veulen lomp, altijd lomp?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:13

_Hyperion_ schreef:
Cassidy schreef:
We dwalen idd af, maar een laatste opmerking daarover. Het afschieten of ander wildbeheer is leuk verzonnen maar je hebt met een probleem te maken. Mustangs leven doorgaans in America (de Brumby's in Australie even buiten beschouwing gelaten) en daar is het slachten van paarden verboden. Op grote schaal afschieten ligt zowel in USA als in Australie niet zo heel erg goed bij de bevolking...

Dan moet je daar iets aan doen...aan de publieke opinie... Die overigens zo hypocriet is, zoals zoveel dingen met Amerikanen, want jagen op groot ander wild is in Amerika geaccepteerd. Sterker nog...dat wordt als "stoer voor echte mannen" gezien.
En van rare (sport)activiteiten waarbij je grote vraagtekens bij het dierenwelzijn kunt zetten, is men daar ook niet vies.

Ik denk dat het ook nog steeds in stand blijft om de "wilde mustangs" te temmen ipv in hun waarde te laten, omdat men ook dat wel stoer vindt en onderdeel van hun (rodeo)cultuur en historie.

Maar goed... "all said and done"..

Ik denk dat je niet helemaal snapt wat de "rodeo" cultuur is. Een rodeo is een overkoepelende benaming voor een evenement, met verschillende onderdelen, waarvan er idd een paar zijn die tegenwoordig niet meer hoeven. Maar de bucking horses en saddle bronc onderdelen, daar doen paarden aan mee die daar speciaal voor zijn gefokt. Is ook een - in ogen van sommigen - twijfelachtige sport.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:32

stienmasjien

Re: veulen lomp, altijd lomp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:41

Ik heb niet alles gelezen, maar kan je wel vertellen dat mijn paard in zijn leven nooit echt veel opvoeding gekregen heeft. Hij stond eerst bij ons op de manege en liep dwars door alles en iedereen heen, struikelde over zijn eigen voeten door zijn overenthousiasme, trok halsters stuk, zijn benen staan vol littekens van door de stroomdraad heen te lopen. Er heeft nooit een rem opgezeten, hij deed altijd gewoon waar hij zin in had. Ik heb hem niet gekend als jong paard, maar lomp is echt de perfecte beschrijving. In het jaar dat ik hem heb is hij al veel rustiger én voorzichtiger geworden, gewoon door er erg consequent mee te zijn. Dat lukt met de jouwe vast ook wel, hij is nog zo jong!

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:47

Sorry hoor ik zal het wel verkeerd zien maar dit is toch een totaal andere manier hier heeft het paard een keuze en hier hebben we het over wederzijds respect het paard kan weg als hij wil maar omdat er vertrouwen is komt hij toch weer terug.
Misschien was de video van die cowboy niet zo'n goede keuze op hier neer te zetten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:09

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:23

@ Cassidy: Ik bedoel rodeo niet letterlijk.
Ik weet haarfijn wat die inhoudt, maar daar ging het niet over.

Ik bedoel hoe de Amerikaanse cultuur in elkaar steekt. Dat wordt door Amerkiadeskundigen ook wel de "rodeo cultuur" genoemd (heb een Amerika deskundige in de familie, die hier goede info over kan geven en ik ken het ook uit persoonlijke ervaring).
Je zou het ook Wild West cultuur kunnen noemen.
In ieder geval bedoel ik hiermee de neiging om alles naar de hand van de mens te zetten en alles willen te kunnen en te beheersen, met daarin een stuk hypocrisie (iets wat de mensheid in zijn algemeenheid al heeft, maar veel Amerikanen in de overtreffende trap bezitten).

Grappig dat jij het zo letterlijk opvatte... ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:27

Het wordt te vaak letterlijk bedoelt, ook en vooral op bokt.

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:45

Ik heb ze niet allemaal bekeken maar het begin is toch echt anders als die andere(die ik nog steeds afkeur)
Ik zie echt wel verschil tussen een paard die los loopt en zijn natuurlijk vlucht gedrag kan uiten als hij wil of een paard waar met een scherp touw halster flink aan getrokken wordt als hij weg wil.

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:52

Gefeliciteerd dat hij dit kan bereiken.
De eerste video is alleen maar show en spektakel daar verdient hij toch lekker aan.
Wat ik belangrijk vind maar daar verschillen we duidelijk in mening van is de weg naar dit eind resultaat dat vind ik zeer paard onvriendelijk.
Maar cassidy vind jij echt dat hij met respect zo'n paard traint?Of vind jij het eind resultaat belangrijker.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:02

Ik vind duidelijke grenzen stellen bij het opleidingsproces heel belangrijk. Jij zegt dat je een vrolijk paard belangrijk vindt, ik accepteer geen boksessies op het moment dat een paard een zadel opheeft. Niet uit zogenaamde vrolijkheid en niet uit protest. Komt er protest ga ik gerust kijken waar dat vandaan komt, maar ik ga er wel degelijk op het moment zelf naar handelen. En nee, niet door een pak rammel, maar door de One Rein Stop.

Ik kan niets onrespectvols aan de manier van training ontdekken en dat kunnen anderen ook niet, anders had de beste man niet tot twee keer aan toe de competitie Road to the horse gewonnen...

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:17

Nou volgens mij zijn hier wel meer mensen die het niet met jou eens zijn.
Wat iemand wint dat zegt mij niks,Anky is ook veelvoudig olympisch kampioen dat betekend toch ook niet dat haar manier van trainen automatisch goed is.
Kijk ze heeft wel resultaat als je dat belangrijk vind maar ik vind de training belangrijker.
Ik stel ook grenzen aan mijn paarden maar ik straf ze niet af voor iets wat een natuurlijke reactie is.
Dus volgens mij worden er hier dingen door elkaar gehaald.
En een paard wat vrolijk is is ook iets anders dan een paard dat bok sessies geeft want dan kan er ook iets anders aan de hand zijn.
Mijn paarden zijn vrolijk maar bokken niet onder het zadel alleen als ze los zijn ,dit hebben ze ook nog nooit gedaan dus ik heb ze hier nooit voor hoeven corrigeren.
Zelfs mijn jonge paarden hebben met zadelmak maken nog nooit een bok gegeven en doen dat nog steeds niet.

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:19

Mijn motto is rust en respect en dan krijg je dat ook van je paard terug.

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:21

Het is ook maar net welk resultaat je wilt bereiken.
En dan zijn er altijd meerdere wegen om datzelfde resultaat te bereiken.

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 21:03

En daar zit nou net het verschil verschillende wegen geven niet altijd het zelfde resultaat het is alleen de manier die je kiest wat ook bij je past en wat zegt over de persoon er achter.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 21:17

Het zegt ook wat over het paard, en het vermogen van de persoon op de grond om zich aan te passen. Buck Brannaman heeft een keer gezegd: when training horses, nothing is written in stone. Keep trying until you find something that works...

Degenen die echt weten waar ze mee bezig zijn, hebben een rugzak aan methodes en kiezen op dat moment wat zij denken dat het paard nodig heeft. De onwil om bepaalde wegen te bewandelen/bepaalde dingen toe te passen zegt ook wat over de persoon die met het paard omgaat.

_Romy_22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 21:19

Ik denk dat cassidy gelijk heeft

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 21:23

Juist daar sla je de spijker op z'n kop.
Maar de onwil van het bewandelen betekent niet dat dat een verkeerde keuze is, onwil kan in dit geval ook kennis zijn.
En wat voor Buck Brannaman betreft daar heeft hij helemaal gelijk

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 21:28

Je kunt nooit van tevoren zeggen dat een methode op je paard gaat werken (of niet gaat werken). Als jij DENKT te weten dat dingen niet uitpakken zoals ze behoren uit te pakken, zonder dat je ook maar overwogen hebt om ze te proberen, sluit je bij voorbaat die methode uit.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 21:31

Zet er maar een zelfverzekerde gelijkmatige ruin bij in die zich de kaas niet van het brood laat eten maar duidelijk de baas is zonder dat met veel geweld te hoeven afdwingen. Ik garandeer je dat je in no time je paard niet weer herkend. Niets kan een paard beter op de plek zetten dan een ander paard. Daar kan geen grondwerkgoeroe tegenop.

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 21:54

_/-\o_ heel goed anne

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 21:57

Ja cassidy dat klopt helemaal deze methode van cowboy clinton ga ik zeker nog geen eens overwegen om te gebruiken.
Het verschil is dat jij iemand onwetend noemt en ik verstandig.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 22:00

Wat is de reden dat je iemand, die bij voorbaat zonder zich te verdiepen/bereidheid om zich te verdiepen in een methode deze aan de kant schuift, verstandig noemt?

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 22:18

Dat heeft toch niks met verdiepen te maken mijn maag draait al om als ik hem met een ander paard aan het werk zie laat staan dat ik dit ga toepassen bij mijn eigen paarden.
En ik vind het verstandig als mensen eerst kijken en hun conclusie trekken dan klakkeloos alles volgen en alles proberen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 22:28

Ok, duidelijk. Conclusie getrokken, mening gevormd.

Maar misschien kun je hier eens over nadenken: a mind is like a parachute, it only works when it is open :D