Op wedstrijd met de hengst

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vienna2007

Re: Op wedstrijd met de hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 15:53

Mij is het het bespringen ook nooit gebeurd, maar de kans is er altijd, en dat vergeet ik dus niet.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 16:01

Als je goed de baas bent over je paard, kan je een hengst ook prima uitbrengen op wedstrijden, maar je moet altijs de baas zijn over je paard, of het nou een ruin of een hengst is.. Daarbij vind ik alleen wel dat je met een hengst wel beter moet opletten, dus wel even 2x nadenken voordat je met een lang teugeltje wilt uitstappen, je moet extra opletten bij een hengst, niet iedereen ziet dat jij een hengst hebr, dus andere mensen houden geen rekening met je. Dus je paard moet er gewoon tegen kunnen als iemand vlak langs je rijdt, als hij dat niet kan moet je niet op wedstrijd gaan, heel simpel.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 16:03

Tja, dat deed ik dan weer wel, de vrijheid geven aan hem. Ook dan moet hij luisteren namelijk....

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 16:03

maar dat zeg ik ook niet Vienna. Ik vind het alleen onzin om daar iedereen voor te moeten waarschuwen. Zoals ik al zei, vind ik het bijvoorbeeld niet slim om aan een lange teugel achterstevoren niet op je hengst lettend met iemand anders te kletsen. En al zou je er om de een of andere reden af vallen, moet je er alles aan doen het beest vast te houden. Dat zijn allebei dingen waar ik met m'n niet-hengsten een stuk makkelijker in ben.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 16:06

schoentje schreef:
maar dat zeg ik ook niet Vienna. Ik vind het alleen onzin om daar iedereen voor te moeten waarschuwen. Zoals ik al zei, vind ik het bijvoorbeeld niet slim om aan een lange teugel achterstevoren niet op je hengst lettend met iemand anders te kletsen. En al zou je er om de een of andere reden af vallen, moet je er alles aan doen het beest vast te houden. Dat zijn allebei dingen waar ik met m'n niet-hengsten een stuk makkelijker in ben.

Dat klopt zeker! Als jij van je hengst valt en je hengst naar een merrie toe vliegt, ben jij mooi de l*l :') daarbij zou ik op mn ruin wel met een lang teugeltje naast iemand kunnen stappen en lekker kletsen, mn hengst, die echt keurig opgevoed is wanthij geeft echt geen kick onder ht zadel, zou ik dus niet met een lang teugeltje laten stappen op cc. Niet alleen omdat het onverstandig is, als er wel een keer een hengstige merrie langs je schiet weet je het maar nooit, en áls er wat gebeurd heb ook iedereen over je heen, wat ook logisch is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 16:15

essie_blue, er zit een verschil in vlak langsrijden en vlak langsrijden. Dan weet je vast wat ik bedoel.

Ik stap wel met een lang teugeltje uit, instappen doe ik absoluut niet aan de langere teugel en als hij echt lastig aanvoelt dan ga ik ook gelijk draven, want dat begin moet ik de aandacht nog wel even opeisen. Na het rijden is de sjeu er wel uit en weet hij ook wel dat hij er niet naartoe gebracht is om een merrie te dekken. Zeker midden in het dekseizoen toen hij nog natuurlijk dekte was het voor hem nog wel eens verwarrend of hij met de trailer ging om te werken of te dekken. Daarom hebben we ook expres andere hoofdstelletjes, andere halsters etc. aangeschaft, om het zo duidelijk mogelijk te houden. Ik hoorde ook van iemand die de hengst linksom uit de stal haalde voor het dekken en rechtsom voor het rijden, alles om de verwarring te vermijden.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 16:22

essie_blue schreef:
, als er wel een keer een hengstige merrie langs je schiet weet je het maar nooit, en áls er wat gebeurd heb ook iedereen over je heen, wat ook logisch is.

Maar dit zeg ik al een pagina of twee. Of je nu je teugels strak hebt of los. Als hij gaat dan gaat hij, dus houd er zelf rekening mee, maar als extra bijzaak -en veiligheid- kun je er een ander ook op attenderen.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 16:26

Vienna2007 schreef:
essie_blue schreef:
, als er wel een keer een hengstige merrie langs je schiet weet je het maar nooit, en áls er wat gebeurd heb ook iedereen over je heen, wat ook logisch is.

Maar dit zeg ik al een pagina of twee. Of je nu je teugels strak hebt of los. Als hij gaat dan gaat hij, dus houd er zelf rekening mee, maar als extra bijzaak -en veiligheid- kun je er een ander ook op attenderen.

Ja maar dan kan je toch niet op wedstrijd gaan.. Ik weet helemaal zeker dat mocht mijn hengst ergens op reageren, ik heb zo weer aan het werk heb. Aan een lang teugeltje hebben ze ook detijd om lekker te lanterfanten en naar dames te gluren. Mijn paard weet het ook dondersgoed werk = werk. En dat is denk ik toch een stuk discipline, en ervaring!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 16:34

Tja de eeuwige disscussies met hengsten....

Als je op een hengst rijd heb je een bepaalde verantwoording.
Je moet ogen in je achterhoofd hebben.

Hoe opgevoed je hengst ook is, je weet nooit in welke situatie je terecht komt.

En nu komt het:

Vaak is het nog geen eens het probleem dat de hengst niet opgevoed is, maar dat er vaak gewoon mensen rijden die schijt aan de regels en aan iedereen hebben, en dan als jou hengst brult of weet ik het wat worden alle vingers naar jou en je hengst gewezen omdat ze je voor de sokken rijden.

Ik heb vaak zat merries en ruinen gezien die vaak nog minder opgevoed waren....

Dus ik zeg altijd: Jij kan misschien wel met een hengst omgaan maar 9 van de 10 keer kan de omgeving dat niet.

Ongeacht op wat je rijd, respect voor elkaar en de regels in acht nemen zou fijn zijn :D

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 16:34

Hmm, je leest helaas echt niet.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 16:35

Barcelano schreef:
Tja de eeuwige disscussies met hengsten....

Als je op een hengst rijd heb je een bepaalde verantwoording.
Je moet ogen in je achterhoofd hebben.

Hoe opgevoed je hengst ook is, je weet nooit in welke situatie je terecht komt.

En nu komt het:

Vaak is het nog geen eens het probleem dat de hengst niet opgevoed is, maar dat er vaak gewoon mensen rijden die schijt aan de regels en aan iedereen hebben, en dan als jou hengst brult of weet ik het wat worden alle vingers naar jou en je hengst gewezen omdat ze je voor de sokken rijden.

Ik heb vaak zat merries en ruinen gezien die vaak nog minder opgevoed waren....

Dus ik zeg altijd: Jij kan misschien wel met een hengst omgaan maar 9 van de 10 keer kan de omgeving dat niet.

Ongeacht op wat je rijd, respect voor elkaar en de regels in acht nemen zou fijn zijn :D

Precies!

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 16:38

Jawel, ik lees het wel hoor. Ben het ook met je eens hoor :)
Ook met bokker barcelano, voor je het weet heb jij het weer gedaan met je hengst.
Heb daarbij nog nooit iemand op cc gezien die een hengst had en 'm niet kon houden, maar dat is weer wat anders.

alcootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 16:40

Ik rij zelf een goedgekeurde fjordenhengst in de sport(M2).
Hij dekt op de natuurlijke manier maar hij is op wedstrijden goed te rijden. Natuurlijk snel afgeleid en soms wat roepen en zich groot maken maar daar is goed mee om te gaan.
Ik ben wel van mening dat je heel goed na moet denken wat je precies wil en waarom.
Andere ruiters moeten/mogen geen last van jou hebben (net zo goed als jij geen geen last van andere). Het is jou verantwoording dat je op een hengst rijdt.

Ik heb nog nooit problemen gehad dat ik een hengst start op wedstrijden, nog nooit geweigerd op een wedstrijd of stal. Het is maar net wat voor poeha wat je er zelf van maakt.

maar als het alleen maar is om een "hengst" te rijden dan zeg ik niet doen.
Anders goed nadenken.

Ik ben het ook zeker met hierboven eens, jij kunt nog zo voor 200% opletten maar er zijn ook ander mensen om je heen.
Je moet ogen in je achterhoofd hebben en nooit maar dan ook nooit verslappen in je aandacht.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 16:41

Ach ja, dan zal ik wel weer uit een goede regio komen. Heb zelden problemen op het voorterrein met andere ruiters of paarden. Gelukkig maar...

Het valt mij wel op dat het vaak dezelfde ruiters of stallen zijn die schreeuwerige en lastige hengsten bij hebben. Een hengst moet van mij onder het zadel 100% met mij bezig zijn, er word dus niet gehinnikt, gesjanst of gekeken. Als een hengst dat eenmaal door heeft zijn ze gewoon vaak heel goed te rijden tussen anderen.
Laatst bijgewerkt door Schoentje op 03-11-11 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 16:47

schoentje schreef:

Ik vind het wel fijn hoor, wanneer ik wordt "gewaarschuwd" voor een hengst.
Een foutje kan gebeuren(dus ook van mijn kant), maar na een waarschuwing is die kans een stuk kleiner. áls er toch wat gebeurd, dan is dat ook nadelig voor mijn paard. Als iedereen (net als normaal) rekening met elkaar houdt, maar nog net iets meer allert is, is de kans op een ongelukje door een samenloop van omstandigheden toch veel kleiner.

Ik ben wel van mening dat je met de hengst om moet kunnen gaan. Er zijn hele brave hengsten, maar ook hengsten waar ik niet op zou willen stappen :o

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 16:49

schoentje schreef:
Ach ja, dan zal ik wel weer uit een goede regio komen. Heb zelden problemen op het voorterrein met andere ruiters of paarden. Gelukkig maar...

De verkeerde mentaliteit zag ik vaak al op pension stallen en maneges.
Ik zag bij veel mensen toch een bepaalde jaloezie als je op een hengst rijd.

Ik heb het vaak zat meegemaakt, even de hengst testen of hij echt zo braaf was.
Klem rijden etc....
En zelfs de braafste merrie en ruin is het een keer zat.......
Maar omdat het een hengst is ben je de ***

Montoyo gaat naar de keuring volgend jaar, toch vraag ik me weleens af of ik dat traject nog wel wil mee maken dat anderen je paard verzieken.
Barcelano was ggk voor het avs, super brave hengst kon in groeps lessen rijden etc....En omdat hij zo braaf was werd hij door menig stalgenoot uitgetest als ik op hem aan het rijden was,
Ik had hem puur nog hengst omdat hij ggk was, toen hij een lichte gradatie hoefkatrol bleek te hebben is hij gecastreerd.
Hij was super braaf kon hem makkelijk hengst laten, maar daar zag ik de nut niet meer van in
Ik heb dus zeker de voordelen meegemaakt van ruin en dat is op zich ook wel erg relaxt :+

Zal wel de mentaliteit zijn van zuidholland :+

Lijkt mij dat je als beetje paardenmens wel kan zien of er een hengst de ring in betreed :D

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 16:53

@barcelano: ik geloof ook idd niet dat iemand z'n merrie perkeerd voor een schreeuwende en rondbokkende hengst.
De jaloezie gevalletjes die jij noemt zijn imo gewoon gestoord en kunnen het een ruin of merrie idd ook erg lastig maken. Gelukkig kom ik ze in mijn regio in die springring niet tegen!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 16:58

schoentje schreef:
De jaloezie gevalletjes die jij noemt zijn imo gewoon gestoord en kunnen het een ruin of merrie idd ook erg lastig maken.

En dat doen ze dan ook. Gelukkig kom je het niet zo veel tegen, maar ik heb wel gezien dat een meisje en haar 'team' echt elke mogelijke concurrent aan het uitschakelen waren, de kijkerige paarden nog banger maken, de hittepetitjes goed opfokken, iedereen expres in de weg rijden, voetgangers die erbij hoorden ineens gaan verstaan in de bak zodat aankomende combi bots op de rem moest. En er nog bij gaan zitten lachen ook.
En dan hebben we het over de klasse L-dressuur, voor een lintje en 30 Euro.... triestheid ten top.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 17:00

die worden bij het springen door de andere ruiters echt wel even op hun nummer gezet hoor!
Slaat toch nergens op, idioten!

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 17:01

Bah wat triest allemaal :n zelf nog nooit meegemaakt, maar kan het me best voorstellen, jaloezie kan verschrikkelijk triest worden.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 17:08

Waarom zou je in hemelsnaam jaloers zijn op iemand die op een hengst rijd? Die mensen zijn gewoon gek! Alsof het leuk is een hengst continu op zijn plaats te wijzen omdat zijn hormonen de overhand nemen... dacht het niet. Maar goed dat is hetzelfde slag mensen die het stoer vinden om een hengst te hebben.

Hij was echt prima te handelen, zelfs toen een doos in Roosendaal bewust tegen me opklapte, en wegreed zonder ook maar iets te zeggen... hengst deed niets, maar ik heb haar wel een uitbrander gegeven.

Het is sowieso al een raar volkje de paardenwereld, maar in Brabant lijken ze helemaal geen manieren meer te hebben.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 17:10

dan zal het wel aan de discipline liggen, want zoals ik al zei, ik heb daar nooit last van. Ook niet in Brabant.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 17:24

Het vreemde is dat veel mensen bang zijn van hengsten.
Mijn hengst is ontzettend braaf af en toe probeert hij wel even te roepen maar dan wordt hij door mij gelijk op zijn plek gezet.
Ik had op de ponyclub niet eens gezegd dat hij hengst was.
De eerste paar lessen dan ook niets aan de hand geen problemen beide kanten uit.
Nou toen had er eentje een hengstige merrie en om een of andere reden reed ze continue voor mijn neus, niet extra maar toevallig.
Hengst deed absoluut niets, maar ik toch na half uur even gewaarschuwd van dat de mijne toch echt hengst was.
Nou in een keer was 3/4 van de mensen daar bang dat hij iets zou doen whahahaha.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 17:25

schoentje schreef:
dan zal het wel aan de discipline liggen, want zoals ik al zei, ik heb daar nooit last van. Ook niet in Brabant.

Dat komt omdat dressuur miepen toch vaak erger zijn dan de spring.
Tijdens springen rijd iedereen echt kriss krass door elkaar en dan is er nog steeds orde.

Bij dressuur is het over het algemeen heb ik het idee: ikke ikkk ikke en de rest kan stikken :+

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 17:27

Komt door het zwarte hengst idee denk ik, iedereen verwacht dat een hengst niks anders doet dan brullen en steigeren }:0