gietvloer verwijderen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 19:51

Betonplex hebben wij een plaat van besteld, volgens de houthandel de beste kwaliteit. Heb ik ook om gevraagd. Plaat was inderdaad niet te huffen.
Karreman schreef:
Deels vervangen kan best een optie zijn maar mijn ervaring is dat wanneer je het achterste gedeelte van de vloer er uit haalt zal blijken dat de vloer ,vooral langs de randen, al verder naar voren toe is aangetast dan dat je van te voren dacht.
We hebben de gietvloer een heel eind langs de randen verwijderd, tot we geen aantasting van het hout meer zagen. Het zou bij mijn trailer betekenen dat we bijna de halve vloer moeten vervangen. De naad komt inderdaad op een dwarsbalk. :j

Voor de bevestiging worden slotbouten gebruikt. Strak aandraaien zal ik op (laten) letten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 20:00

Puera schreef:
Excuus, mijn vorige post was qua informatie niet volledig. De bodem is wel degelijk in de lak gekomen, ik weet alleen niet welke. Alle zaagranden van de zijwanden zijn toen ook behandeld.

De nieuwe bodem komt nu wel in een goede lak.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom ik de klep wel zou moeten vervangen als die nog goed is.

Zoals in mijn vorige post gevraagd: is deels vervangen ook een optie of is helemaal vervangen van de bodem 't beste?

Wanneer je nu de klep laat zitten, kun je er over enkele jaren alsnog aan.
Nu heb je de boel uit elkaar liggen en is het in een keer klaar.

Oh, enne, vloerplaten zijn ALTIJD te leveren in een maat die past. Er is laatst nog in een soortgelijk topic een link langsgekomen van platen tot 3800x12500mm!!!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 20:32

Uiteraard is die in een maat te verkrijgen dat ie in mijn trailer past. De huidige (slechte) bodem is er ook in een keer ingekomen.

hans_eefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 14:03

Hey allemaal

Ondertussen bezig met de electriciteit... zie hier de oude naast de nieuwe verdeeldoos.

Afbeelding

Met het goede weer gaat alles net ietsje trager... lekker bezig zijn met de paarden en genieten van het weer.

De bodemplaat gaan we bestellen bij de lokale trailerhandelaar. Wel even wachten voor de levering maar dan hoeven we ook niet half het land door te rijden...

Wordt vervolgd...

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 21:19

Puera schreef:
Uiteraard is die in een maat te verkrijgen dat ie in mijn trailer past. De huidige (slechte) bodem is er ook in een keer ingekomen.

Dat klopt wat je zegt,maar veel fabriekanten van trailers krijgen de bodemplaten op maat aangeleverd vanaf de "betonplex-fabrikant". Wil je een plaat op maat dan zal de dealer die voor je moeten bestellen en dan kost bijvoorbeeld een nieuwe bodemplaat voor een westfalia €600,= en dan moet ie er nog in.
Leuk alternatief is een vloer te maken van hardhouten planken met veer en groef. Kan op elke gewenste breedte. Wel iets meer werk maar minstens zo duurzaam als betonplex.

hans_eefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 21:48

ja, maar zit je dan niet snel met een groter gewicht?
en komt er in die tand en groef niet snel vocht en vuil?

daarnaast hebben wij geen langsdragers dus hoe leg je die planken dan veilig en stevig?

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:30

De hardhouten planken leg je van in de lengterichting van de trailer en kunnen dan vastgezet worden aan de dwarsliggers waar de vloer nu ook aan vast zit/zat. Hardhout is geen lichtgewicht materiaal, maar vergis je niet wat een vloer met gietvloer weegt!!
En bij hout geld nu eenmaal hoe beter de kwaliteit hoe zwaarder het hout.
En als je goede rechte planken hebt valt het reuze meet met rommel wat er tussen komt.

hans_eefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 19:28

@ Karreman (of iemand anders natuurlijk...:-) ) Zijn nu toch weer aan het nadenken over lossen planken. Beter te hanteren en veel makkelijker te krijgen. Zijn dit bijvoorbeeld goede planken? We zouden dan gaan voor die van 28 dik en met gladde bovenkant. Is dat voldoende? Bedankt voor alle raad! en zou je ze dan tegen elkaar leggen en met een 0.5 cm ruimte ertussen?

http://nl.kapaza.be/antwerpen/terrasplanken-hardhouten-vlonderplanken-23100623.htm

baretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 21:19

Ik zou eens bekijken hoeveel gewicht al dat hardhout bij elkaar is. Zeker in verhouding met een 24 mm betonplex plaat.
Bovendien, ook hardhout "werkt". Bel eens met een goede houthandel en leg hun eens goed uit wat je wilt en denkt en neem hun mening mee in je overweging.
MIJN insteek zou betonplex 24mm en een hele goede kit (zie eerdere post) zijn. Ook qua kosten.

Grtz.

Royallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 22:00

Even een rekensommetje, vergelijking van een 24mm plywood plaat (Finnish Birch) met een Massaranduba plankenvloer van 28mm.

Gewicht
stel je hebt 3,25 m2 nodig voor in je trailer:

Massaranduba 1350kg/m3 dikte 28mm --> 3,25*1350*0,028 = 123kg
Finnish plywood (Birch) 680kg/m3 dikte 24mm ---> 3,25*680*0,024 = 53 kg

Sterkte
Massaranduba fc;90;rep = 10,5N/mm2
plywood 24mm fc;90;rep = 34,4N/mm2

Conclusie
De plankenvloer weegt 70kg zwaarder dan de plywood plaat en is ook nog eens (even heel kort door de bocht) minder sterk dan de plywood plaat. Je zult dus een dikkere plankenvloer nodig hebben (= nog meer gewicht) om dezelfde sterkte te bereiken als de plywood plaat.

Een nauwkeurigere berekening heb ik nu even geen tijd voor, maar mijn advies: even goed zoeken naar een goede leverancier en er een plywood plaat inleggen (zie ook andere topic): [TAO] Trailer opknappen.
Laatst bijgewerkt door Royallady op 22-08-11 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 22:08

Niet zonder reden waren in de oude regels (tot 2005) de voorschriften:
hechthout (multiplex) 24mm
hardhout 30mm
zachthout 40mm

hans_eefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 22:34

Ondertussen zijn we weer wat verder... de plaat op maat gezaagd, met behulp van een karton mal. Gelukkig van de eerste keer juist! :D en zwaar, zo'n plaat! net nu ik last heb van mijn rug en hans dus alles alleen moet doen! gelukkig hadden we een karretje met wielen waar het op kon, heeft ie er zijn autokrik onder gezeten om hem terug op te tillen enzo... beetje creatief zijn, he :)

Afbeelding

dan in de trailer gelegd, bepaald waar het tussenschot moet komen, gaten gemaakt,... natuurlijk moest ie ook weer uit de trailer

Afbeelding

Afbeelding

nu ligt ie afgelakt (zijkanten en gaten voor het tussenschot) te drogen in de garage, net een tweede laag erop gezet. Morgen nog een keertje erover... zo tot we vier keer gedaan hebben, denk ik...

daarna definitief in de trailer en afkitten... extra aandachtspunten wat dat betreft? hoe beginnen we daar het beste aan?
en dan de rubbermat erop... ben benieuwd...

geerke

Re: gietvloer verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 08:36

ziet er netjes uit hoor!
Over afkitten zijn de meningen verdeeld,ik sprak laatst iemand die zei dat het open laten juist beter was,dan kon het vocht ook weer weg.

Royallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 19:36

De rubbermat leg je los erop neem ik aan, zodat je hem ook 'over de stang' kunt hangen om te drogen?

Ik zou hem absoluut afkitten aan de binnenkant, anders kan het vocht in de wanden trekken. Ga je ook een trapbescherming monteren?

Als merk weet ik dat Böckmann 'Wurth Klebt und Dichted' (Bond and Seal) gebruikt. Het merk Sika heeft ook goede kitten. Aangezien ik binnenkort ook moet kitten heb ik een proefstukje gedaan met Bison Polymax. Het belangrijkste is dat je het productblad van de kit goed bestudeerd. Zo moet je bij een aantal materialen het materiaal iets opruwen en heb je een primer nodig om een optimale hechting te krijgen.

baretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 21:11

http://www.tremco-illbruck.nl/products/02218_index.html
Heb ik al diverse keren gebruikt, erg goede resultaten. Hecht en dicht, na uitharding, geweldig op o.a. betonplex en verzinkt metaal (wel vooraf goed ontvetten met b.v. thinner). Verouderingsbestendigheid moet ik nog afwachten, maar degene die het wél kende had ook daar erg goede resultaten mee.
Mijn advies, neem de witte kit, die je na het uitharden overspuit met de gewenste kleur (schoonmaken/ontvetten en spuiten met een goedkope bus van bv. Action). Zo heb je een betere controle op evt. werking of scheurvorming.
Randen van de gezaagde plaat afwerken met "randsealer".

Grtz.

baretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 21:38

@ Penny&Pruts,

Voor je de vloer plaatst, eerst alle electriciteit ruim aansluiten/voormonteren en plekken waar de plaat en de wand of chassis, gekit gaan worden heel goed schoon maken (b.v. metaalborstel) en heel goed ontvetten (met bv thinner) Dan pas kitten, zorg dat je overal een goede laagdikte krijgt. Beter niet helemaal netjes en dik genoeg én dicht, dan mooi afgewerkt en te dun. Daarna rustig laten uitharden.
Aan de onderzijde niet meer afkitten dan strikt noodzakelijk, voorkom "vochtinsluiting".
De gaten in de plaat waar het tussenschot in rust, daar moet je die gaten iets overmaats maken zodat je er een buis in kunt kitten, waar je staande buis van je tussenschot in rust. Daarmee bescherm je de gaten, die anders snel beschadigen en weer gaan rotten. Wel op gelijke hoogte met de plaat maken.
Hoop dat duidelijk overkomt wat ik bedoel :?

Grtz.

hans_eefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 20:01

electriciteit is ruim aangesloten. kitten is volgende werk. eerst een goede kit kopen.

vooral die tip van die buis in de gaten, is erg goed! hadden we zelf niet aangedacht en inderdaad, zo voorkom je dat je daar je hout toch weer gaat beschadigen. gaan we dus zeker doen.

groeten