Wat doet je paard als hij de kans krijgt te ontsnappen...?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 07:08

Mijn pony trapt erin als ik mijn hand open hou. Hij denkt altijd: oeh eten!! En toch heb ik vaak niks in mijn hand. Hier kan ik hem altijd mee lokken, weiland, binnen. Zo dom is hij eigenlijk..... zelfs als hij echt totaal geen zin heeft en hij kijkt boos, handje open bij hem oortjes naar voren en je hebt hem!

Als hij uitbreekt? Hij breekt uit naar een ander weiland.... het gras is altijd groener aan de overkant!

laif

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 10:10

Als mijn paard los komt, dan blijft hij op het erf.. Hij durf het erf echt niet af :))

Relien

Re: Wat doet je paard als hij de kans krijgt te ontsnappen...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 10:12

als je bij die van mij het halster afdoet en je draait je even om om het hoofdstel te pakken neemt hij de benen richting de wei.. Maar ik heb ook wel is gehad dat ik in de zadel kamer was zijn zadel pakken en ik ineens hoeven achter me hoor loopt hij op zijn dooie gemakkie over het terrein..

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 10:13

De ene rent regelrecht naar huis, de andere gaat staan eten...
Als ze los op het erf lopen, gaan ze naar stal of naar het kuilgras of een ander paard. Maar pad afgaan nee.. niet dat ze loslopen, maar touwtje breekt soms weleens..

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 10:19

Het verschilt bij mijn paard in wat voor situatie ik eraf "stap"... hij heeft me er 1x echt afgebokt toen was ie super vrolijk dus toen trok ie meteen daarna een sprintje naar het weiland achter het terrein waar we aan het lessen waren. Vervolgens liet ie zich daar wel gewoon pakken.. }:0
Ben er ook een paar keer afgelazerd doordat we samen richting grond gingen, 1x omdat ie een greppeltje niet zag (dat was op buitenrit) en een paar keer met springen dat ie niet snapte dat ie z'n voetjes op moest tillen. Toen stond ie alle keren zelf heel verdwaasd te kijken dus deed geen stap..

Over het algemeen is mijn paard makkelijk te pakken ook in het land. Of hij komt er al aan gelopen of je kunt naar hem lopen en gewoon pakken. Dus dat brave zit er wel een beetje in. Helemaal weglopen zal hij niet zo snel, vooral niet als er andere paardjes achte rblijven :+

Sandy1103

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 10:26

Met buitenrijden was ik er een keer afgevallen door overhangende takken, vraag niet hoe maar was erg grappig. Minder grappig was dat paard schrok van het geritsel in de takken en weg draafde. Ik er zo snel mogelijk achtereen en toen die eindelijk stopte keek die echt zo om van "je zat toch op mijn rug, wat doe je daar"
In het land verder erg braaf te pakken, hoopt altijd op een koekje :P

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 10:34

Ik moest een x op een KWPN'er rijden. Die was heeeel groot en wat doet tie als ik zn hoofdstel in wil doen? Juist ja zijn hoofd omhoog doen. Vervolgens loopt hij helemaal naar de andere kant v/d stallen.... Ik had zn martingaal om en hij trok me gewoon mee :+

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 10:59

Ik weet het helaas te goed. Onze ruin peert 'm over de weg naar het bos en gaat daar feest vieren. :=
Rondrennen, bokken, door de bosjes struinen. Hij stopt niet/nauwelijks voor gras. En dan zie je ergens daar achter mij met een rood gezicht rennen of fietsen met een halster in mijn hand. De brandweer heeft hem al eens gevangen en hem in een kudde merries en veulens gedropt, crossbouwers zijn er achteraan wezen vangen, een man die hem tegen kwam in het bos heeft hem al eens bij zijn eigen paarden op stal gezet...

Het rare is dat hij over een drukkere weg naar het bos rent, bijna tot aan de snelweg voor hij echt het bos ingaat. En dat terwijl ik NOOIT met hem over die wegen ben gereden. 1 korte, zeer rustige straat uit en ik ben in het bos, maar ik kan ook wat langere wegen over een ruiterpad kiezen. Ik heb geen flauw idee waarom hij steeds zo'n rare route kiest. Hij komt wel altijd in het bos uit. Soms kunnen wij hem nog tegenhouden bij de voordeur, maar meestal gaat hij daar te hard voor. Dan grijp ik zo snel als ik kan een halster en race ik er achteraan. De buurvrouw staat dan al te roepen welke afslag hij heeft genomen. :7

Hij staat op rust door een blessure en mag eigenlijk niet eens in de wei. Door zijn overschot aan energie springt hij overal uit. Zelfs als we op wacht zitten bij zijn favoriete ontsnappingsplek. Het maakt verder niet uit wat we ervoor zetten. Hij weet raad met trailers, aanhangwagens, schrikdraad. We konden er zelf nooit meer door, maar hij kwam er wel uit. Inmiddels heeft hij alles gedaan wat hem verboden is, dus hij staat weer gewoon met andere paarden in het hele land en we wandelen met hem. (I.p.v. met de shet in de stal met paddock.) Dat scheelt aanzienlijk. Hij heeft nu minder behoefte aan een 'verzetje' en blijft netjes in het weiland. We gaan zo wel 100% tegen het advies van de dierenarts in, maar liever dit dan dat hij de oorzaak is van een aanrijding. Afgezien van het feit dat een aanrijding wellicht slecht voor hem afloopt, lopen de mensen die hem aanrijden (of omstanders) ook het risico gewond te raken en dat willen wij echt niet op ons geweten

Als ik er in het bos afval (is helaas wel eens gebeurd :+), dan blijft hij bijna altijd naast me staan. Misschien logisch, want dan is hij toch al in het bos. :Y)

ILU

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 13:06

naar zijn stal om te.. etenxD

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 14:44

laatst nog, suus stond met haar dochter savanna in zo`n weitje die we zelf hadden gemaakt met prikpaaltjes op zo`n stukje gras. Toen is savanna door t draad heengelopen en die liep weg, en suus keek is op; heee waar ga jij heen?? en die at verder hahaa.

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 19:33

die van mij zou ook heel snel iet zoeken wat ze kan eten hahaha dat is haar hele dagtaak eten zoeken.
maar denk niet dat ze dat allemaal zouden doen 1 tje weten we het van die zijn toen uit de weide ontsnapt en de snelweg opgegaan(dwars door 2 omheinigen heen met zijn 2tjes) de man die ze toen gevangen had greep haar na poging 10 bij het halster anders was het waarschijnlijk heel anders afgelopen.

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 20:34

op zoek naar het eerste beste eten :j . want dat is toch echt lekkerder dan wat in zn eigen wei groeit :Y)

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 21:11

Mijn bijrijdpaard liet zich nooit vangen in de wei, maar als ik haar dan eenmaal had bleef ze sowieso bij me. Dus loslaten buiten de wei was geen probleem, ze bleef gewoon achter me aan lopen :)

_Joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:57

Ik heb tien verzorgpony's (9 kleintjes en 1 haflinger). De haf zal hooguit een meter zijn wei uit lopen als ie ontsnapt. Bij de shetjes ligt het eraan hoe laat je erachter komt die gaan wel even op onderzoek uit, het verste dat 2 van hen zijn geweest is zo'n 4 huizen verderop.
Verder longeer ik er nog een en die kan ik zonder halster los in de bak (die niet volledig afgesloten is) laten staan en op mijn stem reageert ze goed genoeg om te blijven staan, mee te lopen en de wei uit zichzelf in te gaan.

Meestal heeft ze trouwens wel een halster of hoofdstel om alleen op het laatste moment als ik haar hoofdstel afdoe staat ze zonder, voor de zekerheid heb ik dus wel altijd iets bij de hand.