Zou jij meer betalen als je weet dat het paard...(recreatie)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

In_Black

Re: Zou jij meer betalen als je weet dat het paard...(recreatie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:52

Dat gaat lang niet altijd op. Paarden moeten altijd eerst grondig verkeersmak worden gemaakt, dat is een stuk van de opleiding en een paard wat daar niet in is opgeleid, zal in bijna alle gevallen op hol slaan als er iets engs de hoe om komt. Je zou eens moeten beseffen dat er veel tijd in gaat zitten om een paard goed verkeersmak te máken. Met een goed opgeleid paard loopt men stukken minder risico.

Om deze redenen trainen wij ook de dravers een aantal keren in de week op de weg. De paarden die niet goed genoeg zijn voor de baan, vinden zo veel gemakkelijker een goed adres als menpaard of rijpaard. Ze zijn immers al verkeersmak en kijken nergens meer raar van op. Het werk langs de weg is altijd rustig duurwerk dus lange stukken in arbeidsdraf en veel stapwerk. Verder worden ze ook regelmatig onder het zadel uitgereden. Pluspuntje is, dat koerspaarden die zo zijn opgeleid, nog een centje opleveren ook.
Een uitgekoerste draver die alleen de baan kent, brengt niet meer op dan een paar honderd euro. Eentje die echt allround is getraind en makkelijk mee naar buiten kan, doet nog gauw rond de 1000 euro.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 18:50

In_Black schreef:
Dat gaat lang niet altijd op. Paarden moeten altijd eerst grondig verkeersmak worden gemaakt, dat is een stuk van de opleiding en een paard wat daar niet in is opgeleid, zal in bijna alle gevallen op hol slaan als er iets engs de hoe om komt. Je zou eens moeten beseffen dat er veel tijd in gaat zitten om een paard goed verkeersmak te máken. Met een goed opgeleid paard loopt men stukken minder risico.

Nope, sommige paarden worden verkeersmak geboren. Ik kende een Fjord die niet opzij ging voor een tram. Hij was niet bang, hij was niet verbouwereerd, hij stond daar en bleef gewoon staan. Toen de tram voor z'n neus stond en belde ging ie niet op de loop; hij beet in de bel.........

En dan nog zo iets: sommige paarden schrikken zodanig dat ze hun ruiter meenemen in die beweging. Die paarden hebben vaak ook verantwoordelijkheid naar hun ruiter. Zet er een onzeker iemand op en ze worden voorzichtig, zet er een degelijke ruiter op en ze worden brutaal.

russel schreef:
Schrikken en meteen op ruiter vertrouwen en rustig blijven zie ik als verkeersmak...mijn paard schrok al van een blaadje maar ging ook meteen als door een kanon afgeschoten aan de kletter en was niet te stoppen, dan zit je op een doodswens. Nu krijgt hij een golfbeweging door zijn lijf en houd zijn adem in, ik blijf rustig, beloon hem en we gaan weer door....dat is training en vertrouwen, maar bovenal training van de ruiter...heb er echt een dik jaar over gedaan om met hem normaal buiten te kunnen zij en geloof mij heb heel wat mijn hart in de keel gehad.

Daarom geloof in ik niet in angstige ruiters die alleen op pad gaan met een bomproef paard, ook dat gaat in het begin bij een stressmoment fout. Dan moet paard volledig kunnen vertrouwen op ruiter en dat kan alleen als ruiter paard ook vertrouwd en dat bouw je op...dan ga je niet meteen met een nieuw paard op pad.

Nope, er zijn paarden die zoveel "eigenwaarde" hebben dat ze de (on)zekerheid van de ruiter niet nodig hebben. Die doen hun ding, weten waar Abraham de mosterd haalt en laten zich niet gek maken. Dat hoeft niet per se een ouder paard te zijn, ik ken er die zo uit de moeder gerold zijn (tot schrik en hilariteit van de eigenaar).

Ik weet wel dat dergelijke paarden vrij zeldzaam zijn, niet in de laatste plaats omdat dat niet de paarden zijn om de olympische spelen mee te winnen, en er daarom niet op wordt gefokt, maar ze zijn er wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 22:06

Ikke misschien wel, ik ken ze niet en ik weet dat er bv Tinkers zijn die zo zijn...maar ik heb meer met de bloedpaarden, de pit, de onuitdovelijke vlam in het paard en daarom kijk ik wellicht net naar de verkeerde paarden om mij heen.. :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 00:24

russel schreef:
Ikke misschien wel, ik ken ze niet en ik weet dat er bv Tinkers zijn die zo zijn...maar ik heb meer met de bloedpaarden, de pit, de onuitdovelijke vlam in het paard en daarom kijk ik wellicht net naar de verkeerde paarden om mij heen.. :D

Ik ken Tinkers die al op hol slaan als ze maar denken dat er verkeer in de buurt is........
Ik HEB een KWPN-er die boeing 747-proof is........

Tot zover het nut van rassen.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 08:47

Elk paard kan schrikken vind ik :) En ben wel mee eens eerder hier geplaatst dat je als "bange" ruiter of "onzekere" ruiter niet met een paardje zomaar naar buitenrit moet gaan.. Neem dan iemand mee die zeker is of op een paard zit die vaak buiten is geweest om zo zelfvertrouwen te krijgen en beter nog, zorg eerst dat er vertrouwen is vóór je naar buiten gaat :) Want vaak krijgen paarden de schuld van "niet bomproof" terwijl t ook aan de ruiter kan liggen

AshleyRol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 14:30

Ik zou er wel iets meer voor over hebben maar niet heel veel meer.
Nou heb ik mazzel met mijn paard die ik heb gekocht, voor heel weinig.
Ze kan dressuur springen en is heerlijk buiten alleen soms wat vlot. Ze is nog maar 5 jaar en ze was volgens haar vorige eigenaar verkeersmak. Soms wil ze in de bak nog wel eens van iets doms schrikken dus ik dacht dat zal buiten wel moeilijk worden maar nee hoor, buiten vind ze heerlijk en is ook helemaal niet bang ze loopt ook zonder moeite voorop of alleen buiten!

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 14:49

Ik vind wel dat je daarvoor wat extra's mag betalen, want het is een eigenschap waar vraag naar is. Net als dat je wat extra's betaald voor opleiding die een paard heeft gehad of gewoon een fijn en meewerkend karakter. Een paard wat heel zuur is op stal daar zal minder vraag naar zijn en die zal dus ook snel wat goedkoper zijn.
Mijn ouders hebben vroeger ook een zadelmak en verkeersmak geboren paard gekocht. Wat gewoon een KWPN-er en met meer bloed dan de heethoofd die ik nu op zijn 19e nog steeds niet braaf heb, enige wat me daar mee lukt is dat ondanks dat hij iets eng vind hij toch redelijk blijft luisteren en controleerbaar blijft.
Tuurlijk kan een ruiter een erg bepalende factor zijn. Maar dat paard van mijn ouders daar zat ik als 9 jarige zonder zadel met een halstertje op langs een drukke 80-weg en er gebeurde niks, nou dat lag echt niet aan mijn ruiter of africht kwaliteiten, die is gewoon braaf. Het paard zelf straalt ook rust uit, en zou denk ik zelfs voor een bange ruiter echt geschikt zijn. Al heb ik soms het idee dat bange ruiters ook niet het probleem hebben dat ze angst overbrengen op hun paard maar dat ze door hun angst niet duidelijk zijn tegenover hun paard waardoor het paard stopt met luisteren.

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 16:58

ja ik zou daar zeker meer voor betalen, dit omdat ik nogal angst heb met buiten rijden vanwege een aantal vervelende voor vallen.
dus als ik nog eens een paard weer koop dit dit zeker een vereiste en daar zou ik dan dus ook extra voor willen betalen.

Momey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 19:19

Ik zal er ook meer voor betalen, vind het heerlijk om gewoon lekker naar buiten te kunnen gaan aan een lang teugeltje met een paard dat nog niet eens op kijkt bij een vrachtwagen ofzo.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 19:25

Momey schreef:
Ik zal er ook meer voor betalen, vind het heerlijk om gewoon lekker naar buiten te kunnen gaan aan een lang teugeltje met een paard dat nog niet eens op kijkt bij een vrachtwagen ofzo.

Dit geldt voor mij ook. Ik zou nooit meer betalen omdat een paard z-dressuur loopt omdat me dat niet interesseert. Ik ben van het buiten rijden en als een paard goed voldoet aan de door mij gestelde voorwaarden daaraan, is hij voor mij meer waart.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 00:08

Ik zou er niet meer voor betalen..maar MOET er wel meer voor betalen, omdat de verkoper ZEGT dat ie zo bomproof is als wat..een paard wat altijd door dezelfe ruiter is gereden, een goede ruiter, loopt heel anders dan bv onder mij :P Eenmaal gekocht en aan huis, kan het paard ook veranderen..als hij dan nog net zo bomproof is onder zijn nieuwe mens, ja dan noem ik het dier pas echt bomproof en dan weet je dat je het je uitgegeven geld waard is..dus enerzijds, ja, ik vind het het waard..anderzijds, dat weet je na een poosje pas echt..(denk aan de nieuwe ruiter bv uittesten en hoe die ruiter erop reageert, of er dus truucjes ontstaan en uiteindelijk niet meer bomproof is).

Zo zijn al mijn paarden echt superverkeersmak..maar dat komt omdat ik net zo verkeersmak ben en geen spoken door het verkeer zie en mn paarden daarop vertrouw (ook al is en blijft het een paard en vluchtdier)..zet ik er een nerveus iemand op (ben zelf geen held, maar in verkeer weet ik dat ze te vetrouwen zijn) en dieis bang voor bv trekkers op de weg, ja, dan voelt mijn merrie dat en die reageert daarop..zal niets doen, maar als mijn bomproof merrie bij dergelijk persoon terecht zou komen, dan is ze binnen een half jaar niet meer zo bomproof als bij ons..althans, zo denk ik erover he ;)
(Moet wel eerlijk zeggen,ik ben als de dood voor voorbij razende treinen en spoorrails met paarden..hoe braaf en mak ook, ik stap af..want ik zou niet weten hoe bomproof ze dan nog zijn hoor, haha)