Pensionstal aansprakelijk voor ongeluk zonder cap?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 10:55

Er is niets gebeurd, maar pensionhouder stelt een cap verplicht, omdat dat volgens pensionhouder, van zijn verzekering moet.
Ik moet zeggen dat ik goed snap dat de TS daar haar vraagtekens bij heeft. Toen de KNHS het dressuurhoedje wilde afschaffen, bleek ook heel het verzekeringsverhaal wat ze erbij haalde niet te kloppen.
Ik moet overigens ook een cap op, puur vanuit de mening van de stalhouder, ze wil niet dat een ongeluk gebeurt op haar erf dat met een cap op voorkomen had kunnen worden. Vind het ook niet zo leuk, maar ze zorgen er erg goed voor mijn paard. Bovendien wist ik het van te voren. Er is overal wel wat, en een cap op moeten is het wel het minst grote nadeel wat je kan hebben op een pensionstal :D. Maar soms als het mooi weer is, lekker waait, dan baal ik er best een beetje van. In het bos kan ik 'm natuurlijk wel af zetten, maar dat vind ik dan zelf weer te link.

Revanches

Re: Pensionstal aansprakelijk voor ongeluk zonder cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 16:46

RUI-->TAO

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 16:51

Wat een smerige, smerige mensen hebben hier gereageerd in dit topic. Stelletje zieken. :n

Ik ga nu weer verder lezen.

frosty117

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 16:59

Bij mij stond het in het contract dat ik tekende, dus tja, dan moet je wel... Denk dat dat ook beter is, want er is anders flink gezeur. :n

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 17:06

eenitraM schreef:
Wat een smerige, smerige mensen hebben hier gereageerd in dit topic. Stelletje zieken. :n

Leg deze rare uitspraak eens uit?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 17:09

GamblersCup schreef:
Leg deze rare uitspraak eens uit?

Chaos schreef:
love_shyboy schreef:

Dus als je toevallig even over een prive weggetje rijd met je paard, en je vald er zonder cap af, zijn de eigenaren van dat weggetje aansprakelijk?

Als er iets op dat weggetje niet helemaal veilig was en met een goede advocaat zou je het nog kunnen proberen ook ja.

Bijvoorbeeld. Gewoon diep diep triest. |o

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 17:11

Dat voorbeeld vind ik ook zéér overdreven en best triest ja. Maar ik vind het raar dat je het over "smerige, smerige mensen" hebt?!?

Wat ik alleen nog niet helemaal snap is dat er over de verzekering doorgezevert wordt, terwijl het heel simpel is buiten de verzekering om; pensionhouder kan eisen stellen wat hij wil op zijn terrein, daar heeft een pensionklant zich aan te houden. Of een andere stal zoeken. Dus over de verzekering door discussieren heeft geen zin??
Laatst bijgewerkt door GamblersCup op 06-11-11 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 17:11

ik draag altijd een cap. heb helaas iets gezien in het verleden dat mij altijd aan zal blijven herinneren dat een cap belangrijk is.

veder is het denk ik je eigen verantwording om het dragen van een cap. let wel op als jij van je eigen paard valt. en je kan om wat voor reden niet meer lopen. keert je eigen verzekering dan wel uit voor bijvoorbeeld dat jij niet meer kan werken. ( inkomen)

want ook je eigen verzekering wil graag weten of je wel verantwoordt gesport uitoefend.

veder is het bij ons verplicht en doe je het niet is bij ons je eigen verantwoording. dus kan de stal niet aanspraakelijk gesteld worden. want diegene houd zelf niet aan de regels.

zie het als je zelf auto rijd en je rijd te hard. en je krijgt een ongeluk. dan ben zelf verantwoordlijk.

en als je ooit op een manege gelest had. dan weet je dat je cap opmoet doen.

en dat het bescherming is voor je zelf.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 17:12

Dat heeft toch niets te maken met dat sommige mensen ziek zijn? Deze mensen bedoelen het volgens mij niet zo, juist dat dat raar is dat als mensen daar een zaak van maken. Maar dat dat wel zou kunnen, juridisch.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 17:14

Bij ons is het verplicht om met cap te rijden en echt iedereen heeft er een op, 1 man wil niet en die heeft een papier moeten tekenen dat ie zich bewust is van het gevaar en toch bewust zelf geen cap op wil en dus zelf aansprakelijk is mocht hij ten val komen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 17:14

Kijk, als ik iemand op mijn paard zet, vrijwillig van beide kanten zo gezegd en er gebeurt iets, dan ben ik de sjaak. Ook iets wat ik heel krom vindt. Paarden blijven levende have en iedere ruiter weet dat uiteraard. Vandaar dat er ook niemand op mijn paard komt.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 17:16

GamblersCup schreef:
Dat voorbeeld vind ik ook zéér overdreven en best triest ja. Maar ik vind het raar dat je het over "smerige, smerige mensen" hebt?!?

Wat ik alleen nog niet helemaal snap is dat er over de verzekering doorgezevert wordt, terwijl het heel simpel is buiten de verzekering om; pensionhouder kan eisen stellen wat hij wil op zijn terrein, daar heeft een pensionklant zich aan te houden. Of een andere stal zoeken. Dus over de verzekering door discussieren heeft geen zin??

Stel, ik flikker in de groene weg tegenover mijn huis van mijn paard, doordat mijn paard een bok geeft. In dit geval heb ik geen cap op. Kom met mijn hoofd op de grond terecht en vervolgens kom ik in een hele medische molen.

Doordat mijn verzekering niet alles dekt, speel ik via een goede advocaat, dat het pad waar ik reed, niet goed onderhouden was. "Mijn paard schrok van een plastic zakje wat in de slecht onderhouden heg hing waardoor het paard als reactie een bok gaf, waardoor ik verkeerd terecht kwam."

Dan ben je toch ziek in je hoofd om het via de rechter te gaan spelen, terwijl ik diep in mijn hart weet dat ik verkeerd zit? Dat ik gewoon een cap op had moeten hebben, en vooral in mijn achterhoofd had moeten houden dat ik op een dier reed.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 17:20

eenitraM, dat ben ik met je eens maar weet je dat er veel mensen anders in elkaar zitten als ze denken ergens geld los te kunnen krijgen?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 17:21

MamboBeach schreef:
eenitraM, dat ben ik met je eens maar weet je dat er veel mensen anders in elkaar zitten als ze denken ergens geld los te kunnen krijgen?

En daarom vind ik zulke mensen triest, ziek en smerig.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 17:46

Jeetje, hallo.

Ik dacht even dat je míj bedoelde met smerig en ziek.
Ik zou het zelf nooit zo oplossen, maar ik heb wel dergelijke gevallen gezien hier in de regio.
Ik zuig het niet uit mijn duim ofzo. Ik heb alleen niet zo veel verstand van rechtzaken en verzekeringsdingen dat ik exact kan uit leggen hoe het gelopen is.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 17:48

Oh je had het ook over mij aangezien er staat: Wat een smerige, smerige mensen hebben hier gereageerd in dit topic. Stelletje zieken.

In dat geval denk ik dat je je mening wel iets genuanceerder kan delen.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:11

In de meeste gevallen is het ook de verzekering die het bedrag wat zij anders uit moeten keren op een ander probeert te verhalen, niet de persoon zelf. Je kan nog zo zeggen ik klaag iemand niet aan, maar meestal heb je daar geen keus in.
@Gamblerscup, dat vind ik niet zo gek dat er wordt doorgezeverd over die verzekering. Volgens mij weten heel veel pensionhouders (zeker van kleinere stallen) helemaal niet hoe het allemaal precies zit juridisch en qua aansprakelijkheid. Zou toch zonde zijn als je door je pensionhouder verplicht wordt een cap te dragen terwijl je dat niet wil, en de pensionhouder je dat eigenlijk ook niet wil verplichten maar ten onrechte denkt dat het moet.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:16

Fleurtje100 schreef:
In de meeste gevallen is het ook de verzekering die het bedrag wat zij anders uit moeten keren op een ander probeert te verhalen, niet de persoon zelf. Je kan nog zo zeggen ik klaag iemand niet aan, maar meestal heb je daar geen keus in.

Dit dus. :j

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:27

een bedrijf heeft meestal wel goede voorwaarden, waarin duidelijk staan hoe of wat..
dat ook gemaakt is met behulp van iemand die daar verstand van heeft.

als bedrijf zijnde moet je wel zoiets hebben.. er zijn zat mensen die er wel een rechtszaak ergens van maken.

als pensionhouder zorgde ik wel voor een contract waar verplicht cap in stond.. en dan iedereen op eigen risico gebruik maakt van het terrein en faciliteiten. dat cap verplicht is.
(en niemand die op eigen paarden komt te rijden)

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 20:17

Bij ons op het pension is cap ook verplicht. Het staat in het contract dat we allemaal hebben moeten tekenen, en aan elke rijbak hangt een bordje.
Er zijn bij ons veel mensen (ook kinderen die dat blijkbaar mogen van hun ouders) die zonder rijden. Het is toch niet de taak van de stalhouder om politieman/babysit te gaan spelen voor die mensen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 20:30

Rapperijder schreef:
Bij ons op het pension is cap ook verplicht. Het staat in het contract dat we allemaal hebben moeten tekenen, en aan elke rijbak hangt een bordje.
Er zijn bij ons veel mensen (ook kinderen die dat blijkbaar mogen van hun ouders) die zonder rijden. Het is toch niet de taak van de stalhouder om politieman/babysit te gaan spelen voor die mensen?

Jouw pensionhouder stelt regels op waar de pensiongasten zich vervolgens niet aan houden??

*advokaat van de duivel*
LDRD: kan het zo zijn dat de pensionhouder hier bij ongelukken wel op aangesproken kan worden? Hij stelt regels op waar men zich vervolgens niet aan houdt, zonder dat daar een sanctie op staat, blijkbaar.
*einde advokaat van de duivel*

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 20:33

Er stond ergens een artikel dat een pensionhouder ongeacht bordjes en onderlinge afspraken in zulke gevallen toch aansprakelijk was. Zolang pensionklanten hun paarden op zijn terrein reden zonder cap was dat op verantwoordelijkheid van de pensionhouder. Als ze het erf af gingen mochten ze hun cap af zetten. De pensionhouder zelf kon trouwens wel zonder problemen zonder cap, omdat die daar geen aansprakelijkheidsproblemen mee zou krijgen.
Maar ik kan dat artikel niet meer terug vinden, (misschien een handige google-persoon hier?)
Want als het nog steeds is zoals hierboven staat is het voor pensionhouders erg belangrijk om maatregelen te nemen, zodat ze niet ineens in de problemen komen. En een duidelijke uitleg hiervan is belangrijk, om begrip van hun klanten te krijgen dat het niet gewoon gezeur is als ze een cap verplichten.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 23:09

Een pension houder is ten allen tijde aansprakelijk ,voor alles wat op zijn terrein gebeurt.....grove nalatigheid daargelaten......bordjes met ,,,gebruik voor eigen risico,,,brengen daar geen verandering in.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 23:10

papagroom schreef:
Een pension houder is ten allen tijde aansprakelijk ,voor alles wat op zijn terrein gebeurt.....grove nalatigheid daargelaten......bordjes met ,,,gebruik voor eigen risico,,,brengen daar geen verandering in.....

En in welke wet is dat te vinden?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 23:18

In de bedrijfsverzekering??? :P