Eigenwijs paard!! HELP!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pinkie87

Re: Eigenwijs paard!! HELP!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 19:28

zet haar dan vast een geen iets anders dan gras. maar geloof niet dat het daar aan zal liggen ik doe dat namelijk ook zo vaak met mijn paard en moet ook gewoon over gras naar het weiland geen probleem mee

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 19:29

daar heb ik veel aan.. jij hebt toch hele andere paarden dan ik

jael89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 19:30

_haflinger schreef:
Dan gaat ze sowieso eten....

Een stuk terug schreef je nog dat ze altijd luistert, dat doet ze dus niet.. Haflingers zijn heel leuk als je ze de baas kunt zijn, je pony loopt duidelijk over je heen.. Als ze gezond is, wat doe je dan zoal met haar?

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 19:31

longeren, wandelen, buitenritten, grondwerk, dressuur en springen

jael89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 19:35

Waar longeer je dan? Ook in de wei? Eet ze dan niet? Luistert ze dan goed?

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 19:35

bij longeren luistert ze super. dan neemt ze geen hap.

jael89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 19:38

En een stukje van de wei afzetten en daar zonder longeerlijn gaan oefenen? Kijken of je haar dan kunt laten luisteren zonder touw.. Kan dat?

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 19:39

ja.. Ik hoop dat ze dan niet gaat eten...... Als ze dat doen zou ik dan even met de zweep kunnen zwaaien op de grond?? Wei zet ik altijd af bij longeren.
maar CIndy heeft wel een probleem..: zeh kan heel moeilijk rechtsom lopen.....

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 19:46

Jouw Cindy heeft heel goed door hoe ver ze met jou kan gaan. En dat is veel te ver. Er bestaan uitstekende boeken over grondwerk. Zelf heb ik het boek van Klaus Hempfling gebruikt en onze pony is daardoor van een onmogelijk beest in een heel gehoorzaam en makkelijk dier veranderd.
Als ik jou was, zou ik toch een ervaren (niet een bot of grof) iemand erbij halen, die jou kan leren wat jij moet doen. Al lees je nog zo veel, en al ben je nog zo dol op je paard, je kunt gewoon niet alles weten. Dit soort dingen hebben met ervaring te maken.
Ik zou echt hulp zoeken, want het zou niet best zijn als jij of je paard een ongeluk kregen.

Succes!

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 19:48

Ik heb al een gewelidge instructrice die me overal meee helpt. Maandag bel ik haar en dan wil zij er meteen aan beginnen :P

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 08:51

De hoefsmid is gister geweest. Ze gedroeg zich voor de eerste keer echt verschrikkelijk bij de hoefsmid. hij heeft nog flimk op haar moeten schelden omdat ze steeds opzij sprong. Ik heb mijn instructrice ingelicht en zij zegt dat we als Cindy beter is haar niet meer verwennen en haar eens ffe flink aan het werk zetten zodat die streken eruit gaan. Ook heb ik haar brokkendosering voor de helft verminderd want ze krijg altijd best veel te eten:

- hooi
- Zemelen
- Pulp
- Brokken (normaal een hele schep, nu nog maar een halve)
en tijdelijk: Fenegriek (die Cindy behoorlijk lekker vind maar ze heeft het nodig voor haar ziekteklachten..

Dat gaat nog wat worden met Cindy Muahhaha..
Volgende week mag ze als het goed is weer aan het werk :D

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 10:01

Even een vraag maar je pony staat op rust en jij geeft nog het bovenstaande en vindt het dan ook nog gek dat je pony met je aan de loop gaat? Hij bouwt nu ontzettend veel energie op en kan die niet kwijt.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 11:31

Dat heb ik toch al in eerdere posts gezegt.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 16:51

oefff hij krijgt wel veel. is het misschien niet iets om veel hooi te voeren en misschien kwart tot halve brok op een dag.
bij ons staan ze 24uur buiten op het land daar bij krijgen ze alleen als ze werken halve muslie dit is een voorbeeld. maar zou echt mindere met alles.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 16:53

Zemelen en pulp zit vaak niet zoveel in kwa energie. Mag ik vragen waarom hij dat krijgt?

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 18:09

Tja.. Hij krijgt niet veel hooi. Zemelen en pulp.. waarom ze dat krijgt.. ik heb geen Idee.. Dat is wat van mijn opa.. Maar veel krijgt ze er niet van.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 09:25

Wij hebben onze pony indertijd op ponybrok gezet. Daar zit minder energie in, maar verhoudingsgewijs wel veel vitamines/mineralen. Voldeed altijd prima, we gaven het ook aan ons Groninger paard.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 11:05

ninajojo schreef:
Hey!
Ik zag in je profiel dat ze vroeger mishandeld was en erg mager was toen ze bij jullie kwam. Waarschijnlijk is ze daardoor erg fel geworden als het om eten gaat. Dat ze daarom ook naar je trapte toen je haar bij het gras wilde weg halen.
Dat je al bezig bent met grondwerk is heel slim! Misschien kan je er een keer een lesje in nemen? En dan je problemen aan haar voorleggen.
Dan zal ze je waarschijnlijk een paar oefeningen laten zien die je helpen bij je problemen!

_/-\o_

Paarden die mager zijn geweest en te weining te eten hebben gehad zij _/-\o_ idd erg geforceerd op eten,
mijn pony was dat ook toen ze bij ons kwam.

Ik snap alleen niet dat er hier zo aanvallend word gereageerd, ts vraag het dus ze wil hulp lijkt mij,
ze wil niet worden aangevallen of reactie's die nergens op slaan zoals; dat is hij toch niet perfect braaf.
want dat weet ze wel, anders opent ze het topic niet.

Mijn haflinger staat ook op ponybrok met weinig energie, maar ze heeft er genoeg aan en anders gaat ze stuiteren.

Ik zou haar dus wel een schopje op haar kont geven als ze nog een keer probeert weg te lopen.
gewoon zo van; he, dat mag niet. Niet hard ofzo, maar gewoon dat ze er eventjes van schikt.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 11:10

Eens een keer goed van je af trappen. En vooral veel wandelen met hoofdstel in oefenen, zonder dat ze gras eet. Je kunt eventueel, als je je hoofdstel omdoet, vantevoren een halstertouw om haar hals doen, zodat je haar makkelijker kan pakken?

Ik ken het zelf ook, heb verschillende haflingers en fjorden gereden/verzorgt die ook zo eigenwijs (sterk) was. Het is even doorbijten, maar je moet consequent zijn VOOR ze je meesleuren zegmaar; je moet het zien aankomen.

Veel succes :)
Hopelijk gaat het allemaal goedkomen!

Mischien kun je er iemand bij zoeken, die je een beetje met haar helpt? Het moet natuurlijk wel leuk blijven.
Ook op de grond bezig zijn kan helpen, maar ik denk dat je dit grotendeels kunt oplossen met consequentie.

Edit: aangepast.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 17:02

Vandaag hbe ik haar voor de eerste keer weer aan de longe gedaan.. Ook heb ik haar bij het poetsen flink aangepakt. Toen stond ze super braaf als een schaap daarna .. haha
Volgens mijn instructrice is het probleem geweest dat ze te veel energie had.. Ik mag volgende week weer rijden.