Wanneer scheren jullie de eerste keer??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Def

Re: Wanneer scheren jullie de eerste keer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 10:58

Martine: tot het voorjaar en ze weer nieuwe vacht krijgen. Zo rond mei is die van mij weer helemaal 'normaal' . Maar ik scheer meestal 2x. Dus weet niet hoe t is als je t 1x doet.

Maaike__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 13:40

Als jullie nu je paard scheren, wat voor grams deken doe je dan op?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 14:43

Nu nog niets, veel te warm. Ook `s nachts is het nog boven de 10 graden.
Zodra het overdag onder de 18 gaat en 's nachts onder de 10 gaat er een 100gr deken op.

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 14:46

Ik heb dit jaar voor het eerst geschoren. Gisteren, maar niet helemaal hoor gewoon een aantal stroken. Omdat hij staat te zweten op stal en we elke keer gebeld worden dat hij ziek is. (heeft geen verhoging, is heel wakker , dus heeft het gewoon erg warm?)

Maaike__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 14:58

Maar als jullie je paard hebben geschoren doe je neem ik aan wel een deken op?! Hoe veel grams is dat nu met dit weer?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 15:01

ik normaal ook okt en dec of januari.

Ben de nieuwe aan t rekken, geeeen idee of ze zich makkelijk laat scheren

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 15:01

Nee hoor, Bliksem is in dekenmodel geschoren (zie foto vorige pagina in linkje) en staat nu gewoon zonder. Het is 22 graden! Als ik hem nu een deken op doe zweet hij eronder weg.
En bij nachttemperatuur boven de 10 graden is `s nachts ook nog niet nodig. Althans, bij mijn paard niet ;)
En dan als het dus onder de 18 overdag wordt en onder de 10 `s nachts gaat er een 100gr op.

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 15:02

mijne is gister geschoren.. staat nu onder een 0 grams regendeken buiten.. s nachts gaat de 100 grams er op

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 15:05

paard word volgende week geschoren zit nog te twijfelen of 50 grams deken of 150 grams

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 16:14

Vandaag. Hij is echt al een enorme teddy. :=
Is hier wel goed te zien

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door TessaVB op 27-09-11 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Rajaniii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 16:35

ik zie best veel mensen die de paarden geschoren zonder dek buiten hebben staan ook nachts maar is dat niet wat te koud ondanks dat het boven de 10 graden is??

mijn pony is vorig jaar helemaal kaal gegaan en ze hebben stom genoeg ook de schoft meegenomen, deze ligt nu alweer open door zn dek. heeft iemand hier een oplossing voor??
ik begin niet meer aan borstbeschermer omdat deze de hele bende nog erger heeft gemaakt door alles open te schuren :(

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 16:46

maar als het vorig jaar geschoren is dan is dat toch nu wel aangegroeid? :Y)

Rajaniii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 17:04

@Martine
dat was ook zo maar het is nu alweer open terwijl er in de zomer niets aan de hand was. deken zit ruim genoeg alleen het is alwer helemaal open/ zit echt roze plekjes met korstjes enzo.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 17:13

Oh ok op die manier.. ;)

Mijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 17:59

Ik ga volgende week eerst nog op vakantie maar na mijn vakantie gaan de mijne er ook aan geloven :j

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 22:04

Ik had sterre vandaag onder 100 grams staan, maar toch maar afgedaan want ze had het vrij warm :j

Als het vriest staat ze meestal onder 700 gram, lekker warm, maar hoop dat dát nog even duurt!

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 22:09

WOOW 700 :oo

Ik denk er toch aan om Ellie 7 oktober al te scheren. Er bestaat een kans dat ik het dan twee keer moet doen, maar 8 oktober heb ik wedstrijd en ik kan écht niet aankomen met zo'n bezweette pony. Vandaag droop het zweet er vanaf tijden een les van een half uurtje. Zó hard heeft ze vandaag nou ook weer niet gewerkt. Laat staan hoe het is als ze de hele dag wedstrijd loopt. Dan gaat ze denk ik onder 200 g. Als het dan wat kouder word gaat ze onder 360 en daar blijft ze de hele winter onder. Misschien koop ik er nog een 100 g onderdekentje bij voor de vrieskou.
Laatst bijgewerkt door marjolein_el op 27-09-11 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

wille

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 22:09

Rajaniii schreef:
@Martine
dat was ook zo maar het is nu alweer open terwijl er in de zomer niets aan de hand was. deken zit ruim genoeg alleen het is alwer helemaal open/ zit echt roze plekjes met korstjes enzo.

en deken met stukje hals: die over de schoft valt??

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 22:20

wille schreef:
Rajaniii schreef:
@Martine

en deken met stukje hals: die over de schoft valt??

Misschien een halve hals idd!

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 22:22

marjolein_el schreef:
WOOW 700 :oo

Ik denk er toch aan om Ellie 7 oktober al te scheren. Er bestaat een kans dat ik het dan twee keer moet doen, maar 8 oktober heb ik wedstrijd en ik kan écht niet aankomen met zo'n bezweette pony. Vandaag droop het zweet er vanaf tijden een les van een half uurtje. Zó hard heeft ze vandaag nou ook weer niet gewerkt. Laat staan hoe het is als ze de hele dag wedstrijd loopt. Dan gaat ze denk ik onder 200 g. Als het dan wat kouder word gaat ze onder 360 en daar blijft ze de hele winter onder. Misschien koop ik er nog een 100 g onderdekentje bij voor de vrieskou.

Het is ook wel heel warm he? Was bij ons 23 graden, daar zijn die paarden niet meer op berekend.. Verwacht dat het begin oktober wel weer minder wordt, heb 9 okt ook wedstrijd en wil daarna scheren.. :j

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 22:29

Ja maar mijn pony heeft op het moment een wintervacht van een ijslander. En dat terwijl het een redelijk chique pony'tje is, totaaal geen koudbloed type. De gemiddelde pony van haar postuur heeft nog niet eens de helft van de vacht die zij nu heeft, in hartje winter. Ook met koudere temperaturen druipt ze nu van het zweet. Het is gewoon niet echt mogelijk om met deze vacht wedstrijden te rijden. :=

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 22:32

Ik heb Jip vandaag ook geschoren, rug en kont zijn nog behaard, evenals zijn benen en hoofd, rest is kaal.
En hij staat net als die van Djilna lekker zonder deken in de wei vannacht.
En de komende nachten ook nog wel. Warm genoeg. Ik heb er ongeveer een cm vacht vanaf geschoren, ponylief was me erg dankbaar.
Hij kon ineens weer wel een versnelling hoger in het bos, hij loopt al twee weken loom en suf te zijn in het bos en vanmiddag kon er weer een sprint en zelfs een vreugdebok vanaf, zonder dat daarna meteen zijn tong op zijn hoeven hing en hij buiten adem was.
Heerlijk, dat scheren!

Jip heeft vorig jaar met hetzelfde scheerpatroon maximaal 200 grams onderdeken onder een nulgrams regendeken op gehad. En hij staat 24/7 buiten. Hij heeft het niet zo snel koud, heeft het eerder snel te warm.
Rondje bos vandaag was ook gewoon een drijfnat paard ondanks het scheren (maar ook wel een paard dat snel weer opgedroogd was dankzij het scheren).

ulaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 22:49

Ik heb mijn new forest al 2x geschoren
Heeft altijd snel een dikke vacht en wil hem niet
nat op de trailer zetten

Zal nog wel 1 of 2 keer moeten
Maarja hij is gelukkig braaf

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 23:37

OK, dan kan ik het me voorstellen Marjolein ;)

Heb je een foto van een geschoren Jip? :)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 07:12

Ik heb nu zo vanaf een uurtje of 11 geen deken op tot een uurtje of 6, daarna 200 grams in de nacht.