Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
en als groentje had ik het denk ik ook niet leuk gevonden, mensen er bij gehaald en er anders over gedacht...paarden kunnen vervelend worden als ze niet mee willen werken als ze zich bedreigd voelen door negatief gedrag en gevoel van hun omgeving) Babootje schreef:Hoeven wat langer laten omdat het paard anders gaat glijden op zijn ijzers? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Zou eerder andersom denken.
Uit jouw verhaal lijken de nieuwe kopers mij vrij onervaren in ieder geval in het aanschaffen van een paard. Meestal kun je dat wel merken. Het kan dus goed zijn dat de nieuwe eigenaren op hun nieuwe stal meteen het advies hebben gekregen dat hij naar de smid moest (slechte achterhoeven, lange tenen). Toen hij vervolgens zijn achterhoeven niet optilde hebben ze n.a.w. het advies gekregen zo snel als mogelijk het paard door de DA te laten bekijken. En zijn ze wantrouwig geworden t.a.v. jouw goede bedoelingen en de geschiktheid van het paard.
Vervolgens gaat ie ook nog weven. Je hebt al een paar keer hier verteld dat je de mensen ook hebt geinformeerd over zijn drukke gedrag. Paard stond bij jou in de wei. Hoe is het paard gehuisvest in zijn nieuwe omgeving en heb je daarnaar gevraagd? Want als het paard geen weidegang heeft vormt zijn drukke gedrag meer risico op weven en wordt ie misschien ook wel minder braaf bij het rijden.
Het niet keuren van het paard is voor de verkoper altijd een prettige bijkomstigheid, want er is natuurlijk altijd een risico dat het niet wordt goedgekeurd. En zorgt altijd weer voor heel wat problemen achteraf, wanneer het paard niet blijkt te zijn wat men had verwacht.
Je zou eigenlijk zulke kopers tegen zichzelf moeten beschermen en zo'n paard niet verkopen. Maar ja, dat is achteraf.
russel schreef:Ik krijg het idee dat ze niet echt weten wat kramptrekken inhoudt en het is volgens mij ook in gradaties, ik weet niet hoe sterk dit paard het heeft. Stel dat hij echt zijn achtervoeten niet wil geven??
Niet iedereen is ervaren en vasthoudend. Voetjes laten geven en het aanleren is, merk ik voor minder ervaren mensen niet makkelijk...als paard al niet gewend is, niet vertrouwd en niet makkelijk kan vanwege gebrek, dan kan ik mij voorstellen dat het een probleem kan worden.
Voor jouw is dit niet iets waar je op moet reageren, maar voor die mensen iets waar ze mee moeten leren omgaan, maar kennelijk geen geduld hebben en wellicht wel door hun belerende, leuke stalomgeving flink tegen gemaakt zijn..want been there, done that, ik was ook groen met mijn eerste paard en man o man wat kunnen mensen zich op een vervelende manier met je bemoeien en dan zijn er ook nog eens veel mensen die snel een oordeel hebben over jouw "miskoop"
Kan je niet naar ze toe gaan hun proberen te laten zien hoe jij met je paard omgaat en dat het ook anders kan, dat ze even door een nieuwe moeilijke fase heen moeten?? Kennelijk moeten ze nog veel leren en kan jij daar iets in betekenen, ook beter voor je gemoedsrust als je ziet dat ze het ook kunnen leren, van jouw jij kent het paard en het paard jouw...kan zijn dat het dan wel heel erg goed gaat...allemaal blij.
( ik heb 8 weken moeite moeten doen om mijn jonkie, netjes, veilig en braaf zijn achterbenen te laten geven..en als groentje had ik het denk ik ook niet leuk gevonden, mensen er bij gehaald en er anders over gedacht...paarden kunnen vervelend worden als ze niet mee willen werken als ze zich bedreigd voelen door negatief gedrag en gevoel van hun omgeving)
noppie70 schreef:Bedankt allemaal voor de reacties!Wij hebben een simpel koopcontractje op laten stellen dat ons paard gezond en vrij van gebreken op de trailer is gestapt etc. Het is ondertekend door beide partijen. Godzijdank heb ik ook nog mailverkeer waarin ik van alles uitleg en een kopie van de MP-advertentie waarin zijn kramptrekken en drukke gedrag word genoemd! Ik neem eigenlijk aan dat ik er alles aan heb gedaan en duidelijk genoeg ben geweest!
Maarja als je sommige verhalen hoort (dierenartsen en rechters kunnen soms rare conclusies trekken) dan word je toch onzeker..vandaar mijn vraag naar meningen van mede-bokkers!
Babootje schreef:Ik denk dat Noppie zich ook niet zoveel zorgen hoeft te maken. Al wordt er te gemakkelijk gewezen op een onderzoeksplicht door de koper, de meldingsplicht van de verkoper weegt toch zwaarder. Maar daaraan lijkt Noppie gewoon te hebben voldaan.
Een ander verhaal vind ik dat van jesterlover die een recreatiepaard verkoopt dat blijkt kreupel te zijn. Ook al heb je erop gewezen dat hij waarschijnlijk niet door een keuring zou kopen, je hebt hem wel als recreatiepaard verkocht en een kreupel paard is nu eenmaal ook niet geschikt als recreatiepaard. Als het gebrek dat er zit dan herleidbaar is tot voor aankoop, dan zal jesterlover het paard terug moeten nemen. Maar dan zal het paard wel verder onderzocht moeten worden. Jesterlover ik ben trouwens wel benieuwd naar dat "iets" wat je met die mensen hebt afgesproken wat ze heeft doen besluiten af te zien van verder onderzoek?
Ik vind trouwens zowiezo dat mensen die een veearts niet kunnen betalen, zeker geen paard zouden moeten kopen.
Babootje schreef:Dat kan best, maar ze is natuurlijk ook niet elke dag bereden. En als ze werd gereden door een paar meisjes die misschien niet helemaal goed kunnen beoordelen of het paard kreupel is of niet. Die mevrouw die mee was kan hebben gezegd dat het paard wel niet door een keuring zal komen om de prijs te drukken. En natuurlijk hoeft een recreatiepaard niet te voldoen aan sporteisen. Maar moet wel bereden kunnen worden. Anders is het gewoon een wandelpaard/grasmaaier en dat zal niet de bedoeling zijn geweest denk ik. Heb je de afspraken die je erna met ze hebt gemaakt (dus na de geconstateerde kreupelheid) op papier gezet? PB anders maar.
We hebben inmiddels "het leed dat paarden kopen heet" maar nu ook "het leed dat paard verkopen heet". Aan ieder verhaal zitten natuurlijk twee kanten. Vaak komt dat door onduidelijke afspraken (van beide kanten overigens) terwijl beide partijen de beste bedoelingen kunnen hebben.
In_Black schreef:Jesterlover, ik heb ook een paard staan wat drie jaar geleden door jullie voor "goed" is verkocht. Er zat meen ik zelfs een apart briefje bij van een dierenarts, waar iets op stond als "goedgekeurd". Het dier was toen in zo'n toestand, dat het niet eens door een klinische keuring kwam, en was door de vorige eigenaar voor de slacht verkocht. Maar belandde bij jullie.
Ik heb over dit paard contact gehad met de fokker/eigenaar en met het entrainement waar het heeft gestaan.
Nu na heel veel moeite, tijd, energie en geld maakt het paard het goed. Maar hoe deze in vredesnaam als goedgekeurd werd aangeboden ter verkoop is voor iedereen een groot raadsel.
In_Black schreef:"Goedgekeurd" was de tekst die erop stond.
Je doet voorkomen of jullie eigenlijk nooit dravers verkopen maar Marktplaats en een aantal verklaringen uit de eerste hand, laten toch iets heel anders zien. Ik begrijp dus ook niet, waarom je nu net doet of het allemaal niet zo is.
jesterlover schreef:Wij zitten helaas in dezelfde situatie, kan je er vanalles over vertellen.
(Officieel niet eens mijn stal, paard niet officieel van mij)
Wij verkochten een paard voor de recreatie, bij ons nog nooit wat gehad.
Erg lief paard, ook buiten, de meiden reden met haar buiten, noem maar op.
Nu worden we beschuldigd van zomerexceem, kreupel, steigeren van de pijn en allemaal dingen die we verzwegen zouden hebben. Ze mogen wat mij betreft met iedereen praten hier, iedereen die het paard kende.
Toen ze kwamen rijden, proef gereden, iemand bij hun met goed verstand van paarden.
We hebben het over keuren gehad, dat ze daar niet doorheen zou komen. Gelukkig waren daar meer mensen bij. Daarom was het paard voor de recreatie. Dat was allemaal prima, ze hebben hem ook niet laten keuren, maar paard gekocht, en later opgehaald.
Toen zijn ze bij ons geweest, hebben we gepraat, paard was kreupel, Argumenten: konden de verdere onderzoeken voor het paard niet betalen, konden we tot een oplossing komen. We hebben vervolgens wat afgesproken, 2 tevreden partijen, hun konden er immers niks aan doen, maar wij ook niet. Paard ging goed de dam af, werd af en toe eens gereden, alleen als de meiden er waren, recreatief, nooit in de bak, lekker buiten/ bos.
Vervolgens worden de afspraken voor een oplossing afgewezen, en ja hoor, een brief.
In de dierenarts verklaring stond overigens dat 3 benen goed door de buigproef waren gekomen, behalve 1 achterbeen. En de kogels voor waren wat gevuld met vocht, wat KON duiden op slijtage.
Verder erg gevoelig op de rug, achterhand, stond niet zo in de verklaring, maar heb ik begrepen van eigenaresse. Meisje heeft echt wel verstand van paarden, dus dit geloof ik wel.
Paard is bij ons alleen af en toe recreatief gereden, dus is de slijtage mischien ontstaan op de baan, waar het paard gelopen heeft voordat ze bij ons kwam..
Ik kan je via PB alle info geven, meer kan ik niet zeggen.
Behalve dat het erg vervelend is, wij zijn al ineens handelaren, terwijl we prive zijn, en wegens omstandigheden veel paarden gaan/ moeten verkopen. We hadden heel goed contakt met deze mensen, zouden nog een keer gaan kijken en vanalles.
Maar blijf bij jezelf, denk aan hoe je paard bij jou was!
angell81 schreef:Ik denk dat ze het paard van jesterlover bedoeld.
Laten we het houden bij het verhaal waar het om gaat! Update: Ik heb tot dusver niks weer gehoord, ik hoop dat het zo blijft. Maar nog steeds vind ik het heel erg niet te weten hoe het nu met het paard gaat