Scheren: paard breekt door verdoving

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

Re: Scheren: paard breekt door verdoving

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 13:10

alles wat je oraal moet geven kan je vergeten. De inwerking is veel te afhankelijk van de maaggevuldheid EN het metabolisme van het paard...

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 16:02

stef schreef:
Giotto: De moed hebben.... Een paard van een stalgenoot reageerde super op de vetranquil, dus dat heb ik door gegeven aan de eigenaar en die heeft de DA gebeld en gevraagt om vetranquil. Weet ik veel dat dat bij dit paard niks doet...
Wel opvallend dat je er geen 1 zonder verdoving scheert. Mijn eigen paarden hoeven echt niet verdoofd, en nu kan ik het gelukkig zelf, maar als ik iemand in zou huren die ze pertinent wil verdoven, mag ie onverichter zaken weer vertrekken.

De rest: bedankt voor alle tips, ik ga het allemaal doorspelen naar de eigenaar :j

Dat van de moed hebben was niet aanvallend bedoeld hoor. Ik spreek alleen uit eigen ervaring...

Ik heb jaren op een stuk 100 tot 150 paarden per winter geschoren als bijverdienste. En ik weet uit ervaring dat er bij de meeste particulieren "alleen maar brave paarden" staan :+
Rondvliegende benen, aanvallen met open mond, maaien met de voorbenen,lostrekken, ...Ik heb het allemaal van kortbij gezien.
En ofwel staat de eigenaar erbij met de uitleg : "Dat is raar, vorig jaar was ie zoooo braaf" Yeah right!!
Ofwel is de eigenaar verdwenen want die wist wat er ging komen...
Ofwel voedert de eigenaar vrolijk worteltjes terwijl ik alle moeite van de wereld moest doen om rondvliegende benen te ontwijken...en nee, je mag paardlief niet duidelijk maken dat bijten en slagen slechte manieren zijn want dan ben je een dierenmishandelaar :o
Ik zeg niet dat alle particulieren zo zijn maar ik heb het dikwijls zo meegemaakt.

Dus ja, ik verdoof ze nu allemaal...of er wordt niet geschoren! Ik ga me niet verongelukken voor 50€ met het paard van iemand anders.
Als ze willen dat ik scheer,dan wordt paard verdoofd. Als de eigenaar dat niet wilt dan belt hij maar iemand anders, mij niet gelaten :D

Trouwens, het is exact zoals Schoentje zegt. Met de cocktail zien ze even roze olifantjes en door de spierverslapper kunnen ze maar weinig meer doen. En ze houden er geen trauma aan over...

Het is natuurlijk een heel groot verschil tussen particulieren en handelaars. Ik begrijp heel goed dat de meeste particulieren liever hebben dat paardlief het zo leert en eraan went dan dat ie verdoofd wordt. Maar het moet verantwoord blijven...
Trouwens, ik schoor de mijne vroeger ook zonder verdoving maar die ken ik door en door en daarvan weet ik wat zijn gevoelige punten zijn... Bij een vreemd paard weet je nooit wat het gaat worden...

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 16:09

Maar al die particulieren laten dan door de DA verdoven? das een duur geintje.

Ik heb ook veel paarden geschoren in het verleden, niet zoveel als jij, maar richting de honderd gaat het wel. En ik heb alleen voor handelsstallen verdoofd geschoren.
Bij particulieren heb ik altijd de paarden volledig kunnen scheren zonder verdoving. Voor het hoofd vaak een praampje, maar dat is voldoende.
Ik heb weinig maaiende benen gezien en al helemaal geen tanden.

Ik heb maar één paard gehad wat ik niet volledig heb kunnen scheren, maar dat was door de eigenaren netjes verteld. Paard zou volgens vorige eigenaren echt niet te scheren zijn, en ik heb dat paard volledig geschoren zonder verdoving of praam. Pas bij het hoofd werd hij vervelend en die heb ik uiteindelijk nog kunnen scheren tot de bakstukken.

Mijn ervaring is echt het tegenovergestelde. Eigenaren zijn meestal bang dat hij gaat flippen en zeggen dat hij nog nooit geschoren is en of dat wel goed gaat komen en uiteindelijk is er helemaal niks aan de hand.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 16:11

Met vetranquil reageren ze alleen maar heftiger op geluid en licht. Of door de da laten spuiten of domosedan ophalen. Dit is een vrij nieuwe pasta die ook heel goed werkt.

Succes!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 16:14

stef schreef:
Lusitana: Ik heb ook nog nooit verdoofd, mijn eigen paarden kunnen zelfs gewoon los staan tijdens het scheren, maar deze is écht bang.

Dus moet je zorgen dat de angst niet absurd wordt en dat kan als je wegloopt en hem alleen laat met het enge. Als hij dan nog idioot blijft doen is het wat anders.

Proppen dempen het geluid, maar laten eten zorgt voor bekend geluid in eigen hoofd dat het zoemen van apparaat overstemd, EN kauwen op zich werkt kalmerend. De meeste echt bange paarden zullen niet meer eten, maar als het lukt eten aan te bieden (kan ook gewoon hooi zijn) voordat je het apparaat aanzet, willen ze wel eens door blijven eten.

Wat niet helpt als een vreemde komt scheren is dat het paard iets heeft van "er gaat wat gebeuren" en "men lijdt het meest door het lijden dat men vreest". Ik weet niet of het mogelijk is jouw persoon eerst op een ander manier aan het paard voor te stellen (longeren, poesten)? Dit is bij beroepsscheren niet mogelijk, maar als het om een paard van een kennis gaat, misschien wel.

Ook brave paarden kunnen bij een vreemd soms flippen. Kun je wel denken dat de eigenaar liegt, maar het is de situatie die de angst uitlokt. Eigenaren brengen hun paarden niet in die situatie (ze zijn immers nooit een vreemde voor hun paarden)en weten dus niet hoe ze reageren.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 16:18

schoentje schreef:
@DaphneR93: Tranquigel bevat acepromazine, dat mag zeker niet gebruikt worden bij wedstrijden, want het staat op de lijst van verboden middelen. Het kan zelfs tot 4 weken vindbaar zijn in het bloed.
Bij training bij blessures geef je een kleine dosering, 1 of 2 streepjes. Bij een grote dosering leg je ook de darmwering stil en mogen ze dus zeker niets eten!

Dank u!

Mijn ervaring is nl ook wel eens dat paarden die een hele spuit hebben gehad voor het scheren en daarna eten kregen dat ze daarna de DA konden gaan bellen voor een slokdarmverstopping....

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 16:35

loulou schreef:
Maar al die particulieren laten dan door de DA verdoven? das een duur geintje.

Ik heb ook veel paarden geschoren in het verleden, niet zoveel als jij, maar richting de honderd gaat het wel. En ik heb alleen voor handelsstallen verdoofd geschoren.
Bij particulieren heb ik altijd de paarden volledig kunnen scheren zonder verdoving. Voor het hoofd vaak een praampje, maar dat is voldoende.
Ik heb weinig maaiende benen gezien en al helemaal geen tanden.

Ik heb maar één paard gehad wat ik niet volledig heb kunnen scheren, maar dat was door de eigenaren netjes verteld. Paard zou volgens vorige eigenaren echt niet te scheren zijn, en ik heb dat paard volledig geschoren zonder verdoving of praam. Pas bij het hoofd werd hij vervelend en die heb ik uiteindelijk nog kunnen scheren tot de bakstukken.

Mijn ervaring is echt het tegenovergestelde. Eigenaren zijn meestal bang dat hij gaat flippen en zeggen dat hij nog nooit geschoren is en of dat wel goed gaat komen en uiteindelijk is er helemaal niks aan de hand.

Dan zal jij de goede particulieren gehad hebben :D Maar in die tijd da ik zoveel paarden ging scheren, dan schoor ik de meeste ook zonder verdoving hoor...Het is na een opeenstapeling van slechte ervaringen en met het ouder en wijzer worden dat ik beslist heb om alleen nog te scheren met verdoving. Ok, de verdoving is niet goedkoop (alhoewel, de cocktail kost 10€ per ml) maar ik persoonlijk zou niet willen dat iemand die bij mij komt scheren enig risico loopt... de meesten doen het om een centje bij te verdienen.
En ik verdoof liever dan dat ik een half uur de praam erop moet zetten...Maar dat is persoonlijke voorkeur...

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 17:00

De meeste mensen vinden scheren al duur, laat staan een DA laten komen om te verdoven.

Ik scheer trouwens zowiezo niet meer voor vreemden. Heb geen zin meer in het risico, paarden die hun benen niet zelf optillen en heel je rug verkl*ten en de haren in je ogen en neus :+

sirkand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 17:08

Chaos schreef:
Ik zou gewoon kiezen voor een orale spuit. Er is een nieuwe ontwikkeld, ben de naam ff kwijt, maar ik heb ze groot ingekocht voor het scheren. Zijn spuiten tot 600kg. en ik heb er een rotbok van een Tinker maatje 1.75m. mee verdoofd nadat ik vorig jaar 5 klappen van hem gevangen heb. Na een spuit van 600kg. was hij zo mak als een lammetje, en hij woog er 750kg denk ik. :P

Of laat de DA een spuit geven in het bloed. Desnoods een overdose. Heb mijn jaarling hengst tijdens de castratie laten verdoven voor 900kg. Hij woog er 300 misschien? Hij brak iie ook door. :P

Granulaat werkt naar mijn mening echt totaal niet. :P Daar breken zelfs mijn pony's van 28 nog doorheen. :')

is dit een grapje?

sirkand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 17:14

sorry hoor ik vind echt dat hier veel te makkelijk over doseren wordt gedacht. Ga jij jezelf ook platspuiten als je je benen gaat scheren? Misschien wat meer oefenen van te voren met apparaat zonder te scheren en anders helemaal niet :+

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 17:22

sirkand schreef:
sorry hoor ik vind echt dat hier veel te makkelijk over doseren wordt gedacht. Ga jij jezelf ook platspuiten als je je benen gaat scheren? Misschien wat meer oefenen van te voren met apparaat zonder te scheren en anders helemaal niet :+

Heel leuk idee, dat oefenen... Als je zelf een machine hebt kan je hele dagen oefenen maar de meeste mensen hebben dat niet.
Of verwacht jij dat de scheerder een hele dag uittrekt voor jouw paardje zodat hij op het gemak kan oefenen met benen scheren?
De opvoeding is de taak van de eigenaar, niet die van de scheerder...Dus ja, als de eigenaar de moeite niet heeft gedaan om paardlief te doen wennen aan de machine dan is het veiliger om te verdoven...
En je kan er heel de dag gaan naaststaan en doen alsof je zijn benen gaat scheren, dat is nog altijd een groot verschil als je dan uiteindelijk de draaiende machine tegen z'n benen zet. De trillingen kan je namelijk niet "na-apen"

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 17:26

sirkand schreef:

nee, ik hoef mezelf niet te drogeren om m'n benen kan scheren, omdat ik als een mens kan denken en weet dat dat trillend machientje geen pijn doet en vervolgens mezelf dus niet om m'n oren te slaan.

Als je de op. gelezen hebt, dan weet je dat ts voor derden scheert en zij het paard daarin niet kan trainen.
En wat is er volgens jou mis met het paard een middeltje te geven zodat de stress bij het paard weggenomen word? Is het paard onverdoofd paniek laten hebben beter dan? Ik vind van niet.
Zoals ik al eerder schreef kun je een paard dmv een aantal keer verdoofd te scheren leren, dat scheren niet eng is. Het kan makkelijk zijn dat hij na een aantal keer scheren niets meer nodig heeft.

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 17:46

schoentje schreef:
sirkand schreef:

nee, ik hoef mezelf niet te drogeren om m'n benen kan scheren, omdat ik als een mens kan denken en weet dat dat trillend machientje geen pijn doet en vervolgens mezelf dus niet om m'n oren te slaan.

Als je de op. gelezen hebt, dan weet je dat ts voor derden scheert en zij het paard daarin niet kan trainen.
En wat is er volgens jou mis met het paard een middeltje te geven zodat de stress bij het paard weggenomen word? Is het paard onverdoofd paniek laten hebben beter dan? Ik vind van niet.
Zoals ik al eerder schreef kun je een paard dmv een aantal keer verdoofd te scheren leren, dat scheren niet eng is. Het kan makkelijk zijn dat hij na een aantal keer scheren niets meer nodig heeft.

_/-\o_ AMEN!

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 17:54

Ik heb niet alles doorgelezen maar mijn paard krijgt standaard Tranquigel of Sedalin. Eerst een half uur wachten en dan beginnen. Ik begin met 5 streepjes en als het moet doe ik er nog 3 bij. Die is panisch voor het geluid en de trilling op de huid. Dit jaar nu al 2x geschoren en kon vorige week zowaar met een opscheermachine wat plekjes op de hals bijscheren. Je wil niet weten hoe paard erbij stond. Trillend en wel en 10 cm kleiner maar het is wel gelukt. Alleen aanzetten geeft al een erge reactie.
Het is voor je eigen veiligheid en zo'n tube kost maar 15 euro. Is bij de DA op te halen (orale spuit)Voordat geld blijf ik heel en paard ook!
Zorg trouwens wel dat ik het doe op het moment dat ik 1/2 weken geen wedstrijd heb.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 13:19

domosedan gel

onder de tong en drie kwartier later scheren, werkt hier vooralsnog prima. nooit problemen en inderdaad geen vliegende benen rond je bol

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 14:08

giotto schreef:
sirkand schreef:

Heel leuk idee, dat oefenen... Als je zelf een machine hebt kan je hele dagen oefenen maar de meeste mensen hebben dat niet.
Of verwacht jij dat de scheerder een hele dag uittrekt voor jouw paardje zodat hij op het gemak kan oefenen met benen scheren?
De opvoeding is de taak van de eigenaar, niet die van de scheerder...Dus ja, als de eigenaar de moeite niet heeft gedaan om paardlief te doen wennen aan de machine dan is het veiliger om te verdoven...
En je kan er heel de dag gaan naaststaan en doen alsof je zijn benen gaat scheren, dat is nog altijd een groot verschil als je dan uiteindelijk de draaiende machine tegen z'n benen zet. De trillingen kan je namelijk niet "na-apen"

en dat laatste kan dus wel.... neem een massage apparaat voor mensen (en die zijn er in vele soorten }> ) en ga daarmee oefenen alvorens met de scheermachine aan te komen. Desensibiliseren met dat massage apparaat en dan kom je al een heeeeeeeeel eind.

Maar ben het eens dat dat een taak vd eigenaar is en niet van de scheerder en dan het dan dus veiliger is om te sederen.

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 00:13

cissy schreef:
schoentje schreef:
@DaphneR93: Tranquigel bevat acepromazine, dat mag zeker niet gebruikt worden bij wedstrijden, want het staat op de lijst van verboden middelen. Het kan zelfs tot 4 weken vindbaar zijn in het bloed.
Bij training bij blessures geef je een kleine dosering, 1 of 2 streepjes. Bij een grote dosering leg je ook de darmwering stil en mogen ze dus zeker niets eten!

Dank u!

Mijn ervaring is nl ook wel eens dat paarden die een hele spuit hebben gehad voor het scheren en daarna eten kregen dat ze daarna de DA konden gaan bellen voor een slokdarmverstopping....

Jeetje, goed dat jullie dat zeggen! Ik heb gewoon braaf de bijsluiter gelezen en daar staat daar helemaal niets over in!! Gelukkig is er bij deze pony niets gebeurd, maar ik vind het wel schokkend dat daar niet over gerept word. Het werkt zo'n 12 uur dus dan moeten ze zowiezo een voerbeurt overslaan.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 00:17

Sirkand: Het enige wat niet waar is is de verdovingsduur. Maar dat herinner ik me nu ik het na lees. Het is idd een half uur geweest behalve degene die is bijverdoofd.

Snap niet wat er een grapje moet zijn. Paard kreeg een operatie op stal dus moest wel blijven slapen. :)
En is dus overgedoseerd omdat het iie doorbroken werd.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 17:05

Mijn ene merrie kan zonder verdoving geschoren worden, alleen een praam voor het hoofd en de benen.
Mijn andere merrie die wordt verdoofd, zonder is te gevaarlijk. Met verdoving kan ik op het gemak scheren want dan is ze ruim anderhalf uur onder zeil. Moet wel opletten want als de verdoving uitgewerkt is, gaat ze meteen plassen!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 17:10

Moratoetje, waarom wil je dan perce de benen en hoofd? als dat het grote probleem is, dan kan je dat er toch lekker aan laten zitten?

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 17:18

Bij haar is het niet alleen bij de benen en het hoofd, maar ik denk dat je verkeerd bent. Mijn andere paard krijgt een praam op bij de benen en d'r hoofd.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 17:20

Ja ik heb het nu over degene die je een praam op doet voor hoofd en benen ;) Als de rest zonder kan is het toch veel fijner om dat paard een volledig goede ervaring te geven ipv met de praam te gaan rommelen?

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 17:26

De meningen over een praam zijn vaak verdeeld. Volgens mijn DA is een praam niet pijnlijk, ze verdoven zichzelf daarmee.

En waarom het hoofd en de benen wel scheren, puur voor het plaatje daar ben ik heel eerlijk in.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 17:30

ik zeg nergens dat het pijnlijk is, maar prettig is vaak anders. Ik zou het plaatje het niet waard vinden als mijn paard zich verder goed gedroeg.. maar dat zijn dan inderdaad verschillende meningen.
Benen van mijn merrie kan ik zoiezo niet doen, die staat 24/7 buiten dus vind ik dat not done.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 17:37

Tja ik ben een dressuurmiep, het oog wil ook wat en mijn paard vindt een praam volgens mij niet erg, ze tuit d'r lip nog net niet zelf zeg maar :o