Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

en chaos mooie opzet van jou bedrijf Dagie schreef:Ik heb niet alles doorgelezen want zit op mijn telefoon maar wil je toch wat meegeven wat je moet onthouden:
De klant is koning er word genoeg betaald voor het uurtje les in de week en 75% heeft er geen behoefte aan om verder te komen en veel te leren die rijden puur voor hun plezier een uurtje en thats it. De andere 25% is meer gemotiveerd en wil verder komen en dingen zoals opzadelen heel graag doen die vinden het leuk! Maar je vergeet een beetje dat het grote gedeelte helemaal geen behoefte heeft aan meer dan rijden die vinden het wel prima zo, en het zou voor de manege eigenaar zonde zijn als die door jou strenge beleid klanten verliest en klachten krijgt.
Tenslotte betalen ze genoeg voor dat ene uurtje paardrijden en dat moet wel leuk blijven.

Zo is dat ons geleerd en dat is altijd de regel geweest bij onze manege
en vindt dat eigenlijk ook heel logisch het hoort er gewoon bij

), maar ze mochten natuurlijk wel helpen als ze dat wilden 
Top tijd idd
.
Vickz schreef:Deze middag moet ik terug les geven, ik ben benieuwt ik ga eens een paar van jullie tips uitproberen en kijken hoe het gaat...
Vorige week had ik al gezegd dat wie zijn paard niet netjes gepoetst had of opgezadeld terug naar stal moest om het goed te doen, ga ik vandaag ook gelijk doen! Daarna ga ik iedereen uitleggen waarom het zo belangrijk is dat je je paard goed poetst en opzadelt (bv dat als je niet goed poetst of het zadel of dekje niet goed ligt de paarden schuur en drukplekken kunnen krijgen en dat dat pijn doet, als je de hoeven niet uitkrabt je paard rotstraal kan krijgen, dat je een band opbouwt van in de stal en dat je zo elkaar al een beetje leert kennen,...) In de hoop dat ze dan begrijpen dat het wel belangrijk is en dat ze hun best gaan doen om het hun paarden aangenaam te maken.
Op het eind van de les ga ik iedereen nog eens heel duidelijk aanspreken dat ze de spullen moeten wegdoen en hun paarden goed moeten verzorgen, als dit deze week niet goed gedaan is zal ik de week erna gewoon vroeger stoppen met de les zodat ik iedereen afzonderlijk kan helpen.
Ik ga de kinderen ook elk apart vragen stellen om zo te zien of ze begrijpen waar ik het over heb en om zo hun aandacht bij de les te houden. Vragen wat ze verwachten van de les, dus wat ze willen leren. Dat ik een idee heb wat ze kan motiveren.
Laat ik daar maar al eens beginnen...
Vickz schreef:Ik wil dat ze begrijpen waarom ze het doen, dat het dus met een reden is dat ze moeten poetsen enz. Dat ze gaan inzien dat als ze het niet goed doen het gevolgen kan hebben, de meesten zullen zoiets toch onthouden... Je rijd in de les om wat te leren, dus ik denk dat ze met die uitleg ook wel wat zullen bijleren?
Ook denk ik dat het best indruk maakt als iemand terug gestuurd wordt en mijn persoonlijke ervaring van "vroeger" is toch wel dat ik het best leer als iets indruk op me maakt 
sillyhorse schreef:Houd je aan de regels die opgesteld zijn en wees daar consequent in.
Is het regel dat de ruiter zelf opzadelt? Zelf laten doen.
Is het regel dat het paard gepoetst wordt? Terug sturen als het vuil de bak in komt.
Is het regel dat de ruiter op tijd is? Niet op tijd, niet mee laten rijden.
Is het regel dat iedereen in dezelfde gang rijdt? NIet meedoen, hoef je volgende keer niet meer mee te rijden.
Als jij je aan de regels houdt zul je binnen enkele weken resultaat zien.
Nu is het wel makkelijk, iedereen gaat zijn gangetje en jij past je aan.
Dus nogmaals: Houd je aan de regels die opgesteld zijn en wees daar consequent in.
Complimenteer de leerlingen die het goed doen: Pietje wat heb jij goed je paard gepoetst, Truusje ik zag dat jij helemaal zelf opgezadeld hebt wat goed van je. Kareltje en Miep jullie gingen meteen draven toen ik het zei, goed gedaan.
Dit werkt, weet er alles van, werk in het onderwijs
Alle kinderen willen complimentjes en gaan echt hun best doen om die te verdienen.
grid schreef:@_Esther_87_ Volgens mij wil ze dat gaan vertellen als ze iemand terug naar stal moet sturen die het dus niet goed gedaan heeft en dan dus het belang vertellen waarom je het wel goed moet doen. Lijkt me een best logisch moment om zoiets dan te herhalenOok denk ik dat het best indruk maakt als iemand terug gestuurd wordt en mijn persoonlijke ervaring van "vroeger" is toch wel dat ik het best leer als iets indruk op me maakt
Maar idd vooraf moeten ze het natuurlijk wel al weten/ leren (geleerd hebben), want anders werkt het terugsturen ook niet. Dat voelt dan denk ik ook wel erg "oneerlijk" voor ze, omdat t niet vooraf duidelijk was.
_Esther_87_ schreef:Daarnaast vind ik het ook niet logisch om ze eerst zelf te laten opzadelen en als het dan niet goed is ineens uitleg te gaan geven over het hoe en waarom waarna de leerling terug naar stal kan om eea in orde te maken...wederom omgekeerde wereld. We hebben het hier over beginnerslessen he, voor hen is het echt niet logisch allemaal hoor...
grid schreef:Maar idd vooraf moeten ze het natuurlijk wel al weten/ leren (geleerd hebben), want anders werkt het terugsturen ook niet. Dat voelt dan denk ik ook wel erg "oneerlijk" voor ze, omdat t niet vooraf duidelijk was.
al staat t er misschien idd niet helemaal duidelijk. Dus weet ook niet zeker of ik het goed interpreteer, maar zo las ik het dus 
Vickz schreef:Vorige week had ik al gezegd dat wie zijn paard niet netjes gepoetst had of opgezadeld terug naar stal moest om het goed te doen, ga ik vandaag ook gelijk doen! Daarna ga ik iedereen uitleggen waarom het zo belangrijk is....
zowel met rijden als poetsen en zadelen. Juist 1 vrouw in mijn 2de les, die steeds telaat komt en haar paarden nooit goed zadelt waardoor ik enorm veel tijd verlies omdat ik alles vlug goed moet leggen enz. Ik heb haar duidelijk gemaakt dat het enorm vervelend is voor de lessers als ze steeds les verstoord door het laatkomen. 1 keer kan voor mij eens gebeuren, maar iedere week vind ik niet kunnen.