Maar ik ken dat gemiep wel, dat mensen al bang zijn dat een paard bij het eerste contact tussen elkaar al gelijk lens trappen... Vooral als het één keer is voorgekomen, dan gelijk ALLE paarden bij je paard uit de buurt houden. Ik denk dat je daar een a-sociaal paard van krijgt ja en het is nog zielig ook voor je paard.
En als je nou weet van je paard dat het in grote (gemixte) kuddes niet goed gaat, dan is het toch een goede oplossing als je hem/haar bij 1 of 2 vriendjes neer zet waar het wél goed mee gaat? Dan heb je je eigen mini-kudde. Volgens mij getuigd dat juist van de juiste expertise.
Paarden in het wild maken ook onderscheid, dan wordt er een merrie of hengst de kudde uitgezet.. die dan vervolgens elders zijn/haar eigen (mini) kudde opricht.
Een paard alleen laten staan is gewoon nooit goed, ik heb 3 maanden mijn merrie alleen gehouden omdat het op dát moment niet anders kon en ik heb z.s.m iets anders voor haar gezocht en echt, het paard was met vlagen een vreselijk naar paard. Maar mijn eigen schuld natuurlijk en dat wist ik toen ook.