kleine vrachtwagen met woongedeelte ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 22:28

x_joyce_x schreef:
Wij hebben een klein vrachtwagentje, B rijbewijs.
Neem voor meerdaagse wedstrijden 1 pony mee en dan de fietsen ernaast.
En daar achter de caravan.

Voor wedstrijden van 1 dag, en ik neem meer als 2 pony's mee, gaat de 2 paards trailer erachter :)

-knip-

gewicht weet ik niet percies maar me moeder heeft ook nog een C rijbewijs.
Maar we zitten nog wel binnen het B rijbewijs gewicht.

Dat kan ik me niet voorstellen, een vrachtwagentje + 2 paardstrailer, dat kan nooit onder de 3500 kilo zitten. En wat er in zit is voor je rijbewijs niet van belang, het gaat erom wat er in mag.
De gemiddelde 2 paardstrailer zit al gauw om en nabij de 2000 kilo, voor je B rijbewijs zou er dan al een auto voor moeten die zwaarder is dus kom je sowieso boven de 4000 kilo uit en kan het niet meer op je B rijbewijs.
In theorie zou het enkel kunnen als je 2 paardstrailer 1749 kilo weegt en je auto 1750. Dat is het maximaal haalbare op een B rijbewijs.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 22:35

WeCo schreef:
x_joyce_x schreef:
Wij hebben een klein vrachtwagentje, B rijbewijs.
Neem voor meerdaagse wedstrijden 1 pony mee en dan de fietsen ernaast.
En daar achter de caravan.

Voor wedstrijden van 1 dag, en ik neem meer als 2 pony's mee, gaat de 2 paards trailer erachter :)

-knip-

gewicht weet ik niet percies maar me moeder heeft ook nog een C rijbewijs.
Maar we zitten nog wel binnen het B rijbewijs gewicht.

Dat kan ik me niet voorstellen, een vrachtwagentje + 2 paardstrailer, dat kan nooit onder de 3500 kilo zitten. En wat er in zit is voor je rijbewijs niet van belang, het gaat erom wat er in mag.
De gemiddelde 2 paardstrailer zit al gauw om en nabij de 2000 kilo, voor je B rijbewijs zou er dan al een auto voor moeten die zwaarder is dus kom je sowieso boven de 4000 kilo uit en kan het niet meer op je B rijbewijs.
In theorie zou het enkel kunnen als je 2 paardstrailer 1749 kilo weegt en je auto 1750. Dat is het maximaal haalbare op een B rijbewijs.

En zelfs dat laatste is dus NIET waar!!!
je kunt tot ongeveer 1500kg trailer gaan, bij een auto van 1501kg en een laadvermogen van max 499kg!

WeCo

Re: kleine vrachtwagen met woongedeelte ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 22:41

Nee hoor dat is wel waar, misschien wat onduidelijk neergezet door mij, maar ik heb het over het totaalgewicht, dus ledig gewicht plus laadvermogen.
Wat jij zegt klopt niet, het laadvermogen staat namelijk niet los van het totaalgewicht. Dus zou je met jouw voorbeeld 499 kilo zwaarder zijn als het trekkend voertuig en dat is dus niet mogelijk met een B rijbewijs.

OFF_LINE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 22:47

een 2paards trailer kan nooit meer wegen als 900 kg.
wij hebben een 2paards trailer van 800 kg die we maximaal inclusief laadvermogen 2000 kg mag wegen.
dus tot 1100 kg laden. ik heb er een auto voor staan van 1800 kg, dus kom ik aan de 3800 kg (maximaal geladen trailer). dit moet met een BE-rijbewijs!
als ik de trailer laad voor de helft (bv met 1 paard)
dan heb je 800 kg van de trailer + 700 kg paard + auto van 1800 kg =3300 kg (dit mag dus met een B-rijbewijs)

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 23:08

Nogmaals het gaat niet om wat er in een trailer zit, dat is volstrekt irrelevant. Voor het rijbewijs is alleen het totaalgewicht van belang.
Dus het voorgeschreven ledig gewicht plus laadvermogen. Ook al hang je hem leeg achter je auto dan mag je er met B nog niet mee rijden.
In de praktijk is het bijna onmogelijk om met je B rijbewijs een 2paardstrailer te trekken.
Want het gaat dus niet om wat er in zit, maar wat er in mág.

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 23:11

Dus Risa zoals jij het doet, 1 paard laden, mag niet en rijdt jij dus altijd zonder geldig rijbewijs. En behalve dat je dus in overtreding bent houdt dat ook in dat je dan onverzekerd rond rijdt aangezien geen verzekering de schade uitkeert als iemand rijdt zonder geldig rijbewijs.

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 23:36

weco je hebt helemaal gelijk,

verder vindt ik het voor ts wel jammer dat het topic afwaait naar een wel niet verhaal over be of niet en een hoop blabla

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 23:40

Sorry daar heb je gelijk in, maar het is ook wel belangrijk om mensen te waarschuwen dat ze zonder rijbewijs en onverzekerd rondrijden.

Maar je hebt gelijk. Nogmaals sorry.

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 23:41

dat snap ik,doelde ook niet alleen op jou :o ;)

OFF_LINE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 01:37

uh ik heb gewoon een be rijbewijs..
Weco waarom mag ik niet 1 paard laden dan??

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 07:52

Ts meld zich :-) ik lees mee maar de hele be discussies boeit me idd niet :-) het ging mij om B rijbewijs veewagen.
Maar discusseer gerust verder hoor! Ik lees het wel als iemand weer iets voor mij relevants te melden heeft haha

KambiusH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 08:13

Kijk eens bij equitrek!

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 08:45

risa schreef:
uh ik heb gewoon een be rijbewijs..
Weco waarom mag ik niet 1 paard laden dan??

met een be rijbewijs mag dat wel.

Wellicht ter overvloede
Regels voor B zijn je auto moet leeg zwaarder zijn als het getrokken voertuig(max gevuld) dan tel je daarbij het laadvermogen van de auto.
En dat rekensommetje mag max 3500 kg wegen.

Bv mijn auto,
is 1205 leeg de max massa van mijn trailer is 1300 met een b rijbewijs mag ik dit niet trekken,nu meld mijn kenteken papier dat mijn auto 1425 kg (geremd) mag trekken,dus met mijn be rijbewijs mag ik het wel trekken.
Dat mijn paard maar 600 kg is en de trailer 550 en dat ik daardoor maar 1150 trek,maakt voor de regels niets uit.

Ts. Wil je echt een complete living? Een kennis van mij heeft s'nachts gewoon de paarden daar op stal en slaapt dan zelf in de vrachtwagen in het paardengedeelte

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 08:47

Equitrek heeft ze ook niet met een kleine living. Alleen op C rijbewijs en dat is geen optie. Ik weet van een stalgenoot die af en toe zo'n busje op B rijbewijs huurt dat het laadvermogen 900 kg is. Zoals Ikke al voorrekende is het eigenlijk niet mogelijk. Ik neem aan dat je voor een meerdaagse wedstrijd meer spullen mee neemt. Ik wel tenminste.

Waar veel mensen geen rekening mee houden is de betimmering. Ik ben nu ook bezig met ombouwen en heb even nagekeken wat alleen mijn betimmering al weegt. Als je mazzel hebt is de wagen al betimmert met het juiste plaatmateriaal voor zijn netto laadvermogen werd bepaald, maar dan nog komt er rubber, tussenschotten enz bij. Ik denk dat je er nog zeker 200 á 300 kg voor de betimmering bij op moet tellen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:23

gr_roos schreef:
Equitrek heeft ze ook niet met een kleine living. Alleen op C rijbewijs en dat is geen optie. Ik weet van een stalgenoot die af en toe zo'n busje op B rijbewijs huurt dat het laadvermogen 900 kg is. Zoals Ikke al voorrekende is het eigenlijk niet mogelijk. Ik neem aan dat je voor een meerdaagse wedstrijd meer spullen mee neemt. Ik wel tenminste.

Waar veel mensen geen rekening mee houden is de betimmering. Ik ben nu ook bezig met ombouwen en heb even nagekeken wat alleen mijn betimmering al weegt. Als je mazzel hebt is de wagen al betimmert met het juiste plaatmateriaal voor zijn netto laadvermogen werd bepaald, maar dan nog komt er rubber, tussenschotten enz bij. Ik denk dat je er nog zeker 200 á 300 kg voor de betimmering bij op moet tellen.

En precies daar raakt mijn vrachtwagen dus 400kg aan laadvermogen kwijt!
Beetje onhandig als je denkt een 3450kg wagen te kopen en daarmee aan 2150kg laadvermogen fluitend drie paarden te kunnen vervoeren; blijkt ie 3850kg te punteren op de weegschaal..........

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:15

Rubber weegt zo'n 8 kg per m2. Je zit dan voor de wanden al op een 75kg gewicht en dan reken ik niet eens een royale plek. Ik heb vandaag met wit betonplex lopen slepen en ik denk dat zo'n plaat minimaal 10 kg weegt.
We hadden met 2 man een plaat vast dus het is lastig inschatten.

Als je iets vind zou ik hem eerst leeg op de weegbrug zetten (wel schotten enz. erin laten en indien mogelijk met volle tank) zodat je weet wat er voor jou, je paard, je groom en alle toebehoren over blijft.

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 22:59

risa schreef:
als ik de trailer laad voor de helft (bv met 1 paard)
dan heb je 800 kg van de trailer + 700 kg paard + auto van 1800 kg =3300 kg (dit mag dus met een B-rijbewijs)

Ik reageerde op dit specifieke stukje, omdat je over ik sprak ging ik er vanuit dat je dus alleen een B rijbewijs had. Met BE is er in dit geval niets aan de hand, echter alleen met B dan ben je in overtreding en niet verzekerd. Omdat het niet van belang is hoeveel paarden je laad, maar hoeveel gewicht je MAG laden. Of je trailer nu leeg is of om mijn part gevuld met 3 paarden maakt niets uit je mag er niet met een B-Rijbewijs mee rijden