Geef jij wel eens een 1?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 14:27

.[/quote]

Bellen is alleen noodzakelijk als de voortgang van de proef verstoord wordt, dus bijv. rechterhand ipv linkerhand. Daar was hier geen sprake van. Ik heb een 1 gegeven omdat de amazone wel over de korte zijde bij A kwam, hetgeen ook gevraagd werd.[/quote]

:) Deels waar. Art. 155, 10.c: het wordt aan het oordeel van de jury overgelaten de deelnemer hier op attent te maken.

Ladypronk

Re: Geef jij wel eens een 1?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:42

Pagina 21 van het proevenboekje lijkt me duidelijk. 1= de uitgevoerde oefening is nauwelijks meer te herkennen. Het paard verzet zich, stormt weg, deinst achterwaarts, etc. Om aan een 1 te komen moet er dus ook wel heel wat mis gaan! <<)

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 05:39

heb het 2 keer gehad bij zelfde jurylid.
Paard gallopeert verkeerd aan en kon dit bij inzet grote volte gelijk corrigeren. eerst keer 2 keer een 2 en paar weken later precies hetzelfde 2 keer een 3. Zelfde jurylid.
Vond het erg overdreven gejureerd voor het L1.
4 was ook duidelijk genoeg geweest.

Dus een 1 vind ik erg overdreven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 00:37

Moderatoropmerking:
Ik heb zojuist een aantal offtopic reacties verwijderd, die de sfeer niet ten goede kwamen. Vanaf nu graag weer ontopic. Alvast bedankt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 00:56

Persoonlijk denk ik dat zulke fouten niet meer voor moeten komen in het L1, het is gewoon basis in de goede galop aanspringen. En als je paard dat niet kan, dan moet je of niet in het L starten, of de beoordeling dan voor lief nemen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 08:11

Dat vind ik echt onzin. Jong paard, wel eens van spanning gehoord? Ofwel bij ruiter ofwel bij het paard? Er kunnen zoveel redenen zijn waarom er op wedstrijd even miscommunicatie ontstaat. Dat heeft echt niet met de klasse te maken en dat los je al helemaal niet op door thuis te blijven.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 09:31

Partyflappel schreef:
Persoonlijk denk ik dat zulke fouten niet meer voor moeten komen in het L1, het is gewoon basis in de goede galop aanspringen. En als je paard dat niet kan, dan moet je of niet in het L starten, of de beoordeling dan voor lief nemen.

Ik heb het probleem bij een paard juist door het oefenen met de contragalop met oog op het M. Paard is momenteel even in de war en heeft een voorkeur voor de contra ( 8)7 ) en springt daardoor nu in het L2 op beide kanten vaak eerst een keer verkeerd aan.
Dus ik vind het totale onzin wat je hierboven stelt.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 09:56

Ik neem best een beoordeling voor lief. Maar heb ook altijd geleerd dat wanneer je corrigeert je dan iets hoger mag scoren. De score die ik kreeg vond ik gewoon bizar laag. Een 4 was ook duidelijk geweest. En voor de volte erna had ik best een 5 kunnen krijgen.
Maar goed bij mij was het waarschijnlijk spanning. Mijn paard spring nogal onstuimig weg. Tja kan je zeggen blijf thuis maar goed ik moet het oplossen op wedstrijd omdat het daar fout gaat.

En verkeerd aanspringen. Dit was toevallig deze 2 keer. Had dit nog nooit eerder gehad met dit paard. Dus beetje grof om te zeggen dat ik dan maar geen L kan starten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 00:09

Daarom zeg ik er ook bij: 'of de beoordeling dan voor lief nemen'. Ik wil niemand ermee voor het been schoppen hoor, ik rij zelf ook dus ik weet ook wel dat niet alles altijd gaat zoals het in theorie zou moeten gaan. Dus met een (jong) paard dat spanning heeft kan het inderdaad logisch zijn, maar de situatie uit de OP klinkt vrij... onbevestigd imo. En Urielle je kiest er toch zelf voor om alsnog te starten? Dus daarom de beoordeling voor lief nemen, je kan er of voor kiezen om te starten en hopen dat paardlief even niet in de war is :Y) of je rekent er vooraf op dat hij in de verkeerde galop aan kan springen. Dat bedoelde ik ermee te zeggen. Uitzonderingen zijn er altijd ;)

oja edit: ik vind persoonlijk de 1-en ook nogal laag hoor, als je netjes corrigeert is een 3 of 4 inderdaad meer op zn plaats ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 08:58

o ja, daar heb je gelijk in, mij interesseert het dan ook bar weinig dat ik op dat moment een onvoldoende rij of wat het cijfer ervoor is, komt vanzelf weer goed als ook de contra bevestigd is toch? :D
Ik wou alleen maar aangeven dat het gegeven dat een paard niet aanspringt in de goede galop niets aangeeft over de klasse, ik kan me voorstellen dat je ten tijde van de wissels ook weer verwarring of spanning kunt krijgen rond de galop bijvoorbeeld. Het klonk zo van 'mens wat doe je op concours' :+

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:51

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 12:51

Ik geef ook gewoon een 1 als het niet uitgevoerd word. Verkeerd aanspringen is vaak een 2 of een 3, dit hangt af van hoe het paard aanspringt (zwaar over de teugel of nog redelijk relaxt). Heb ook wel eens gehad dat een paard gewoon hard ging draven (1), op de volte ook (2, gezien het nog wel een soort van volte was) en overgang terug weer een 1, want ze zat immers al in draf. Dan kun je zeggen streng, een 4 is ook duidelijk, maar die cijfers zijn toch ergens voor en ik ben van mening dat je aan van 1 tot 10 jureren veel meer hebt dan van 4 tot 7. Dan kom je door dat soort zware fouten wat moeilijker aan een winstpunt ja, maar ik denk dat je je als ruiter toch wel even achter de oren mag krabben als je je paard niet in galop krijgt en je toch aan een wedstrijd deelneemt.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 12:58

Ook ik jureer en ook ik geef echt wel eens een 1. Onlangs heb ik in het L1 een paard in de ring gehad die geen rechtergalop heeft laten zien. Dan krijg je bij mij voor het aanspringen een 1, voor de volte middengalop een 1 en voor de overgang naar draf een 1. Onderaan bij het cijfer van de galop komt ook een onvoldoende want ik heb de rechtergalop niet kunnen beoordelen.

In het geval van de TS had ik afhankelijk van hoe het wordt uitgevoerd / hoe het word gecorrigeerd op een 2/3 uitgekomen voor het aanspringen en rond de 3 voor de volte.

Een 4 voor zo'n oefening is veel te hoog. Dat kan echt geen 4 meer zijn :n

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 16:24

KG_Images schreef:
Ik geef ook gewoon een 1 als het niet uitgevoerd word. Verkeerd aanspringen is vaak een 2 of een 3, dit hangt af van hoe het paard aanspringt (zwaar over de teugel of nog redelijk relaxt). Heb ook wel eens gehad dat een paard gewoon hard ging draven (1), op de volte ook (2, gezien het nog wel een soort van volte was) en overgang terug weer een 1, want ze zat immers al in draf. Dan kun je zeggen streng, een 4 is ook duidelijk, maar die cijfers zijn toch ergens voor en ik ben van mening dat je aan van 1 tot 10 jureren veel meer hebt dan van 4 tot 7. Dan kom je door dat soort zware fouten wat moeilijker aan een winstpunt ja, maar ik denk dat je je als ruiter toch wel even achter de oren mag krabben als je je paard niet in galop krijgt en je toch aan een wedstrijd deelneemt.

Maar jij durft gelukkig ook de hoogte in te punten. Ik heb hier nog een coupon liggen waar je me een 2 en een 3 hebt gegeven ( :o ) maar daarop staan ook 3x8 en 1x9. Dat was echt een fijne jurering en dat protocol heb ik ook voor de trainingen erna nog eens goed doorgelicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 16:42

Urielle schreef:
o ja, daar heb je gelijk in, mij interesseert het dan ook bar weinig dat ik op dat moment een onvoldoende rij of wat het cijfer ervoor is, komt vanzelf weer goed als ook de contra bevestigd is toch? :D
Ik wou alleen maar aangeven dat het gegeven dat een paard niet aanspringt in de goede galop niets aangeeft over de klasse, ik kan me voorstellen dat je ten tijde van de wissels ook weer verwarring of spanning kunt krijgen rond de galop bijvoorbeeld. Het klonk zo van 'mens wat doe je op concours' :+

Zo staat het er idd wel ja na nog een keer doorgelezen te hebben haha, maar zo bedoelde ik het niet (A) Ben het ook met je eens verder hoor!

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 12:37

maar jullie rijden L1 dan mag je verwachten dat je wat serieuzer word aangepakt hoor kom het is nu toch wel laten zien dat je goed beheersing hebt over de juiste handelingen! en niet getoond = niet getoond hoe moet je iets beoordelen wat er niet is? ja foutje dat kun je herstellen en als dat goed gaat ja zal de meeste jury je er echt niet zwaar op aan kijken denk ik maar sorry ik kan nooit zo tegen het gemiep van een jurysport daar kies je voor of niet ,zo ja dan moet accepteren dat iedereen iets anders denkt over dingen en je dus anders beoordeeld!

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 12:44

het is L1, ik vind niet dat er dan gekeken moet worden of het een jong paard is of niet, ik vind niet dat je minder zwaar beoordeeld mag worden dan een ander. als je galop er zo uit heeft gezien dan snap ik wel dat de jury het niet terecht vond om je wel een punt te laten rijden......

Judibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 22:52

Ik had van de week een jury die alleen de punten 5-7 kende (achter het kamerscherm in de kantine kon je d'r horen punten), bij de laatste combi met een leuk paard om te zien, zei ze: wat is dit? de laatste de beste? Zag er leuk uit tot de rechtergalop: paard sprong verkeerd aan, daarna nog een keer verkeerd, toen de volte op en kwam ie overkruist. Daarna bleef ze maar draven... Punten: aanspringen 5, volte middengalop 5, overgang draf 5 :x

Op mijn coupon stond nauwelijks commentaar (en ik hoorde meer klachten), behalve bij de 5 voor halthouden: ik stond niet vierkant :7
Hier heb ik dus echt niets aan in mijn training, heb liever dat er echt duidelijk onderscheid gemaakt wordt in mindere punten en betere punten :j

raizarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 18:26

Ik heb ook 2x een 1 gehaald...
Ik keer toen ik een keertwending wou gaan maken en paard ineens heel mooi achteruit ging.. Heb er nog wat van proberen te maken... zonder goed resultaat..

En een keer met een ander paard, toen ik weer eens niet goed zat te luisteren en ik een gebroken lijn in contra galop ging doen maar ik eigenlijk lange zijde midden galop moest doen. Halve wege de gebroken lijn dacht ik ineens"oh dit klopt niet" en ik het arme paard ineens naar de hoefslag stuurde waarop de schat 6 prachtige wissels liet zien en vervolgens nog een levade...

Heb in beide proeven trouwens nog wel winst gereden...

carmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:34

misschien niet helemaal terzake doende in dit topic maar hoezo springt je paard verkeerd aan als je in de training contra oefent, je springt toch niet in contra aan, je springt in de juiste galop aan en rijd dan een stukje contra-galop, volgens mij heeft dat er dus niet zoveel mee van doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:38

carmab schreef:
misschien niet helemaal terzake doende in dit topic maar hoezo springt je paard verkeerd aan als je in de training contra oefent, je springt toch niet in contra aan, je springt in de juiste galop aan en rijd dan een stukje contra-galop, volgens mij heeft dat er dus niet zoveel mee van doen.

Ik sprong echt wel in de contra aan hoor.. Kwestie van testen of je paard aan de hulpen is.. In het M moest je toen al op de AC lijn aanspringen, dan moet ie goed aan de hulpen zijn en altijd in de galop aanspringen die jij wilt :j

schipper1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:17

Ik heb nog nooit een 1 gegeven en hoop dat dat ook nooit hoeft :) vind het erg demotiverend in de lagere klassen. Uiteindelijk is 175 ook geen winstpunt, en een stuk vriendelijker dan 155.
Over het algemeen wel jammer dat er inderdaad door een aantal juryleden wordt gedacht vanuit de 7 of de 6 en naar beneden. Ik probeer meer te denken, waarom is dit geen 10? En dan naar beneden denken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:40

Sinds wanneer moet sport vriendelijk zijn? Ze kiezen er toch voor om zich te laten beoordelen? Ze denken toch dat ze er aan toe zijn, helemaal geen punt als blijkt dat het niet zo is, lijkt mij. Beter dan ze in de illusie laten dat ze goed zijn en later alsnog niet verder komen. Zo wordt het eigenlijk een beetje verschuiven van het probleem naar de juries in de hogere klasses.
Waarom zou je de lagere klasse "pretpunten" geven die geen werkelijke afspiegeling zijn van de prestatie en niet meteen voorbereiden hoe de harde werkelijk is? (geen retorische vraag, ik zie hierop graag antwoord)
Is het zo belangrijk om de rubrieken vol te houden, lijkt mij dat er genoeg animo is voor de lagere klasses?

Ik las toevallig van twee combinaties die succesvol in de M starten waarvan ik dacht hoe is dat in hemelsnaam mogelijk (kreupel stijf paard -eerste prijs ook nog- plus paard met zwakke achterhand).
Juries die niet willen "demotiveren" dan wellicht? Je paard is klote, maar je doet zo je best (en het heeft zo'n goede afstamming en moet het wel kunnen...), laten we je maar een prijsje gunnen? Wat moet ik me daar bij voorstellen? Kan iemand daar wat over zeggen?
Ik denk niet dat je de sport daar mee helpt en al helemaal niet de ruiters en de paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 18:34

schipper1 schreef:
Ik heb nog nooit een 1 gegeven en hoop dat dat ook nooit hoeft :) vind het erg demotiverend in de lagere klassen. Uiteindelijk is 175 ook geen winstpunt, en een stuk vriendelijker dan 155.
Over het algemeen wel jammer dat er inderdaad door een aantal juryleden wordt gedacht vanuit de 7 of de 6 en naar beneden. Ik probeer meer te denken, waarom is dit geen 10? En dan naar beneden denken.

Met één 1 wordt het niet meteen 155 hoor :n

schipper1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 11:02

Pretpunten geef ik zeker niet, en als het echt slecht is, dan punt ik er ook naar. Maar ik probeer wel altijd naar het hele plaatje te kijken. Een oudere dame met een ouder paard die net niet fijn loopt en de hele proef zit te stralen vind ik echt onzin om 150 punten te geven. En een paard met superafstamming en profruiter in het zadel die werkelijk door de proef heen marcheert maar bv scheef, spanning etc laat zien, rijdt bij mij ook geen winst!
@Relaxed, het is een voorbeeld. Zijn 2 aparte zinnen... :j