jury kijkt niet tijdens de proef

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:58

Bij mijn eerste proefwedstrijd had ik 2 proeven met 2 verschillende jury´s. De eerste jury lette totaal niet op,kreeg veel 5en zonder commentaar. Bijvoorbeeld voor de galop,en dat is juist zijn sterkste punt en ik vond dat hij het netjes deed. Een 6 zonder commentaar. Daar stond ik wel even van te kijken. Dan had ik er graag nog commentaar bij willen hebben wat er dan zo verkeerd aan was. Maarja,bij de 2de proef had ik een jury die wel de hele tijd goed oplette. En ja hoor,ik had een 8 voor de galop.

Ik vind gewoon dat de jury op de proef moet blijven letten,en niemand hun dan mag storen. En die protocollen moeten ze maar ophalen als de volgende ruiter nog moet beginnen,en niet halverwege de proef.

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:43

Over het algemeen ben ik juist heel tevreden over de jury's. Ik vind het heel bijzonder dat er mensen zijn die hele weekenden opofferen om in de brandende zon in hun auto te zitten, op soms heel slecht georganiseerde wedstrijden (met een ontzettend vol deelnemersveld en een toilet waar tijdens hun korte pauze gewoon een rij voorstaat). Iedereen had mij gewaarschuwd voor de 'partijdige' jury's als je met een koudbloed rijdt. Nou, nooit iets van gemerkt. Altijd keurig de punten gekregen die ik verdiende (of zou dat komen omdat de jury niet zat op te letten, en ik daardoor juist bevoordeeld ben? _O- ).

Maar, zoals overal, zijn er uitzonderingen. Ik heb wel eens geschreven bij een jurylid en daar was werkelijk geen touw aan vast te knopen. Die was zó druk met haar administratie en de proeven in het proevenboekje en haar koffie en haar snoepjes (die steeds van plek wisselden, van het dashboard gleden en uitgebreid bekeken en/of geproefd moesten worden) dat ze inderdaad soms hele delen van de proef niet meekreeg. Die puntte steeds 6 onderdelen in één (die ze overigens niet gezien had) en was verbaasd dat ik dat niet bij kon houden. Tsja... -O- Gelukkig slechts één keer zo'n slechte ervaring. Achteraf gezien had ik dat moeten melden bij het secretariaat.

Wel leuk om alle verhalen hier te lezen. Waar jullie allemaal wel niet tijd voor hebben tijdens een proefje zeg!

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:31

ik herken dit ook zo!
ik ben verkeerd gereden in mijn proef (lange zijde midden galop en kwam in de hoek uit en wilde daar een keertwending rijden vraag me niet waarom). later zitten wij met vriendinnen in de kantine, staat de jury achter mij en vertel ik aan een vriendin die er niet bij was wat er mis ging in mijn proef. word ik aangesproken door de jury of ik niet zo wilde opscheppen over mijn proef! 8-) ik vertel dus waar het om ging en hij bekende serieus, dat heb ik niet gezien!

of dat je bij de jury langs komt en je bijv een overgang moet maken en dat er gewoon niet word gekeken. is hier uberhaupt iets aan te doen als...? blijft toch jou woord tegen dat van de jury/organisatie en ik heb het idee dat de knhs niks tot vrij weinig met klachten doet.

Twilight1Jarig

Re: jury kijkt niet tijdens de proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 23:00

ik heb hier ook ervaring mee, vriendin las proef voor,
ik zat naast haar de jury te observen (waarom weet ik niet)
maar ze miste serieus gewoon 4 a 5 punten waar ze op moest jureren.
ik vind dit echt niet kunnen en idd jammer genoeg niet op te lossen.
maar des te blijer met de goede jury's die wel opletten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 23:03

Ik denk maar zo, als de jury niet kijkt, rijd je niet goed genoeg om de aandacht vast te houden :))

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 15:25

Ik snap het wel dat jury's niet altijd alles kunnen zien... En laten we eerlijk zijn, het niveau is nou ook niet altijd zo hoog dat het na 10 proefjes voor 170punten interessant blijft het volgende proefje weer vol aandacht te blijven, een mens kan zich ook echt geen 4uur lang concentreren. Misschien moeten wij ruiters gewoon zo rijden dat de jury vol plezier op het puntje van zijn stoel blijft zitten om te kijken hoe goed het volgende onderdeel gaat! ;)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 17:02

Dat laatste sowieso Anouk, is altijd veel leuker dan slecht gereden proeven. Toch zit ik altijd vol aandacht naar alle ruiters te kijken, daar ben ik voor ingehuurd zeg maar, dus doe ik dat ook. Staat er iemand te wachten, ik kijk er gewoon niet naar en laat ze staan tot de proef afgelopen is!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 17:48

En toch, eerlijk is eerlijk... Ik heb wel eens heel erg veel moeite gehad om mijn ogen open te houden (en dan bedoel ik ook écht veel moeite), toen ik op een veel te warme dag in een veel te warme juryruimte naar de 38e middelmatige proef zat te kijken :-s

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 17:50

De 38e? Voor zulke lange rubrieken bedank ik sowieso...

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 18:45

FNRS proeven. Doe er meestal tussen de 30 en 40. Meestal wisselen de rubrieken wel, maar de F5 en F6 (zeg maar net onder B niveau) kunnen soms taai zijn. En met een beetje pech zie je dezelfde proef 15 keer of vaker terug. En met nog meer pech rijden ze allemaal maar middelmatig. En met nog meer pech is het bloedheet :)

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 22:45

30 tot 40??? Pffffff, dat is toch geen hobby meer? Daar zou ik ook voor bedanken hoor. Hoeveel uren zit je er dan wel niet?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 22:53

Uur of 4. Valt mee hoor :) Ben niet anders gewend eigenlijk.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 08:42

Ilja000 schreef:
FNRS proeven. Doe er meestal tussen de 30 en 40. Meestal wisselen de rubrieken wel, maar de F5 en F6 (zeg maar net onder B niveau) kunnen soms taai zijn. En met een beetje pech zie je dezelfde proef 15 keer of vaker terug. En met nog meer pech rijden ze allemaal maar middelmatig. En met nog meer pech is het bloedheet :)

Ik word altijd net weer een beetje blij van de F5 / F6, dan kunnen ze tenminste een beetje rijden. Ik krijg wegtrekkers van de F3, vooral van die 1 volle ronde in galop :z :z (denk kindje met te korte beentjes om te drijven, en niet voorwaarts manegepaard... duurt lang!)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 09:01

Hahaha nee dat zou ik ook niet echt leuk vinden :+
Ik schrijf wel eens voor de ponyclub op de eigen wedstrijd, moest vorig jaar het M en Z doen, leuk man, zoveel dingen achter elkaar en dan ook nog super veel commetaar erbij haha

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 09:14

heb ooit eens de hele dag mogen jureren, van 9u 's morgens tot 6u 's avonds, met een kleine pauze op de middag. Voornamelijk lage proeven en veel manegeruiterkes die nog niet eens tot bij het juryhuisje geraken. Het was heel zwaar, maar heb bij elke ruiter opnieuw de volledige proef goed gekeken, negatief en positief commentaar gegeven.
Maar wat TS hier aanhaalt, gebeurd helaas regelmatig. Vaak genoeg merk ik dat de jury nog niet aan het kijken is als ik al over de middenlijn binnen kom.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:05

Ik rij zelf al jaren geen wedstrijden meer ga alleen mee op wedstrijd.
maar sinds kort rij i weer op een fnrs manege en misschien dat ik binnenkort of na de zomer een wedstrijd meedoe.
Ik heb ook geen verstand van jureren maar vraag me af als je bv dan 30 proeven middelmatig ziet kan je dan nog wel positief commentaar geven of goede cijfers.
Word jezelf zeg maar niet steeds negatiever dat je daardoor lagere cijfers gaat geven na de zoveelste middelmatige proef of slechte proef die je ziet?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:49

Ik denk dat ik voldoende ervaring heb om iedere proef te jureren op wat ik zie. Dus ik denk niet dat ik door heel veel slechte proeven zo chagrijnig wordt dat ik alles negatief jureer. Maar goed gereden proeven jureren is gewoon leuker :D , daar kan ik heel eerlijk in zijn.

We kunnen allemaal wel doen alsof de jureer maar gewoon heeft op te letten, en dat hij / zij zich maar 4 uur achter elkaar moet kunnen concentreren zonder afgeleid te raken. Maar zo werkt de mens gewoon niet. Ik zit naar eer en geweten te jureren, doe mij best om alles te zien. Maar als er op het losrijterrein ineens een paard vandoor gaat, iemand eraf valt, of er ineens een kind in mijn hok staat om protocollen te halen, dan is de kans groot dat ik mijn hoofd even omdraai.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:54

Denk dat het ook moeilijk is om te jureren als er eerst een Totilas door de ring ging en dan een combi die gewoon een nette proef rijd..
Zat eerst te schrijven bij een jury en die gaf het ook toe dat het moeilijk was :)) Ze jureerd al langer dan 20 jaar geloof ik.

Maar wat doet jullie als jury zijnde? In het begin al de hogere punten uitdelen of juist wachten totdat er een 'super paard' de ring inkomt?

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 11:07

_Amigo schreef:
Denk dat het ook moeilijk is om te jureren als er eerst een Totilas door de ring ging en dan een combi die gewoon een nette proef rijd..
Zat eerst te schrijven bij een jury en die gaf het ook toe dat het moeilijk was :)) Ze jureerd al langer dan 20 jaar geloof ik.

Maar wat doet jullie als jury zijnde? In het begin al de hogere punten uitdelen of juist wachten totdat er een 'super paard' de ring inkomt?

Gewoon de punten uitdelen die iedereen verdient natuurlijk. Je hebt als jury toch geen maximum aantal punten dat je op een dag mag uitdelen? :? Er is dus geen sprake van "wanneer deel ik de punten uit". Je geeft gewoon de punten voor wat je ziet. Als dat bij iedereen super is gaat iedereen met dikke punten naar huis, als dat bij iedereen slecht is gaat iedereen met slechte punten naar huis, zo simpel is het.

Het maakt niet uit of je als eerste, derde, middelste of laatste moet. Het maakt ook niet uit of na een hele goede of na een hele slechte moet. Als jury punt je gewoon wat je ziet. Kan me toch niet voorstellen dat iemand die 20 jaar jureert daar moeite mee heeft.

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 11:45

Ik heb echt moeten lachen om iemand hier die het had over de Jury die zo bezig was met de snoepjes. Gewoon omdat ik het al helemaal voor me zag. Niet omdat ik het leuk vind hoor!

Maar zelf kijk ik eigenlijk alleen met groeten naar de Jury dus ik heb geen idee of ze wel opletten. Maar het lijkt me wel vervelend als je merkt dat de jury niet oplet.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 15:40

linnie050 schreef:
Ik rij zelf al jaren geen wedstrijden meer ga alleen mee op wedstrijd.
maar sinds kort rij i weer op een fnrs manege en misschien dat ik binnenkort of na de zomer een wedstrijd meedoe.
Ik heb ook geen verstand van jureren maar vraag me af als je bv dan 30 proeven middelmatig ziet kan je dan nog wel positief commentaar geven of goede cijfers.
Word jezelf zeg maar niet steeds negatiever dat je daardoor lagere cijfers gaat geven na de zoveelste middelmatige proef of slechte proef die je ziet?

Nee hoor, dat is geen probleem. Je blijft wat je ziet tenslotte aan dezelfde maatstaven toetsen. Perfect blijft perfect en niet getoond blijft niet getoond.