Alfa Merrie wil altijd haar leiderschap behouden En niet ...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 14:09

In_Black schreef:
jazzgps schreef:
Jazz paarden zijn super fijne paarden, alleen zijn ze voor de meeste mensen niet geschikt. ;)
Een jazz of niet, elke paard heeft een leider nodig. :))
De lieder in de kudde heeft niks te maken met een heet paard,
Het heeft te maken met het karakter van je paard, mijn pony trapt of bijt een ander paard nooit
Hij komt dus niet voor zich zelf op, en daar door kan hij niet de baas in de kudde gaan worden,

Ik heb jonge meisjes op Jazz-nakomelingen zien rijden en dat ging super.
Dat elk paard een leider nodig heeft is waar, dus die zin klopt wel.

Een alfa zal nooit trappen of bijten, die heeft dat helemaal niet nodig.

Niet helemaal correct. Het hoort niet nodig te zijn nee. Maar als haar gezag ondermijd wordt, zal zij ook streng inkomen en een keer een trap uitdelen.
Zolang de kudde haar gezag niet ondermijd zal het niet nodig zijn en is de oren plat genoeg om de paarden uit haar ruimte te krijgen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 14:13

ik heb even paar blz mee gelezen,waar gaat het nu over.als ik het dus zo lees dan heft ts een KWPN ALFA MERRIE,en zo als ze dus zegt hoe hoger in het bloed de merrie deste eerder is ze de alfa in de groep.oke ts dan is mijn merrie de alfa merrie al ze bij jou paard staat want dat is een engelse volbloed,dus hoger in het bloed kun je niet zitten.

maar tot nu toe is mijn merrie overal de baas geweest,en heeft haar nog nooit een andere merrie overtroffen en haar rang overgenomen,dat wil niet zeggen dat dit dus absoluut niet zou kunnen gebeuren,door een andere paard of zelfs andere ras.
het is mij nog niet gebeurt,maar ik ben in de veronder stelling dat een haflinger net zo goed de alfa kan zijn in een kudde met gemengde rassen.

Apple

Re: Alfa Merrie wil altijd haar leiderschap behouden En niet ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 14:20

Volgens mij heeft 'hoog in het bloed staan' niet echt iets te maken met 'echte Alpha-merrie' of niet.

Ik kan me wel vinden in de omschrijving van Yamcha over de 'Alpha-merrie'. Zie het als een trots paard dat je altijd in haar waarde moet laten.
In onze kudde van 3 zit 1 echte Alpha. De kudde was eerst twee paarden groot (ruin en Alpha) en dat ging goed. Bij de komst van een tweede merrie ontstonden er wat spanningen. De Alpha hoefde niets te doen. Slechts een draai van haar oor, een beweging van haar oog, een neusvleugel opgetrokken en de nieuwe merrie wist niet hoe snel ze uit de weg moest gaan.
Nu, ruim anderhalf jaar later, kunnen ze het goed met elkaar vinden (ze staan niet los bij elkaar), maar is het nog steeds zo op buitenrit dat de nieuwe merrie graag aan de buitenkant loopt zodat ze ruimte heeft om weg te kunnen indien nodig :))

De Alpha heeft nog nooit ook maar 1 hoef opgetild naar de nieuwe.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:49

Jeetje zeg :+

Citaat:
jouw paard ís helemaal geen alfa, jouw paard is gewoon een stresskip

_O-

Goed even een schets van mijn alfa merrie vandaag, let wel een tuigpaardmerrie met 0% volbloed (wel 40% hackney :)) ).

Ze staat in de paddock met haar gezelschapswelshje Snuitje. In de paddock naast haar staat een 'hoog in het bloed staande wannebe-hengst (=ruin)', de ander paddock (die grenst aan die van de ruin) staat een hoog in het bloed staande merrie (60% volbloed).
Die twee paddocks grenzen aan haar paddock (maw haar paddock heeft contact met die andere twee, ze kan over het lijntje bij beide paarden). Paard ruin en merrie aan de overkant krijgen over het lijntje ruzie met elkaar, gegil en getrap. Mijn 5jarige merrie gaat simpelweg, precies op de kruising staan met zo'n hoofd van wat een gedonder >;) /3 en nog geen drie seconden later is het gedonder afgelopen. Merrie staat links van haar, ruin rechts, klaar.
Dit geheel herhaalt zich paar keer totdat rust is weergekeerd.

0 % volbloed, jong paard, geen getrap of gegil van haar kant, dat is gewoon overwicht en paardentaal.

En TS de manier waarop jij reageert en wat je zegt over paarden, met alle respect, je moet nog veel leren .... probeer eens te luisteren naar mensen die al jaren en jaren in de paarden zitten en die volgens mij het beste met je voorhebben en al helemaal met je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 18:48

@ Apple: Wij hebben hier eigenlijk een klein familiegroepje. Moeder, zoon, en dochter van nicht van moeder, en dan nog wat geiten.
Daar krijg je sowieso al een redelijk stabiele situatie van. Mijn merrie is altijd al dominant geweest, ik merk alleen dat ze vreemde paarden ook moeiteloos weet te regeren, feilloos rangen en standen onderling kan inschatten, en dat maakt haar dan voor mij wel een Alpha merrie. Ik heb eigenlijk tot een tijdje terug gedacht dat zij nog te jong is om een Alpha te kunnen zijn, maar nu weet ik dat zij het zeker is, overigens is dat met die vreemde paarden een redelijk nieuwe ontwikkeling. Een tijdje terug waren vreemde paarden een reden om heet te worden, nu stapt zij er in, als een moeder-overste, schat de situatie in, geeft hier en daar wat orders (alles op heel vriendelijke toon) en regelt de zaken. Ze vecht nooit, ze gilt niet, alleen als ze hengstig is, dan is ze maf, ze doet haar ding en ze is wie ze is.

Zij is naar mij toe heel respectvol en vriendelijk, en heel heel fijn paard. Zij zal mij altijd blijven testen, dat weet ik. Maar met hier en daar een compromis, redden wij ons heel goed samen. Maar ik ben toch niet haar baasje, zij is mijn vriendin. Zij heeft ervoor gekozen dat te zijn, en ik vind het goed, op voorwaarde dat ik bij ons bepaal wat we doen. En dat vindt zij goed, want zij vindt mij slim en stoer, en ik heb altijd eten.

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 20:28

Brainless , Ik ga niet op deze onzin in die jij uit loopt te kramen, ;)
Over dat ik een koudbloed heb, ik weet niet of je het weet hoor, kwpn paarden zijn warmbloed paarden, }>
Het zijn nooit koudbloed paarden geweest, ;)
Elke alfa merrie heeft een eigen karakter , niet elke alfa merrie is te vergelijken, met een andere alfa merrrie, *D
Niet elk paard is bang voor een schetlander, niet elk paard is bang voor een blaadje die van de bomen valt,
En een kwpn paard kan net zo goed de baas zijn over een engelsvolbloed , dan een engelsvolbloed die de baas kan zijn over een kwpn. het heeft namelijk helemaal niks te maken met het ras, maar met het karakter van het paard,
Laatst bijgewerkt door jazzgps op 18-11-11 20:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 20:36

Jij beslist niet wie er mag reageren enkel omdat de antwoorden je niet aanstaan. Je moet nog een hoop leren. :(:)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 20:43

Volgens mij is elk paard een individu, ongeacht geslacht of plaats in de groep, ook eigen karakter heeft niets met een alfa merrie te maken.

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 20:48

Een koudbloed paard kan net zo goed een alfa merrie zijn,
Daar gaat het niet om,
Als je een koudbloed paard met een ander paard in de wei zet, die wat meer bloed heeft en karakter dan
Zijn de koudbloed paarden vaak niet meer de baas, over de paarden die over meer karakter beschikken,

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 20:53

En dat klopt dus niet......
Maar blijkbaar is dit niet de door jouw gewenste reactie.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 20:55

jazzgps schreef:
Daar gaat het niet om,
Als je een koudbloed paard met een ander paard in de wei zet, die wat meer bloed heeft en karakter dan
Zijn de koudbloed paarden vaak niet meer de baas, over de paarden die over meer karakter beschikken,

En dit baseer jij op hoeveel waarnemingen van verschillende combi's van alfa's?

Overigens heeft de hoeveelheid karakter niet een directe link met het percentage volbloed, zelfs temperament heeft dat niet per definitie. Op elke (schijnbare) regel, zijn veel uitzonderingen te vinden.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 20:58

jazzgps schreef:
Daar gaat het niet om,

Dat kan, maar het hoeft niet altijd.
Misschien dat jij bedoelt dan een hoog in het bloed staand paard, met meer gegil en geweld, de leider is.
Het kan zijn dat een koudbloed alpha merrie veel rustiger is in haar gedrag.
Maar dat zegt niet dat de één een betere alpha merrie is.
Ik ken ook een Shire merrie die echt de leider is in de groep waar ze staat.
Daar staan ook warmbloedpaarden tussen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 21:50

jazzgps schreef:

Huh, een koudbloed heeft geen karakter? Of minder karakter? Wat een BS..

Ophelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 01:47

jazzgps schreef:
Myrddin schreef:
Waarom heeft een veulen van een alpha merrie dan wel wat te zeggen over een ouder ondergeschikt/lager staand paard.. ?

Omdat een alfa merrie haar veulen beschermd ,net zo als een niet alfa merrie haar veulen berschermd.
En waarom een alfa merrie de baas is in de kudde. is omdat er in de kudde uit gevochten word wie de baas is en daar legt
De rest van de kudde zich bij neer.

Lees het volgende ff;
http://www.bokt.nl/wiki/Kudde#De_alfa-merrie

Je hebt echt geen kaas gegeten van het hele alfa merrie gebeuren. Je hebt waarschijnlijk de klok horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt.
Ik heb zelf een alfa merrie gehad en geloof me, wat jij uitkraamt komt echt niet in de buurt van een echte doorgewinterde alfa merrie, bij lange na niet...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 20:27

Ik zal nog eens ff een graatje dwarser zijn (tja, je moet iets op de zaterdagavond)
Een alfamerrie betekent niets anders dan de merrie die op het moment van waarneming de leidster van de kudde is. Dat is geen vast gegeven. Vele jaren onderzoek heeft inmiddels geleerd dat de sociale structuur in een kudde zeer complex is en dat bv een merrie in een aantal situaties de leiding neemt, maar in bepaalde andere situatie die rol weer afstaat aan een andere merrie.

Ee merrie die per definitie ieder ander paard te lijf gaat, is in principe geen alfa merrie in die betekenis, maar vooral een merrie met wellicht wat minder (sympathieke) sociale vermogens. In een grote groep en met zeer veel ruimte, zie je paarden dan nogal eens naar een ander, rustiger paard trekken en diens leiding accepteren als ze die keuze hebben.

Het feit dat andere paarden een bepaalde merrie (of ruin) uit de weg gaan, zegt weinig over leiderschap.

Alfamerrie is dus niets anders dan de benaming die in onderzoeken werd gebruikt ter duiding van de leidende merrie op dat moment.

Het hele principe alfa heeft niets te maken met interactie met de mens.
Net zo min als dominantie.
Dominantie tussen verschillende diersoorten onderling bestaat nl niet. Dominantie is een gedrag met als doel ervoor te zorgen dat de sterkste van een soort het voorrecht op meeste voedsel en beste voortplantingsmogelijkheden houdt, opdat het soort kan overleven.

Het zogenaamd dominantiegedrag van een paard naar de mens bestaat in feite niet. Dat wat dominantie wordt genoemd (of nog erger... alfagedrag) is in de regel niets anders dan verwarring van het paard, gebrek aan zekerheden, of verkeerd aangeleerd gedrag. (slecht gedrag heeft iets opgeleverd voor het paard)

En ter aanvulling... een paard ziet een mens nooit of te nimmer als ander paard, noch als kuddegenoot.

:D

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 13:13

jazzgps schreef:
Liljebo. Heeft inderdaad een reactie hier geplaatst in dit topic ,met veel toegevoegde waarde. *\o/*

Zo TS en zoek dan nu even de 10 verschillen tussen jouw stellige mening en de uitleg van Liljebo die je zojuist hebt toegejuigd :+

jazzgps schreef:
Het karakter van een alfa merrie, is nerveus gevoelig looplustig eenkennig , ze hebben een sterk karakter ,ze staan hoog in het bloed,
De alfa merrie laat haar geen dingen vertellen die er volgens haar niet kloppen, en laat dan ook duidelijk zien .dat ze er niet mee eens is,
Ze Kunnen slecht tegen de emoties van mensen om zich heen of van hun eigenaar , de alfa merrie raakt daar van gestrest en in de war van en gespannen van , ze zijn snel afgeleid in de omgang en met het rijden,
Ze gaan voor hun eigenaar door het vuur, ze moeten erg wennen aan nieuwe dingen, of aan andere mensen die ze niet kennen,
Een alfa merrie moet je altijd in haar waarde laten *D , ze heeft een goede leider nodig die niet onzeker is .of twijfel achtig is :)* , een alfa merrie wil een eigenaar hebben die zegt zo gebeurd het het en niet anders +:)+ , ze willen heel veel aadacht hebben van hun eigenaar. in de kudde is de alfa merrie altijd de baas, de alfa merrie hoeft maar een keer te gaan dreigen met haar oren plat en de kudde rent weg voor haar, zij bepaalt waar zij eet ,een waar de kudden genoten gaan eten . de alfa merrie moet eerst drinken dan mag de rest van de kudde pas gaan drinken, de alfa merrie houd alles goed in de gaten in haar omgeving, zij ziet altijd eerder de dingen dan dat wij ze zien,

liljebo schreef:
Ik zal nog eens ff een graatje dwarser zijn (tja, je moet iets op de zaterdagavond)
Een alfamerrie betekent niets anders dan de merrie die op het moment van waarneming de leidster van de kudde is. Dat is geen vast gegeven. Vele jaren onderzoek heeft inmiddels geleerd dat de sociale structuur in een kudde zeer complex is en dat bv een merrie in een aantal situaties de leiding neemt, maar in bepaalde andere situatie die rol weer afstaat aan een andere merrie.

Ee merrie die per definitie ieder ander paard te lijf gaat, is in principe geen alfa merrie in die betekenis, maar vooral een merrie met wellicht wat minder (sympathieke) sociale vermogens. In een grote groep en met zeer veel ruimte, zie je paarden dan nogal eens naar een ander, rustiger paard trekken en diens leiding accepteren als ze die keuze hebben.

Het feit dat andere paarden een bepaalde merrie (of ruin) uit de weg gaan, zegt weinig over leiderschap.

Alfamerrie is dus niets anders dan de benaming die in onderzoeken werd gebruikt ter duiding van de leidende merrie op dat moment.

Het hele principe alfa heeft niets te maken met interactie met de mens.
Net zo min als dominantie.
Dominantie tussen verschillende diersoorten onderling bestaat nl niet. Dominantie is een gedrag met als doel ervoor te zorgen dat de sterkste van een soort het voorrecht op meeste voedsel en beste voortplantingsmogelijkheden houdt, opdat het soort kan overleven.

Het zogenaamd dominantiegedrag van een paard naar de mens bestaat in feite niet. Dat wat dominantie wordt genoemd (of nog erger... alfagedrag) is in de regel niets anders dan verwarring van het paard, gebrek aan zekerheden, of verkeerd aangeleerd gedrag. (slecht gedrag heeft iets opgeleverd voor het paard)

En ter aanvulling... een paard ziet een mens nooit of te nimmer als ander paard, noch als kuddegenoot.

:D

IluvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 14:29

Interessante discussie.

Ik heb een dominante merrie. (waarschijnlijk een Alpha-merrie maar daar gaat mijn vraag niet over)
Zij heeft dit jaar een merrieveulen gekregen en deze staat sinds een aantal weken in de opfok. Zij laat al veel karaktereigenschappen van haar moeder zien. Zij staat in een groep met 1 ander merrieveulen en twee hengstveulens.

Op dit moment heeft de lompste de leiding (lees= gewoon doorduwen) Dit gaat waarschijnlijk in de loop van de tijd wel veranderen maar hoe kijken jullie hier tegenaan?

Ik vind het ontzettend interessant om de dynamiek te gaan volgen in dit groepje want de samenstelling zal voorlopig niet veranderen maar waar op letten?

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 20:59

ook al is er een alfa merrie de baas in de groep.
De merries en ruinen zullen onderling een bepaalde hierarchie
gaan vaststellen door naar elkaar te gaan dreigen en fysieke confrontaties met elkaar aan gaan,
als de status binnen de kudde emaal is vastgesteld door de alfa merrie.dan heerst er harmonie, en dan word er niet meer gevochten om de plaats van de alfa merrie, door een lager in rang staat paard,
Als zij ergens niet meer eens is dan legt zij haar oren een keer plat,
Ze gaat niet achter de kudde aan rennen omdat zij de baas wil zijn,
Ze lijd de kudde naar andere plaatsen,waar zij gezamenlijk kunnen gaan grazen ,
Doordat de alfa merrie de baas is in de groep bepaalt,zij waar zij eet, en zij mag als eerste gaan drinken uit de waterbak
De alfa merrie is dus geen paard wat achter andere paarden aan gaat lopen vliegen , dit doet zij niet omdat zij de rust in de kudden moet gaan houden, de alfa merrie is juist heel zorgzaam over de kudde en grijpt in waar nodig is in de kudde.
En zo zie ik de alfa merrie , dit verhaal gaat over mijn eigen paard,

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:06

En toch heeft hoog in het bloed staan er nog steeds niets mee te maken. Zoals je ook van Liljebo kon lezen kunnen verschillende merries met verschillende karakters op verschillende momenten de leiding hebben... Dan kan je bloederige paard hoog en laag staan springen, maar daar wordt ze geen alpha van...

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:09

IluvG schreef:
Interessante discussie.

Ik heb een dominante merrie. (waarschijnlijk een Alpha-merrie maar daar gaat mijn vraag niet over)
Zij heeft dit jaar een merrieveulen gekregen en deze staat sinds een aantal weken in de opfok. Zij laat al veel karaktereigenschappen van haar moeder zien. Zij staat in een groep met 1 ander merrieveulen en twee hengstveulens.

Op dit moment heeft de lompste de leiding (lees= gewoon doorduwen) Dit gaat waarschijnlijk in de loop van de tijd wel veranderen maar hoe kijken jullie hier tegenaan?

Ik vind het ontzettend interessant om de dynamiek te gaan volgen in dit groepje want de samenstelling zal voorlopig niet veranderen maar waar op letten?

Onze lompe ruin leek ook de leiding te hebben over de kudde. Als meneer ergens wilde staan, dan duwde hij iedereen in zijn weg met lompe kracht gewoon aan de kant... Totdat het genoeg was voor onze merrie (tevens moeder van beide ruinen)... Dan hoefde die maar een oortje te draaien en meneertje ging voor mevrouw aan de kant hoor. Toch gedroeg zij zich altijd volgend ten opzicht van hem. Dus lomp, duwen en dominatie is niet hetzelfde als leiderschap. Dat had moeders stiekem gewoon nog steeds ;)

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 21:17

En wat ik met meer bloed bedoelde, is dus niet wat sommige van jullie denken of zeggen.
het betekend niet dat een engelsvolbloed de baas zou zijn over de kwpn over andersom ,dat bedoelde ik niet met meer bloed,
Wat ik onder meer bloed versta is dat die paarden vaak een heel stuk slimmer zijn dan een gemiddeld paard, en dat die dus ook vakker de baas zijn, over een koudbloed of een ander paardenras, En een ander paardenras kan net zo goed baas zijn ,of een alfa merrie zijn,

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:24

Och, nu zijn koudbloeden opeens ook nog dom?? Ik geloof dat je maar eens een maandje stage moet gaan lopen bij een bedrijf vol koudbloeden }>
Geloof me, ook intelligentie is niet voorbehouden aan hoog in het bloed staande paarden, erger nog, daar zitten soms ook enorm "blonde" exemplaren bij _O- _O-

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:25

Maar dat heeft niks met bloed te maken, zols je het nu zegt. Koudbloeden zijn niet dommer, Volbloeden zijn niet slimmer. Je doet net of bijv. een koudbloed laagbegaafd is.
Ben je zelfs soms ook een koudbloed?

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 21:33

Ik wil daar best met jullie over gaan Discussiëren , maar niet met een stel kleuters, die personen weten zelf wel wie ik daar mee bedoel, :D
Die zelf overal maar conclusies over gaan trekken, en die niet even de moeite gaan nemen om even iets te gaan vragen aan mij, maar zelf Maar conclusies hier te gaan plaatsen , te wel ik daar iets heel anders mee bedoelde,
Laatst bijgewerkt door jazzgps op 20-11-11 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:45

Even het gedoe of de intelligentie van een paard afhankelijk is van het soort achterwegen latend.. *dat voegt volgens mij niets toe*

Wat ik me afvraag: wat als er in een kudde geen merrie is? Neemt een ruin dan de rol over? En als er dan later een merrie bij wordt geplaatst? Zij begint dan, naar mijn idee, onderaan in de rangorde. Of is zij, als enige merrie, gelijk de alfa merrie?