Wat is dat toch met dekens?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 23:57

Ook ik gebruik dekens. Mn mini shetlander is geschoren. Als ik dat niet doe dan krijgt hij ook zo'n enorme vacht. Dat is de volgende dag dan nog niet droog, alles plakt aan elkaar, nare schuurplekken van het opgedroogde zweet, klitten, en gewoon echt last hebben van de warmte. Als veulentje heb ik bij hem al elke keer plukken haar weg geknipt omdat het zo vol met klitten zat. Hij had het warm met die vacht en ging zweten. Nu hij kaal is houd hij het goed vol en zweet niet veel. En als hij zweet, is het ook zo weer opgedroogd.

Mijn fjord staat ook met een deken op, een hele dunne fleece gevoerde regendeken. Hij is al op leeftijd, 25 jaar dus hij kan wel wat hulp gebruiken. Ook hij heeft last van de warmte dus ik denk dat ik een stukje bij z'n hals ga scheren zodat hij minder last heeft van de warmte maar ik hem toch kan helpen dmv een deken in de winter. Als je hem anders ziet staan in de regen en de kou, je ziet aan hem dat hij er last van heeft. Hij is moeilijk op gewicht te houden dus als ik hem hiermee een handje kan helpen, waarom niet?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 23:58

Ik vind een deken ook niet nodig, is alleen maar om de paardenzaak te spekken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 00:51

mang schreef:
Mijn paard krijgt dekens om omdat ze anders een ontzettende lelijke beer word :+ En omdat ze zichzelf anders niet goed genoeg warm kan houden met regen+wind, en daarvan heel snel mager word.
Bovendien droogt ze dan wat sneller als ze heeft gezweet.

Je kan een bezweet paard met wintervacht gerust in de vrieskou zetten. Dat hele verhaal van goed droogstappen of zweetdeken er op is nergens voor nodig.
Als wij zweten en laten dat opdrogen aan de koude lucht, kunnen wij snel ziek worden. Dat kan met een paard ook, alleen heeft het een vacht waardoor de huid niet afkoelt.
Een zweetdeken van wol doet wat een schaap zou doen om zijn warmte kwijt te raken... het zweet trekt in de deken en wordt aan de bovenkant er weer uitgelaten en onder het deken koelt een paard langzaam af. En laat dat nou net zijn wat een paard ook kan met zijn vacht! De bovenlaag is nat en droogt maar de onderlaag koelt niet zo snel.
Wilde paarden, of de paarden die in reservaten leven o.i.d doen toch ook geen deken op als ze gerend hebben bij een temperatuur van -5? Die zweten ook, met een dikke wintervacht. Worden die dan ziek?

Wel eens een paard gezien in de winter met sneeuw dat op zijn rug en kont bleef liggen? Dat is alleen maar goed! De onderlaag is goed geïsoleerd en de bovenlaag koel, het is maar goed ook dat het niet smelt en in zijn huid trekt!

Een deken op doen bij een paard, kan er voor zorgen dat het de haren plat legt en zo geen lucht er in kan laten isoleren. Een paard kan het dus koud krijgen onder een deken!

De enige reden waarom ik een paard een deken op zou doen; jury's vinden een wollig paard vaak niet mooi en dat kost punten op wedstrijden. Een paard dat helemaal bezweet in de ring loopt ís ook niet heel fraai nee. Of als ze doordat ze het sneller warm hebben minder pit hebben en sloom worden, dan gaat het jasje er ook af.

Het gaat vaak fout in de herfst, eigenlijk in oktober. Paarden staan vaak een beetje te rillen in het land, ze hebben immers hun zomervacht nog. Dit rillen zórgt er juist voor dat ze wintervacht gaan aanmaken. Mensen denken vaak; oh dat paard heeft het zo koud ik gooi er een deken op! En zo maakt hij dus geen vacht aan en kan hij het onder zijn deken dus alsnog koud krijgen.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet tegen dekens dat moet een ieder voor zichzelf weten.. ik ga ook niet gelijk stressen als ik het woord 'deken' hoor. Maar ik erger mij wel aan de verkeerde argumenten om het te doen. Kijk dat je het niet mooi vindt of paard verliest pit.. prima. Maar kom niet bij mij aan met; 'ja maar hij heeft het koud!' Nee, JIJ hebt het koud als je zonder jas buiten gaat staan met dit weer, maar WIJ hebben geen vacht!