julius_juut schreef:Praten we hier niet lang elkaar heen? Ik vermoed dat de mensen die een tik uitdelen die tik geven om even duidelijk te maken dat een paard dat bijt 'op moet zouten' om het zo maar even te zeggen.
Precies hetzelfde dus als wegsturen, alleen neem je genoegen met een stapje terug en het stoppen met bijten in plaats van een paard werkelijk een eind weg te jagen.
Het gaat nu specifiek over bijten door een paard maar als een paard dat doet dan is er al een hele reeks signalen gezonden door dat paard naar zijn begeleider en de begeleider heeft deze niet begrepen.
Als we corrigeren bij het eerste signaal dat een paard uitstuurt zal het nooit zover komen dat hij gaat bijten.
Als een paard goed opgevoed is is het nooit nodig om een paard te slaan, er bestaan andere correctiemiddelen die paarden veel beter begrijpen.
Een paard opvoeden vraagt eigenlijk maar een ding en dat is tijd : tijd om zich te verdiepen in de leef- en denkwereld van paarden, tijd om je paarden te observeren en tijd om de kennis en de ervaring te koppelen en toe te passen op je paarden.
En daar wringt het schoentje : de mensen wil een "truk" om een probleem onmiddelijk op te lossen en dat kan niet.
Wij hebben onze merrie als 2 jarige gekocht en dan zijn we begonnen om haar op te voeden zodat ze ons als haar leiders zag en dat heeft een hele tijd geduurd omdat zij van nature een dominant karakter heeft.
Een voorbeeld : ik verwijder 2 keer per week de mest uit haar weide en op dag kwam ze tussen mij en de kruiwagen staan met een houding om mij uit te dagen en mijn leiderschap te betwisten.
Ik ben rustig maar zelfzeker naar haar toe gegaan heb mijn rechterhand op haar neus gelegd, lichte druk uitgeoefend en luid en duidelijk "back" gezegd.
Zij reageerde niet onmiddellijk maar ik ben blijven druk uitoefenen en ze is achteruit gegaan. Ik ben verder gegaan met kuisen maar ze kwam terug en heel het verhaal heeft zich zo ongeveer 20 keer afgespeeld.
Tot zij toegaf en op een onderdanige wijze vroeg of ze in mijn persoonlijke ruimte mocht komen, ik heb dat toegestaan heb haar een knuffel gegeven en ze is weg gewandeld en ze heeft nooit meer problemen gemaakt bij het kuisen.
Heel dit verhaal heeft me ongeveer een uur gekost maar ik had een blijvend resultaat doordat mijn leiderschap bevestigd was.