nog trots op is dat ze het gedaan heeft ook.. :r >;)

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:29

Annette1990, waarom zou je je paard een tik tegen de oren geven? ik zie daar het nut niet van in, behalve dat je het paard er kopschuw mee maakt?

mijn geduld is niet oneindig, en als paardlief eens hyperactief is door het weer of door andere paarden die herrie schoppen, dan botsen we wel eens... aan de hand duikt hij als hij schrikt nog wel eens in mijn ruimte of knalt hij tegen me aan, daar krijgt hij gewoon een goeie mep met het touw mee en daar schaam ik me echt niet voor hoor :) liever paard die een touw tegen zn borst krijgt, dan ik die een paard op mn enkels krijg.
Tijdens het rijden is het ook de bedoeling dat wanneer ik de vraag goed stel, hij het juiste antwoord geeft en dus reageert. Doet hij dat niet, dan vraag ik het nog een keer, weer geen reactie? dan verzoek ik hem toch dringend te gaan luisteren. Maar, bij de 2e keer vragen ga ik toch eerst even denken of ik de hulpen goed geef en niet onbedoeld scheef zit/handen breed of ongelijk heb/been verkeerd aanleg, maar als dat allemaal in orde is en paard 'doet' het nog steeds niet, dan kan hij best een prik met mn hak en een tik op z'n kont verwachten :j rukken/trekken aan de teugels doe ik niet aan, slaan op andere delen van het lichaam dan de achterhand ook niet. alles wat verkeerd gaat los ik naar voren op. Dan draaft of galoppeert hij maar even flink naar voren totdat ik zeg dat het genoeg is, en daarna gaan we weer verder waar we mee bezig waren :)

Petra_Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:32

Ik ben heel soms grof...

Pony is echt superbraaf, behalve de laatste weken in de les. Buiten de les is ze een engel, in de les gaat ze iedere keer aan de kletter (beetje gevaarlijk ook voor lesgever en de anderen in de les, zo'n rennende onbestuurbare pony). De eerste keer ben ik erg lief gebleven, les erna haar een hele tijd laten galopperen om dr moe te maken, maar hielp niet zo...
Vandaag heb ik d'r drie keer totaal omgetrokken, en een heerlijke les gereden....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:36

Wat jij hebt gedaan is wel meer dan ik zou doen, maar ik snap het opzich wel. Liever had ik gezien dat je haar direct een mep had verkocht, dan had ze geen gesjor in haar mond :)

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:39

biecht op!! ik heb mijn merrie van de zomer echt in elkaar getrapt toen ze tijdens het staart wassen vol gericht uithaalde en mij raakte. :j * Ik let altijd ERG goed op lichaamstaal maar er was gewoon geen 1x 1 sein gekomen dat ze het niet fijn vind..)
pony staat sinds doen netjes stil en geen moeilijkheden meer gehad.

Onder het zadel heb ik mijn ruin in een gekke bui ook eens met zijn hoofd vol tegen een bakpilaar geparkeerd... Zo zacht als kan, zo hard als moet. Zijn wel vele kruiwagens geduld door gegaan eerst hoor.
Laatst bijgewerkt door WhySoWhite op 28-12-11 23:56, in het totaal 2 keer bewerkt

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:39

Mijn paard kent geen zweep gelukkig. Stem verheffen of duidelijke lichaamstaal is voldoende. 1x per jaar een pets met de vlakke hand op de achterhand als ze bv niet doorloopt of na 3x vragen toch niet stil blijft staan. Ik denk dat er te lang gewacht is met ingrijpen als er zo heftig moet worden gecorrigeerd. Hele kleine signalen worden vaak over het hoofd gezien, waarna het paard duidelijker ongewenst gedrag gaat laten zien en daar dan ook heftiger op gereageerd moet worden.
Laatst bijgewerkt door A_mieke op 28-12-11 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Annette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:40

Tammy_ schreef:
Annette1990, waarom zou je je paard een tik tegen de oren geven? ik zie daar het nut niet van in, behalve dat je het paard er kopschuw mee maakt?

mijn geduld is niet oneindig, en als paardlief eens hyperactief is door het weer of door andere paarden die herrie schoppen, dan botsen we wel eens... aan de hand duikt hij als hij schrikt nog wel eens in mijn ruimte of knalt hij tegen me aan, daar krijgt hij gewoon een goeie mep met het touw mee en daar schaam ik me echt niet voor hoor :) liever paard die een touw tegen zn borst krijgt, dan ik die een paard op mn enkels krijg.
Tijdens het rijden is het ook de bedoeling dat wanneer ik de vraag goed stel, hij het juiste antwoord geeft en dus reageert. Doet hij dat niet, dan vraag ik het nog een keer, weer geen reactie? dan verzoek ik hem toch dringend te gaan luisteren. Maar, bij de 2e keer vragen ga ik toch eerst even denken of ik de hulpen goed geef en niet onbedoeld scheef zit/handen breed of ongelijk heb/been verkeerd aanleg, maar als dat allemaal in orde is en paard 'doet' het nog steeds niet, dan kan hij best een prik met mn hak en een tik op z'n kont verwachten :j rukken/trekken aan de teugels doe ik niet aan, slaan op andere delen van het lichaam dan de achterhand ook niet. alles wat verkeerd gaat los ik naar voren op. Dan draaft of galoppeert hij maar even flink naar voren totdat ik zeg dat het genoeg is, en daarna gaan we weer verder waar we mee bezig waren :)

Nou blijkbaar niet :) onze vertrouwensband is groot genoeg dus ze trekt zich daar niks van aan, ze schud een keer maar weet dan wel wat ik bedoel. Waarom ik dat doe? Denk dat je TS beter kan vragen wrom ze dr paard met een stok slaat?? Wat is nou erger dan :s
Zoals ik ook al zei gebeurd dat HEEEL af en toe als k mn geduld verlies. Maar dat gebeurd niet zo snel en niet vaak. Liever een tik tegen de oren dan wat andere mensen hier zeggen, die moeten zich schamen. Ik heb mn paard 1 keer met een zweep gereden en dat was absoluuut niet nodig, heb nog nooit met sporen gereden of wat dan ook. Dus je kan beter die andere mensen in dit topic aanspreken ipv mij ;) ik weet namelijk gelukkig wél wat k doe als k mn paard een tik geef en meestal los k et alsnog op een andere manier op :) liever een tik met mn handen dan een tik met een stokje of wat dan ook

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:40

Als mijn paard geen zin heeft, dan heeft mijn paard geen zin. Dan mag hij/zij lekker naar stal en pakken we het een andere keer wel weer op.
Ik heb ook weleens ergens geen zin in en vind het erg prettig als daar dan rekening mee wordt gehouden.
Dus qua dat heb ik weinig te biechten :D

Kan me ook niet echt herinneren dat ik ze echt genadeloos geslagen of geschopt heb eigenlijk...
Ik geef altijd heel duidelijk grenzen aan in het begin (en nee, niet altijd even zoetjes) en daarna heb je makkelijke paarden (heb mijn paarden overigens al een flinke tijd hoor :P ).

Petra_Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:41

@passieAppel, was tegen mij?

Ze gaat zo ontiegelijk hard dat ik het een beetje eng vind om te slaan..... en verder rij ik zonder zweep of sporen..... Maar ik zou het eens kunnen testen als ze het weer gaat doen ;)

Annette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:41

ik moet toch wel eerlijk zeggen dat k er behoorlijk van schrik hoe bepaalde mensen hier met hun paard omgaan.. geen ander woord voor dan belachelijk!

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:43

Quellian schreef:
Kan me ook niet echt herinneren dat ik ze echt genadeloos geslagen of geschopt heb eigenlijk...
Ik geef altijd heel duidelijk grenzen aan in het begin (en nee, niet altijd even zoetjes) en daarna heb je makkelijke paarden (heb mijn paarden overigens al een flinke tijd hoor :P ).

Dat bedoel ik, duidelijk communiceren en bij een beetje ongewenst gedrag al bijsturen zodat het niet heel erg ongewenst en gevaarlijk gedrag wordt. +:)+

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:55

Quellian schreef:
Als mijn paard geen zin heeft, dan heeft mijn paard geen zin. Dan mag hij/zij lekker naar stal en pakken we het een andere keer wel weer op.
Ik heb ook weleens ergens geen zin in en vind het erg prettig als daar dan rekening mee wordt gehouden.

Haha, maak je nou een grapje? ALs je kind zegt mama ik wil niet naar school dan zeg je toch ook niet oke is goed blijft maar thuis... T is een paard hoor die heeft dat uurtje per dag gewoon te luisteren :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:55

Petra_Bella schreef:
@passieAppel, was tegen mij?

Ze gaat zo ontiegelijk hard dat ik het een beetje eng vind om te slaan..... en verder rij ik zonder zweep of sporen..... Maar ik zou het eens kunnen testen als ze het weer gaat doen ;)

Nee. :)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:57

WhySoWhite schreef:
Quellian schreef:

Haha, maak je nou een grapje? ALs je kind zegt mama ik wil niet naar school dan zeg je toch ook niet oke is goed blijft maar thuis... T is een paard hoor die heeft dat uurtje per dag gewoon te luisteren :j

Dit is echt het domst wat ik heb gelezen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:57

WhySoWhite, dat is niet te vergelijken.
Als een kind het niet naar zijn zin heeft, dan ga je daarover praten met school, desnoods gaat het kind naar een andere school. Helaas heeft een mens verplichtingen die vanuit de overheid gesteld zijn.
Bij een paard geldt dat niet, dus waarom zou ik mijn paarden dwingen en pushen waardoor ikzelf (én mijn paarden) opgefokt raken en niet meer eerlijk naar elkaar -kunnen- zijn? Waarom de boel zo uit de hand laten lopen?
Afstappen, aai over de hals en ga lekker freewheelen. We hebben allemaal onze dag weleens niet.
En daardoor heb ik dus een heel makkelijk paard die amper moeilijk doet.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 00:07

mijn pony wilde nooit van huis, en ging bokken op de zweep en gaf ik weer een mep terug. Maarja shet x welshje(is nu dood) en was toen jaar of 10... Nu kan ik soms nog wel kwaad worden hoor. Pony laat mij door de blub lopen in de wei en dan kan ik der pakken, heeft ze geen zin om te komen. Dus dan krijgt ze een ruk aan der halstertouw, ja werkt ook niet maar doet der nou ook niet echt pijn ofzo. En ze is gewoon erg verwend bij mij verder :+

rij nu eigenlijk meestal zonder zweep, paard heeft er gewoon een hekel aan, zonder dat die een zweep behandeling heeft gehad. Verder hoef ik maar een 'schop' (= duidelijk been) en hij vliegt de hele bak al door en vliegt vooruit. Ik heb vanaf het begin duidelijke grenzen, net als al genoemd werd, en daarna zijn ze ook zo mak als wat.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 00:23

Quellian schreef:
WhySoWhite, dat is niet te vergelijken.
Als een kind het niet naar zijn zin heeft, dan ga je daarover praten met school, desnoods gaat het kind naar een andere school. Helaas heeft een mens verplichtingen die vanuit de overheid gesteld zijn.
Bij een paard geldt dat niet, dus waarom zou ik mijn paarden dwingen en pushen waardoor ikzelf (én mijn paarden) opgefokt raken en niet meer eerlijk naar elkaar -kunnen- zijn? Waarom de boel zo uit de hand laten lopen?
Afstappen, aai over de hals en ga lekker freewheelen. We hebben allemaal onze dag weleens niet.
En daardoor heb ik dus een heel makkelijk paard die amper moeilijk doet.

Dan ga je naar je paard kijken, heeft niks met uit de hand laten lopen aan elkaar. Dat is gewoon een stuk opvoeding~!! en dan pas je jouw manier aan zonder opgefokt te raken. Als het niet van links komt dan komt het van rechts voor of achter maar dat paard doet toch zeker wat jij wilt. Zal wat zijn, zeg wil ik op stappen gaat me paard liggen.. .. Geen zin vandaag witje? Mwa kom maar kan je weer lekker buiten spelen... Zo werkt het bij mij niet hoor!

Naelarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 00:28

Zo he, wat een schijnheilige mensen allemaal :')
Allemaal mensen zoals TS, alleen willen zij de waarheid niet onder ogen zien.
Ik weet het, in theorie zijn we allemaal anky's :')

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 00:30

xJori schreef:

Ik maak heus wel eens rijtechnische fouten of een verkeerde inschatting. Maar een paard afmatten komt bij ons op stal niet voor.

Naelarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 00:39

Chaos schreef:
xJori schreef:

Ik maak heus wel eens rijtechnische fouten of een verkeerde inschatting. Maar een paard afmatten komt bij ons op stal niet voor.

Ach, je hoeft mij niet te overtuigen hoor. En blijkbaar voel je je wel aangesproken :')
Wie de schoen past, trekke hem aan, zal ik dan maar zeggen...
Waarschijnlijk is het gewoon verkeerd verwoord, en vervolgens verkeerd geïnterpreteerd door de bokkers.
En deze gaan op hun beurt weer zeiken, we zijn immers allemaal Nederlanders, dus nooit kan een ander iets goed doen :')