een heel groot gedrags probleem van mijn paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 08:04

Omdat die er al bij geweest is, en zegt dat je bij een oud paard altijd wel wat vindt als je zoekt (lees topic). Dat is ook zo natuurlijk. Het gaat er nu om of je bij dit oude paard nog wat kunt verlichten en dat kan een ostheo heel goed. Een gewone veearts heeft over het algemeen geen kaas gegeten van ruggen en bekkens die scheef staan, en dat recht zetten kan al een wereld van verschil maken. Je kunt m niet meer jong maken, alleen maar helpen zo pijnloos mogelijk nog ouder te worden. De Ts doet en deed heel licht recreatief werk met hem, de vraag of hij dat nog kan, kan die ostheo ook wel beantwoorden...

Leetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:43

Ik zou toch eerst meer willen weten om hier via internet mijn mening over kan geven.

Ten eerste: Afstraffen vind ik geen goed idee. Ten eerste niet omdat het paard blijkbaar wat duidelijk wil maken, wat dit ook mag zijn. Ten tweede is de vraag hoe je straft, al zou je dit willen doen: Een ruk aan de hengstenketting is echt geen oplossing. Daar krijg je geen leiderschap mee, maar maak je jezelf alleen maar kwetsbaarder: Alleen de zwakke vechten. Al zou het gaan om een dominantieprobleem dan gaat het vooral om jou houding, jouw lichaamstaal naar het paard.

Maar eerst zou ik willen weten: Hoe gedroeg het paard zich dan in het begin bij TS? Toen was hij ook moeilijk, wat deed hij toen? Is het echt begonnen nadat hij 24/7 op de wei is gestaan of pas toen er met een nieuw zadel op gereden kon worden? Hoe is hij verder in de kudde? En hoe doet hij precies met wandelen/ buitenrijden? Hoe werd hij voorheen gehouden, voordathij 24/7 in de wei ging?
Voor mij kunnen er meerdere dingen in het spel zijn. Het paard kan pijn hebben, of bij de gedachten aan de pijn van vorig zadel reageren. Dit gebeurd - denk ik, want ik heb het niet gezien - met poetsen en opzadelen.
Daarnaast kan er een stuk liggen in het feit dat hij zichzelf ziet als leider van de kudde: Blijkbaar heeft hij dan niet genoeg vertrouwen in de eigenaresse om mee uit de wei te gaan, hij wil voor de kudde zorgen. Dit uit zich dan met name tijdens wandelen en rijden. Maar is het paard dan ook echt bang of dominant, of wellicht een combi? Dan mist hij wellicht de veiligheid van de kudde. Dit kan ik niet beoordelen achter de pc vandaan.

Hem na laten kijken op pijn etc is uiteraard een goed idee. De vervolgstap voor mij zou zijn: kijken naar zijn gedrag en de oplossing zoeken in jou lichaamstaal, doormiddel van grondwerk stap voor stap opbouwen zodat er vertrouwen groeit. TS geeft al aan dat ze hier mee bezig is, kijkt naar haar paard en zo stap voor stap iets verder komt en een rustig paard houd! Super!

bredla1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:10

grondwerk ....en dat de osteopaat komt is altijd goed!

RosaBokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 16:51

ik heb ergens halverwege of in het begin geschreven dat de da mij vertelde dat het geen zin had om langs te komen, omdat je bij een oud paard alltijd wel wat vind. ik wilde hem laten nakijken voor ik dit probleem had. morgen is het zover. nog even geduld :o .

RosaBokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 17:11

in het begin beet hij en kon toen ook al niet stil staan. ik heb toen vanuit een boek meer over paarden gedrag geleerd en zo heeft dit zich opgelost in 2 a 3 maanden tijd. aan zijn schoft te zien(witte plekjes)
heeft hij niet of weinig een passend zadel gehad. met het vorige zadel liet hij na een tijdje duidelijk merken dat het zadel niet fijn lag. deze heb ik dan ook niet meer gebruikt. het nieuwe zadel kwam eigenlijk samen met 24/7 op de wei. in de winter staan ze het s'avonds binnen en als het weer het toelaat overdag buiten. in het begin ben ik er ook pas na een tijdje achter gekomen dat zn tanden zwaar onderkomen waren. de tandarts dacht dat hij nog nooit geweest was. ik dacht toen nog dat hij 18 was en hij zei letterlijk "dit is 18 jaar verwaarlozing". en zn hoeven ook meteen in het begin laten doen. de ene hoefzweer na de ander en ook zo'n 3 maanden later was dit weer goed.
toen kon ik ook alleen met hem naar buiten draf en galop en kreeg ik hem ook weer terug. waar ik toen stond was alles onverhard. waar ik nu sta is de hele buiten route verharde weg. en hier wil hij meteen omdraaien. als ik met een ander paard ga is dit iets minder. en toch wil hij dan zo snel mogelijk terug.

hij heeft een eigen merrie op de wei waar hij heel erg op gesteld is. als zij weg is loopt hij heel onrustig op en af op de wei. hij zorgt ervoor dat zij te eten krijgt en vergeet daarbij zelf te eten. ik ben hem bij aan het voeren om deze reden. er is inmiddels een andere ruin alfa geworden.

RosaBokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 22:08

*\o/* ik kom net terug van de osteopaat. hij was wat vast in de rug. ze zei me dat dit normaal was bij
jacht paarden. hij reageerde alleen bij de lenden wervels als plassen en neigen tot. ze zei dat dit de nieren of de blaas kan zijn. ik ga hem wel nog even zn bloed, urine en mest laten testen. ik zou hem wel nog kunnen rijden en ik mag gecontroleerd laag met hem springen. ze zei dat ik nog een paar jaartjes plezier van hem kon hebben! *\o/* over zijn gedrag zei ze alleen dat hij heel slim is. dit heeft hij natuurlijk voor mij de nodige jaren voor elkaar gekregen. dus ik moet nog wat geduld met hem hebben. ze bevestigde ook dat hij dus bij de kudde wilde blijven en dat ik een compromie met hem moet sluiten. ik ben zo ontzettend blij dat hij in ieder geval niet ergens last van heeft. hij heeft geen pijn hij is alleen oud.
ze vond hem zo goed uitzien dat ze dacht dat ik het verkeerde paard had gehaald :D

Sabini

Re: een heel groot gedrags probleem van mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 23:46

Wat een goed bericht van de osteopaat! :) Dat je zn bloed, urine en mest nog even laat testen is wel verstandig denk ik. Ik dacht ook al dat hij een slim paard zou zijn, na het lezen van eerdere berichten.
Super dat je zo blij bent! :D Heel veel succes (en geduld) met hem!

RosaBokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 05:59

dankjewel nu ik weet dat hij geen pijn heeft durf ik hem ook wat strenger aan te pakken dat ga je uiteraard niet doen als het beest pijn heeft. :Y) in het begin van mn topic had ik het echt gehad, maar nu ben ik zelf ook weer een stuk positiever erover. :(:) mede door hulp van jullie allemaal :o BEDANKT! en speciaal dianaw33 hier heb ik zo veel aan gehad en direct bruikbaar. de osteopaat heeft me ook gezegd dat ik dit niet meer helemaal eruit krijg op deze leeftijd. dan is dat maar zo. hij kent heel veel trucs om onder het werk uit te komen :j

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 09:02

Wat een goede berichten! Nu kun je gericht aan zijn gedrag gaan werken. Ik wens jullie nog veel plezier samen, en als je nog iets wilt weten kun je altijd contact met me opnemen. Groetjes, Diana

RosaBokt

Re: een heel groot gedrags probleem van mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 17:46

heel erg bedankt en zal ik zeker doen. groetjes rosa