Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
anneliesdj schreef:Als je zoveel controle wilt hebben moet je je paard gewoon bij huis zetten, dan kun je alles zelf doen.
Als je je paard elders stalt dan laat je ook de dagelijkse zorg over aan diegene, dus ook de beoordeling of de paarden op een nieuw stuk land moeten, of ze wat eerder naar binnen gaan vanwege het weer, of ze een dagje op de paddock gaan door omstandigheden.
Ik vind het heel raar als je echt voor elk wissewasje ingelicht wilt worden. Een situatie zoals die van TS vind ik dan anders, daar hadden ze wel even voor mogen bellen. Maar wat jij noemt; het verweiden ed, dat is gewoon aan de staleigenaar om te beslissen.
Ik vind het ook nogal vreemd dat je het hebt over 'niet willen hebben', je staat daar op stal, als de eigenaar beslist dat ze op een andere weide gaan dan gebeurt dat, als je het 'niet wilt hebben' dan blijft je paard op stal.
Overigens mag je van een staleigenaar wel verwachten dat die zijn weiland onkruidvrij houd, even met de spuit erover is niet zoveel werk. Als er in dat land echt gevaarlijke onkruiden staan dan zou ik dat ook niet pikken maar dan ga je gewoon weg, heeft geen zin moeilijk te doen als ze toch niet willen luisteren.
anneliesdj schreef:Als je zoveel controle wilt hebben moet je je paard gewoon bij huis zetten, dan kun je alles zelf doen.
Als je je paard elders stalt dan laat je ook de dagelijkse zorg over aan diegene, dus ook de beoordeling of de paarden op een nieuw stuk land moeten, of ze wat eerder naar binnen gaan vanwege het weer, of ze een dagje op de paddock gaan door omstandigheden.
Ik vind het heel raar als je echt voor elk wissewasje ingelicht wilt worden. Een situatie zoals die van TS vind ik dan anders, daar hadden ze wel even voor mogen bellen. Maar wat jij noemt; het verweiden ed, dat is gewoon aan de staleigenaar om te beslissen.
Ik vind het ook nogal vreemd dat je het hebt over 'niet willen hebben', je staat daar op stal, als de eigenaar beslist dat ze op een andere weide gaan dan gebeurt dat, als je het 'niet wilt hebben' dan blijft je paard op stal.
Overigens mag je van een staleigenaar wel verwachten dat die zijn weiland onkruidvrij houd, even met de spuit erover is niet zoveel werk. Als er in dat land echt gevaarlijke onkruiden staan dan zou ik dat ook niet pikken maar dan ga je gewoon weg, heeft geen zin moeilijk te doen als ze toch niet willen luisteren.
cinn87 schreef:anneliesdj schreef:Als je zoveel controle wilt hebben moet je je paard gewoon bij huis zetten, dan kun je alles zelf doen.
Even voor de duidelijkheid, het verplaatsen van de paarden naar een ander weiland vind ik geen probleem! hierin vind ik ook wel dat de staleigenaar een keuze in mag maken!
.
. Dit gaat nu erg goed. We zorgen meestal datals er een nieuw paard is deze in het weekend bij de rest wordt gezet zodat alle eigenaren die willen erbij kunnen zijn
.
.
. Daardoor hebben we daar ook nooit discussie over, goed overleg is echt heel belangrijk op een pensionstal vind ik. TanteSabien schreef:Ik wel![]()
Een paard is een kuddedier dus in de kudde heeft hij zich te gedragen.
Zo niet, dan word hij aangepakt door de rest.
Simpel.
stef schreef:miss_lizje schreef:anneliesdj: dat is ook weer een beetje overdreven. Maar er mogen toch duidelijk afspraken worden gemaakt. Lijkt me niet dat voor elke keer dat ze van de wei worden gehaald je gebeld hoeft te worden. Maar het indruceren van een nieuw paard gebeurt ook niet elke dag en zit niet in de dagelijkse routine. In zou geval stel je op z'n minst de eigenaar van het dier op de hoogte.
Dus als je een groep van 10 pensionpaarden hebt, en er komt 1 nieuwe, dan kan je die pas introduceren als alle 10 de eigenaren op stal zijn?
anneliesdj schreef:jes_sira schreef:Daarbij deden we alles zelf, in beurten welliswaar.
Maar ging het bij jullie dan wel om een pensionstal?
Was het niet zo dat jullie alleen huur voor de weide/stal betaalden en dat je de rest zelf moest doen?
Citaat:Ik heb altijd begrepen dat je als eigenaar van het paard altijd verantwoordelijk bent ookal gebeurt er iets bij iemand anders die wel of niet met jou toestemming met jou paard bezig is.
JJane schreef:Zo zie je maar weer dat je over dit soort dingen gewoon duidelijk afspraken moet maken
cinn87 schreef:Kom ik vanmiddag op pensionstal, hoor ik dood leuk van de staleigenaar dat mijn paardje van de week met een ander paard, wat nieuw is, heeft gestaan in de bak.
Mijn paard is erg dominant naar andere paarden en staat daarom ook altijd met hetzelfde paard in het weiland. Dit is echt haar maatje en kan ze erg goed mee!
Toen begon ik toch wel even te zweten want wat nu als dat andere paard mijn paard had getrapt en ze was hierdoor gewond geraakt of nog erger, ze had der been gebroken, wie was er dan schuldig? en andersom?
Jah zei de staleigenaar " maar het ging erg goed hoor en dat nieuwe paard is juist jou paard de baas " . En de eigenaar vond het wel goed dat haar paard bij die van jou ging!
Wat heb ik daar nu aan? ik was er toch niet bij, ik heb geen toestemming gegeven! Vond het allemaal maar erg raar en heb ook gezegd dat ik er voortaan bij wil zijn en dat we dan altijd samen kunnen beslissen of dat paard bij die van mij in het weiland kan.
Heb ik hier nu te moeilijk over gedaan of is het inderdaad raar dat de staleigenaar die heeft gedaan zonder mijn toestemming?