Deken gesloopt door ander paard, WA aansprakelijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 23:13

valk1000 schreef:
kom op zeg, weer zo'n iemand die alles via de verzekering wil claimen,
En met ons allen maar zeuren hoe hoog die premies wel niet worden, ja wat wil je met zulke grappenmakers. >;)

Dit is gewoon beledigend!
'kom op zeg!' daar zijn deze verzekeringen voor!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 08:46

realmagic schreef:
je hierboven kunt lezen,is haar paard zonder overleg bij een andere groep gezet,degene die dat gedaan heeft mag toch zeker wel verantwoordelijk gehouden worden?
De ts heeft geen toestemming gegeven,en daarna gaat er iets van haar stuk,zij heeft dit dus zelf niet kunnen voorkomen omdat ze blijkbaar ook niet op stal aanwezig was. Lastig verhaal maar ik denk zeker dat ts een punt heeft

Ik heb geen idee hoe groot de stal van TS is, maar staleigenaar heeft nog nooit aan mij gevraagd of ie een nieuw paard bij mijn paard in de wei mag zetten...

Baytje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 08:55

ik heb dit 2 weken geleden nog gehad; mijn paard had een feestje met de deken van haar vriendinnetje-paard. resultaat: 7 gaten in de deken en vlokkenfeest in de paddock *\o/* . Ik heb meteen Unive gebeld en die zeiden "je houdt je paard hobbymatig (=onder de 5 paarden), dan valt het onder de huisdieren en ben JIJ verantwoordelijk voor het vernielen wat je paard doet. Wij vergoeden dit daarom.". Unive vergoedt dus wel!

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 08:56

Koop een deken ballistic nylon ben je van het geneuzel af.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 10:27

IKbenEllen schreef:
realmagic schreef:
je hierboven kunt lezen,is haar paard zonder overleg bij een andere groep gezet,degene die dat gedaan heeft mag toch zeker wel verantwoordelijk gehouden worden?
De ts heeft geen toestemming gegeven,en daarna gaat er iets van haar stuk,zij heeft dit dus zelf niet kunnen voorkomen omdat ze blijkbaar ook niet op stal aanwezig was. Lastig verhaal maar ik denk zeker dat ts een punt heeft

Ik heb geen idee hoe groot de stal van TS is, maar staleigenaar heeft nog nooit aan mij gevraagd of ie een nieuw paard bij mijn paard in de wei mag zetten...

Mij is dat ook nooit gevraagd! :D

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 10:47

IKbenEllen schreef:
realmagic schreef:

Ik sta ook kleinschalig maar alles word hier overlegt hoor ;).
Ik zou dr niet blij van worden als mijn paard zomaar bij een ander staat, ze is nogal snel het sukkeltje in het begin en heeft een tijdje nodig om te wennen. Daar moet ik weer rekening mee houden met training ....

dblijham

Re: Deken gesloopt door ander paard, WA aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 10:56

Mijn merrie heeft last van een identiteitscrisis en dekt haar paddockmaatje zodra deze hengstig wordt. Gelukkig is het tot nu toe steeds goed gegaan maar ik hou er zelf wel rekening mee dat het mij nog een keer een deken gaat kosten. Mijn knol misdraagt zich en dan vind ik het niet meer dan fatsoenlijk dat ik voor de kosten sta.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 11:12

Interessant topic.

Ik heb zo'n sloper volgens de buitenwereld....... en dan wil ik van jullie de menig of mijn paard de sloper is of niet.

Onze pony's gaan altijd de paddock in, nog nooit 1 deken gesloopt.
Ja mijn deken 2 jaar geleden maar dat is het risico van het vak en mijn verantwoording vind ik omdat ik wil dat hij met een groep naar buiten gaat.

De groepssamenstelling is wat gewijzigd door mensen die komen en gaan.
Sinds een maand of 2 staat er een nieuwe pony in de groep en die vind het wel heeeeeeeeel erg leuk om met de mijne de spelen. Die van mij vind het prima, zit regelmatig onder wondjes. Kan gebeuren.

Dekentijd.

Kreeg ik van de week te horen, jouw pony gaat met korf naar buiten want hij sloopt de deken van het nieuwe paardje. Hij heeft er al 3 gesloopt....
Ben ik het niet mee eens. Ik vind dat hij dan in een mindere positie wordt gezet en hij gaat pissed off worden en gaat meppen.
Hele discussie over gehad en okay hij mag met korf maar... op het moment dat hij zich niet meer kan verdedigen gaat die andere de groep uit en niet de mijne.

Resultaat... Andere pony daagt gewoon de mijne uit, en doet hem zelfs het masker af resultaat....
daagt de mijne weer uit om te spelen en de mijne doet vrolijk mee maar pakt wel de dekens.

Dus het andere paardje gaat nu apart en is dus de aanstichter en niet de mijne.
aktie - reactie noemen wij dat.

Nu kijkt de eigenaresse me best boos aan viel me op (wat was voordat ik dit wist) en snapte het dus al niet.

Maar zij mag gewoon naar mij toekomen en aangeven dat er 3 dekens gesloopt zijn. Ik ga dat gewoon bij de verzekering claimen maar ze moet wel naar me toekomen met de bonnetjes en me niet boos aankijken.

Ik zou het ook niet leuk vinden als er een paard mijn dekens steeds sloopt... nee tuurlijk niet maar als de oorzaker mijn eigen pony is ja dan is het zo dan zal ik dat moeten accepteren.
Dan kan ik 2 dingen doen.... of steeds een nieuwe deken kopen of hem uit de groep laten halen maar ik zal nooit naar diegene wijzen die sloopt... of hij moet echt de oorzaker zijn dan is het een ander verhaal.

Dus iedereen kan wel over de " sloper' heen vallen.... maar er moet wel gekeken worden hoe de verloop is.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 12:24

Maar het is toch te zot voor woorden dat je paard dan niet meer naar buiten mag of apart moet staan? Enkel en alleen omdat de dekens worden gesloopt. Toen mijn paard buiten stond met deken stond er een ander paard aan te kauwen, ja en? Moet hij dan maar naar binnen? Of uit de groep?

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 12:28

Diaz schreef:
MIJN VRAAG IS NIET DE EIGENAAR WEL OF NIET TE LATEN BETALEN! ALLEEN HAAR VERZEKERING ;)
Even voor de duidelijkheid :P

Zoals Urielle al aangaf, verzekering betaald uit aan gedupeerde. Wat jij met het geld doet is een tweede. Ik spreek uit ervaring. Alleen heeft de gedupeerde er in mijn geval geen deken van gekocht, maar ik heb die persoon ook geen nieuwe deken meer gegeven. Wat zij met het geld van de verzekering gedaan heeft is niet mijn probleem.

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 12:33

Bij ons op stal geldt ook het motto: je paard wordt in de groep gegooit en als er wat kapot gaat dan is dat gewoon zo. Wil je niet dat er wat kapot gaat? Dan zet je je paard zelf maar buiten.
Maar ik denk dat het wel te verhalen valt op de aansprakelijkheidsverzekering.

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 12:42

ik heb dit vorig jaar 2x gehad. Mijn paard sloopte de deken van een ander. Ik was echter niet degene die hem erbij had gezet (1x waren beide eigenaren niet aanwezig en 1x had de eigenaar van de andere pony hem erbij gezet) Tja, ze spelen met elkaar en toen zijn de dekens stuk gegaan. Ik heb mn verzekering gebeld, maar die vergoede het in beide gevallen niet. Hun zeiden dat dat een risico is wanneer je paarden samen zet.
Ik heb de dekens van beide niet betaald. Ik vind dat dat een risico is dat je neemt en dat het zo kan zijn dat er iets stuk gaat.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 12:57

UniFlap schreef:
Maar ik denk dat het wel te verhalen valt op de aansprakelijkheidsverzekering.

Wel potverdrie.... :D

Even teruglezen ;) .

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 13:12

Mijn paard (geen sloper) was hengstig en ze pakte de deken van een ander paard vast. Echter deze liep weg en mn paard had de deken nog tussen dr tanden. Resultaat een scheur van voor naar achter. Ik heb dit netjes bij de verzekering uitgelegd, en de verzekering heeft netjes uitgekeerd. Verder had mijn paard (geen sloper) nog tijdens een schrikactie een trap uitgedeeld richting auto. Resultaat spiegel gebarsten. Ook dit werd vergoed. Gewoon domme pech.... Maar t is wel allemaal vergoed.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 13:14

Lezen is geloof ik nog steeds moeilijk LDRD... :D Nu weet ik wel uit eigen ervaring dat een verzekering soms heel coulant kan zijn, maar goed, dat is natuurlijk weer een heel ander verhaal en staat volledig los van het al dan wel of niet 'verplicht' zijn te vergoeden.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 13:15

als je je paard samen met een ander paard loszet is dit een risico wat je bereid bent te nemen, paarden kunnen mekaar ook gaan meppen bv, zou netjes zijn als de eigenaar de reparatie vergoed of je wat geld (max de helft) geeft voor een nieuwe deken, maar denk dat je anders gewoon pech hebt, lijkt me voor de sfeer ook beter als je dit gewoon onderling regelt

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 13:33

vikki schreef:
Nu weet ik wel uit eigen ervaring dat een verzekering soms heel coulant kan zijn.

Joh, het zijn toch juist allemaal boeven ;) :+ .

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 13:46

Mindim schreef:
realmagic schreef:
@mindim
zoals je hierboven kunt lezen,is haar paard zonder overleg bij een andere groep gezet,degene die dat gedaan heeft mag toch zeker wel verantwoordelijk gehouden worden?

Je hebt op stalling niet altijd de zelfde groep, soms komen er nieuwe bij, wat wil je dan doen, alle eigenaren bij langs bellen of het wel mag. Dan krijg je veel aparte landjes. Maar dan nog, TS heeft gekozen om haar paard tussen andere paarden te laten leven, dus dan kun je dit krijgen. Zonder deken was er tussen de paarden misschien wel helemaal niets aan de hand en misschien was wel helemaal niet bekend dat dit paard een sloper is. Misschien is ie dat normaliter ook niet, maar wapperde er iets en heeft het paard er aan getrokken.

Dit zou wel de netste oplossing zijn :j , ik zou ook niet willen dat mijn paard zomaar zonder overleg in een andere groep gegooit zou worden.(en zou het ook niet goed vinden daar wil ik zelf bij zijn)

Er staat trouwens ook nergens dat het op het land gebeurd is. waarschijnlijk in de paddock.
voor zover ik weet lopen ze op die stal nu denk ik niet meer buiten,(heb daar nl ook gestaan)

en dat gezeur over dan moet je geen deken opdoen,pfff daar wordt ik pas echt moedeloos van hier op bokt.... _-:(
laat iedereen dat lekker voor zichzelf bepalen.
Ts vraag alleen of ze toevallig de eigenaar van het paard wat haar deken sloopte,kan vragen haar deken te vergoeden via een verzekering. :Z

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:50

Op de nieuwe stal waar mijn paard nu staat heeft de staleigenaar eerst gekeken waar mijn paard bij zou passen op basis van mijn omschrijving van hem. Daarna heeft hij contact opgenomen met de eigenaar daarvan en heeft hij ons zelf de paarden bij elkaar laten zetten om te wennen. Met onze toestemming heeft hij daarna de paarden met elkaar buiten gezet.
Op de vorige stal werd er ook niet zomaar een vreemd paard bij gezet. Hij stond in een kleine groep met alleen merries. Dus als er wisselingen kwamen werd dat wel met mij kortgesloten. Ze wisten n.l. dat ik in het begin redelijk wat ellende had gehad door lomp gedrag van andere paarden. Niet alleen dekens, maar ook blessures. Door het bijten heeft mijn paard b.v. een keer een week lang zijn staart niet kunnen optillen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 16:01

Citaat:
erder had mijn paard (geen sloper) nog tijdens een schrikactie een trap uitgedeeld richting auto. Resultaat spiegel gebarsten. Ook dit werd vergoed. Gewoon domme pech.... Maar t is wel allemaal vergoed.

owjah, dat heb ik ook wel eens gehad, al vind ik dat wel iets anders dan een weidemaatje die een kapotte deken heeftr, die automobilist kiest er niet voor om samen met mijn paard op de weg te rijden, de baas van het andere paard doorgaans wel om zijn paard bij andere paarden te zetten

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:39

Colway schreef:
Citaat:
erder had mijn paard (geen sloper) nog tijdens een schrikactie een trap uitgedeeld richting auto. Resultaat spiegel gebarsten. Ook dit werd vergoed. Gewoon domme pech.... Maar t is wel allemaal vergoed.

owjah, dat heb ik ook wel eens gehad, al vind ik dat wel iets anders dan een weidemaatje die een kapotte deken heeftr, die automobilist kiest er niet voor om samen met mijn paard op de weg te rijden, de baas van het andere paard doorgaans wel om zijn paard bij andere paarden te zetten

vind ik ook, met die auto is een echt ongeluk zogezegd, als je paarden samenzet weet je dat er dingen kunnen gebeuren, ze kunnen mekaar ook ineens gaan bijten of trappen, eigenrisico naar mijn idee

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 18:54

smurffie schreef:
IKbenEllen schreef:

Ik sta ook kleinschalig maar alles word hier overlegt hoor ;).
Ik zou dr niet blij van worden als mijn paard zomaar bij een ander staat, ze is nogal snel het sukkeltje in het begin en heeft een tijdje nodig om te wennen. Daar moet ik weer rekening mee houden met training ....

Hoe bedoel je "ook"? Ik sta op een grote stal. Als de stalhouder iedereen moet gaan bellen wordt ie horendol :D
Alleen de ECHT grote etters worden apart gezet en kunnen in het ergste geval niet naar buiten omdat er geen wei vrij is.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:04

LDRD schreef:
vikki schreef:
Nu weet ik wel uit eigen ervaring dat een verzekering soms heel coulant kan zijn.

Joh, het zijn toch juist allemaal boeven ;) :+ .

Neee..Dat vinden we alleen als we niets uitgekeerd krijgen _O- O:)

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:50

Mando schreef:
Interessant topic.

Ik heb zo'n sloper volgens de buitenwereld....... en dan wil ik van jullie de menig of mijn paard de sloper is of niet.

Onze pony's gaan altijd de paddock in, nog nooit 1 deken gesloopt.
Ja mijn deken 2 jaar geleden maar dat is het risico van het vak en mijn verantwoording vind ik omdat ik wil dat hij met een groep naar buiten gaat.

De groepssamenstelling is wat gewijzigd door mensen die komen en gaan.
Sinds een maand of 2 staat er een nieuwe pony in de groep en die vind het wel heeeeeeeeel erg leuk om met de mijne de spelen. Die van mij vind het prima, zit regelmatig onder wondjes. Kan gebeuren.

Dekentijd.

Kreeg ik van de week te horen, jouw pony gaat met korf naar buiten want hij sloopt de deken van het nieuwe paardje. Hij heeft er al 3 gesloopt....
Ben ik het niet mee eens. Ik vind dat hij dan in een mindere positie wordt gezet en hij gaat pissed off worden en gaat meppen.
Hele discussie over gehad en okay hij mag met korf maar... op het moment dat hij zich niet meer kan verdedigen gaat die andere de groep uit en niet de mijne.

Resultaat... Andere pony daagt gewoon de mijne uit, en doet hem zelfs het masker af resultaat....
daagt de mijne weer uit om te spelen en de mijne doet vrolijk mee maar pakt wel de dekens.

Dus het andere paardje gaat nu apart en is dus de aanstichter en niet de mijne.
aktie - reactie noemen wij dat.

Nu kijkt de eigenaresse me best boos aan viel me op (wat was voordat ik dit wist) en snapte het dus al niet.

Maar zij mag gewoon naar mij toekomen en aangeven dat er 3 dekens gesloopt zijn. Ik ga dat gewoon bij de verzekering claimen maar ze moet wel naar me toekomen met de bonnetjes en me niet boos aankijken.

Ik zou het ook niet leuk vinden als er een paard mijn dekens steeds sloopt... nee tuurlijk niet maar als de oorzaker mijn eigen pony is ja dan is het zo dan zal ik dat moeten accepteren.
Dan kan ik 2 dingen doen.... of steeds een nieuwe deken kopen of hem uit de groep laten halen maar ik zal nooit naar diegene wijzen die sloopt... of hij moet echt de oorzaker zijn dan is het een ander verhaal.

Dus iedereen kan wel over de " sloper' heen vallen.... maar er moet wel gekeken worden hoe de verloop is.

Ik snap je en herken dit :D . Toen ik op deze stal kwam, heb ik gezegd dat ik een hele lieve pown heb <3 , die best bij een ander paard kan MAAR dat het niet aan te raden is :n . Omdat als het winter is en met name sneeuw ligt meneer zich gaat vervelen |o , koud heeft, weet ik veel wat }:0 en dan andere paarden zoooo gaat zitten vervelen (oa opjagen ed dus maw hij gaat bij ze in je neus peuteren 8)7 ) dat andere paarden uit "noodweer" wel iets terug motten doen :j
Met gevolg: mijn dekens aan gort _-:(
Maar eigenaren hadden Fries, die nog nooit iets had gedaan O:) . Dus ok, jullie veranwtoording :j
Toen ik binnen 3 weken de nieuwe deken voor de 3e x moest laten maken, hadden ze wel door dat het echt niet werkte *\o/* en gaan ze het opgeven aan hun verzekering *\o/*
Dus nu staat meneer weer lekker alleen buiten +:)+ . Is voor ieder paard veiliger en kost mij geen extra dekens ;)

Voor diegene, die zeggen dat het Amerikaans is: nou, ik ben er blij mee :j . Zij zijn ervoor verzekerd en mij scheelt het in de :$ . Mooi toch?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 00:31

Het valt altijd te bespreken met de eigenaar. En als die bereid is de verzekering daarvoor in te schakelen. En je geluk hebt dat het betaald wordt. Prima.
Persoonlijk zou ik er niet aan beginnen als iemand mij dat zou vragen. Jij geeft je paard een deken op en dus zul je ook de risico's daarvan moeten dragen. Sommige paarden kunnen zelfs zeer agressief worden naar een paard met een deken. Heb zelf een keer mee gemaakt, paard flipte helemaal tegen een paard waar hij beste maatjes mee was maar paard had een deken om en hij werd echt helemaal gek. Zodra de deken af was, was het direct over. Okey was een beetje offtopic. Maar ik sta dan ook op een stal waar geen enkel paard dekens draagt. Wij zijn niet zo voor dekens dus dat is wel fijn.