Gelijke rechten tussen dressuur en springruiter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Re: Gelijke rechten tussen dressuur en springruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:20

Ik snap niet waarom dressuurruiters een lager niveau moeten kunnen rijden. Als je klachten heb bij je paard, train je toch gewoon lekker thuis verder tot je weer op je oude niveau bent en gaat dan pas weer wedstrijden rijden? Althans, zo zie ik het.. Bij springen ligt het gewoon heel anders, en de redenen zijn al gegeven dus die ga ik niet geven.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:24

jori_X schreef:
Maar toch zie ik niet echt in waarom het voor dressuur zo nodig is. Eventing lijkt me inderdaad veel logischer!

Je bent niet voor niks in die klasse gekomen. Het kan natuurlijk best zo zijn dat het eventjes niet wil, maar het ergste wat er dan kan je gebeuren is dat je geen winstpunt rijdt.

Idd. :j
Springen brengt wat meer risico's met zich mee.

Als je het niet eerlijk vind allemaal, kun je ook gewoon niet rijden, je móet niet, het is een keuze.

PolleMaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:26

Ik denk dat je het ook pas echt kunt begrijpen als je zelf ook springwedstrijden rijdt.
Of zeg ik nou iets stoms?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:27

Ik denk niet dat dat iets stoms is. Ik denk het ook namelijk en vast nog wel veel meer.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:31

Geryon schreef:
Ik denk niet dat dat iets stoms is. Ik denk het ook namelijk en vast nog wel veel meer.

Nou, ik heb nog nooit een officiële springwedstrijd gereden (en de laatste onderlinge dateert ook wel van bijna 10 jaar geleden geloof ik) en ik snap het prima. Heeft meer te maken met inlevingsvermogen en al dan niet oog hebben voor dingen die buiten je belevingswereld liggen denk ik...

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:36

Ik vind flexibel springen iets heel fijns. Op het moment spring ik net weer in de B en heb er dus nog niet zoveel aan, maar mijn paard is snel haar zelfvertrouwen kwijt en als ik ooit L zou mogen gaan springen zal ik dus liever eerst een rondje B doen zodat ze het parcours kan bekijken op een iets lager niveau en zo haar vertrouwen zal behouden. Nu kies ik ook altijd een concours uit waar ik eerst een rondje BB kan starten zodat ze aan alles eerst kan wennen voordat ze voor het echie moet

Als dressuurruiter zie ik mezelf niet bepaald eerst even een M1 proef rijden om vervolgens een M2proef te starten. Ik denk niet dat mijn paard die M1proef nodig heeft om met vertrouwen een M2proef te kunnen lopen.

PolleMaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 23:09

_Esther_87_ schreef:
Geryon schreef:

Nou, ik heb nog nooit een officiële springwedstrijd gereden (en de laatste onderlinge dateert ook wel van bijna 10 jaar geleden geloof ik) en ik snap het prima. Heeft meer te maken met inlevingsvermogen en al dan niet oog hebben voor dingen die buiten je belevingswereld liggen denk ik...

Laat ik het dan zo zeggen, wanneer je het niet begrijpt én geen springwedstrijden rijdt zul je het niet snappen tot je zelf springwedstrijden rijdt :D .

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 11:29

jori_X schreef:
@Lynn_x het is vooral de vertrouwenskwestie zoals lielle al zei. Die gaat bij dressuur niet op. Bij blessures hoop ik sowieso dat je niet start en spanning komt inderdaad bij beide voor.

Dan start je toch hc? :)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 11:46

Ik betwijfel of flexibel starten voor dressuur heel zinvol is.
Beheers je een oefening (nog) niet goed genoeg dan oefen je thuis wat meer door of je riskeerd een laag punt voor dat onderdeel op concours. Heeft je paard echt angst voor het een of ander, dan heeft ie dat in een lagere klasse ook, dan maakt het weinig verschil of ie dan een iets andere proef moet lopen.

Bij het springen kan 10cm een groot verschil maken voor het vertrouwen van het paard in het parcours. Bovendien zit er vaak ook nog verschil in techniek en hoogte tussen de ene of de andere wedstrijd, dus kun je als je paard net gepromoveerd is op een 'moeilijke' wedstrijd een stapje terug doen. Een dressuurproef is overal hetzelfde, alleen de omgeving verschild hier en daar. Bovendien kunnen er bij het springen makkelijker ongelukken gebeuren bij een klasse te hoog starten waarin op dat moment te weinig vertrouwen is. Worst case senario bij dressuur is een slechte proef.
En dressuur kan idd thuis makkelijker getraind worden dan springen. Er zijn genoeg paarden onder profs die onder het Z dressuur of hoger niet in de ring verschijnen, dat is bij het springen ondenkbaar, een springpaard moet echt zn meters maken.

Dat er nog geen flexibel starten voor de sgw is, vind ik dan wel weer heel raar.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:14

Lynn_x schreef:
jori_X schreef:
@Lynn_x het is vooral de vertrouwenskwestie zoals lielle al zei. Die gaat bij dressuur niet op. Bij blessures hoop ik sowieso dat je niet start en spanning komt inderdaad bij beide voor.

Dan start je toch hc? :)

Ik weet eerlijk gezegd niet of er een sportstand aan een hc start wordt verbonden. Zeker voor de springstallen die hun inkomsten halen uit de verkoop van springpaarden is het prettig dat er een sportstand bij een paard vermeld kan worden, wat een koper kan navragen bij de KNHS.

Van het prijzengeld wat je bij de meeste basis wedstrijden kan verdienen wordt je niet rijk, daar kan je niet eens een tank benzine van betalen.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:49

Mwa, vaak is een eerste prijs toch wel rond de 30/50 euro. Handig meegenomen als je in 2 klasse's start, nietwaar?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:51

Lynn_x schreef:
Mwa, vaak is een eerste prijs toch wel rond de 30/50 euro. Handig meegenomen als je in 2 klasse's start, nietwaar?

:roll: Ja, soms wel 80 deelnemers, bij springen moet je soms ook even geluk hebben dus dan is de kans vrij klein dat je 2x wint.
Bij dressuur zijn het er vaak veeeel minder.

Beetje gezeur hoor.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:57

30/50€??? Dan start ik bij de verkeerde wedstrijden. Hier meestal 15 tot 20, alleen de grote wedstrijden meer, maar dan heeft het dressuur ook prijzengeld en dat is zelfs gelijk aan het prijzengeld van het springen.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:02

Maar ik snap ook niet waarom je met springen wel in 2 klasses voor prijzen mee mag doen, en met dressuur niet? Voor het vertrouwen, ja dan kan je toch net zo goed HC starten?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:08

nou mogen ze dat in 2 klasses starten op een dag gerust afschaffen. Wil je 2x rijden, dan kun je in 1 van de klasses gerust hc rijden.
De ene week een klasse lager of hoger rijden dan de andere week kan juist heel nuttig zijn. Nu probeer ik ook eerder een paard een keer een klasse hoger te starten, omdat ik weet dat ik terug kan als het nodig is. Voorheen bleef ik en ook andere ruiters veel langer in een klasse hangen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:18

Lynn_x schreef:

Het is makkelijker is om bij dressuur 2 proeven eerste te worden dan in 2 springrubrieken hoor. En 2 eerste prijzen bij dressuur is ook wel samen 60 euro hier. :)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 13:16

Ik ken wel paarden die zeker baat zouden kunnen hebben bij flexibel starten in de dressuur. 1 rondje voor het vertrouwen op een lager niveau en daarna een rondje voor het 'echt'. Helaas mag dat niet, je mag zelfs niet je eerste proef HC starten en de tweede proef wel voor punten.

Ik zie er wel wat in persoonlijk.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 14:18

Waarom zou je de eerste proef HC willen starten dan Fitzroy?
Waar ben je bang voor, om een verliespunt te rijden moet je wel erg slecht rijden/proef echt niet goed gaan...

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 15:03

In de hogere klasses valt dat vies tegen hoor. Ik had een x 153 en nog iets, was wel op het GK maar ging niks fout hoor..

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 15:15

Tja, dan ben je imo echt nog niet klaar voor die klasse als je 153 reed...

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 15:24

Hoezo zou ik dan naar het GK mogen?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 15:27

Tsja, maar als je 153 rijd...En geen gekke fouten hebt gemaakt is dat nou niet bepaald echt goed/klassewaardig.
Maar, alsnog geen verliespunt.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 15:31

Nee, maar het gaat erom dat je best een verliespunt kan rijden zonder gekke dingen te doen.

En het gaat er gewoon om, waarom mogen springers wel in 2 klasses voor punten uitkomen? Er is toch gewoon HC? Als het dan niet gaat, start dan gewoon hc.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 15:32

Nooit van jonge en/of spooky paarden gehoord, Melanie ;) Die bepaalde dingen heel eng vinden? Dan zou je dus wel HC je eerste proef kunnen starten om je paard aan de 'enge' dingen te laten wennen en daarna voor het echt. Ik weet wel dat je ook af kunt groeten maar als paarden ergens langer dan 40 seconden aan het klooien zijn mag je niet verder rijden en dat kan met een HC start wel. Eigenlijk pleit ik niet eens zo zeer voor een klasse lager voor punten alswel voor een 1e proef HC en een tweede voor punten.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 15:36

Fitzroy, volgens mij is het toch niet toegestaan op voorhand al de eerste proef HC te starten en de tweede for real? ik zou er dan voor kiezen om em gewoon te rijden en dan af te groeten.