Orun, niet voor iedereen mogelijk.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 20:35

gummie schreef:
Mindfields schreef:
Jasmijn: En de hulpen voor achterwaarts zijn: Al staat het paard met zn kop bij jezus op tafel, gewoon keihard trekken, en als het dan nog niet lukt, je hakken in zijn liezen porren, nog harder trekken, en dan komt de juf erbij en die helpt gewoon mee met trekken. En die juf heeft d'r Orun volledig, rijdt M2 en mag Z gaan starten. Hoera! Heb ik serieus mogen aanschouwen vorig jaar! De tranen springen in je ogen. echt.

Edit: toevoeging.

dan heeft die juf niet zo goed opgelet tijdens de ORUN-cursus. Ofwel: ze is niet geslaagd. Ofwel: ze doet niets met de kennis die ze heeft opgedaan.

Ze IS geslaagd. En ik twijfel al heel erg lang aan de kwaliteit van de ORUN.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 20:37

jameyskatje schreef:
gummie schreef:
Maar ze moeten toch ergens een drempel tot toelating leggen?? Laat ik het dan omdraaien: als er geen wedstrijdniveau vereist is voor een bepaalde cursus, wat denk je dan dat er allemaal naar een ORUN-cursus gaat komen? ik snap heus dat het in bepaalde gevallen tot gevolg heeft dat mensen buiten de boot vallen terwijl ze wel degelijk goed zijn (goed kunnen rijden en lesgeven). Maar "in zijn algemeenheid" hou je zo mensen buiten de boot die niets op een ORUN cursus te zoeken hebben. Denk dat je toch heel wat teleurstellingen voorkomt door een zeker niveai als eis te stellen, om vervolgens te testen of ze dat niveau kunnen waarmaken.

Ik snap dat er een toelatingseis is, maar ik snap niet dat deze gebasseerd is op wedstrijdniveau, omdat ik dat dus in bepaalde gevallen niets/weinig vind zeggen. je moet toch uiteindelijk een examen doen? dus als je uiteindelijk niet capabel genoeg blijkt om les te geven kan je ook nog zakken. zo werkt het met alles. zelfs met studies kan je nog toegelaten worden als je niet aan de eisen voldoet, bv door een toets of intake. en als je na 4 jaar studeren nog niet bekwaam bent dan zak je gewoon voor je examen en moet je nog een tijdje door studeren.

...omdat een wedstrijdniveau het enige niveau is wat VOORAF gecontroleerd kan worden. Er is verder niets waarmee je vooraf aan aanmelding iets kunt aantonen over je vaardigheden. Ik vind ook niet dat het niveau per definitie aangeeft of iemand goed rijdt of niet, of iemand les kan geven of niet. het geeft een indicatie. Tijdens de cursus moet dan maar blijken of je het kan waarmaken. Al is het tegenwoordig bedroevend gesteld met de kwaliteit van de combinaties in de ring. Dus ja, misschien is dat verhaal over niveau dan wel achterhaald en moeten ze een ander systeem gaan bedenken.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 20:38

Mindfields schreef:

Dat laatste doe ik al heeeeeeeeeeeel lang ;) Net zoals ik al heeeeeeeeel lang twijfel aan de kwaliteit van een PABO-opleiding. Niet geheel onvergelijkbaar!
Laatst bijgewerkt door gummie op 14-09-11 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 20:38

daar ben ik helemaal voor.
misschien audities, dat is toch helemaal populair tegenwoordig

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 20:40

jameyskatje schreef:

Zit net te denken: misschien interessant om hier een topic over te openen? Wat mensen vinden van de toelatingseisen en wat eventuele alternatieven zouden zijn? Wat daar de voor- en nadelen van zijn?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 20:40

M_D_H schreef:
want eerlijk is eerlijk, kennelijk ben jij onwijs gebrand op wedstrijden...

Nee, absoluut niet. Ik ben gebrand op kwaliteit. Op het goed leren van een gedegen basis. Op goed en eerlijk paardrijden, dat mensen dat leren. En dat vertaalt zich vanzelf door naar goede resultaten op wedstrijd. Mijn uitgangspunt is het skala (dat is uberhaupt de basis van dressuur) DAT systeem moet gepredikt kunnen worden door iemand met ervaring en verstand van zaken. Iedereen die dat NIET heeft moet NIET gaan lesgeven.

M_D_H schreef:
3: Zadelmak maken en aanrijden is de basis!!

Dan heb jij weinig verstand van het skala. Anders zou je weten dat dat slechts een klein aspect is. Een paard de basis bij brengen omvat VEEL meer. Maar goed, zinloze discussie als je verder niet weet wat het inhoudt.

Mindfields schreef:
Jasmijn: En de hulpen voor achterwaarts zijn: Al staat het paard met zn kop bij jezus op tafel, gewoon keihard trekken, en als het dan nog niet lukt, je hakken in zijn liezen porren, nog harder trekken, en dan komt de juf erbij en die helpt gewoon mee met trekken. En die juf heeft d'r Orun volledig, rijdt M2 en mag Z gaan starten. Hoera! Heb ik serieus mogen aanschouwen vorig jaar! De tranen springen in je ogen. echt.

;(

Heel jammer. Voor alle duidelijkheid: het gaat mij dus niet persee om klassering. Maar om het totaalplaatje. Realistisch is echter dat de kans dat je een echt goede instructeur, die jouw als ruiter de volledige basis bij kan brengen van het paardrijden, vindt met B+0 gewoon nihil is. Is gewoon niet realistisch.

gummie schreef:
Al is het tegenwoordig bedroevend gesteld met de kwaliteit van de combinaties in de ring. Dus ja, misschien is dat verhaal over niveau dan wel achterhaald en moeten ze een ander systeem gaan bedenken.

Dat denk ik ook. Want hoe je het ook draait of keert: de opleidingsstuctuur in nederland voor instructeurs staat niet garant voor het afleveren van goede instructeurs. En dat is niet slechts mijn bescheiden mening. Er wordt vanuit verschillende hoeken veel kritiek daarop geleverd. Door mensen met meer verstand van zaken en ervaring dan wij allen bij elkaar.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 20:41

gummie schreef:
Sjolvir: lees mijn post nog eens, dan zul je zien dat ik dus gewoon net als jij vindt dat er een mogelijkheid moet zijn kennis en ervaring op te doen, maar dat de ORUN in mijn ogen daar niet voor gebruikt moet worden.

Jasmijn: volgens mij zijn we het gewoon eens hoor :) Tijdens de ORUN zouden mensen moeten kunnen waarmaken welk niveau ze rijden op papier. Als ze dat niet kunnen, dan moeten ze dat diploma niet krijgen. De ORUN an sich is dus in mijn ogen de werkelijke test, de klasse waarin je rijdt de drempel om toegelaten te worden (omdat je vantevoren niet op een andere manier kunt meten wat iemands niveau is). Wat mij betreft gaat de drempel ook omhoog.

Snap je punt, maar waar moet je dan wat gaan volgen, gezien de totale idiote wildgroei in paarden land.
Waar je door de bomen het bos niet meer ziet, als je niet je eigen gerichte zaklantaarntje al hebt. (heb ik gelukkig)

Overigens is het bij mij dus combi... voor mezelf.. en om anderhalve achternicht les te mogen geven...
(zijn er 2, maar wonen heeeeeel ver weg, dus 1 1/2 :+ )
Ben geen top instructeur, maar gezien de verbazing van die kinders dat een paard allicht gewoon doet wat je vraagt
zegt mij genoeg over waar ze nu les krijgen....
(en dan is mijn pony echt geen heilge, is ook liever lui dan moe... en kent alle trucjes van de manege,
aangezien ze daar jaren rondjes heeft gelopen in de lessen.)
Heb dus het vage idee, dat ik dus voor hun bv al van meerwaarde kan zijn, al dan niet met papiertje.
Echter papiertje is vereiste, als ik ze rond commandeer.
En iemand met een fjord wil graag les van me... maar ook dan moet ik het papiertje hebben.

Mijn pony moest in het begin voor de kinderlesen een tiedeman hebben van de instructie (als je paard niet geschikt was voor lessen
kon je vertrekken met je paard) aangezien ze niet te sturen was (door die kinderen, zelf geen probleem)
Heb toen heel vals voor mijn pony maat full gekocht... en de strakste oogjes op de teugels met ductape afgeplakt.
Dat was overigens in de les bij een instr. die zelf toendertijd ZZlicht reed meen ik.. nu ondertussen ZZzwaar.
En de mijne had dus de mazzel dat ik half aan de voorwaarde voldeed, anderen werden gewoon in de krul geknoopt.
Mijn bijrijdster mocht overigens op wedstrijd altijd op strakste gaatje om eerlijke concurentie te hebben,
aangezien de rest bijkans met elastiek vast zat.
En dat was dus manege instr. die KNHS wedstrijd ruiters ook les gaf en zelf ook wedstrijden reed.
Dus dat zegt ook weer geen snars.

Overigens heb ik de eerste 3 jaar van mijn rijcarriere, met waslijnen gereden.
Daar zei niemand dat je daar aan moest trekken, ben ze nog dankbaar, hoewel die waslijnen ook weer overkill waren.
Die wijsheid heb ik pas later weer gekregen.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 20:42

M_D_H schreef:
vindt het toch knap dat iedereen roept je bent zo L1 :+
ken genoeg ruiters die dat dus echt niet zo lukken hoor :p

In vergelijking met de M1 ben je zó in de L1 :D

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 20:44

jasmijn78 schreef:
M_D_H schreef:
want eerlijk is eerlijk, kennelijk ben jij onwijs gebrand op wedstrijden...

Nee, absoluut niet. Ik ben gebrand op kwaliteit. Op het goed leren van een gedegen basis. Op goed en eerlijk paardrijden, dat mensen dat leren. En dat vertaalt zich vanzelf door naar goede resultaten op wedstrijd. Mijn uitgangspunt is het skala (dat is uberhaupt de basis van dressuur) DAT systeem moet gepredikt kunnen worden door iemand met ervaring en verstand van zaken. Iedereen die dat NIET heeft moet NIET gaan lesgeven.

M_D_H schreef:
3: Zadelmak maken en aanrijden is de basis!!

Dan heb jij weinig verstand van het skala. Anders zou je weten dat dat slechts een klein aspect is. Een paard de basis bij brengen omvat VEEL meer. Maar goed, zinloze discussie als je verder niet weet wat het inhoudt.
Mindfields schreef:

;(

Heel jammer. Voor alle duidelijkheid: het gaat mij dus niet persee om klassering. Maar om het totaalplaatje. Realistisch is echter dat de kans dat je een echt goede instructeur, die jouw als ruiter de volledige basis bij kan brengen van het paardrijden, vindt met B+0 gewoon nihil is. Is gewoon niet realistisch.

gummie schreef:
Al is het tegenwoordig bedroevend gesteld met de kwaliteit van de combinaties in de ring. Dus ja, misschien is dat verhaal over niveau dan wel achterhaald en moeten ze een ander systeem gaan bedenken.

Dat denk ik ook. Want hoe je het ook draait of keert: de opleidingsstuctuur in nederland voor instructeurs staat niet garant voor het afleveren van goede instructeurs. En dat is niet slechts mijn bescheiden mening. Er wordt vanuit verschillende hoeken veel kritiek daarop geleverd. Door mensen met meer verstand van zaken en ervaring dan wij allen bij elkaar.

pardon?
je bent zo overtuigd van je eigen gelijk...
en dan vraag ik me af...
wat heb je zelf berijkt?
wat heb je zelf gered...
wat he je gezien.. want vooral dat laatste daaraan merk je dat het aller belangrijkste van de paarden sport een paard opleiding is...
en ja voor mij valt daar de skala inderdaad onder ja...
ik bedoel met mak maken en aanrijden niet even drie keer er opzitten :n
maar kennelijk heb je dus echt nog nooit een paard gezien die verkeerd opgeleid is...

bij het begin beginnen dat is belangrijk ;)
jij wilt schijnbaar alleen het eindpunt...
dat is het enige wat goed is voor jou :n
zonde door ruiters zoals jij worden onwijs veel paarden verkloot(en dat bedoel ik echt niet banketstaaf naar jou toe)
maar ik zie gewoon wat ruiters die vinden dat het aanrijden maar een klein aspect is van de paarden sport met hun paarden doen...
en dat is echt te triets voor woorden!!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 20:46

Adamootje schreef:
M_D_H schreef:
vindt het toch knap dat iedereen roept je bent zo L1 :+
ken genoeg ruiters die dat dus echt niet zo lukken hoor :p

In vergelijking met de M1 ben je zó in de L1 :D

dat is zo :+
ik heb veel pech gehad ;(

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 20:50

jasmijn78 schreef:
Zeg dan: minimaal 2 x Z met een zelf opgeleid paard. Dat zal al meer kaf van het koren scheiden. Als je voor de tweede keer met een zelfopgeleid paard in het Z komt wordt de kans dat dat toeval is al kleiner. Maar ja, dat betekent wel minder opbrengsten voor ORUN...

Mindfields schreef:
Dat heeft niks met wedstrijdniveau te maken, als je ziet wat voor niveau instructie daarvandaan komt. Ze zouden moeten selecteren op aanleg voor rijden, gevoel, en de mogelijkheid zich te gaan ontwikkelen, en dat zouden ze dan op de ORUN moeten kunnen begeleiden. helaas is dat niet zo.

Dat was in Deurne vroeger wel zo, ik kwam net van de manege af en had welgeteld 1 privelesje gereden, op een manegepaard, en een paar manegewedstrijdjes, verder niks, voordat ik toelating deed op Deurne.

jameyskatje schreef:
Ik snap dat er een toelatingseis is, maar ik snap niet dat deze gebasseerd is op wedstrijdniveau, omdat ik dat dus in bepaalde gevallen niets/weinig vind zeggen. je moet toch uiteindelijk een examen doen? dus als je uiteindelijk niet capabel genoeg blijkt om les te geven kan je ook nog zakken. zo werkt het met alles. zelfs met studies kan je nog toegelaten worden als je niet aan de eisen voldoet, bv door een toets of intake. en als je na 4 jaar studeren nog niet bekwaam bent dan zak je gewoon voor je examen en moet je nog een tijdje door studeren.

Kijk en als ze het dan zo zouden doen als Mindfiels zegt, kan iedereen naar de ORUN en komt er lekker veel geld terecht bij de ORUN en als je het niet in je hebt, zak je toch wel. Of moet je langer, en dus nog meer geld voor ORUN. En als je zo gelooft in je eigen talent/ kennis/kunde/ vaardigheden, hoeft dat toch ook helemaal geen probleem te zijn. Iedereen blij. Want dan is de ORUN wel voor iedereen mogelijk. In ieder geval om binnen te komen...

Blijf je natuurlijk zitten met dat je combinaties mee moet nemen.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 20:51

jameyskatje schreef:

So You Think You Can Ride?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 20:52

Ilzas schreef:
Kijk en als ze het dan zo zouden doen als Mindfiels zegt, kan iedereen naar de ORUN en komt er lekker veel geld terecht bij de ORUN en als je het niet in je hebt, zak je toch wel. Of moet je langer, en dus nog meer geld voor ORUN. En als je zo gelooft in je eigen talent/ kennis/kunde/ vaardigheden, hoeft dat toch ook helemaal geen probleem te zijn. Iedereen blij. Want dan is de ORUN wel voor iedereen mogelijk. In ieder geval om binnen te komen...

Nee want in die tijd kwam ook niet iedereen op Deurne. Was echt heel streng. Tegenwoordig schijnt het daar ook heel anders te gaan qua toelating. Maar ze zouden terug moeten naar die tijd.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 20:52

jasmijn78 schreef:
Nee, absoluut niet. Ik ben gebrand op kwaliteit. Op het goed leren van een gedegen basis. Op goed en eerlijk paardrijden, dat mensen dat leren. En dat vertaalt zich vanzelf door naar goede resultaten op wedstrijd.

En daar kunnen we dus wel een discussie over voeren. want ik vind dat de wedstrijdsport zoals deze tegenwoordig wordt beoefent weinig met eerlijk paardrijden heeft te maken.
want in mijn visie is een proef slecht een test van de kwaliteiten van de combi. maar tegenwoordig traint men slechts voor de punten, de shot, het aanzien, het is de omgekeerde wereld.
Waarbij dressuur eigenlijk voor het paard zou moeten zijn is het tegenwoordig voor de mens.
wedstrijden betekenen competitie en presteren onder druk. ik denk bij paardrijden aan souplesse, takt, rechtrichten, harmonie, conditie en kracht.. deze zaken zouden een dressuurproef mooi kunnen meten maar de praktijk laat vaak anders zien. als je tegenwoordig geen wedstrijden rijd dan tel je niet mee, het heeft teveel met druk, prestatie en aanzien te maken in mijn ogen.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 20:54

Ilzas schreef:
jameyskatje schreef:

hahaha

so you wanne be a horsetrainer?
Laatst bijgewerkt door jameyskatje op 14-09-11 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 20:54

Mindfields schreef:
Ilzas schreef:

Nee want in die tijd kwam ook niet iedereen op Deurne. Was echt heel streng. Tegenwoordig schijnt het daar ook heel anders te gaan qua toelating. Maar ze zouden terug moeten naar die tijd.

Nee niet iedereen, maar de mensen die wel talent hadden maar geen wedstrijden hadden gereden of hadden kunnen rijden wel. En daar zijn mensen als TS dus wel bij gebaat.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 20:55

jameyskatje schreef:
Ilzas schreef:

hahaha

so you wanne be a horsetrainer?

Ridols

jameyskatje

Re: Orun, niet voor iedereen mogelijk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 20:57

haha :P
Ik zal even contact opnemen met endemol.

Ik ga er nu weer vandoor, mijn paardje wacht op mij.
in ieder geval iedereen bedankt voor de verheldering :P

groetjes

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 21:00

Mindfields schreef:

Terwijl ik gezakt ben omdat ik 1 grondbalkje was vergeten de verplaatsen naar de andere kant,
en verder stonden er alleen maar positieve dingen op over mijn les, zowel dressuur als springen!?
Dus volgens mij is het gewoon in wat voor bui ze zijn & wat ze willen zien op dat moment.

Ik heb de laagste cursus gedaan, niveau 2, basis, zonder eigen rijden. En dat is gewoon op B - L niveau dressuur en springles kunnen geven. :)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 21:18

M_D_H schreef:
je bent zo overtuigd van je eigen gelijk...
en dan vraag ik me af...
wat heb je zelf berijkt?
wat heb je zelf gered...

Ik heb meerdere paarden en pony's opgeleid van zadelmak tot M en Z niveau. Ik hem M gesprongen en L sgw gereden. Een van mijn paarden is nu ZZ-licht, beheerst pirouettes, series wissels tot om de 2. Ik heb veel paarden zadelmak gemaakt/doorgereden voor anderen. Gecorrigeerd. Ik heb altijd gelest bij mensen die veel ervaring hadden. Die in de praktijk aangetoond hebben/hadden steeds weer paarden te kunnen opleiden tot fijne, goed presterende sportpaarden. De meeste daarvan reden minimaal LT tot GP. Daar heb ik mijn licht bij opgestoken... Maar dan nog vind ik mijn eigen basis nog steeds niet voldoende om mijzelf aan te bieden als proffessioneel instructie...

Ik heb dus ook moeite mij in te leven in anderen, die dus nog minder ervaring hebben dan ik, dat die zichzelf wel goed genoeg vinden om zich aan te bieden als instructie? Maar misschien ben ik dus wel te perfectionistisch of zo.... Ik vind dat er nog zoveel op mijn eigen rijden is aan te merken, dat ik eerst dat maar eens moet verbeteren...

M_D_H schreef:
zonde door ruiters zoals jij worden onwijs veel paarden verkloot(en dat bedoel ik echt niet banketstaaf naar jou toe)
maar ik zie gewoon wat ruiters die vinden dat het aanrijden maar een klein aspect is van de paarden sport met hun paarden doen...

Jouw misvatting is dat jij denkt dat ik geen ervaring heb met zadelmakmaken/aanrijden. Die heb dus ik wel degelijk en met heel wat paarden en in het verleden ook pony's. (want als kind was ik dus ook al zo'n idioot die overal opstapte) Ik heb OOK ervaring met het verder opleiden van paarden. Daarom weet ik dat het traject wat daarna komt, het pas echt op rijden aankomt. Voor het zadelmakmaken heb je gewoon wat domme lef en een goede balans nodig... Zodra het paard aan ruitergewicht gewend is begint het echte rijden en opleiden pas. En dat is niet klaar het het installeren van gas, rem en stuur.

Ilzas schreef:

Dat zou lachen zijn! En dan wel met jury's die zelf ook iets noemenswaardigs hebben neergezet (dat hebben de jury's van SYTYC dance tenslotte ook) en die verder GEEN commercieel belang hebben, en dus ECHT selecteren op talent/rijkunst. En dus ook ongezouten kritiek geven. Ik denk dat we dan ene hoop huilende gezichtjes gaan zien :') En van die 'Herman' idiooten :+

Ik denk dat in ieder geval ome sjefke in de jury moet zitten, dan kun je lachen :+ Die staat namelijk niet bekend om zijn genuanceerde uitlatingen ;) Beetje ala henk Jan smits :+

Mindfields schreef:
Tegenwoordig schijnt het daar ook heel anders te gaan qua toelating. Maar ze zouden terug moeten naar die tijd.

is geen particuliere opleiding meer. Dus moeten nu ieder jaar zoveel nieuwe leerlingen krijgen, en minimaal een slagingspercentage van zoveel anders raken ze hun subsidies kwijt. Komt de kwaliteit niet ten goede. Ik ken er zoveel die daar vandaan komen die nauwelijks een B proef kunnen rijden. Echt, je kunt beter een echt vak gaan leren waarmee je een goed salatis verdient en dan in je vrije tijd gewoon bij goede instructeurs gaan lessen. Rien van der schaft geeft nu ook cursussen. Leken mij erg interessant. Of ga naar bartels, die weten ook hoe het moet. :D En zo zijn er nog wel een paar waar je heel goed je licht op kunt gaan steken. Geen daarvan is echter B+0. Sjef Jansen is een toptrainer, maar was in de ring nooit zo goed als anky. Maar hij reed WEL int. Grandprix. Dus je hoef niet de allerbeste in de ring te zijn, maar de betere instructeurs hebben echt wel een aantoonbaar niveau dat Z of hoger ligt.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 21:21

jasmijn78 schreef:

Maargoed ik heb nooit officiele wedstrijden gereden maar wel op Z ponies en paarden gereden.. hoezo zou ik dan niet kunnen lesgeven.. ik vind dat maar een rare redenatie.. iemand die thuis Z rijd kan toch misschien wel in combinatie met zijn ORUN op laagste niveau wel heel goed lesgeven .. tja

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 21:29

jameyskatje schreef:
wedstrijden betekenen competitie en presteren onder druk. ik denk bij paardrijden aan souplesse, takt, rechtrichten, harmonie, conditie en kracht.. deze zaken zouden een dressuurproef mooi kunnen meten maar de praktijk laat vaak anders zien. als je tegenwoordig geen wedstrijden rijd dan tel je niet mee, het heeft teveel met druk, prestatie en aanzien te maken in mijn ogen.

Iemand die zijn paard netjes en met verstand opleidt volgens het skala voldoet aan de aspecten die jij noemt, en zo iemand weet ook wanneer zijn paard klaar is voor het niveau. Dus die ervaart geen nadelige prestatiedruk op wedstrijd. Dat er een hoop wedstrijd rijden die er niets van bakken, is een feit. Maar dat betekent niet dat de mensen die zich nooit in de ring begeven wel kunnen rijden of er een beter moraal op nahouden of zo. Dat is gewoon kolder.

Sterker nog; de vraag is of mensen die nooit de ring in gaan wel een objectief beeld hebben van hun kunnen? Omdat ze nooit eens op de proef worden gesteld, nooit eens worden beoordeeld door een onafhankelijk iemand als een jury of zo. Of als je je nooit eens meet met anderen. Dan krijg je nooit een indicatie van waar je nu werkelijk staat als het gaat om de africhting van je paard.

Susyb schreef:
iemand die thuis Z rijd kan toch misschien wel in combinatie met zijn ORUN op laagste niveau wel heel goed lesgeven .. tja

De vraag is dus of diegene die denkt thuis op Z niveau te rijden dat niveau wel daadwerkelijk heeft? Wat diegene zelf van zijn kunsten vind, of van diens insiders en instructie van diegene zijn kunnen vinden is wat mij betreft de MINST objectieve indicatie.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 21:42

jameyskatje schreef:
jasmijn78 schreef:
Nee, absoluut niet. Ik ben gebrand op kwaliteit. Op het goed leren van een gedegen basis. Op goed en eerlijk paardrijden, dat mensen dat leren. En dat vertaalt zich vanzelf door naar goede resultaten op wedstrijd.

En daar kunnen we dus wel een discussie over voeren. want ik vind dat de wedstrijdsport zoals deze tegenwoordig wordt beoefent weinig met eerlijk paardrijden heeft te maken.
want in mijn visie is een proef slecht een test van de kwaliteiten van de combi. maar tegenwoordig traint men slechts voor de punten, de shot, het aanzien, het is de omgekeerde wereld.
Waarbij dressuur eigenlijk voor het paard zou moeten zijn is het tegenwoordig voor de mens.

Daar kunnen we inderdaad een hoop over zeggen. Ben het geheel met je eens dat dressuur voor het paard zou moeten zijn. Er zijn inderdaad veel ruiters die leven voor de wedstrijden, voor de prijzen en winstpunten, ongeacht hoe ze daar aan moeten komen. Dat komt paardenwelzijn in sommige gevallen niet ten goede. Training zou centraal moeten staan in mijn ogen, niet de wedstrijd. Maar wedstrijden zijn de enige meetmomenten waarbij een jury beoordeelt of je op de goede weg zit. Over de kwaliteit van juryleden kun je vervolgens ook weer een discussie starten. Maar mijn vraag blijft: wat is het alternatief???

Of je een wedstrijd ziet als competitie hangt overigens helemaal af van jouw eigen instelling. Rijd je wedstrijden om je af te meten aan anderen, of wil je gewoon laten beoordelen wat je zelf laat zien.

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 22:26

jameyskatje schreef:
maar de discussie of ik wel of niet les zou kunnen/mogen geven is hier niet op zijn plaats. daarvoor opende ik dit topic niet. ben dus enkel opzoek naar meer info over cursussen. ik wil namelijk een cursus volgen om te leren en dat zegt al heel wat volgens mij. ook al heb ik dat papiertje in de toekomst niet nodig, wettelijk gezien voor dat land, maar voor mijn eigen kennis en vaardigheden wil ik deze wel halen.

In dat geval moet je geen geld in de orun stoppen; dat is écht weggegooid geld. Zonde!
Er zijn maar 2 redenen waarom je de Orun-2 zou willen halen:

1. Je mag dan lesgeven in maneges met een veiligheidscertificaat
2. Je wilt verder met de Orun-3

Als 1 of 2 *niet* van toepassing is, is de Orun weggegooid geld, omdat:

- Allereerst; je leert er niets.
Je moet een groot dik boek met rand-onzin leren (beengebreken e.d.). Maar waar het wérkelijk om gaat , dus HOE begeleid je de basisopleiding van paard en ruiter op/naar B/L niveau, zal je helaas écht NIET op de Orun-2 leren.

- Als je de Orun-2 hebt, ben je NIET automatisch verzekerd !!!
Let hier goed op, want dit willen ze je graag wijsmaken. Echter, áls je particulier lesgeeft, MOET je ook particulier een verzekering afsluiten. Je bent alléén automatisch verzekerd, als je in dienst van een manege (met veiligheidscertificaat) lesgeeft. Maar dan alleen voor hún klanten en niet als je in je achtertuin staat te klussen en er gebeurt wat.

- Je kan ZONDER Orun bij sommige maatschappijen zo'n verzekering afsluiten. Voor die verzekering hoef je dus géén Orun te hebben. Dat is een kwestie van rondbellen. Steeds meer maatschappijen verzekeren zonder Orun (gelukkig ;) ).

En ja, iedereen kan Orun-2 zonder eigen rijden ( orun-2 zonder eigen rijden) volgen. Ook al heeft hij of zij nog nooit op een paard gezeten.

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 22:31

jameyskatje schreef:
er is een verschil tussen mensen leren paardrijden en mensen paarden te leren trainen. ik wil me bezig houden met het eerste. daar heb ik al ervaring in maar het is niet legaal en dat zal ik graag legaal willen doen, tijdelijk om daarna te vertrekken naar het buitenland.

Ik kan je aanraden een opleiding te zoeken die wél bij je doel past :P . Centered riding, Akasha, ISPH noem het maar op! Er zijn inmiddels al veel meer écht goede opleidingen! Die véél beter bij jouw doel passen dan die Orun, die echt nergens over gaat .