Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Haf_Kadans schreef:jeeetje ik snap echt je punt, maar 16500 vind ik eerlijk gezegd geen serieuze onkostenvergoeding meer voor een fotoshoot met enkele bewerkte foto's en alles op cd-rom. Maargoed ik denk dat dit een eeuwige discussie blijft en respecteer ook iedereen zijn mening. Ik ben alleen blij dat ik zelf een redelijk goede camera heb gekocht en af en toe eens iemand kan laten komen voor een leuk bedrag. Zo kan je eens per jaar eens een fotosessie doen, ipv 1 prof fotoshoot voor een maandsalaris op cd.
vanitymay schreef:Ik snap nog die 1650 euro niet per shoot eerlijk gezegd. Je hebt natuurlijk je gewone kosten: camera, afdrukken, vervoer en evt studio en belasting, maar dan nog ben je maximaal 8 uur bezig (inclu reistijd, afdrukken en bewerken, contact met de klant) en dat lijkt me voor een gemiddelde shoot nogal ruim gerekend. Zeg dat je 500 euro kwijt bent al deze kosten, dan verdien je nog 1150 euro in 8 uur! Dan verdien je dus bijna 144 euro per uur. Weet niet wat de opleidingsgraad is van een gemiddelde fotograaf, maar daar komen heel wat universitairen niet eens aan!
Ik had het zelf ook graag gewoon zo willen blijven doen zoals ik het deed, maar helaas.

Vandaar de 60 euro
Ik ken alleen genoeg pro's die wel 60 euro per foto vragen en dat gaat mij te ver. Dus vandaar mijn punt. Ik vind jou bedrag nog redelijk, maar er zijn er genoeg die meer vragen. Daarnaast vind ik het stukje kunst ook maar relatief en lang niet alle prof's bezitten dat. Haf_Kadans schreef:ik denk dat je dit topic verkeerd begrijpt. Ik val niet direct op jou aan hoorVandaar de 60 euro
Ik ken alleen genoeg pro's die wel 60 euro per foto vragen en dat gaat mij te ver. Dus vandaar mijn punt. Ik vind jou bedrag nog redelijk, maar er zijn er genoeg die meer vragen. Daarnaast vind ik het stukje kunst ook maar relatief en lang niet alle prof's bezitten dat.
Zelfs een pindakaasvloer kan kunst zijn he
Is maar net wat iemand als kunst beschouwt.
Haf_Kadans schreef:Ik zou een systeem fijn vinden van betaalbare fotoshoots en dat ik zelf kan kiezen hoeveel bewerkte. En dus niet 60 euro per foto. En ik denk als het betaalbaar is, meer mensen het zouden doen en je dus wel iedere dag werk kunt hebben. Daarnaast is het nu eenmaal een onzekerheid dat je bepaalde dagen geen werk hebt. Maar ook een aannemer heeft dat, terwijl die wel betaalbaar werk kan blijven doen in mijn huis.
vanitymay schreef:Ik heb nog geen werk van van gogh of rembrandt gezien met zijn naam groot en dwars door de zonnebloemen/ nachtwacht
vanitymay schreef:Ik heb nog geen werk van van gogh of rembrandt gezien met zijn naam groot en dwars door de zonnebloemen/ nachtwacht