Wat is de boete voor een chiploos paard ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:27

Als het verplicht is gesteld vraag ik me af waarom mensen hun dier dan niet laten chippen...
Ik denk dat veel mensen ook niet weten welke gevolgen er aan kunnen zitten.

Afijn TS, ik hoop voor je dat het snel wordt opgelost!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:31

Cassidy schreef:
Op het moment dat ik, met een een niet gechipt paard waar via DNA de identiteit van is vastgesteld, met paspoort de weg op ga, dan heb ik aan alle regels voldaan. Ter plekke kan ik niet aantonen dat het paard in de trailer het paard is waar ik dat paspoort van bij me heb. Ik ben bereid om nogmaals via DNA test aan te tonen dat het om het juiste paard gaat. Ik kan geen bekeuring krijgen. Ze kunnen me niet dwingen om te chippen. De wetgeving omtrend de chipverplichting gaat tegen de Nederlandse grondwet in en ik laat het desnoods voorkomen.

Een vervoerscontrole die me aanhoudt en vasthoudt op het moment dat ik met een spoedgeval naar een kliniek moet, is nog niet jarig. Ik rij door, mijn paard gaat voor.

Ik ben het met heel veel zaken niet eens die verplicht gesteld worden maar ik wil ook niet het risico lopen een boete te lopen. Buiten dat, dit is nu eenmaal zo ingevoerd.

Cassidy

Re: Wat is de boete voor een chiploos paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:38

Angst is een slechte raadgever en niet alle regels die zijn ingevoerd zijn per definitie goed voor je.
En als een wetgeving op Europees Niveau door wordt gedrukt maar wel tegen de Nederlandse Grondwet ingaan, dan mag je daartegen protesteren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:39

MamboBeach schreef:
Als het verplicht is gesteld vraag ik me af waarom mensen hun dier dan niet laten chippen...

Ik denk dat mensen zich twee keer bedenken voordat ze een chip plus bijbehorend paspoort aanvragen voor een shetje van 50 Euro marktwaarde. De papierwinkel is duurder dan de hele pony waard is! We leven in economisch moeilijke tijden!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:59

Cassidy schreef:
Angst is een slechte raadgever en niet alle regels die zijn ingevoerd zijn per definitie goed voor je.
En als een wetgeving op Europees Niveau door wordt gedrukt maar wel tegen de Nederlandse Grondwet ingaan, dan mag je daartegen protesteren.

Angst waarvoor?
Ja hoor, protesteren mag! :)

Cassidy schreef:
MamboBeach schreef:

Ik denk dat mensen zich twee keer bedenken voordat ze een chip plus bijbehorend paspoort aanvragen voor een shetje van 50 Euro marktwaarde. De papierwinkel is duurder dan de hele pony waard is! We leven in economisch moeilijke tijden!

Ach, het is niet van de laatste 2 dagen dat chippen verplicht is gesteld. Het is maar net wat je belangrijk vindt. Zelf wil ik het risico niet nemen dat ze mijn dier in beslag nemen of iets dergelijks. En dat jij het niet hebt meegemaakt en/of de verhalen niet kent wil niet zeggen dat er daadwerkelijk geen boete's worden uitgeschreven.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 21:04

Ik heb alle regels gevolgd die er waren.
Ik heb officieel ontheffing aangevraagd en gekregen.
Ik heb DNA laten bepalen
Ik heb een paspoort aangevraagd.
Ontheffingen die zijn uitgegeven zijn nog steeds geldig.

Ik zie de problemen die het chippen met zich mee kan brengen.
Ik heb besloten om mijn paard niet aan de risico's bloot te stellen.
Daarbij de mogelijkheden gebruikt die de wet me heeft gegeven.
Ik heb aan alle eisen voldaan.
Niemand kan mijn paarden in beslag nemen.
En niemand kan me bekeuren....en als ze het wel proberen laat ik het voorkomen.

Dus idd het is maar wat je belangrijk vindt.
De gezondheid van mijn paarden staat helemaal bovenaan!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 21:15

@ cassidy: dat is nu net het essentiele verschil. Jij hebt niet gechipt maar hebt wel voldaan aan de wettelijke eisen (Ontheffing aangevraagd, DNA profiel laten trekken zodat je paard op deze wijze geidentificeerd kan worden), dus dan heb je idd geen probleem: je opereert netjes binnen de wet. Dat wil zeggen: voor je huidige paarden. De ontheffingsmogelijkheid gaat als ik het goed heb verdwijnen, dus nieuwe aanvragen worden waarschijnlijk niet meer gehonoreerd.
Maar wat ik wil zeggen: Jouw situatie is daarmee niet vergelijkbaar bij gewoon weg niet chippen ( zonder ontheffing aangevraagd te hebben/ zonder DNA profiel/ geen paspoort).
En ik denk dus dat de informatie van mijn DA klopt: dat Rendac toch controleert ( de procedure zoals hij hierboven beschreven wordt voor koeien/schapen), en er toch allerlei ambtelijke molens gaan lopen als je dode pony dan geen chip/dna profiel heeft.
Zou je alsnog kunnen nagaan wat duurder is: chippen of de eventuele boete ( en de administratieve toestanden..)

Kliniek is overigens naar mijn ervaring idd minder een probleem. Ben zelf met mijn kwpn-er regelmatig bij de kliniek geweest zonder dat ik het paspoort bij me had (nooit aan gedacht, ) Er werd wel naar gevraagd, maar het niet bij me hebben van het paspoort leidde nooit tot consequenties. Paard was overigens wel gechipt....

ponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 21:34

En ik denk dus dat de informatie van mijn DA klopt: dat Rendac toch controleert ( de procedure zoals hij hierboven beschreven wordt voor koeien/schapen), en er toch allerlei ambtelijke molens gaan lopen als je dode pony dan geen chip/dna profiel heeft.
Zou je alsnog kunnen nagaan wat duurder is: chippen of de eventuele boete ( en de administratieve toestanden..)

Rendac controleerd helemaal niets, van het voorjaar is een merrie van ons overleden die DNA identificatie had ipv chip. Ik heb de Rendac gebeld hoe dit te regelen bij ophalen, kopie ontheffingsbrief met stikker in paspoort aan chauffeur laten zien of iets dergelijks. Dame van de Rendac moest even aan collega's gaan vragen want deze vraag was nog nooit gesteld. Belt terug, nee hoor 9 van de 10 paarden wordt chipnummer al niet doorgegeven bij aanmelding dus hoefde niets te doen.

Koeien en schapen zijn natuurlijk ander verhaal die staan op eigenaar geregistreerd maar bij paarden zal dit toch meestal op naam van de fokker staan en niemand die dit laat wijzigen of vergis ik me daar in ?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 21:50

MarvanTom schreef:
veerledec schreef:

In NL zal het erg moeilijk zijn om een schadevergoeding te vragen die deels is gebaseerd op niet-gemaakte kosten. Dus tenzij je ergens een boete gaat vragen ( :P ) zal je daar weinig mee kunnen. Het risico op een boete is niet in geld te waarderen. Nog even los van de vraag waar je je eis op wilt baseren. Onrechtmatige daad?

Valt oplichting, dwaling en verzwijging daaronder?
Niet echt, maar deze kan ook meegenomen worden als basis. ;)
Eigenaar heeft zelf pony zonder chip/paspoort bij ons afgeleverd; bewijs staat op stal.
En zodra de pony bij ons op stal staat ben ik de 'houder'.
Vandaar mijn vraag.
Is buiten mijn wil/ info om, dus is zij willens en wetens strafbaar.

Oplichting is strafrecht, dus dan gaat het niet om schadevergoedingen, dan zou je aangifte bij de politie moeten doen en dan zou hij strafrechtelijk vervolgd kunnen worden. http://nl.wikipedia.org/wiki/Oplichting
Dwaling is inderdaad civielrechtelijk. Dan moet je gaan kijken wat jullie overeenkomst is. Hebben jullie een overeenkomst, schriftelijk of mondeling? Zo ja, wat zijn de wederzijdse rechten en plichten? En op grond van dwaling kan je vernietiging van de overeenkomst eisen, maar dan kom je nog niet aan een schadevergoeding. http://nl.wikipedia.org/wiki/Dwaling
Verzwijging is volgens mij geen civielrechtelijke grond, en ook niet strafrechtelijk.

Als je aan een schadevergoeding denkt, moet je richting de onrechtmatige daad gaan. http://nl.wikipedia.org/wiki/Onrechtmat ... derland%29

Verder zou ik even je rechtsbijstand bellen, want zoals je ziet is het lastiger dan je denkt :).

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 21:58

Cassidy schreef:
Maar ik snap het nog niet.
k zou me echt niet druk maken om het feit dat de pony niet gechipt is. Er lopen zoveel mini's rond waar dat niet het geval is. Er komt echt niemand bij jullie op het erf om te controleren of alle paarden gechipt zijn. De DA komt gewoon behandelen, en als hij overlijdt komt de Rendac heb gewoon ophalen. En mocht je naar een kliniek moeten of willen, dan kun je hem gewoon inladen en gaan....geen haan die naar chip of paspoort kraait.

Dat klopt niet helemaal wat je zegt. Als je paard of pony niet gechipt is haalt rendac het dier niet op. Het eerste wat ze bij rendac vragen is of het dier gechipt is..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 22:03

flitzz schreef:
Cassidy schreef:
Maar ik snap het nog niet.
k zou me echt niet druk maken om het feit dat de pony niet gechipt is. Er lopen zoveel mini's rond waar dat niet het geval is. Er komt echt niemand bij jullie op het erf om te controleren of alle paarden gechipt zijn. De DA komt gewoon behandelen, en als hij overlijdt komt de Rendac heb gewoon ophalen. En mocht je naar een kliniek moeten of willen, dan kun je hem gewoon inladen en gaan....geen haan die naar chip of paspoort kraait.

Dat klopt niet helemaal wat je zegt. Als je paard of pony niet gechipt is haalt rendac het dier niet op. Het eerste wat ze bij rendac vragen is of het dier gechipt is..

Zucht.
Zelf meegemaakt dat het wel zo gaat, verzin het echt niet hoor.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 22:06

riagr schreef:

En wat denk je dat de Rendac gaat doen met een niet gechipt maar wel DNA geidentificeerd paard? Eerst DNA laten bepalen om te kijken of dit echt het dier is wat ik beweer dat het is? Gaat een paar dagen duren hoor, niet zo fijn een dood paard langs de kant van de weg, helemaal niet met warme temperaturen.
Ze kunnen het gewoon niet maken om het zo lang te laten liggen.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 22:16

Ehh daar heb je natuurlijk wel een punt. Ik heb onlangs een paard moeten laten inslapen, en het eerste wat ze me vroegen of het dier wel gechipt was anders namen ze het dier niet mee. Ik vraag me sowieso af worden al die dieren die ophalen nagekeken op de een of andere manier of ze uberhaupt bijv. een chip hebben.. (aan de weg iig niet maar bij hun op het terrrein??)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 22:21

Op het terrein mag de Rendac niet komen, dode dieren moeten langs de kant van de weg.
De gemiddelde manege of pensionstalhouder heeft ook geen reader in bezit om de chip te controleren.
En in levende dieren is de chip af ten toe stuk of zoek, in dode dieren kan hij het ook niet doen.
Dus moet er dan alsnog een chip in een dood dier dat niet voor de voedselproductie meer kan, (chip was om de voedselveiligheid te garanderen, toch) en de Rendac hem anders niet meeneemt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 22:28

Cassidy schreef:
Op het terrein mag de Rendac niet komen, dode dieren moeten langs de kant van de weg.
De gemiddelde manege of pensionstalhouder heeft ook geen reader in bezit om de chip te controleren.
En in levende dieren is de chip af ten toe stuk of zoek, in dode dieren kan hij het ook niet doen.
Dus moet er dan alsnog een chip in een dood dier dat niet voor de voedselproductie meer kan, (chip was om de voedselveiligheid te garanderen, toch) en de Rendac hem anders niet meeneemt?

Tenzij je een erflaadcontract hebt of je paard individueel op laat halen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 23:59

Laatst bijgewerkt door Jet op 05-10-11 00:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 00:12

Toch erg interessante discussie. Ik ga morgen eens rondbellen of er instanties zijn die weten hoe het zit/ of hiervoor regels op papier staan ( en hoe het in de praktijk gedaan wordt). Kennelijk zijn de ervaringen hier op bokt verdeeld: dat geeft al wel aan dat het allemaal niet heel duidelijk is... Leuk om verder te bekijken!

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:28

Een kleine vraag wie heeft de DA gebeld voor de pony.

Wat betrefd rendac (misschien niet zo smakelijk) maar de dieren die langs de weg worden opgehaald gaan gewoon de oven in em hoeven dus niet gechipt te zijn. Voor mijn werk laat ik soms herten ophalen en die worden ook niet gechipt. Pikken ze langs de weg vandaan (leggen ze onder werktijd gewoon op het erf, maar we zijn geen boerderij daar mag het niet i.v.m. de dode dieren in de bak die ziektes bij zich kunnen hebben. Daarbuiten hellaas lang een fietspad) Zo ook een doodgeboren veulen is hier netjes opgehaald. Zolang je niet bedrijfsmatig bezig ben mag dat allemaal. Zodra het een bedrijf wordt is het ingewikkelder (dat is ook een pensioenhouder, fokker, ect) dus dan moet je paspoort/chip/DNA hebben.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 12:39

Ik volg dit topic even. Vraag me af in hoeverre mijn paard 'legaal' is.

Deze staat op een pensionstalling en is 31 jaar. Niet gechipt en komt niet van het erf af.
Deels laksheid van mij, deels omdat ik geen stress meer wil creëren. De gewone enting is soms al lastig genoeg.
Kans bestaat dat mijn paard binnen niet al te lange tijd ingeslapen zal moeten worden.
Er zit sinds 1994 een inentingsboekje bij die je vroeger van de DA kreeg en nooit is er door mijn huidige DA een woord over gerept.
De sticker wordt er gewoon ingeplakt en er zijn nooit vragen gesteld.
Uit de reacties die ik hier lees zal het allemaal geen probleem moeten zijn?

@Ts: sterkte met de situatie. Heb helaas geen goed advies.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 12:55

Je paard is hartstikke illegaal.
Hulde voor je DA die geen geld ziet maar aan het paard denkt.
En je paard kan, als hij wordt ingeslapen, gerust met de Rendac mee of gecremeerd worden als je dat wilt.
Slachten gaat niet, maar inslapen op een dierenkliniek wel (als vervoeren niet te stresvol is)
En misschien neemt hij je die beslissing uit handen en ligt op een dag dood in zijn box. Kan ook.

ponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 14:40

paar maanden geleden nog paard van ruim 28 bij kenissen laten inslapen naar de weg gebracht en door Rendac opgehaald. Paard niet gechipt geen probleem nooit iets naar gevraagd.
Chippen is voor de voedselveiligheid en dus afvoer via Rendac bedreigt de volksgezondheid niet.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 17:38

Heb wel eens gehoord dat het chippen voor de (nabije)toekomst, voor de belasting dienst gedaan moet worden.

Zodat alle paarden geregistreerd staan en er ook alles van weten, stalling, aankoop, dierenarts etc.

En paarden die ingeslapen zijn gaan boven de grond stinken.... Die nemen ze ten alle tijden mee!

Chip kan in lichaam gaan zweven en is niet (altijd) op te sporen. Of zelfs kapot gaan.

Rosabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 23:45

riagr schreef:
@ cassidy: volgens mij klopt je info niet helemaal. Een pony zonder chip wordt niet opgehaald door de Rendac ( info van mijn dierenarts). Dus bij doodvallen op het erf heb je toch een probleem!

Dan klopt de info van jouw DA niet.
Heb 3 weken terug een oude merrie van 25 zonder chip en paspoort hier thuis op het erf in laten slapen en ze is de dag erna gewoon opgehaald door de Rendac. Probleemloos.