In de winter hyper, in de zomer een brave dodo.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tinkels

Re: In de winter hyper, in de zomer een brave dodo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 09:51

Wat ik dan niet begrijp..... waarom krijgt je paard in de zomer geen krachtvoer? En in de winter wel.......

saltpepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 09:56

Tinkels schreef:
Wat ik dan niet begrijp..... waarom krijgt je paard in de zomer geen krachtvoer? En in de winter wel.......

Paard staat op een goed stuk land (gras is in principe een volledige voeder). Hooi is natuurlijk ook volledig, maar gras eet hij in de zomer onbeperkt.
Waarom zou je een paard dat op het land staat in de zomer wel krachtvoer geven?

Tinkels

Re: In de winter hyper, in de zomer een brave dodo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 10:07

omdat gras ook niet alles dekt. Vooral niet als je ze in de sport rijdt.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:46

Tinkels schreef:
omdat gras ook niet alles dekt. Vooral niet als je ze in de sport rijdt.

Helemaal mee eens. Het gras in Nederland is geen gras waar voor een paard alles in zit.
Dus ook in ons hooi zit niet alles. Helaas...........

saltpepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 09:05

Dit paard wordt recreatief bereden. Enne zowel gras en hooi zijn voedermiddelen die daadwerkelijk volledig voeders zijn (voor een paard die idd geen productie hoeft te leveren zoals topsport, melkproductie etc). Paard heeft liksteen tot zijn beschikking. As ik dit paard nog eens biks zou bijvoeren op het land, kijkend naar het land waar deze in staat (mééér dan genoeg) dan weet ik zeker dat ik no time een paard heb die bevangen is en/of een tientonner ;) .

Het probleem van dit paard speelt niet in de zomer (dan is deze goed te berijden) maar voornamelijk in de winter. Dan haalt hij zeer explosieve energie uit (goede kwaliteit hooi) en een geringe hoeveelheid krachtvoer.

Maar of gras en hooi wel/ geen volledige voeders zijn, in natuurlijk weer een heel andere discussie.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 09:14

Mijn paard werd knetterheet van krachtvoer, ze kreeg nog geen kg per dag. Was opgefokt, ging volledig uit haar stekker dagelijks! En ja ze stond ook buiten en werd dagelijks losgegooid in een grotere bak.

Het lag bij mijn paard aan het suiker/zetmeel gehalte. Dat ligt vaak op de 36% of meer ( waarvan suikers vaak nog toegevoegd zijn) ik ben op ander voer overgestapt, zonder toegevoegde suikers en met een gehalte van suiker + zetmeel 10%, voila probleem opgelost, ADHD was gelijk weg :D

Veel hooi blijven geven en aanvullen met een brok met vrijwel geen suikers en zetmeel ( ook geen pavo korrels oid, :n geen summerfit :n ) gewoon voer zonder toegevoegde rotzooi!

saltpepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 09:24

Splinter schreef:
Mijn paard werd knetterheet van krachtvoer, ze kreeg nog geen kg per dag. Was opgefokt, ging volledig uit haar stekker dagelijks! En ja ze stond ook buiten en werd dagelijks losgegooid in een grotere bak.

Het lag bij mijn paard aan het suiker/zetmeel gehalte. Dat ligt vaak op de 36% of meer ( waarvan suikers vaak nog toegevoegd zijn) ik ben op ander voer overgestapt, zonder toegevoegde suikers en met een gehalte van suiker + zetmeel 10%, voila probleem opgelost, ADHD was gelijk weg :D

Veel hooi blijven geven en aanvullen met een brok met vrijwel geen suikers en zetmeel ( ook geen pavo korrels oid, :n geen summerfit :n ) gewoon voer zonder toegevoegde rotzooi!

Welk merk/ type voeder voer je dan nu aan je paard? Ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig naar ;) .

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 09:35