paard haat mij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:56

Tijd en begeleiding.........................................

Toen ik je openingspost las, dacht ik gelijk, uitproberen.
Dat weet ik natuurlijk niet zeker want ik ga af op de info die jij geeft en de beleving die jij ervan hebt.
Je hebt je paard PAS een maand, ik vind dat erg kort om een paard te laten ontdooien, een paard is vaak afwachtend....en doet de eerste dagen of soms zelfs de eerste weken wat er van hem gevraagd wordt, onzekerheid en nieuwe indrukken maken een paard soms wat passief.

Daarna komt de periode van gewenning, he misschien kan ik wel dit of dat, ik wordt niet gecorrigeerd of accepteer de manier van corrigeren niet...soms is de timing van de ruiter beroerd en daar maakt een paard gebruik van, waardoor een correctie of sturing niet goed aankomt of zelfs verkeerd begrepen wordt door een paard.

Probeer jezelf en je paard bezig te houden met de dingen waar jij zeker van bent, concentreer je op 1 ding.
ik ga zo naar mijn paard en ik ga dit of dat doen, bijvoorbeeld uit de weide halen, dat is mijn doel voor vandaag.
En dan bedoel ik niet, ik ga mijn paard lokken of overhalen met iets lekkers, want dat staat voor mij gelijk aan omkopen of er gemakkelijk vanaf komen.
Als je je paard uit de weide hebt gehaald ga iets doen wat leuk voor jullie beiden is, ik weet niet of je paard van poetsen houd of van een wandeling, ik noem maar wat...maar verzin iets waarvan jij merkt, he dat doet hem goed. (en houd het kort, niet te lang want dan loop je het risico dat het gaat vervelen).

Als het uit de weide halen goed gaat, kun je een nieuw doel maken, bijvoorbeeld als je graag wilt rijden..
We gaan vandaag de nadruk leggen op ontspannen overgangen, iets eenvoudigs in ieder geval, waarbij jouw duidelijkheid van je hulpen centraal staan.
Leer je paard wat jouw manier van rijden is, neem nooit aan dat hij het wel zal snappen (nu nog niet althans) en wees daarbij altijd eerlijk en duidelijk.

Ga voor als nog geen dingen doen waar jij je onzeker of onprettig bij voelt, dit merkt het paard gelijk.

Lees dat je de TA langs wilt laten komen, dat is een goede stap, mocht je paard last hebben van z'n gebit dan zal dit na een behandeling al heel wat spanning weg nemen.

cissie

Re: paard haat mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 22:10

Zie net dat TS een permanente ban heeft....