Jonge hengst moeilijk in de omgang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Re: Jonge hengst moeilijk in de omgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 23:21

Het is wel duidelijk, dat het merendeel een enorme vooroordeel heeft over hengst.....
en vermoedelijk nog nooit met ze hebben gewerkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 23:23

nombrado schreef:
Het is wel duidelijk, dat het merendeel een enorme vooroordeel heeft over hengst.....
en vermoedelijk nog nooit met ze hebben gewerkt.

Gossie omdat er een paar mensen het niet op hengsten hebben, is het merendeel bevooroordeeld?? Is dat niet wat bevooroordeeld gedacht?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 23:29

Cassidy schreef:
Good stallions make great geldings

Castreren? Het liefst zo vroeg mogelijk. Heb je ook geen ellende van de gevolgen van wel ontwikkeld hengsten gedrag. Al dan niet blijvend.
Heb je geen risico's van serieuze aanvaringen. Met mogelijk dodelijke gevolgen.

Veel wijsheid toegewenst....

dodelijke gevolgen????????????
huh?
hier 2 hengsten, met stempel "levensgevaarlijk" opgelegd gekregen door de Onbewuste mens die dacht paarden te kennen.
Niets minder waar...het zijn allen engeltjes.
Ik ben dus een tegenstander van een ieder die zegt bij voorbaat "anders levensgevaarlijk, dodelijk....onzin!!!!
Afhankelijk van de stalling en de staleigenaar en diens ervaring, hoeft het absoluut geen probleem te zijn een hengst te houden.
Is dit niet mogelijk, dan kan je altijd nog overwegen het dier te castreren.
Misschien moeten we alle mannelijke kinderen ook bij voorbaat al op 4 jarige leeftijd castreren, want wie weet worden ze levensgevaarlijk ;(

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 23:30

nombrado schreef:
beetje onbeleefde vraag
dit wordt toch ook niet aan jou gevraagd?
er wordt wel erg makkelijk gedacht over het weghalen van hormonen.
er wordt altijd wel makkelijk over gedacht, zonder dat het misschien nodig is
het dier is 2 1/2 en een grote kleuter....

Gezien het aantal topics dat gestart wordt met problemen met een jonge hengst, weet het merendeel niet om te gaan met het gedrag van deze grote kleuter.
Probleem is dat dat gedrag nog toe gaat nemen.
En niet iedereen kan daarmee omgaan.
Als men al problemen heeft met het gedrag van die kleuter (en kijk voor het gemak even naar alle "probleemtopics" met jonge hengsten.
Wat moeten de eigenaren er in hemelsnaam mee als de hengst volwassen is en de hormonen pas echt serieus door zijn lijf gieren?
Laatst bijgewerkt door Martine op 09-10-11 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: verwijderde quote verwijderd

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 23:35

nombrado schreef:
Cassidy schreef:
Good stallions make great geldings

Castreren? Het liefst zo vroeg mogelijk. Heb je ook geen ellende van de gevolgen van wel ontwikkeld hengsten gedrag. Al dan niet blijvend.
Heb je geen risico's van serieuze aanvaringen. Met mogelijk dodelijke gevolgen.

Veel wijsheid toegewenst....

dodelijke gevolgen????????????
huh?
hier 2 hengsten, met stempel "levensgevaarlijk" opgelegd gekregen door de Onbewuste mens die dacht paarden te kennen.
Niets minder waar...het zijn allen engeltjes.
Ik ben dus een tegenstander van een ieder die zegt bij voorbaat "anders levensgevaarlijk, dodelijk....onzin!!!!
Afhankelijk van de stalling en de staleigenaar en diens ervaring, hoeft het a
bsoluut geen probleem te zijn een hengst te houden.
Is dit niet mogelijk, dan kan je altijd nog overwegen het dier te castreren.
Misschien moeten we alle mannelijke kinderen ook bij voorbaat al op 4 jarige leeftijd castreren, want wie weet worden ze levensgevaarlijk ;(

Rubbish.
Zie meer hengsten langskomen bij ons op stal dan jij tijdens je leven.
En dan zijn er meerdere factoren die erbij komen kijken.
Last but not least het aantal mensen dat ermee omgaat.
De manier waarop je een hengst houdt.
Of er merries op je erf staan....
Ik heb serieuze aanvaringen gezien.
Ik zie berichten van dodelijke aanvaringen in het nieuws en op bokt.
Ik heb eerlijk gezegd inmiddels helemaal geen zin meer om me te verdedigen
Dus ik maak het mezelf gemakkelijk
Ik quote een hele lijst met "hengstentopics" die hier op bokt de revue hebben gepasseerd.
Mocht je daarna alsnog van mening zijn dat het allemaal wel meevalt.
Ga gewoon je gang.
Iedereen mag zijn eigen fouten maken.
Al kost het je je leven of heb je er blijvend last van voor de rest van jouw leven: go for it.
Want: who the F.U.C.K is Cassidy?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 23:36

Cassidy schreef:
Gezien het aantal topics dat gestart wordt met problemen met een jonge hengst, weet het merendeel niet om te gaan met het gedrag van deze grote kleuter.
Als men al problemen heeft met het gedrag van die kleuter (en kijk voor het gemak even naar alle "probleemtopics" met jonge hengsten.
Wat moeten de eigenaren er in hemelsnaam mee als de hengst volwassen is en de hormonen pas echt serieus door zijn lijf gieren?

Als topic begonnen was met , jonge ruin of merrie , en angst paniek doorbreken, was er toch anders gereageerd of niet?
wat dan was namelijk ook zeer goed mogelijk geweest bij een ruin die net uit de opfok kwam en nauwelijks in handen geweest is

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 23:39

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 23:40

nombrado schreef:
Als topic begonnen was met , jonge ruin of merrie , en angst paniek doorbreken, was er toch anders gereageerd of niet?
wat dan was namelijk ook zeer goed mogelijk geweest bij een ruin die net uit de opfok kwam en nauwelijks in handen geweest is

Er is echter een factor die je niet uit het oog mag verliezen.

Hormonen kunnen veel doen met een paard....en een hengst gaat door waar een merrie of een ruin stoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 23:42

nombrado schreef:
Cassidy schreef:

Ik ben het met je eens dat het hier niet aan het hengst zijn gelegen heeft, maar dat wordt toch ook al meerdere malen in het topic genoemd.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 23:42

Cassidy schreef:
Er is echter een factor die je niet uit het oog mag verliezen.

Hormonen kunnen veel doen met een paard....en een hengst gaat door waar een merrie of een ruin stoppen.

nooit meegemaakt
kheb zelfs mijn 3 hengsten los bij elkaar gehad
en er is er echt maar 1 de baas...na een robbertje stoeien
Het is een slim krachtspel, waarbij de sterkste wint

Bij merries erbij, is de merrie echt de baas...en merries onderling kunnen heel wat vuiler vechten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 23:44

Hengsten los bij elkaar....schat dat gebeurt ook in de natuur, bij de vrijgezellekuddes.

Serieuze aanvaringen krijg je pas als je het leiderschap aanvecht, of er een hengstige merrie bij komt kijken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 23:46

Laatst bijgewerkt door Cassidy op 08-10-11 23:47, in het totaal 1 keer bewerkt

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 23:50

Ik zou het eerder andersom doen dan in het begin is aangegeven. Als hij in de wei niet te pakken is en geen halster om te krijgen is, dan wordt het zeer lastig om met hem om te kunnen gaan. Dus op stal en veel in handen laten komen. Alleen los als hij niet door een hek kan, bijv een binnenbak. Jammer dat het dier blijkbaar nog ze weinig in zijn leven heeft meegekregen. Met ruinen niet te lang wachten want hij zit nu op de leeftijd dat hij opeens echt hengst kan worden en dan gaan hormonen mee spelen. Verkeerde gewoontes hierdoor verdwijnen dan niet snel.

Verder is de hengst-discussie in principe niet van belang. Hij is niet door het draad gegaan omdat er andere paarden stonden maar blijkbaar omdat hij zich in een hoek gedrukt voelde. Dat had ook kunnen gebeuren als hij een merrie of ruin was en heeft meer met vertrouwen dan met hormonen te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 23:58

Ik word altijd een beetje kregel wanneer men niet verder dan hun eigen wei kan kijken. Daar kan een bepaalde situatie, dus dan kan dat in de rest van de wereld ook en wanneer dat dan niet lukt, dan doen ze iets niet goed.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 23:59

Idd, bijzonder beperkte horizon.
Kan ik me ook aan ergeren....

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 00:01

En waarom een hengst op een pensionstal hengst laten. Dat is wel zo sneu voor het dier zelf.

Jaja, oogkleppen.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 00:06

Ik lees net dat het al veel beter met hem gaat. Hou wel in de gaten dat hij zich niet teveel opdringt. Want daarbij komt wel hengstengedrag om de hoek kijken. Dus geen hoofd op je schouder, leuk voor de foto maar hij heeft er andere bedoelingen mee. En zorg dat jij hem van zijn plaats zet en dat je dus niet zelf een pas opzij doet als hij dichtbij komt. Regelmatig halthouden oefenen en dan ook geen pasje smokkelen. Zelf eerst de stal in en uit. Liefst niet uit de hand voeren.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 01:54

Slotje voor overleg.

Ik zet bij deze het slotje om naar een definitief slotje.
Laatst bijgewerkt door Martine op 17-10-11 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tekst slotpost aangepast.