buitenrit in donker

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

X_Sas

Re: buitenrit in donker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 18:01

Leuk onderwerp!
Zelf nooit in het donker buiten gereden, nu ben ik er toch erg benieuwd naar.
Hoe reageren jullie paarden er op? Zijn ze in het donker anders qua gedrag?

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:33

X_Sas schreef:
Leuk onderwerp!
Zelf nooit in het donker buiten gereden, nu ben ik er toch erg benieuwd naar.
Hoe reageren jullie paarden er op? Zijn ze in het donker anders qua gedrag?

In het begin is een paard vaak wat kijkerig, maar naar mate je vaker in het donker rijd is het voor een paard geen verschil.

De uitrijdeken van horze is een echte aanrader, vanwege het vlak over de borst en de hele lange staartflap. Heb al meerdere malen de vraag gekregen of ik politie te paard ben. (':
Maar hesje is vrij overbodig bij een paard, want daar schijnen de koplampen niet op. Op de benen van je paard, en je eigen benen is wel altijd handig om wat te hebben.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 16:52

Ik hou dit topic in de gaten, mijn paard wordt namelijk echt niet blij van donker... :n

amberbaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 21:54

Zelf goed refelecterend spullen aan doen en lichtjes. Misschien een lampje voor op je voorhoofd? en lichtjes bij de achterbenen van je paard.

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 01:04

Misschien zijn er zulke regels ook voor dieren en natuur ed....
Beetje jammer zulke mensen!
Waar is het respect..
108078 schreef:
Waratje schreef:
Kennelijk heb ik een andere opvoeding genoten dan sommige andere ruiters. :roll:
Als een terreineigenaar aangeeft dat het niet mag dan ga IK niet willens en wetens dat toch doen.

Als jij je gewoon normaal gedraagt is er niets aan de hand. Tenzij die redenen er uit veiligheid zijn natuurlijk, maar meestal slaan die regels nergens op.
Nouja ieder zijn eigen mening ;)

Maar even terug naar onderwerp .. ik wijk een beetje af
In het donker rij ik zelf liever niet , tenzij het echt nodig is .. ( heb zelf geen beschikking over een bak )
En als ik wel rij, het liefst zo opvallend mogelijk. een klein rondje.
Ik zit meestal toch niet zo lekker ik moest een stukje over een weg , vermoeide mensen achter het stuur , je weet het maar nooit.

Naaoommii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 17:09

Ik moest altijd in het donker naar de manege rijden. Ik had dus ook veel dingen.

- Zelf een gele reflectie jas.
- Op me cap reflectie bandje.
- De pony had een gele reflectie deken.
- Om de pees en kogel beschermers zat ook een reflectie bandje.

En altijd reed me vader met de auto achter me aan (:

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 17:14

Ik ga niet echt in het donker een buitenrit maken ofzo, vind ik te link.

Maar ik moet wel vanaf mijn huis naar een verlichte buitenbak rijden, in het donker ( is ook maar 500 m ofzo)
en ik heb bandjes om de benen, en een uitrijdeken in het reflecterend, dus ik va lwel op ^^

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 17:16

Ik neem ook niet het risisco, rij nooit in het donker op de weg mij te gevaarlijk

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:12

RusselNuwell schreef:
Maar hesje is vrij overbodig bij een paard, want daar schijnen de koplampen niet op. Op de benen van je paard, en je eigen benen is wel altijd handig om wat te hebben.

is het niet slimmer om die juist wel aan te doen.. als je eraf valt zien ze je tenminste wel.. of als je er even naast loopt..

verder zou ik het zelf nooit doen. maar er zijn mensen die natuurlijk geen bak hebben of alleen maar buiten rijden.. die moeten werken en dan dus toch wel willen rijden.. dan moet je wat natuurlijk.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 10:33

casperzazoe schreef:

Maar ik moet wel vanaf mijn huis naar een verlichte buitenbak rijden, in het donker ( is ook maar 500 m ofzo)
en ik heb bandjes om de benen, en een uitrijdeken in het reflecterend, dus ik va lwel op ^^

Ik mis lampjes in je lijstje. Die zijn wel wettelijk verplicht!!!

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 14:00

Waratje schreef:
casperzazoe schreef:

Ik mis lampjes in je lijstje. Die zijn wel wettelijk verplicht!!!

Mijn paard is net een kerstboom zonder lampjes, en ik kom met enige regelmaat politie tegen, en ik ben nog nooit staande gehouden. Al zit ik wel te denken om mijn deken zodanig aan te passen dat ik er voor en achter een lampje op kan clippen...

@Paardenfreak; de magie is er gewoon niet af te vallen of eraf te stappen. (': Nee je hebt wel gelijk, in die zin had ik er nog nooit over nagedacht.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 15:06

RusselNuwell, je zult waarschijnlijk nog niet zoveel ervaring hebben als automobilist, maar ik kan je uit ervaring vertellen dat reflectiemateriaal pas op het allerlaatst zichtbaar is, terwijl een lampje (graag iets meer dan een gloeiende spijker) van veraf al te zien is. Dan kun je gaan anticiperen dat er "iets" is en proberen te onderscheiden wat dat "iets" dan is. Je hebt dan vele malen sneller door dat je voorzichtig moet naderen dan wanneer je alleen reflectiemateriaal in je lichtbundel moet vangen.
Dat die agenten je niet staande houden betekent hoogstens dat zij er ook geen idee bij hebben wat er wettelijk vereist is. Paarden op de weg is bepaald niet het belangrijkste punt van aandacht als het gaat om verkeersregels, waarschijnlijk vinden zij een paard vergelijkbaar met een voetganger die tenslotte ook geen licht hoeft te voeren (HELAAS!!!!). Maar ik kan je zeggen dat je je met regelmaat een hartverzakking schrikt in het donker in het buitengebied van de idioten die zonder verlichting (en vaak ook zonder reflectie) over die smalle onverlichte wegen gaan hardlopen.

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 10:12

vandaag ben ik vrij en hoef ik niet in het donker. maar morgen avond ga ik eens een stukje wandelen in het donker eens kijken wat ze ervan vind :) ik heb van die reflecterende lappen voor om de benen en voor mezelf een hesje. ga straks even bij de hema kijken of ze ook lampjes voor om je arm/laars hebben....ben niet zo` n voorstander van rijden in het donkler. maar de mogelijkheid is er wel dus proberen kan altijd.
ik heb geen bak dus ik zal wel iets anders moeten doen :)

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 08:16

Rijd veel en lang in het donker 8-)

Het is gewoon een probleem dat je niet als paard herkent word. Ongeacht de lampjes enz duurd het even voor auto's zien dat je te paard bent.

Geen probleem die van mij is gewoon helemaal 99.99999999999 % bomproef.

Maar het heeft me wel aan het denken gezegt. Hoe te zorgen dat je sneller opgemerkt word als paard.

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 00:17

Ik heb ook wat spullen aangeschaft en vandaag waren die ook nodig joh wat een mist!! Ik heb een borsttuig zo'n reflectie dingen voor om hoofdstel en teugels , voor om de benen een hesje en een uitrijdeken met een !! paardje !! als reflectie!!, wat lampjes en moet nog ff zo'n lamp voor op cap halen en klaar ben ik !! Alleen bij o ze bossen zitten savonds alleen maar allemaal homo's dat vind ik maar eng hoor (niet dat ik homo's eng vind) gwn dat er uberhaupt iemand of mensen rondlopen daar savonds , je schrikt je kapot!! Dus ik hou het maar een rondje polder , of door de wijk :p

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 00:47

Als ik alleen maar in het bos ga rijden, rijd ik 's nachts net zoals overdag: zonder iets extra´s.
Verder heb ik geen verlichting, maar ik hoef dan ook alleen maar 10 m de weg over te steken waar zo goed als geen verkeer rijdt (mocht er een auto komen op het moment dat ik wil oversteken, dan wacht ik gewoon totdat die voorbij is :+ ).

We maken echter soms ook wel eens een langere tocht waarbij we van te voren weten dat we in het donker terug gaan komen. Dan neem ik wel reflektie spul mee.
Mijn paard vind zo'n dunne, reflekterende deken niet echt leuk :') , dus die krijgt een paar reflekterende bandjes om z´n benen en een reflekterende staartbescherming om.
Ik heb altijd wel een kleine maglight (<-- schrijf je dat zo :? ) mee, zodat ik altijd een lichtje bij me heb en om m´n linker arm heb ik een lichtje dat van voren wit straalt en van achteren rood.
Zo'n oranje of geel hesje voor jezelf meenemen vergeet ik meestal :+ (terwijl ik er wel 2 in m'n kastje heb liggen :o )...

Lieske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 12:39

Het liefst rij ik niet buiten in het donker, aangezien ik eerst een heel stuk over een drukke weg moet rijden. Maar soms moet je, en soms duurt de buitenrit ook wat langer dat dat jij denkt dat het licht is :D Vandaar dat ik altijd mijn kerstboom verlichting in mijn zadeltas mee heb als ik niet zeker weet of ik op tijd thuis ben. Wat er in mijn zadeltas zit? Reflectors voor om de benen, lampjes om de linker en rechter arm en een grote ruiterlamp om mijn linkerbeen, uiteraard allemaal voorzien van wit licht naar voren en rood naar achteren. Verder heb ik een reflecterend hesje aan en sinds kort een reflecterende uitrijdeken (nog niet mee gereden) Die mijnwerkerslamp zie ik ook nog wel zitten, handig als je over onverlichte stukken moet!
Maar vergeet niet dat zowel JIJ ALS JE PAARD verlicht moeten zijn! Stel dat je van je paard valt, dan wil je toch nog steeds beide gezien worden!

Noordzeenl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 12:58

Wij rijden al jaren in de winter 's avonds in het donker buiten. Hesjes aan, lampje op mijn cap, reflecterende materialen op en aan de paarden, lampjes etc. Gelukkig hoeven we maar een heel kort stukje over straat en duiken we direct het duin in, het paardenpad op. En ja, dan gaan de lampjes uit hoor, de paarden zien genoeg en wij ook trouwens. Heerlijk en eigenlijk altijd fantastisch mooi: sterren aan de hemel, de maan (of niet), de stilte. En de paarden doen alsof ze het heel leuk vinden, ze stappen tevreden door. Als we meer tijd hebben rijden we door naar het strand, dat is ook zo mooi in het donker.

Sabien88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 21:10

Ik heb tot nu toe 1x in donker gereden. Wat ik het leuke eraan vind is idd het vertrouwen naar elkaar toe.
Ik merk dat ik hem nu veel meer laat lopen waar hij wil (gras/weg). Overdag wil ik hem soms nog wat bij sturen, maar in donker voelt hij het zeker beter dan dat ik zie.
Het ging erg goed, maar ik rij toch liever niet in donker.

Vandaag nog, schrok me wild, ik reed in mijn auto, kwam ik oppeens een shet tegen (zwart) met klein meisje erop. Verlicht met lichtje en veiligheidsvest maar toch zag ik haar pas laat...... Gelukkig reed ze helemaal in de berm, maar normaal houd ik er altijd rekening mee door rustig en ruim eromheen te gaan..
Vind namelijk die asso weggebruikers die langs je "rijden" met volle snelheid, vlak langs je heel vervelend :o

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 23:07

ik heb gister bij de xenos een hoofdlamp gekocht! was 3,99 en je had nog andere die waren iets groter en die waren 5,99. heb hem vandaag even gebruikt om te testen. ik heb niet echt een bak maar er ligt wel bakzand in. en ik ging even longeren (dit kan in het uiterste puntje omdat ik dan nog licht heb van een lantaarnpaal) ik deed de hoofdlamp op en ging longeren, maar ik kon gewoon lekker m` n paard zien lopen en goed ook! heel fijn! morgen misschien even een blokje om wandelen in het donker en wie weet binnenkort erop in het donker, maar dat vind ik een beetje griezelig...

Jankeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 01:25

Bij ons in het donker in het bos rijden zou gezien kunnen worden levensmoeheid aangezien er in het gedeelte waar ik altijd rij in het donker dingen gebeuren die het daglicht niet kunnen verdragen.

Maar dat neemt niet weg dat ik het wel eens heel graag zou willen doen bij maanlicht. De sfeer lijkt mij dan zo anders dan overdag.

stoeltafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 13:42

Zelf een hesje aandoen ;) en een reflecterende uitrijdeken is misschien ook handig

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 13:52

xFlorine schreef:
Zelf een hesje aandoen ;) en een reflecterende uitrijdeken is misschien ook handig

Het kan soms handig zijn om eerst het topic even door te lezen voor je een bijdrage plaatst.

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 13:54

Wij doen zelf een hesje aan. dan ook om de getten van die fluo bandjes heen. :)
rond onze arm hebben we zon fluo dingetje waarin een rood lichtje knippert , ziet er misschien wat mongolisch uit maar de auto's zien het goed :') en als het echt heel donker is , pillampje op je tok :=

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 14:40

Ik heb nog nooit in het donker buitengereden en doe het liever niet ook :=
Heb dan toch het gevoel dat ik/het paard eerder zal schrikken ofzo :')