Paard zonder toestemming eigenaar bij ander paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 16:17

@ anneliesdj: Als de staleigenaar mij gewoon gebeld had met dit voorstel dan was ik daar heen gekomen en had ik het met eigen ogen kunnen zien samen met de eigenaar van dat nieuwe paard! was er niets aan de hand geweest want ik had immers toestemming gegeven! ik reageer nu achteraf zo omdat ik het niet leuk vind dat dit dus NIET gedaan is. Dus omdat de staleigenaar denkt dat ik het niet goed vind doet ze het maar stieken? Daar slaat jou zin op ... ( Idd was een telefoontje wel netjes geweest maar ik gok dat de stalhouder de reactie van TS wel verwacht had en dan had hij het andere paard wss alleen moeten laten staan omdat er geen geschikte kandidaat was, kwestie van afweging. )

Ik snap idd dat de staleigenaar echt wel weet waar ie mee bezig is en mijn paardje wel kent.
Maar overigens loopt de staleigenaar al te schreeuwen als ik met mijn paard te dichtbij een ander paard komt omdat die van mij trapt, en dan stop je de mijne wel in een bak met een nieuw paard? dat deel snap ik gewoon niet...de staleigenaar is zelf erg tegenstrijdig!

Maar de vraagt blijft idd, wie is er schuldig als het mis was gegaan? is idd achteraf gezien maar wil het toch wel graag weten! ik betaal voor mijn paard en als daar wat mee gebeurt, zonder mijn toestemming?

Ik heb trouwens wel een contract met de staleigenaar ...hier een stukje uit het contract:

Als ( paard ) ongeschikt wordt door toedoen van ( staleigenaar ) dan vervalt dit contract en hoeft ( eigenaar ) de resterende stallingskosten van de 4 jaar niet meer te betalen. ( Eigenaar ) krijgt dan de 4 maanden borg terug. De kosten van dierenarts zijn dan voor veroorzaker.

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 16:19

anneliesdj schreef:
Als je zoveel controle wilt hebben moet je je paard gewoon bij huis zetten, dan kun je alles zelf doen.
Als je je paard elders stalt dan laat je ook de dagelijkse zorg over aan diegene, dus ook de beoordeling of de paarden op een nieuw stuk land moeten, of ze wat eerder naar binnen gaan vanwege het weer, of ze een dagje op de paddock gaan door omstandigheden.

Ik vind het heel raar als je echt voor elk wissewasje ingelicht wilt worden. Een situatie zoals die van TS vind ik dan anders, daar hadden ze wel even voor mogen bellen. Maar wat jij noemt; het verweiden ed, dat is gewoon aan de staleigenaar om te beslissen.
Ik vind het ook nogal vreemd dat je het hebt over 'niet willen hebben', je staat daar op stal, als de eigenaar beslist dat ze op een andere weide gaan dan gebeurt dat, als je het 'niet wilt hebben' dan blijft je paard op stal.

Overigens mag je van een staleigenaar wel verwachten dat die zijn weiland onkruidvrij houd, even met de spuit erover is niet zoveel werk. Als er in dat land echt gevaarlijke onkruiden staan dan zou ik dat ook niet pikken maar dan ga je gewoon weg, heeft geen zin moeilijk te doen als ze toch niet willen luisteren.

Even voor de duidelijkheid, het verplaatsen van de paarden naar een ander weiland vind ik geen probleem! hierin vind ik ook wel dat de staleigenaar een keuze in mag maken!

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 16:20

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 16:21

anneliesdj schreef:
Als je zoveel controle wilt hebben moet je je paard gewoon bij huis zetten, dan kun je alles zelf doen.
Als je je paard elders stalt dan laat je ook de dagelijkse zorg over aan diegene, dus ook de beoordeling of de paarden op een nieuw stuk land moeten, of ze wat eerder naar binnen gaan vanwege het weer, of ze een dagje op de paddock gaan door omstandigheden.

Ik vind het heel raar als je echt voor elk wissewasje ingelicht wilt worden. Een situatie zoals die van TS vind ik dan anders, daar hadden ze wel even voor mogen bellen. Maar wat jij noemt; het verweiden ed, dat is gewoon aan de staleigenaar om te beslissen.
Ik vind het ook nogal vreemd dat je het hebt over 'niet willen hebben', je staat daar op stal, als de eigenaar beslist dat ze op een andere weide gaan dan gebeurt dat, als je het 'niet wilt hebben' dan blijft je paard op stal.

Overigens mag je van een staleigenaar wel verwachten dat die zijn weiland onkruidvrij houd, even met de spuit erover is niet zoveel werk. Als er in dat land echt gevaarlijke onkruiden staan dan zou ik dat ook niet pikken maar dan ga je gewoon weg, heeft geen zin moeilijk te doen als ze toch niet willen luisteren.

Nogmaal, ik ben niet moelijk. Heb ook nooit moeilijk gedaan.
En ja, het onderhoud zou gedaan moeten worden.... Maar dat werd het niet. En mijn paard (de andere ook, maar die van mij het ergste) hadden er darmproblemen van.
Daarbij deden we alles zelf, in beurten welliswaar.
Ik ben er ook weggegaan 2 weken geleden, maar heb me dus wel voorgenomen dat ik mijn mond open doe als dit soort dingen hier ook gaan gebeuren. Wat ik niet geloof, want waar ik nu sta (ook een kleine stal van 6 paarden van 3 eigenaren) zijn van mening dat iedereen moet weten en het er mee eens moet zijn wat er met zijn/haar paard gebeurd en gevoerd krijgt.
Hier zal dan ook niet een paard ingeschaard worden zonder overleg of als je het er niet mee eens bent.

Het is echt niet fijn als je uit je werk komt en je staat voor onaangename verrassingen als TS had of als ik noemde.
Feit blijft dat een pension houder een beslissing over je paard neemt die risicovol is voor blesures of in mijn geval darm problemen.
Maar waar zijn ze als het fout gaat? Dan ligt de verantwoording bij de eigenaar van het paard...

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 16:23

cinn87 schreef:
anneliesdj schreef:

Even voor de duidelijkheid, het verplaatsen van de paarden naar een ander weiland vind ik geen probleem! hierin vind ik ook wel dat de staleigenaar een keuze in mag maken!

Mee eens, behalve als het naar een onkruid veld is met een giftige plant en dat de paarden darm problemen krijgen...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 16:33

jes_sira schreef:

Maar ging het bij jullie dan wel om een pensionstal?
Was het niet zo dat jullie alleen huur voor de weide/stal betaalden en dat je de rest zelf moest doen?

Tass

Re: Paard zonder toestemming eigenaar bij ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 16:38

Ik heb bij mij op stal altijd gezegd dat ik niet wil dat er zomaar paarden bij mijn paarden gezet worden. De staleigenaar snapt dit gelukkig en houd hier ook rekening mee :).

Bij ons worden de mensen uit de wei op de hoogte gebracht als er een nieuw paard bij hun groep komt. Wij hebben verschillende groepen op stal :). Dit gaat nu erg goed. We zorgen meestal datals er een nieuw paard is deze in het weekend bij de rest wordt gezet zodat alle eigenaren die willen erbij kunnen zijn :).

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 16:39

Ik heb niet alles gelezen, eigenlijk alleen de openingspost ;) .

Persoonlijk wil ik niet dat mijn paard zomaar bij andere paarden inkomt dan haar eigen groep. Mijn zus staat op dezelfde stal en is meer aanwezig dan ik. Bij het verweiden is zij erbij, of zijn we er samen bij. Dan gaan ze toch weer rennen en gek doen.
Bij vreemde paarden probeer ik er zelf bij te zijn, en anders wil ik dat mijn zus erbij is. Mone wordt nog wel eens opgejaagd door andere paarden (opdringerige ruinen), maar houdt van zichzelf wel afstand. Mijn grootste zorg is dat een ander paar haar door de draad jaagt oid.
De reden dat ik er zelf bij wil zijn, is omdat het risico op letsel in zo'n situatie groter is. Ik weet wel dat ik een tik niet kan voorkomen, maar ik kan, als ik erbij ben, wel zelf beslissen over een eventuele handeling. Paarden toch maar weer scheiden? Afspuiten? Dierenarts? Ik kan slecht over verwondingen oordelen via de telefoon. Daarom wil ik er graag bij zijn.

Ik zou het dan ook niet waarderen als een stalgenoot dit zo met mijn paard deed. Gelukkig zijn ze bij mij op stal niet zo. Laatste keer is er overlegd wanneer het nieuwe paard in de groep zou komen, en nu is er weer overleg over de volgende. Dat is een hengst die eerst nog gecastreerd moet worden. De DA vertelde ons dat hij tot 3 maand na de ingreep (zelf dacht ik 6 weken) nog vruchtbaar kan zijn. Mijn stalgenoot zei zelf al dat we dus zeker 3 maand na de castratie de groepen kunnen gaan fuseren. Dat vind ik heel netjes. Ik verwacht niet dat die ruin "in 1 keer raak schiet", maar nog minder zin heb ik in een papierloos veulen. Mijn stalgenoten denken met ons mee, en weten hoe pietluttig ik met mijn paard ben. Als ze een klokhuis over hebben vragen ze netjes of Mone het mag hebben bijvoorbeeld ;) . Daardoor hebben we daar ook nooit discussie over, goed overleg is echt heel belangrijk op een pensionstal vind ik.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 16:42

Als mijn paard bij andere paarden gezet gaat worden wil ik daarvan op de hoogte zijn zodat ik zelf kan beslissen of ik er bij wil zijn of niet. En dan vind ik de wei nog een andere situatie dan de bak/paddock.
Ik zou dit dus ook zeker niet kunnen waarderen.

Faily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 16:49

TanteSabien schreef:
Ik wel :o

Een paard is een kuddedier dus in de kudde heeft hij zich te gedragen.
Zo niet, dan word hij aangepakt door de rest.

Simpel.

Alleen vergeten we dat onze paarden al jaren niet meer in echte kuddes leven.
Bovendien hebben wilde paarden, meer dan voldoende ruimte om elkaar wel of niet te mogen. Onze paarden hebben dat zeker niet in een paddock, bak of wei, zoals we deze in Nederland kennen.

Als iemand mijn paard zonder mijn toestemming bij een andere zou zetten, zou degene echt niet jarig zijn. Een pensionstal heeft wel de verantwoording om te zorgen dat je paard heel blijft (daarmee bedoe, ik niet als ie valt in de wei, maar wel met experimenteren). De eigenaar van je stal, kent dat nieuwe paard ook niet (anders is ie niet nieuw).

De vraag wie voor de kosten opdraaid. Is de pension houder. Jij bent verantwoordelijk voor jouw paard, hiervoor ben je wa verzekerd, maar als jij geen toestemming geeft, hebben ze hier zeker geen recht toe. Juist als de eigenaar weet dat jouw paard losse achterbenen heeft :D
Als bedrijf sluit je hiervoor ook een verzekering af!

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 16:53

Juist om dit soort gedoe te voorkomen gooit onze stalhouder de paarden/pony's niet los, maar moeten wij dat zelf doen.

Ik kan je reactie wel voorstellen TS. Mijn pony heeft op het moment een kogelkneuzing, en er kwam een nieuw paard op stal dat ook een blessure heeft. Zegt ie doodleuk: zet maar in de box naast Asja dan staan ze gezellig met zijn 2en. De gedachte is natuurlijk goed bedoeld, maar hij weet donders goed (pony van hem gekocht) dat mijn pony dit niet pikt en dus gaat meppen tegen het tussenschot. Lekker hoor met een kogelkneuzing. :n

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 16:56

stef schreef:
miss_lizje schreef:
anneliesdj: dat is ook weer een beetje overdreven. Maar er mogen toch duidelijk afspraken worden gemaakt. Lijkt me niet dat voor elke keer dat ze van de wei worden gehaald je gebeld hoeft te worden. Maar het indruceren van een nieuw paard gebeurt ook niet elke dag en zit niet in de dagelijkse routine. In zou geval stel je op z'n minst de eigenaar van het dier op de hoogte.

Dus als je een groep van 10 pensionpaarden hebt, en er komt 1 nieuwe, dan kan je die pas introduceren als alle 10 de eigenaren op stal zijn? :?

En daar krijg je bij ons op stal dus de keuze in, op het bord staat vermeld wanneer een neiuw paard geintroduceerd wordt in de groep zodat je er evt zelf bij kan zijn.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 16:57

anneliesdj schreef:
jes_sira schreef:

Maar ging het bij jullie dan wel om een pensionstal?
Was het niet zo dat jullie alleen huur voor de weide/stal betaalden en dat je de rest zelf moest doen?

Ja, alles doen we zelf. Wel in beurten, binnen/buiten zetten en voeren.
Het "onderhoud" en beheer is gewoon door de staleigenaar + dochter.
Dan is het toch nog steeds een pensionstal? Kan het mis hebben, maar dat dacht ik altijd wel.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 17:28

Dat ligt aan wat je hebt afgesproken? Wat staat er in je contract? En wat betaal je?

lytse2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 08:22

Ik snap het het helemaal dat je er niet blij van wordt als er zonder overleg een paard bij wordt gezet. Wij waren vroeger ook niet zo moeilijk tot het een paar keer goed fout is gegaan. Ons paard staat laag in rangorde en wordt dan vaak getrapt. Er is een periode heel veel onrust in de groep geweest. Er kwamen steeds meer paarden bij waardoor de rangorde verstoord was. Wij zijn een week op vakantie geweest en hebben haar toen terug gezet in de groep waar weer een nieuwe bij stond. Dit paard ging trappen zonder ooit maar contact te hebben gemaakt. Wij hebben haar toen uit de groep gehaald. De groep bleef onrustig en het nieuwe paard trapte en joeg de hele groep op wij waren blij dat ze uit de groep was. Blijkbaar is er iets misgegaan want paar dagen later was de groep gesplitst en stond die van ons weer bij haar oude groep zonder overleg. Dit hoorde we pas later nadat we in de avond zagen dat ze goed getrapt was gingen we aan de eigenaar van de stal vragen of ze wist hoe het kwam. Die gaf aan niks gezien te hebben maar dat ze wel weer in de groep staat. Omdat de twee nieuwe eruit zijn gehaald. De groep was door de twee nieuwe zo ontregeld dat het ruim een week heeft geduurd eer dat ze weer rustig waren. Toen hebben we aangegeven dat we voortaan altijd van te voren willen weten zodra er iets wijzigd en erbij willen zijn. Dit is een tijdje goed gegaan maar het versloft nu weer. Tijdje geleden stond er opeens weer een nieuwe bij hoorde we van anderen niet eens tegen ons gezegd. Gelukkig ging dit goed maar we baalden wel. We waren net weer aan het opbouwen na een blessure.

Ik heb altijd begrepen dat je als eigenaar van het paard altijd verantwoordelijk bent ookal gebeurt er iets bij iemand anders die wel of niet met jou toestemming met jou paard bezig is.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 09:02

sorry dat ik niet alles heb gelezen maar ik wil toch graag even mn mening aan je kwijt. Je hebt je paard op je huidige bedrijf staan omdat je daar de service krijgt die je wil en die bij je kassa past. Je hebt de verzorging aan de mensen op stal overgelaten omdat je blijkbaar denkt dat ze er verstand van hebben. Je mag er dan toch wel vanuit gaan dat ze echt wel even hebben gekeken hoe het ging. Mischien is het handig om aan te geven dat je de volgende keer liever even gebeld word. Of je moet de hele verzorging zelf doen.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 09:06

Citaat:
Ik heb altijd begrepen dat je als eigenaar van het paard altijd verantwoordelijk bent ookal gebeurt er iets bij iemand anders die wel of niet met jou toestemming met jou paard bezig is.

Alleen als deze persoon beroepshalve met je paard bezig is dan is het beroepsrisico. Daarom kun je beter iemand betalen om je paard te laten longeren/verzorgen/rijden dan het een "vriendinnetje" te laten doen.

Stiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 09:35

Hoi TS,

Voor mij is het heel simpel. Ik betaal staleigenaar om me paard te verzorgen. Kortom, ik verwacht dat die iederen dag 3 maal biks krijgt en 2 maal hooi of kuil. Voor de rest verwacht ik van staleigenaar dat ze zijn stal netjes schoon houden (uitmesten en opstrooien).

Maar de Staleigenaar heeft geen enkel recht imho om jou paard zomaar zonder toestemming bij een ander vreemd paard te zetten.

En mensen kunnen wel zeggen, hij weet wat die doet en zal vast wel iemand bij hebben gestaan. Maar dat maakt niets uit. Paarden kunnen heel snel ineens uit niets beetje mot hebben met elkaar en 1 van de 2 haalt precies goed uit dan kan je paard gewoon een been breken. En daar sta je bij en je kijkt er naar. Niets wat je daar als mens tegen kan doen. Als we al ingrijpen dan is vaak al gebeurd en met een sisser afgelopen

Het is jou paard en dus bepaal jij en niemand anders bij wie die wel en niet mag staan. Een staleigenaar mag dan wel denken dat die me paard beter kan maar het geeft hem/haar simpel nog steeds niet het recht om beslissingen over jou paard te maken

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 09:40

Hangt van de omstandigheden af. Met een steeds wisselende kudde, veel onrust, niet genoeg ruimte (zoals in een bak..) en paarden die erom bekend staan niet zo sociaal te zijn... zou ik er niet blij mee zijn.

Maar als er een stabiele kudde is en genoeg ruimte dan mogen ze er van mij zo een bij gooien hoor. Dat komt wel goed. :)

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 09:47

Zo zie je maar weer dat je over dit soort dingen gewoon duidelijk afspraken moet maken :list:

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 10:04

JJane schreef:
Zo zie je maar weer dat je over dit soort dingen gewoon duidelijk afspraken moet maken :list:

Ga er maar niet vanuit dat dat werkt.

Bij ons op stal gaan de merries bij de merries en de ruinen bij de ruinen. Dat was tot een half jaar geleden niet zo, maar toen heeft de stalhouder zonder overleg alles opgesplitst. Daarmee de groepen die bij elkaar pasten qua hoeveelheden eten die ze moesten hebben opsplitsend (waardoor er paarden moddervet werden), daarmee beste vriendjes uit elkaar halend. Nieuwe paarden: niets niet draadje ertussen, gewoon direct erbij in. Daardoor is een 2,5 jarige bij ons van de zomer 2x door het draad heen gejaagd (palen brekend, draden brekend, heeft er godzijdank niets aan overgehouden). Maar pas daarna zijn ze apart gegaan, 2 aan 2, waarbij de dominante merrie in de groep de nieuweling nogsteeds wegjoeg van het draad.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 20:13

Ik zou er ook niet blij mee zijn. Ik heb een peesblessure beestje en een drachtige merrie. Daar loopt het ruintje van een vriendin bij, ze lopen al een jaar of 4 bij elkaar en dat gaat goed. Als er een ander bij zou komen dan wil ik erbij zijn en dan nog alleen als ze eerst een tijd naast elkaar (gescheiden door een draadje) hebben gestaan. Ik ga geen risico lopen met mijn beesten. Voor de pony is het einde oefening als zijn pees weer helemaal stuk gaat en met mijn drachtige merrie wil ik ook geen risico lopen. Straks krijgt ze een paar klappen in de buik. Gelukkig begrijpt de staleigenaar dit en die zal echt niet op eigen houtje wat gaan doen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 00:06

Ik snap de reactie van de topicstarter heel goed.
Ik heb altijd mijn paarden zelf verzorgd. Ik reed 2 maal daags naar stal om ze te voeren/mesten en binnen en buiten te zetten.
Waarom omdat het een keer goed fout gegaan is. Door een niet oplettende staleigenaar en ik wel met een gapende wond zat te kijken die gehecht moest worden.
Ik sta inmiddels weer op een volpension stalling. En zou het dan ook erg prettig vinden als ze me op de hoogte zouden stellen als mijn paarden een ander weidemaatje zouden krijgen. Mijn stalhouder kan het erg goed inschatten of het wel of niet kan. Hij is erg begaan met de paarden. Maar toch vind ik het erg prettig als ik het vantevoren weet en zelf kan beslissen of ik er wel of niet bij ben. Als ze bij elkaar gaan.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 14:00

Ik ben het met je eens hoor. Stel idd dat het niet goed was gegaan, dan zat jij eventueel (of de andere eigenaar) met een kreupel paard oid. Hoeft natuurlijk niet te gebeuren, maar ik vind het niet netjes van je staleigenaar. Je stalt je paard daar en vertrouwt erop dat hij in goede / deskundige handen is.

Maar idd, duidelijke afspraken maken. Misschien wordt hier niet altijd aan gehouden, maar dan heb je wel iets om op terug te komen mocht er een keer iets voorvallen.

cinn87 schreef:
Kom ik vanmiddag op pensionstal, hoor ik dood leuk van de staleigenaar dat mijn paardje van de week met een ander paard, wat nieuw is, heeft gestaan in de bak.

Mijn paard is erg dominant naar andere paarden en staat daarom ook altijd met hetzelfde paard in het weiland. Dit is echt haar maatje en kan ze erg goed mee!

Toen begon ik toch wel even te zweten want wat nu als dat andere paard mijn paard had getrapt en ze was hierdoor gewond geraakt of nog erger, ze had der been gebroken, wie was er dan schuldig? en andersom?

Jah zei de staleigenaar " maar het ging erg goed hoor en dat nieuwe paard is juist jou paard de baas " . En de eigenaar vond het wel goed dat haar paard bij die van jou ging!

Wat heb ik daar nu aan? ik was er toch niet bij, ik heb geen toestemming gegeven! Vond het allemaal maar erg raar en heb ook gezegd dat ik er voortaan bij wil zijn en dat we dan altijd samen kunnen beslissen of dat paard bij die van mij in het weiland kan.

Heb ik hier nu te moeilijk over gedaan of is het inderdaad raar dat de staleigenaar die heeft gedaan zonder mijn toestemming?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 17:39

Tsja, bij ons scharen ze de nieuwe ook gewoon zo in hoor. Wel liefst met eigenaar van nieuweling erbij. Maar het is echt geen doen om 5 eigenaren op te trommelen omdat er 1 paard bij komt. Ze gaan erbij, er wordt gekeken of het direct goed gaat en daarna regelmatig controle.

Onze pony is vorige week zaterdag gekomen. Heeft 2 dagen op uitkijk van de nieuwe groep gestaan, daarna 2 dagen met draadje ertussen en toen (op een andere wei) samen gezet. Dag is werd ze door eentje flink opgejaagd (5 minuten en dat 2 keer op de hele dag) en de dag erna ging eht al beter. En nu staat ze alsof ze niet anders gewend zijn.

Dus ja ik maak me daar niet zo druk over. Stalhouder weet wel bij wie wel en wie niet.

Vaak weten we hier wel dat er een nieuwe bijkomt en in welke groep het gaat zijn. Maar het gebeurt zelden dat de eigenaren van de andere paarden erbij zijn met inscharen.