Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Cassidy schreef:Op het moment dat ik, met een een niet gechipt paard waar via DNA de identiteit van is vastgesteld, met paspoort de weg op ga, dan heb ik aan alle regels voldaan. Ter plekke kan ik niet aantonen dat het paard in de trailer het paard is waar ik dat paspoort van bij me heb. Ik ben bereid om nogmaals via DNA test aan te tonen dat het om het juiste paard gaat. Ik kan geen bekeuring krijgen. Ze kunnen me niet dwingen om te chippen. De wetgeving omtrend de chipverplichting gaat tegen de Nederlandse grondwet in en ik laat het desnoods voorkomen.
Een vervoerscontrole die me aanhoudt en vasthoudt op het moment dat ik met een spoedgeval naar een kliniek moet, is nog niet jarig. Ik rij door, mijn paard gaat voor.

MamboBeach schreef:Als het verplicht is gesteld vraag ik me af waarom mensen hun dier dan niet laten chippen...
Ik denk dat veel mensen ook niet weten welke gevolgen er aan kunnen zitten.
Afijn TS, ik hoop voor je dat het snel wordt opgelost!
Cassidy schreef:Angst is een slechte raadgever en niet alle regels die zijn ingevoerd zijn per definitie goed voor je.
En als een wetgeving op Europees Niveau door wordt gedrukt maar wel tegen de Nederlandse Grondwet ingaan, dan mag je daartegen protesteren.
Cassidy schreef:MamboBeach schreef:Als het verplicht is gesteld vraag ik me af waarom mensen hun dier dan niet laten chippen...
Ik denk dat veel mensen ook niet weten welke gevolgen er aan kunnen zitten.
Afijn TS, ik hoop voor je dat het snel wordt opgelost!
Ik denk dat mensen zich twee keer bedenken voordat ze een chip plus bijbehorend paspoort aanvragen voor een shetje van 50 Euro marktwaarde. De papierwinkel is duurder dan de hele pony waard is! We leven in economisch moeilijke tijden!

MarvanTom schreef:veerledec schreef:
In NL zal het erg moeilijk zijn om een schadevergoeding te vragen die deels is gebaseerd op niet-gemaakte kosten. Dus tenzij je ergens een boete gaat vragen () zal je daar weinig mee kunnen. Het risico op een boete is niet in geld te waarderen. Nog even los van de vraag waar je je eis op wilt baseren. Onrechtmatige daad?
Valt oplichting, dwaling en verzwijging daaronder?
Niet echt, maar deze kan ook meegenomen worden als basis.
Eigenaar heeft zelf pony zonder chip/paspoort bij ons afgeleverd; bewijs staat op stal.
En zodra de pony bij ons op stal staat ben ik de 'houder'.
Vandaar mijn vraag.
Is buiten mijn wil/ info om, dus is zij willens en wetens strafbaar.
. Cassidy schreef:Maar ik snap het nog niet.
k zou me echt niet druk maken om het feit dat de pony niet gechipt is. Er lopen zoveel mini's rond waar dat niet het geval is. Er komt echt niemand bij jullie op het erf om te controleren of alle paarden gechipt zijn. De DA komt gewoon behandelen, en als hij overlijdt komt de Rendac heb gewoon ophalen. En mocht je naar een kliniek moeten of willen, dan kun je hem gewoon inladen en gaan....geen haan die naar chip of paspoort kraait.

flitzz schreef:Cassidy schreef:Maar ik snap het nog niet.
k zou me echt niet druk maken om het feit dat de pony niet gechipt is. Er lopen zoveel mini's rond waar dat niet het geval is. Er komt echt niemand bij jullie op het erf om te controleren of alle paarden gechipt zijn. De DA komt gewoon behandelen, en als hij overlijdt komt de Rendac heb gewoon ophalen. En mocht je naar een kliniek moeten of willen, dan kun je hem gewoon inladen en gaan....geen haan die naar chip of paspoort kraait.
Dat klopt niet helemaal wat je zegt. Als je paard of pony niet gechipt is haalt rendac het dier niet op. Het eerste wat ze bij rendac vragen is of het dier gechipt is..

riagr schreef:En ik denk dus dat de informatie van mijn DA klopt: dat Rendac toch controleert ( de procedure zoals hij hierboven beschreven wordt voor koeien/schapen), en er toch allerlei ambtelijke molens gaan lopen als je dode pony dan geen chip/dna profiel heeft.
Zou je alsnog kunnen nagaan wat duurder is: chippen of de eventuele boete ( en de administratieve toestanden..)

Cassidy schreef:Op het terrein mag de Rendac niet komen, dode dieren moeten langs de kant van de weg.
De gemiddelde manege of pensionstalhouder heeft ook geen reader in bezit om de chip te controleren.
En in levende dieren is de chip af ten toe stuk of zoek, in dode dieren kan hij het ook niet doen.
Dus moet er dan alsnog een chip in een dood dier dat niet voor de voedselproductie meer kan, (chip was om de voedselveiligheid te garanderen, toch) en de Rendac hem anders niet meeneemt?

riagr schreef:@ cassidy: volgens mij klopt je info niet helemaal. Een pony zonder chip wordt niet opgehaald door de Rendac ( info van mijn dierenarts). Dus bij doodvallen op het erf heb je toch een probleem!