Paard vermoord je zo ongeveer met scheren, help?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 12:16

ik ga met catalyst mee, gewoon niet te druk maken en duidelijk overkomen
geen getwijffel of geneuzel
jij geeft aan dat het goed is en dus is het goed

bij een paard die het eng vind wen ik hem gewoon door de apparaat aan te zetten en steeds even naar het paard toe te gaan en weer weg te lopen
ze wennen aan het geluid al hou je paarden die het getril niks vinden
in het begin gewoon kleine stukjes doen en dan ophouden, korte duidelijke sessies, net zo kort dat je je paard niet agressief maakt

wat verder ook fijn helpt bij een erg sensiebel paard is watten in de oren :j

linnnh

Re: Paard vermoord je zo ongeveer met scheren, help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 16:24

Ik heb haar gister weer geschoren. Oortjes uitgeschoren en haar baard is er weer netjes af.

Als ik hem uitzet is er niks aan de hand. Alleen als ie aanstaat is het eng.

Ik scheer haar altijd in de opvoelbox, zodat ze ook niet kan schoppen, maar misschien is dat juist weer niet fijn voor der omdat ze van weer zo opgesloten staat. Ik heb haar gister geschoren met praam, dat ging opzich wel. Ik heb nu een eigen scheerapparaatje, ik zet hem denk ik gewoon aan als ik aan het poetsen ben, zodat ze het elke x hoort maar niks mee doe en dat een beetje opbouwen

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 16:30

Sassol schreef:
paarden115 schreef:
ik heb een tip hoe wij het deden bij ook zo een monster

IK WIL HIER GEEN COMMENTAAR OP IK WEET DAT HET NIET ZO PAARD VRIENDELIJK IS MAAR HET IS EEN GEVAL VAN NOOD!!!!

Een geval van nood? Een geval van nood om te scheren of om de tip te geven? Kan me namelijk geen énkele situatie voorstellen waar het een geval van nood kan zijn om te scheren.

Er is niks mis mee om je paard te leren niet bang te zijn voor scheren. Maar persoonlijk snap ik niet waarom je een paard dat aan zou doen. Scheer je hem eerst kort en dan een pak dekens op? Laat hem dan gewoon z'n vacht houden en gooi een zweetdeken op na het rijden. Ze zweten ook niet zo heel veel in de winter.
Tja, dan kan het zijn dat het een halfuurtje duurt voor hij helemaal opgedroogd is, maar is dat nou echt zo lang?

Een half uurtje was bij ons heel kort toen wij onze fjord nog niet schoren...na de les duurde het minimaal 1 uur voordat hij een beetje droog was en om hem helemaal droog te krijgen was het 2 uur werk. Nu hebben wij gelukkig geen problemen met scheren maar ik snap dat iemand liever zijn pony scheert dan met dekens te gaan sjouwen.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 12:56

Lynn_x schreef:
Ik heb haar gister weer geschoren. Oortjes uitgeschoren en haar baard is er weer netjes af.

Als ik hem uitzet is er niks aan de hand. Alleen als ie aanstaat is het eng.

Ik scheer haar altijd in de opvoelbox, zodat ze ook niet kan schoppen, maar misschien is dat juist weer niet fijn voor der omdat ze van weer zo opgesloten staat. Ik heb haar gister geschoren met praam, dat ging opzich wel. Ik heb nu een eigen scheerapparaatje, ik zet hem denk ik gewoon aan als ik aan het poetsen ben, zodat ze het elke x hoort maar niks mee doe en dat een beetje opbouwen

Pas aub op met de invoelbox... Ik ken paarden die het voor elkaar gekregen hebben in paniek om daar uit te komen! En straks weet ze gewoon invoelbox = scheren... Neem het scheerapparaat mee in de box niks mee doen paard aan een lang halstertouw vast hebben en aanzetten (niks mee doen!) langzaam opbouwen! En laat de praam weg!
De merrie die ik altijd heb gedaan kon ik na 3 jaar los op de stalgang opscheren, zodat ze geen druk op haar hoofd voelde. Ik snap dat mensen die niet veel tijd hebben er andere manieren voor vinden, maar mocht je tijd hebben dan steek er ook die tijd in.

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 21:28

Stipje hier, interessante tips!
Heb 'n jonkie die ik graag direct goede ervaringen mee wil geven :)

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 13:31

Kost idd bergen met tijd, ik zet elke x hem even aan maar ze blijft het eng vinden, ik raak haar er nog niet eens mee aan. Zuchtttt haha maar het gaat stukje bij beetje wel iets beter