Lessers luisteren niet en doen geen moeite

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:29

Maar ik snap TS haar frustraties wel. Op veel manege bedrijven boeit het allemaal niet hoe het eraan toe gaat, zo lang de klanten maar niet weglopen.

Ik kan me voorstellen dat je je daar enorm aan kunt ergeren. Ik kan per manege uit de buurt wel 100 aandachtspunten opnoemen die ik zou veranderen/verbeteren als het mijn bedrijf was. Maar als jij de enige instructeur op een bedrijf bent dat probeert goed te doen. Dus goede verzorging voor en na het rijden, goede instructie, blije paarden etc. Dan werkt dat gewoon niet.

Je kunt niet in je eentje zo'n bedrijf verbeteren. Dus als je je er niet bij neer kunt leggen zou ik er voor kiezen om te stoppen en op zoek te gaan naar privé lesklanten!

StuiterBall

Re: Lessers luisteren niet en doen geen moeite

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:34

Als je inderdaad lesmensen hebt die niets om de dieren en het tuig etc geven kun je daar niets tegen beginnen. Maar een betoogje houden over het welzijn van de dieren kan nooit kwaad. Op het moment dat ik vertelde tegen een meisje die haar lievelingspony niet goed had gepoetst dat hij daar schuurplekken van onder het zadel zou krijgen, ging ze toch echt als de wiedeweerga aan de slag. (Om even duidelijk te maken dat je als lesgever wél invloed kunt hebben op het gedrag van lesklanten)

Kan de TS ook wel snappen hoor, en wij kunnen natuurlijk via internet de situatie slecht beoordelen.
Ik wens de TS in ieder geval veel succes, je zou het nog een tijdje kunnen proberen en er een klein projectje van kunnen maken. Kijken of er verbetering is. Zo niet, zou ik ook op zoek gaan naar privé klanten of een andere manege

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:38

Benfan ja idd :z 8-) en chaos mooie opzet van jou bedrijf +:)+

Dagie schreef:
Ik heb niet alles doorgelezen want zit op mijn telefoon maar wil je toch wat meegeven wat je moet onthouden:
De klant is koning er word genoeg betaald voor het uurtje les in de week en 75% heeft er geen behoefte aan om verder te komen en veel te leren die rijden puur voor hun plezier een uurtje en thats it. De andere 25% is meer gemotiveerd en wil verder komen en dingen zoals opzadelen heel graag doen die vinden het leuk! Maar je vergeet een beetje dat het grote gedeelte helemaal geen behoefte heeft aan meer dan rijden die vinden het wel prima zo, en het zou voor de manege eigenaar zonde zijn als die door jou strenge beleid klanten verliest en klachten krijgt.
Tenslotte betalen ze genoeg voor dat ene uurtje paardrijden en dat moet wel leuk blijven.

Ben het eens dat Klant Koning is, maar het ligt toch ook wel echt aan t beleid vd Manege :)

Fietsen kun je ook niet zonder fiets en paardrijden dus ook niet zonder poetsen/ opzadelen :o Zo is dat ons geleerd en dat is altijd de regel geweest bij onze manege :j en vindt dat eigenlijk ook heel logisch het hoort er gewoon bij :)
Natuurlijk was er hulp vanuit de manege als je het (nog) niet kon of bv bij paard waarvan bekend was dat die een "gebruiksaanwijzing" had.
Wel was het heel duidelijk dat er altijd hulp was vanuit de manege dus de instructrice en/ of stal hulp of gevorderde ruiters die graag hielpen enzo en zo leerde je vanaf de 1ste les ook alles eromheen :)
Ouders hoefden absoluut niet te helpen (idd niet alle ouders hebben ook iets met paarden/ pony's :(:) ), maar ze mochten natuurlijk wel helpen als ze dat wilden :)
Maar nam bv de ouder het helemaal over voor hun kind en was hun kind ondertussen ongeïnteresseerd of elders aan het spelen of zo dan werd daar ook iets van gezegd }> :o

Ben blij dat het zo was en iedereen bij ons op de Manege die discipline ook gewoon meegekregen heeft +:)+
en dat je idd bij ons ook gewoon nog echt leerde paardrijden en de paarden ook gewoon voldoende rust hadden fatsoenlijke stallen hadden en ook lekker de wei op gingen enzo _/-\o_
O en ook nog regelmatig naar buiten en ook springles (meeste instructeurs waren ook springruiter) en af en toe spelletjes dag enzo :z Top tijd idd :j 8-)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:46

Klant koning? Maneges die klanten niet kunnen missen? De meesten hebben ellenlange wachtlijsten en overvolle lessen. En dat klant koning is , wil zeggen dat je voor ze klaar staat binnen het stramien van het bedrijf en klachten serieus neemt, niet dat je hun slaafje bent.

Ja ze betalen voor les, maar ze betalen dus voor LES. Ze huren geen paarden om mee te doen waar ze zin in hebben. Les nemen is instructie en paarden beschikbaar krijgen. Ze hebben dus de richtlijnen van de instructie te volgen.

Ja, er is een groep die niet vooruit wil komen en alleen wil (ongemotiveerd) recreeren (van mij mogen ze die totaal verbieden op maneges, ander verhaal), maar daar hoeven die paard die wel verder willen niet onder te lijden.
Het is altijd lastig om iedereen tevreden te stellen, maar ruiters niet (altijd)achter elkaar laten rijden en individuele dingen vragen op verschillende niveaux (zonder dat ze er echt erg in hebben)kan goed helpen.

Wat ook goed kan helpen de aandacht te krijgen is in paren laten rijden of helemaal caroussel rijden. Ze moeten dan op elkaar afstemmen, als ze achterblijven of te ver voor komen, komen er botsingen. Meestal vinben ze het erg leuk om te doen en schept het voldoening als ze aan het einde van de les een redelijk mooi "proefje" kunnen laten zien.

Dat gaat natuurlijk niet alle lessen, maar als je invaller bent is het een leuke afwisseling voor ze.
Laar ze van te voren weten naast wie ze moeten rijden, met opzadelen zullen ze elkaar dan waarschijnlijk wel opjutten omdat ze niet achter willen blijven omdat de ander langzaam is. En gewoon op tijd beginnen, ongeacht hoeveel er dan in de bak zijn. Laat komers laten wachten tot een figuur af is en de rest weer opgesteld staat op de middellijn bv. Niks zo vervelend als wachten... ze straffen zichzelf dus met laatkomen.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 17:11

Vraag anders aan je werkgever of hij eens naar een les wil kijken, en jou dan kan vertellen, wat de kinderen, ouders en jij fout doen of wat anders kan.

Misschien nemen de ouders en kinderen makkelijker iets van hem aan dan van jou?

Ik heb het idee, dat er ook een behoorlijk communicatie probleem is, is het de ouders wel duidelijk dat zowel de kinderen als de pony's klaar moeten staan op het moment dat de les begint en dat ze dus eerder moeten komen?
Ik weet dat er ook maneges zijn waar het opzadelen en afzadelen in het les uur gebeurd en dat er dan behoorlijk minder tijd overblijft om te rijden.

Maar ik vind eigenlijk al je punten meer iets voor de eigenaar om te zeggen tegen de klanten, tenzij hij jou toestemming geeft er wat van te zeggen, het zijn zijn klanten.

Ook kom ik nog eens terug op de verdeling van de pony's als je het een week te voren doet, hebben de kinderen de hele week de tijd om thuis te jammeren en te wennen dat ze op die pony moeten en heb jij er geen last meer van!

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 17:30

Wat ik mij wel afvraag over de verzorging, hebben ze dat ooit wel eens geleerd? Hoe je paard moet poetsen, hoeven uitkrabben, zadelen?
Dat werd ons in de manege niet geleerd. Paarden stonden al klaar of je moest ze overnemen van een ander dus dan hadden ze al gelopen. Daarbij kwam ook nog eens dat ze niet allemaal even gemakkelijk waren dus dat konden ze misschien ook niet aan iedereen overlaten.
En ik hoop toch ook niet dat je verwacht dat bij de paarden 4x (of meer) per dag de hoeven worden uitgekrabt?

Dit alles had wel tot gevolg dat toen ik een eigen paard kocht ik nauwelijks iets wist. En dan gaan ze je stom aan zitten kijken als je dingen niet weet.
Ja natuurlijk, je kan je er in gaan verdiepen maar het klinkt stom, het kwam niet eens echt bij me op. Ik kwam gewoon voor les en de paarden stonden altijd al klaar. Vaak mochten we ook niet kiezen wie op welk paard mocht rijden, de verdeling gebeurde door de instructeur.
En dat werkt volgens mij nog steeds zo op die manege.

Tijdens de les kreeg je trouwens ook niet fatsoenlijk uitgelegd hoe je moest rijden. Meestal was er wel iemand die voorop reed die het wel wist en dan volgde de rest :+ .

Maar ik was wel gemotiveerd en dat was ook de reden waarom ik graag een eigen paard wilde.

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 11:02

Klant is koning bij ons maar tegelijk wil de manege eigenaar dat ruiters poetsen en leren zadelen, goede oefeningen rijden en alles goed loopt tijdens de les. Dus je moet vriendelijk zijn, maar dat lukt dus niet, ik ga echt niet voor alles staan smeken, dat helpt trouwens voor geen meter!

Met de manege eigenaar valt ook niet te praten... Hij is niet echt bezig met de paarden en zelden aanwezig als ik les moet geven. Ik zou graag willen dat hij me tips geeft, maar ik denk dat ik die van hem niet moet verwachten. Ik heb er ondertussen met de vorige manege eigenaar (vader van de nieuwe eigenaar) over gepraat, hij geeft ook les en hij vind dat alle instructeurs eens samen moeten zitten omdat er heel wat mis loopt en moet veranderen maar hij zei ook dat hij er nu nog weinig aan kan veranderen, dat het nu in zijn zoon zijn handen ligt en hij niet tevreden is met de aanpak van zijn zoon.
Moeilijke situatie dus vrees ik...

Even terug over de les... Gisteren zag ik een andere instructeur les geven aan een beginners groep (had gelukkig maar 4 lessers) maar had net dezelfde problemen als ik. Lessers letten niet op, zitten te dromen, doen geen moeite om hun oefeningen mooi af te werken,... Hoe hard de instructeur er ook op wijst en hoe goed hij ook uitlegt hoe een bepaalde oefening gereden moet worden. Hij stond ook met handen en voeten uit te leggen hoe het moest maar dan nog werd het gewoon niet gedaan. Bij mij gaat het net zo... En na een poosje word je het echt zat! Dan vraag je je af wat sta ik hier eigenlijk te doen? Een simpele volte 20m lukt al niet, je staat te smeken om wendingen rond te maken en tot X te rijden, je gaat bij X staan en zegt rijd tot net voor me, maar enkel de 1e doet het derest loopt wat te lummelen...

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 11:39

Tsja welkom in de wereld van de manege-instructeur. Het helpt sowieso wanneer alle instructeurs op 1 lijn zitten en de manege eigenaar het beleid ondersteunt en duidelijk wegzet. Motivatie komt voor een groot gedeelte uit de persoon zelf, maar wanneer jij goed gemotiveerd, met een kwinkslag en vol passie en plezier dingen uitlegt dan help je de klanten te motiveren. bij kinderen helpt het enorm om een spelelement in te lassen in je lessen. Estafette, annemaria koekoek, stoelendans, ringsteken,woord rijden leuk afwisselend en ongemerkt worden de kinderen vrijere ruiters en is ongemerkt een galopje zo gemaakt.Bij volwassenen zie je dat het vaak gaat om het uurtje eruit zijn, gezelligheid onderling en aan de bar. prima zolang de paarden maar niet de dupe zijn. wat bij mij altijd goed hielp is om per klant aan het begin van de les kort te bespreken wat ze willen oefenen en daar op in te steken. Veel zelfstandig laten rijden, zelf laten wenden en dan het besprioken punt in vele oefeningen terug laten komen.dat vraagt veel organisatie van jou als instructeur en goed overzicht maar geeft de klanten wel het gevoel serieus te worden genomen en gerichte aandacht te krijgen. na de les even vragen hoe de klant het heeft ervaren en aangeven wat jij goed vond gaan en hopelijk kun je daar dan de volgende keer op voort borduren.
Succes, maar bedenk je wel, als jij de motivatie neit meer kan vinden om vol vuur in de bak te gaan staan, dan moet je maken dat je ermee op houdt, want dan heeft niemand er meer wat aan. Dan kun je beter een bandje afdraaien met de figuren en overgangen eropwant dat zie je vaak bij instructeurs die de passie voor het vak verloren hebben en is het elke week weer hetzelfde riedeltje en ritueel. saai voor de mensen en dodelijk saai voor de paarden.

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 12:44

Die spelletjes enzo lijken allemaal wel erg leuk, maar onze paarden zijn daar echt niet geschikt voor... Jammer genoeg! Ze zijn gewoon van steeds in een treintje achter elkaar te lopen en als je eens de paarden oefeningen apart laat doen is dat een grote ramp! Paarden gaan aan het kletten, bokken, sommigen blijven gewoon staan, ... Helemaal niet veilig dus! Komt nog eens bij dat veel paarden elkaar niet mogen waardoor je moet zorgen dat ze uit elkaars beurt blijven, dus het ene paard voorop in de colonne het andere achteraan, als je ze individueel laat rijden zoeken die paarden elkaar op en starten een gevechtje (al meerdere malen tegengekomen) Het is bij de gevorderde lessen soms al moeilijk, bij de beginners onbegonnen werk... Ik heb het geprobeerd in het begin, maar het is echt niet veilig!

Vroeger was ik erg gemotiveerd, maar ik merk inderdaad dat het nu erg verminderd is, omdat je al gejammer krijgt nog voor je aan de les begonnen bent... Ouders die hun kind niet op dit paard willen, kinderen die niet willen poetsen of opzadelen, die te lui zijn om ook maar eens zelf te proberen, gezeur ik wil niet voor dat paard, dat paard mag niet na mij rijden,... En noem zo maar op. Soms denk ik als ik naar de manege rij, wat zal het vandaag weer zijn?

Nochtans blijf ik positief, ik ben streng, maar als mijn ruitertjes dan uiteindelijk doen wat ik vraag of ik zie dat ze het proberen geef ik daar een positieve opmerking over. Zodat ze weten oke nu doe ik het goed. Soms vraag ik waar hebben jullie zin in? Dan laat ik hen de laatste 10 a 15 min dat doen, bv gym oefeningen te paard. Ik beleef plezier aan ruitertjes die het echt goed willen doen, ik zeg ook steeds dat ze me altijd vragen mogen stellen als ze iets niet begrijpen ofzo. Sommigen willen echt leren en vragen hoe doe je dit of dat is dit goed,...? Dat vind ik aangenaam, omdat ik dan merk dat ze interesse hebben.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 13:39

Gelijktijdig af laten wenden en naar de overkant laten rijden hoeft geen problemen op te leveren omdat ze dan in dezelfde volgorde blijven. Echter ze moeten dan toch iets meer doen dan achter elkaar hangen.

Je kunt ook afstanden tussen paarden in colonne af en toe iets laten verkleinen of vergroten, waardoor ze hun tempo meer moeten controleren. Je kunt dan spreken van "er mag geen paard tussen passen" of "er moet 1 paard tussen passen" of er moeten 2 paarden tussen passen" dat is evengoed nog redelijk rekbaar, het gaat niet om een exacte afstand, maar even eigen paard onder controle hebben.
Je kunt ook om en om een andere afstand vragen.
En dan actief laten meedenken:"Denken jullie dat daar een paard tussen past?" "En daar?" Kinderen willen over het algemeen als het gaat om bekeken worden door de rest, goed voor de dag komen.

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 22:40

Houd je aan de regels die opgesteld zijn en wees daar consequent in.
Is het regel dat de ruiter zelf opzadelt? Zelf laten doen.
Is het regel dat het paard gepoetst wordt? Terug sturen als het vuil de bak in komt.
Is het regel dat de ruiter op tijd is? Niet op tijd, niet mee laten rijden.
Is het regel dat iedereen in dezelfde gang rijdt? NIet meedoen, hoef je volgende keer niet meer mee te rijden.

Als jij je aan de regels houdt zul je binnen enkele weken resultaat zien.
Nu is het wel makkelijk, iedereen gaat zijn gangetje en jij past je aan.
Dus nogmaals: Houd je aan de regels die opgesteld zijn en wees daar consequent in.
Complimenteer de leerlingen die het goed doen: Pietje wat heb jij goed je paard gepoetst, Truusje ik zag dat jij helemaal zelf opgezadeld hebt wat goed van je. Kareltje en Miep jullie gingen meteen draven toen ik het zei, goed gedaan.
Dit werkt, weet er alles van, werk in het onderwijs ;)
Alle kinderen willen complimentjes en gaan echt hun best doen om die te verdienen.

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 11:48

Deze middag moet ik terug les geven, ik ben benieuwt ik ga eens een paar van jullie tips uitproberen en kijken hoe het gaat...

Vorige week had ik al gezegd dat wie zijn paard niet netjes gepoetst had of opgezadeld terug naar stal moest om het goed te doen, ga ik vandaag ook gelijk doen! Daarna ga ik iedereen uitleggen waarom het zo belangrijk is dat je je paard goed poetst en opzadelt (bv dat als je niet goed poetst of het zadel of dekje niet goed ligt de paarden schuur en drukplekken kunnen krijgen en dat dat pijn doet, als je de hoeven niet uitkrabt je paard rotstraal kan krijgen, dat je een band opbouwt van in de stal en dat je zo elkaar al een beetje leert kennen,...) In de hoop dat ze dan begrijpen dat het wel belangrijk is en dat ze hun best gaan doen om het hun paarden aangenaam te maken.

Op het eind van de les ga ik iedereen nog eens heel duidelijk aanspreken dat ze de spullen moeten wegdoen en hun paarden goed moeten verzorgen, als dit deze week niet goed gedaan is zal ik de week erna gewoon vroeger stoppen met de les zodat ik iedereen afzonderlijk kan helpen.

Ik ga de kinderen ook elk apart vragen stellen om zo te zien of ze begrijpen waar ik het over heb en om zo hun aandacht bij de les te houden. Vragen wat ze verwachten van de les, dus wat ze willen leren. Dat ik een idee heb wat ze kan motiveren.

Laat ik daar maar al eens beginnen...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:51

Streng zijn en altijd de regels na leven, paard niet schoon ga maar terug.Mijn dochters zitten op een andere sport, daar kwamen er ook steeds meer te laat, lak aan de regels. en nu zijn ze heel streng geworden, maar het werkt wel.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:57

Vickz schreef:
Deze middag moet ik terug les geven, ik ben benieuwt ik ga eens een paar van jullie tips uitproberen en kijken hoe het gaat...

Vorige week had ik al gezegd dat wie zijn paard niet netjes gepoetst had of opgezadeld terug naar stal moest om het goed te doen, ga ik vandaag ook gelijk doen! Daarna ga ik iedereen uitleggen waarom het zo belangrijk is dat je je paard goed poetst en opzadelt (bv dat als je niet goed poetst of het zadel of dekje niet goed ligt de paarden schuur en drukplekken kunnen krijgen en dat dat pijn doet, als je de hoeven niet uitkrabt je paard rotstraal kan krijgen, dat je een band opbouwt van in de stal en dat je zo elkaar al een beetje leert kennen,...) In de hoop dat ze dan begrijpen dat het wel belangrijk is en dat ze hun best gaan doen om het hun paarden aangenaam te maken.

Op het eind van de les ga ik iedereen nog eens heel duidelijk aanspreken dat ze de spullen moeten wegdoen en hun paarden goed moeten verzorgen, als dit deze week niet goed gedaan is zal ik de week erna gewoon vroeger stoppen met de les zodat ik iedereen afzonderlijk kan helpen.

Ik ga de kinderen ook elk apart vragen stellen om zo te zien of ze begrijpen waar ik het over heb en om zo hun aandacht bij de les te houden. Vragen wat ze verwachten van de les, dus wat ze willen leren. Dat ik een idee heb wat ze kan motiveren.

Laat ik daar maar al eens beginnen...

En wat heb je er precies aan als je ze dat gaat vertellen nadat ze opgezadeld hebben? Tegen de volgende les (als het dus van belang is) zijn ze dat verhaal allang weer vergeten...
Nogmaals, verdiep je alsjeblieft verder in didactiek, want je bedoelt het heel goed maar dit is weer een treffend voorbeeld van hoe het niet gaat werken...

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 12:02

Ik wil dat ze begrijpen waarom ze het doen, dat het dus met een reden is dat ze moeten poetsen enz. Dat ze gaan inzien dat als ze het niet goed doen het gevolgen kan hebben, de meesten zullen zoiets toch onthouden... Je rijd in de les om wat te leren, dus ik denk dat ze met die uitleg ook wel wat zullen bijleren?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:05

Er is een boek, how to talk to kids.Is in het nederlands en een erg goed boek.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:06

Vickz schreef:
Ik wil dat ze begrijpen waarom ze het doen, dat het dus met een reden is dat ze moeten poetsen enz. Dat ze gaan inzien dat als ze het niet goed doen het gevolgen kan hebben, de meesten zullen zoiets toch onthouden... Je rijd in de les om wat te leren, dus ik denk dat ze met die uitleg ook wel wat zullen bijleren?

Maar je laat ze nu eerst opzadelen, en gaat vervolgens uitleggen hoe dat moet en waarom....snap je de onlogica daarachter dan niet? Je moet eerst uitleggen, en dan laten doen! Of stukje uitleggen (bv poetsen), dan laten poetsen, dan zadelen uitleggen, laten zadelen enz...Dan zal het in ieder geval bij een deel, blijven hangen. Maar als de groep net op het paard zit, bezig is met zitten, stappen, teugels vasthouden, en jij gaat een verhaal staan houden over iets wat op dat moment totaal niet van belang is, dan word dat niet opgeslagen! De meesten onthouden dit dan dus niet...

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:09

Mijn dochter zit in een half gevorderde les en daar valt me ook op dat er altijd 1 of 2 kinderen niet luisteren, de leraar moest gewoon bijna schreewen en nog deden ze het niet. Ik denk dat dat op veel maneges het geval is. Sommige kids denken dat een paard een robot is:)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:11

Met kinderen moet je heel creatief om gaan willen ze het horen, ik doe vrijwillergwerk met kinderen en na een drukke school dag vinden ze het moeilijk om mij aan te horen.Dan ga ik op een stoel staan en zeg hard hallo, dan zie je ze allemaal vreemd naar me kijken maar ik heb wel hun aandacht.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:41

@_Esther_87_ Volgens mij wil ze dat gaan vertellen als ze iemand terug naar stal moet sturen die het dus niet goed gedaan heeft en dan dus het belang vertellen waarom je het wel goed moet doen. Lijkt me een best logisch moment om zoiets dan te herhalen :) Ook denk ik dat het best indruk maakt als iemand terug gestuurd wordt en mijn persoonlijke ervaring van "vroeger" is toch wel dat ik het best leer als iets indruk op me maakt :j

Maar idd vooraf moeten ze het natuurlijk wel al weten/ leren (geleerd hebben), want anders werkt het terugsturen ook niet. Dat voelt dan denk ik ook wel erg "oneerlijk" voor ze, omdat t niet vooraf duidelijk was.

Anon1mus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:48

sillyhorse schreef:
Houd je aan de regels die opgesteld zijn en wees daar consequent in.
Is het regel dat de ruiter zelf opzadelt? Zelf laten doen.
Is het regel dat het paard gepoetst wordt? Terug sturen als het vuil de bak in komt.
Is het regel dat de ruiter op tijd is? Niet op tijd, niet mee laten rijden.
Is het regel dat iedereen in dezelfde gang rijdt? NIet meedoen, hoef je volgende keer niet meer mee te rijden.

Als jij je aan de regels houdt zul je binnen enkele weken resultaat zien.
Nu is het wel makkelijk, iedereen gaat zijn gangetje en jij past je aan.
Dus nogmaals: Houd je aan de regels die opgesteld zijn en wees daar consequent in.
Complimenteer de leerlingen die het goed doen: Pietje wat heb jij goed je paard gepoetst, Truusje ik zag dat jij helemaal zelf opgezadeld hebt wat goed van je. Kareltje en Miep jullie gingen meteen draven toen ik het zei, goed gedaan.
Dit werkt, weet er alles van, werk in het onderwijs ;)
Alle kinderen willen complimentjes en gaan echt hun best doen om die te verdienen.

Dit zijn goede tips. Het is dus ook een beetje je eigen gedrag dat het gedrag van de leerlingen versterkt. Ze weten dat je ze toch wel helpt, dus waarom zouden ze het dan zelf doen! Consequent zijn is heel belangrijk!!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:53

grid schreef:
@_Esther_87_ Volgens mij wil ze dat gaan vertellen als ze iemand terug naar stal moet sturen die het dus niet goed gedaan heeft en dan dus het belang vertellen waarom je het wel goed moet doen. Lijkt me een best logisch moment om zoiets dan te herhalen :) Ook denk ik dat het best indruk maakt als iemand terug gestuurd wordt en mijn persoonlijke ervaring van "vroeger" is toch wel dat ik het best leer als iets indruk op me maakt :j

Maar idd vooraf moeten ze het natuurlijk wel al weten/ leren (geleerd hebben), want anders werkt het terugsturen ook niet. Dat voelt dan denk ik ook wel erg "oneerlijk" voor ze, omdat t niet vooraf duidelijk was.

Hmz, op mij kwam het over alsof ze de les gewoon wilde beginnen met een praatje over de genoemde dingen, dus als iedereen er is met de instelling dat ze het dan de volgende keer wel weten...en dat werkt niet. Maar dat was dan misschien een verkeerde interpretatie van mij!
Daarnaast vind ik het ook niet logisch om ze eerst zelf te laten opzadelen en als het dan niet goed is ineens uitleg te gaan geven over het hoe en waarom waarna de leerling terug naar stal kan om eea in orde te maken...wederom omgekeerde wereld. We hebben het hier over beginnerslessen he, voor hen is het echt niet logisch allemaal hoor...

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:01

@ esther; zover ik het verhaal begrijp hebben ze allemaal al eerst een les gehad hoe het verzorgen en zadelen in z'n werk gaat. Ook heeft de TS al meerder malen geholpen en voorgedaan dus dan weten ze heus wel hoe het moet.

@ TS; denk dat zoals je het hier uitlegt een goede aanpak is voor vandaag succes!

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:14

_Esther_87_ schreef:
Daarnaast vind ik het ook niet logisch om ze eerst zelf te laten opzadelen en als het dan niet goed is ineens uitleg te gaan geven over het hoe en waarom waarna de leerling terug naar stal kan om eea in orde te maken...wederom omgekeerde wereld. We hebben het hier over beginnerslessen he, voor hen is het echt niet logisch allemaal hoor...

Zoals ik al zei ben ik het met het laatste helemaal eens als ze daar verder nog niks over geleerd hebben :j
grid schreef:

maar uit eerdere stukjes leek het alsof het wel bekend zou moeten zijn al lijkt er idd wel ook een communicatieprobleem te zijn. Dat leid ik mede af omdat men bv 5-10 minuten vooraf komt, terwijl gezegd wordt dat 20min nodig is als men zelf moet poetsen/ opzadelen enz...
en lees ook nog steeds niet precies wat het beleid vd manege/ andere instructeurs is tegenover hoe TS het persoonlijk aan wil pakken.

Ik leid t trouwens af van dit stukje :) al staat t er misschien idd niet helemaal duidelijk. Dus weet ook niet zeker of ik het goed interpreteer, maar zo las ik het dus :o
Vickz schreef:
Vorige week had ik al gezegd dat wie zijn paard niet netjes gepoetst had of opgezadeld terug naar stal moest om het goed te doen, ga ik vandaag ook gelijk doen! Daarna ga ik iedereen uitleggen waarom het zo belangrijk is....

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 20:43

Uiteraard hebben mijn lessers duidelijk uitleg gehad en heb ik al meerdere malen geholpen en voorgetoond hoe ze moeten poetsen en zadelen. Ook loop ik constant rond in de stallen tijdens het zadelen en poetsen zodat ze me altijd kunnen roepen als iets niet lukt of ze hebben vragen, ik ga bij iedere ruiter apart langs om te vragen of alles lukt enz.

Ze weten dus heus wel wat ze moeten doen en waar ze hun spullen kunnen vinden enz.

Dus vandaar dat ik duidelijk wou maken nog maar eens tijdens de les hoe belangrijk het poetsen en zadelen is en dat ze hun tijd goed moeten verdelen zodat ze op tijd in de les zijn.

Vandaag had ik een meisje die erg op tijd was maar zo verschrikkelijk treuzelde, ik heb haar op weg geholpen met hoeven krabben en gezegd dat ze nu echt wel dringend moest gaan poetsen en haar zadel enz halen. Alle andere kinderen waren al vollop bezig, zij was nog steeds aan het poetsen, dus 10min voor de les ga ik haar zeggen dat ze nu echt wel moest gaan zadelen, ondertussen ging ik een meisje helpen met een staartriem (doe ik liever zelf, pony durft wel eens schrikken bij het aandoen) net toen ik de ruiters ging roepen dat ze naar de bak mogen komen komt dat ene meisje vragen of ik kan helpen met zadelen, haar spullen lagen zelf nog niet aan de stal... Ik heb haar laten doen (moest uiteraard aan de les beginnen) had haar meer dan om tijd gezegd dat ze moest doordoen als ze dan nog niet verder doet is dat jammer.
Heb haar tijdens de les (iedereen zat toen al op zn paard) nog eens gezegd dat ze haar tijd beter moet verdelen. Tijdens de les heeft ze wel super goed haar best gedaan!

Ik moet zeggen dat al mijn ruitertjes nu wel erg hun best gedaan hebben :) zowel met rijden als poetsen en zadelen. Juist 1 vrouw in mijn 2de les, die steeds telaat komt en haar paarden nooit goed zadelt waardoor ik enorm veel tijd verlies omdat ik alles vlug goed moet leggen enz. Ik heb haar duidelijk gemaakt dat het enorm vervelend is voor de lessers als ze steeds les verstoord door het laatkomen. 1 keer kan voor mij eens gebeuren, maar iedere week vind ik niet kunnen.