Merries vaak boos?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe is de stemming van jouw merrie meestal?

blij
73 (36%)
boos
36 (18%)
stabiel
77 (38%)
niet blij en niet boos
13 (6%)

Totaal aantal stemmen: 199

Snoevie

Re: Merries vaak boos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 10:53

mijn merrie heeft niet echt merriekuren hoor,die is redelijk stabiel. ik merk ook nooit aan haar dat ze hengstig is.

haar grote vriend,haar buurman op stal,is een echte zuurbek. maar dat heeft een gegronde reden.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 11:02

Die van mij is blij genoeg ze staat alleen niet zo erg om te springen om geaait te willen worden daarnaast wilt ze de dominantste van de groep blijven maar voert zelf niks uit.

Helaas heb ze wat met de Shetlanders want haar oren gaan dan al snel strak naar achteren als er een Shetlander in de buurt komt.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 11:10

Qua mood is die van mij ook heel stabiel, Zuur is ze eigenlijk helemaal niet. Ook niet lastig wanneer ze hengstig is. Tegenover andere paarden is het wel echt een baasje.

Ze is alleen niet zo van het kroelen en knuffelen, ze laat zelf merken wanneer ze geaaid wil worden en wanneer niet. Ook wanneer knuffeltijd klaar is :D. Dat vind ik wel een groot verschil met mijn vorige paard (ruin)

nerina_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 16:19

Leuk om al die reacties te lezen!

Die van mij is meestal boos. Ze doet heel vaak platte oren maar als je bij haar bent bijt of schopt ze niet hoor. Daardoor komt ze vaak op andere mensen vaak als een chago over. Ze wil ook soms wel knuffelen maar wel wanneer het haar uitkomt.

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:51

Mijn merrie heeft soms, vooral als ze hengstig is, ook echte merriekuren.
Voor de rest is ze gelukkig wel stabiel.

Veel van de 'merrie-merriesymptomen' die in het topic voorbijkomen komen me bekend voor.

Bij het poetsen mag ik vaak niet onder de buik poetsen, ze is altijd chagarijnig tegen haar buurman.
Maar tegen mensen is ze gelukkig wel altijd lief.

Flowerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:02

Dat is toch echt per merrie en karakter verschillend. De 1 is sneller boos dan de ander. ;)

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 13:47

Mijn merrie is op stal echt een uberzuurpruim hoor....Zeker als er ook nog eens voer in de buurt is.
Durft ook echt dr kunstklapper open te trekken naar je. Dekens, poetsen op bepaalde plekken, zadelen en aansingelen zijn ook niet dr favoriete zaken. Eenmaal ohz of aan de hand of longe aan t werk, niets meer aan de hand, meewerkend en voorbeeldig.
Met andere paarden los is ze harstikke stabiel en rustig. Dan laat ze zich echt niet gek maken. Is wel heel duidelijk in de omgang, afwijkende omgangsvormen van andere paarden pikt ze niet. Ze straft ze en gaat dan weer over tot de orde van de dag (in haar geval niksen of eten).
Tis een goede opvoedkundige voor uitproberende puberende 2 jarige ben ik vorige week achtergekomen.
Een soort van supernanny voor t jonge grut zeg maar....

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 13:49

Mijn merrie is altijd heel rustig en beheerst. Nooit boos of overdreven vrolijk.
Ze is nu bijna 16 jaar, speelt misschien ook mee. Vroeger was ze nog wel eens jolig, maar ze is nu echt heel rustig. Boos heb ik haar nog nooit gezien. (En heb haar als sinds haar 3e)
Hengstig is ze al heel lang niet meer en voorheen als ze hengstig was had ik ook nooit problemen met haar.

heidi1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 19:44

ik heb boos gestemt
en niet boos naar mensen
maar boos naar andere paarden
ze dult niet veel paarden in haar ruimte
en in de groep staat zij boven aan
en ze heeft 1 merrie die bij haar mag staan
en de rest krijgt een hele boze blik als ze te dicht bij komen

Burella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 12:28

Hier nog iemand met een echte merrie-merrie. Die van mij is heel gevoelig en kan ontzettend boos kijken(met name als ze op stal staat). Tot nu toe is het bij haar altijd bij dreigen gebleven. Ook poetsen en aansingelen vind ze niet leuk. Onder het zadel is ze (meestal) wel heel braaf, maar ze laat het wel duidelijk merken als ze het ergens niet mee eens is.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 12:42

Mijn merrie is 9, heeft in maart een veulen gehad , speelde hier erg veel mee.
veulen is nu in de opfok, maar staat een 1.5 jarige bij mn merrie in de groep, speelt ze erg veel mee.
en dan ook gewoon ruig.
kan geen genoeg krijgen van knuffelen en aandacht en is echt heel aanhankelijk :P

Rythm_Hooves

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:34

BLIJ: Pien kent maar 3 standen; leuk, LEUK en sorry hoor.... Ik heb nog nooit zo'n vriendelijk paard gekend, alleen een beetje lomp. Ze lijkt meer op een hond haha! Nou was ze ook nog maar 2 weken jong toen we elkaar voor het eerst leerde kennen en vanaf dat moment zijn we 2 handen op 1 paardenbuik en 4 hoeven op de grond. Altijd vrolijk, opgewekt en nieuwsgierig. Ik zit overal aan en ze weet niet beter dan dat ze dat allemaal goed moet vinden. Haar puberbuien blijven beperkt tot een keer geen hoefje willen geven of net doen of ze niet begrijpt wat "even om" betekend. Een keertje je stem verheffen en ze snapt het meteen weer :P Ze is echt geweldig. Hengstigheid ook geen probleem, ze vind het vooral erg leuk om dan te roepen en vervolgens antwoord te krijgen van alle heren die dat horen.

STABIEL: Ito is een goudeerlijk paard met geweldige manieren. Ze weet precies wat er van haar verwacht wordt en ze is heel braaf in de omgang. Wat wil je... 21 jaar ervaring in het geven van hoefjes en stil staan op verzoek :D Je mag overal aankomen al is het wel te merken bij buik en tepels dat ze dat toestaat omdat het moet en niet omdat het haar niks kan schelen. (zoals bij Pien) Tegenover andere paarden is ze duidelijk de baas maar wel een stabiel paard. Ze zit niet constant te vitten op een lager geplaatste en als deze gewoon een beetje respectvol is dan is alles goed. In de stal kan ze wel vreselijk vuil kijken en dreigen naar haar buurvrouw (Pien dus) als deze iets te vrijpostig is naar haar mening of als ze op haar eten moet wachten. Naar mensen toe is ze een schat, ze heeft alleen een vreselijke hekel aan klikgeluidjes die men nog wel eens maakt tegen paarden. -:(- Dat wisten we dus dat hebben we onze hoefsmid en DA ook netjes verteld. Ze zal niets doen hoor maar toen de hoefsmid 2 weken terug toch per ongeluk een klikje maakte om haar voet op te tillen keek ze me toch een partijtje vuil!!! _O- Als ze hengstig is heeft ze een iets korter lontje. Dan wil ze snel eten, snel naar buiten en snel naar binnen. Ze komt dan niet even een aai halen zoals anders maar dat is dan ook het enige.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 08:48

Leuke verhalen allemaal. Merrie hier weet wel precies wat ze wil hoor, maar ze is gewoon een leuk, blij paard.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 09:04

merrie v 3: onbezorgd, vrolijk, ondeugend, enthousiast, aanhankelijk maar wel eenkennig dier

merrie v 18: dominant (naar paarden) superlief voor mensen, zeer verdraagzaam, betrouwbaar, robuust en stabiel dier vol zelfvertrouwen

merrie v 23: kwaad(naar mensen), onderdanig (naar paarden), nukkig dier, ohz geen probleem, wel een erg drammerig en voorwaarts dier, onder de buik of benen poetsen is link, altijd opletten bij haar

(heb bij de derde beschreven merrie de DA er wel bij gehad, zijn er niet uitgekomen
heb contact gehad met de vorige eigenaren, ze was daar ook zo
ga nu geelwortelpoeder proberen voor evt maagklachten
ze krijgt onbeperkt gras/kuil)
ze kan in de loop van dit jaar met pensioen als ze wil

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 09:22

Marloez schreef:
Ik heb een echte merrie-merrie. Ze is altijd heel vrolijk met rijden maar als er andere paarden passeren kijkt ze enorm zuur. :') Zo ook naar haar buurpaarden op stal, vooral als ze eet natuurlijk. Met borstelen is ze ook wat kriegelig evenals met aansingelen. Maar als ik dan een halsklopje geef kijkt ze meteen weer blij met de oortjes naar voren. :+

Verder geen extra last als ze hengstig is, dan is ze normaal te rijden. :j

Hier hetzelfde.. met borstelen is ze altijd "blij" btw. aansingelen gaat ook prima, dan kijkt ze ook niet echt zuur. Met rijden gaan alleen de oortjes afentoe naar achter als ze haar heel dichtbij passeren en dan voel je haar wat opbollen maar ze doet nooit iets (ik zeg altijd kappen anders ga je naar de slager) en dan krijgt ze een klopje als dr oren naar voren gaan :')

Met eten kijkt ze niet lelijk maar als ze moe is en ze gaat terug naar stal en er ligt eten kijkt ze nog wel eens eventjes zuur naar de buurvrouw zo van "van mij!" maar verder lief paard :P

Herken quarter wel een beetje, als ze hengstig is is ze goed te rijden.. ze is wel extreem knuffelig in de omgang en als je bij haar staart borstelt gaat ie geregeld opzij _O- Soms lijkt ze een beetje slomer te worden maar ze heeft geen nukken ofzo.

Daphne1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:55

Ik heb verschillende merries gehad en het hangt echt van hun eigen karakter af

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:21

Heb hiervoor een merrie gehad, die wel een erg sterk karakter had, maar niet extreem zuur was of iets dergelijks. Als ze hengstig was, was rijden alleen geen optie, dan was ik al blij als ik haar met goed fatsoen de stal uitkreeg en mee naar buiten kreeg, omdat ze om de 3 passen meteen aan iedereen moest laten zien hoe hengstig ze wel niet was..

Heb nu een andere merrie, maar daar merk ik het niet aan dat ze hengstig is. Knuffelig is ze altijd wel, en ze is wel eens minder gezellig, maar dat zijn de ruinen van mijn moeder ook, iedereen heeft wel eens een slechte dag :) En ze is koel in het hoofd, gaat niet van ieder wapperende blaadje over de rooie, erg prettig :) Dus heb wat dat aangaat een ideale merrie, toen ik mijn zoektocht startte riep ik nog 'ik wil een ruin want ik wil geen hengstige merrie meer' maar ik merk er niks van :)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:19

mijn merrie doet altijd heel boos (oren echt plat naar achteren en neemt een aanvalshouding aan) als je voor de stal staat. Als je in stal bent of daarbuiten is ze superlief. Ik denk dat dit voernijd is o.i.d. (zo dat kunnen?).
Verder doet ze lelijk met aansingelen op de poetsplaats, maar als ik bv buiten nog even aansingel blijft ze gewoon maar haar oortjes naar voren staan, ze heeft dan afleiding.

Verder vind ik haar niet heel vrolijk, maar neutraal... Ik moet altijd moeite doen om haar met oortjes naar voren op de foto te krijgen, want vaak bungelen ze zo halverwege

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 09:40

Mijn merrie is eigenlijk altijd blij. Ze beschouwt het leven als een grote picknick. :')
Iedereen is lief leuk en aardig, en ze vind altijd wel iets om zichzelf mee te vermaken. Lekker eigenzinnig ook. Kwam bv laatst langs een stal waar ze wel eens een nachtje is gebleven op een tweedaagse rit. Blijft ze doodleuk op het erf staan, want tja hier mocht ze de vorige keer ook lekker eten.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 09:50

Hier wel een merrie met de echte merrie-kuren. Met zadel opleggen en aansingelen oren plat en opletten dat je geen haal krijgt. Als ze hengstig is is het een draak, schuurt haar kont stuk tegen de stalmuur en plakt tegen je been aan met rijden. Alle reden waarom altijd heb geroepen nooit geen merrie te willen maar een stabiele ruin. Ergens is er iets mis gegaan haha... :+ :D

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 09:52

Mijn merrie is stabiel, lief en knuffelig. Alleen aan 1 merrie bij ons op stal daar heeft zij een bloedhekel aan en dat is wederzijds, als die 2 de kans krijgen dan schoppen zij elkaar verrot!
Als zij hengstig is dan merk je dat alleen aan het marmotten gepiep van haar op stal naar de buurman toe en het vlotsen over het hele erf heen!!

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 09:56

mijn merrie is eigenlijk ook altijd blij, en daar ben ik ook weer blij om! :=
Ze vind ook altijd wel iets om mee bezig te zijn, en speelt heel veel met de andere paarden (paddock/wei) :+. Ik heb haar nog geen dag sjaggerijnig meegemaakt, merk niks van hengstigheid in haar humeur, komt altijd naar me toe en knuffelt liefst elke dag!
Nee hoor, niks zuurs aan !!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 12:55

max66 schreef:
mijn merrie doet altijd heel boos (oren echt plat naar achteren en neemt een aanvalshouding aan) als je voor de stal staat. Als je in stal bent of daarbuiten is ze superlief. Ik denk dat dit voernijd is o.i.d. (zo dat kunnen?).
Verder doet ze lelijk met aansingelen op de poetsplaats, maar als ik bv buiten nog even aansingel blijft ze gewoon maar haar oortjes naar voren staan, ze heeft dan afleiding.

Verder vind ik haar niet heel vrolijk, maar neutraal... Ik moet altijd moeite doen om haar met oortjes naar voren op de foto te krijgen, want vaak bungelen ze zo halverwege

Het heeft in mijn geval niks met hengstigheid te maken trouwens, want ze is drachtig

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 13:31

Ik heb een echte merrie-merrie. Altijd blij, zolang het maar naar haar zin gaat :D
Zodra je ook maar denkt om iets anders te doen als wat zijn in haar hoofd heeft, dan maakt ze je dat wel even duidelijk.
Als blikken konden doden... :')
Maar ze kan je ook prima laten weten wát je voor haar moet doen:
- kom mij melden bij de bakrand: baasje ik kan niet bij het hooi, doe er wat aan!
- kijk héél erg lief als ik na het uitmesten weer in mijn box sta: het is tijd voor biks, vergeet je mij niet?
- melden bij de bakrand nadat je je volgegeten hebt en uiteindelijk ook nog even hebt gerold:
baasje ik ben er wel klaar mee en wil wel weer in mijk box
- piepen: vervelend ander paard je komt nu wel erg dicht bij mij en dat zou ik als ik jou was niet doen!
(en dan vervolgens mij aankijken van "ik deed toch niks" :o )
- kont naar je toe draaien op stal: nee je hebt vandaag de verkeerde voor je, wij gaan níet rijden vandaag. Pak de volgende maar!
- kont naar andere paarden draaien met gepaste oren plat in de nek: en nu allemaal oprotten! IK moet bij het hooi!

Maar verder een heerlijk paardje hoor! Ik ben blij dat ze mij weet duidelijk te maken wat ik voor haar moet doen (net een kat :P )

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 22:29

Mirjam79 schreef:
Ik heb een echte merrie-merrie. Altijd blij, zolang het maar naar haar zin gaat :D
Zodra je ook maar denkt om iets anders te doen als wat zijn in haar hoofd heeft, dan maakt ze je dat wel even duidelijk.
Als blikken konden doden... :')
Maar ze kan je ook prima laten weten wát je voor haar moet doen:
- kom mij melden bij de bakrand: baasje ik kan niet bij het hooi, doe er wat aan!
- kijk héél erg lief als ik na het uitmesten weer in mijn box sta: het is tijd voor biks, vergeet je mij niet?
- melden bij de bakrand nadat je je volgegeten hebt en uiteindelijk ook nog even hebt gerold:
baasje ik ben er wel klaar mee en wil wel weer in mijk box
- piepen: vervelend ander paard je komt nu wel erg dicht bij mij en dat zou ik als ik jou was niet doen!
(en dan vervolgens mij aankijken van "ik deed toch niks" :o )
- kont naar je toe draaien op stal: nee je hebt vandaag de verkeerde voor je, wij gaan níet rijden vandaag. Pak de volgende maar!
- kont naar andere paarden draaien met gepaste oren plat in de nek: en nu allemaal oprotten! IK moet bij het hooi!

Maar verder een heerlijk paardje hoor! Ik ben blij dat ze mij weet duidelijk te maken wat ik voor haar moet doen (net een kat :P )

Jij hebt mijn merrie gekloond! :+