zonder cap rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 13:49

De verplichting om een cap te dragen komt nog wel, hoop ik toch dan zijn er geen discussies meer.
Vroeger was ik hier ook nonchalant in en droeg ik hem alleen op jonge paarden, nu weet ik beter...
Mijn dochter moet hem ook op, zin of geen zin.
Gewoon een algemene regel voor alle vervoermiddelen waar je blootgestelt bent aan gevaar.
Als ik een wielertoerist tegenkom zonder helm, is het eerste wat bij me opkomt...wat als hij degrond op gaat???

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 13:56

Vorige week kwam ik erachter dat ik niet bij kunstlicht in de mist kan rijden met een cap op. Dat geeft hetzelfde effect als een stroboscoop en daar kunnen mijn hersens niet tegen. Ik voelde een toeval aankomen en heb mijn cap aan de kant gegooid. Er zijn meer situaties waarbij een cap dit effect te weeg brengt en op wedstrijden zal je me daarom ook vaak met een zonnebril zien starten.

Thuis blijft ie om die reden dus ook vaak in de kast liggen. Dat heeft niks met het plaatje te maken maar alles met mijn lichamelijk ongemak waar ik lang nadat het paard op stal staat nog de naweeën van ondervindt. Dan heb je het over misselijkheid en een algeheel ellendig gevoel. Daarnaast soms een flinke uitslag op het voorhoofd van het zweten die een week duurt voor het weggetrokken is.

Alleen als ik denk dat de mogelijkheid van onvrijwillig afstappen reëel aanwezig is komt de cap tijdens de trainingen de kast weleens uit. Die inschatting kan ik zelf prima maken; de laatste 25 jaar niet zonder cap van het paard gedonderd en dan eigenlijk cap nog niet nodig gehad.

Heb 1x een cap afgeschreven; toen vond ik het verstandig om een paard met losse beentjes proppen in te draaien met een cap op. Er kwam een aanspanning achterlangs waar het paard van schrok op het moment dat ik bukte om een gevallen prop op te pakken. POF, inslag vol op mijn cap. Cap aan barrels en behoorlijk hoofdpijn.

horisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 09:40

het gaat er niet om hoe oud hij is maar hou vertrouwlijk

Cinzia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 10:57

ik voel me veel veiliger met cap dan durf ik ook veel meer.
Maar rijd wel vaker in de bak/wei zonder cap

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 10:59

OMdat zolang dit wettelijk niet verplicht is mensen zelf mogen weten wat ze mogen doen? Ik kan ook wel zeggen dat ik het stom vindt dat er mensen in strakke rijbroeken rijden maar dan wil nog niet zeggen dat dat dan dus maar verboden zou moeten zijn toch?

Ja, overdreven I know maar erger me ziek aan gemiep over caps. Tis een vrije wereld de laatste keer dat ik het controleerde..

rabin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 11:17

Ik kan ook heel goed auto rijden maar heb mijn gordel wel om en weet je waarom? Het is verplicht. En weet je waarom? Voor je eigen veiligheid. En voor de verzekering. We betalen allemaal onze eigen verzekering maar als er veel meer ongelukken gebeuren gaat de verzekering nog meer OMHOOG. Ja dan kun je wel zeggen het is je eigen verantwoording maar WIJ betalen ervoor.
Wat is er nu erg aan het dragen van een cap? Hij zit niet lekker. Dan heb je een verkeerde gekocht. Ja in de zomer is het warm. In een klaslokaal is het ook warm dan gaan we maar niet naar school.
Zo ken ik er nog wel een paar.
Je bent wel een kind van iemand of hebt zelf kinderen denk daar eens aan. We kunnen tegenwoordig alleen maar aan onszelf denken.