Irritatie aan fotoshoot

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JustJoyce

Re: Irritatie aan fotoshoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 08:36

Ik vind toch wel dat Pro's er met kop en schouders bovenuit steken, ze hebben ook een kwaliteit waar je op kunt vertrouwen. Ik zie vaker bij hobbyisten (waarvan ik er zelf ook een ben) dat de kwaliteit niet altijd even goed is.
Als ik kijk naar shoots van pro's dan hebben echt alle foto's die je krijgt wel een wow effect. Als je zonder naam foto's wil plaatsen op internet moet je gewoon rondkijken op bokt, zijn genoeg beginnende fotografen die zonder naam aanleveren en soms zelfs gratis shooten. Dat is dan misschien jouw optie.

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 09:04

ik heb er geen problemen mee om op internet met een watermerk te plaatsen. Ik ben erop tegen dat de afdrukken zo extreem duur zijn. En daar laat ik een fotoshoot voor doen, niet voor die paar foto's op internet.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 09:39

Interessant topic!
Particuliere klanten die bij mij een fotoreportage boeken, betalen voor het fotograferen, verwerken en afwerken van de foto's en bij de prijs zit een besteltegoed inbegrepen.
Digitale bestanden op origineel formaat lever ik nooit. Kleine digitale bestandjes voor op internet e.d. wel, maar zonder naam/logo. Op afdrukken staat ook geen naam/logo.
Als je foto's van mij tegenkomt met mijn naam er dwars doorheen, dan zijn die van mijn website geplukt.
Die mensen maken reclame maar hebben niks betaald. :D

Er zijn een heleboel (beginnende) fotografen die alle foto's (onbewerkt) op CD leveren. Dat doen ze over het algemeen omdat dat het minste werk is. Je lijkt heel veel te krijgen maar hoeveel echt mooie foto's zitten er tussen die 200, 300 of nog meer foto's?
Wil je daar een afdruk van of een canvas voor aan de muur, dan zit je zelf het werk te doen van de fotograaf: selecteren en evt. bewerken, uploaden etc.

Uit alle gemaakte foto's maak ik zelf een selectie. Alleen de foto's die ik goed vind, laat ik zien.
Een paard kan nog zo leuk doen of kijken, als er technisch iets mis is met die foto, dan verdwijnt hij in de prullenbak.
Ik laat een selectie zien van 40-75 foto's, kant en klaar afgewerkt. What you see is what you get.
Maar dat doe ik niet voor niks...

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:08

Haf_Kadans schreef:
jeeetje ik snap echt je punt, maar 16500 vind ik eerlijk gezegd geen serieuze onkostenvergoeding meer voor een fotoshoot met enkele bewerkte foto's en alles op cd-rom. Maargoed ik denk dat dit een eeuwige discussie blijft en respecteer ook iedereen zijn mening. Ik ben alleen blij dat ik zelf een redelijk goede camera heb gekocht en af en toe eens iemand kan laten komen voor een leuk bedrag. Zo kan je eens per jaar eens een fotosessie doen, ipv 1 prof fotoshoot voor een maandsalaris op cd.

Het is ook geen onkostenvergoeding, het is voor heel veel fotografen salaris..

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:09

ja maar dan wel een heeeeeul ruim salaris voor 1 fotoshoot ;)

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:21

vanitymay schreef:
Ik snap nog die 1650 euro niet per shoot eerlijk gezegd. Je hebt natuurlijk je gewone kosten: camera, afdrukken, vervoer en evt studio en belasting, maar dan nog ben je maximaal 8 uur bezig (inclu reistijd, afdrukken en bewerken, contact met de klant) en dat lijkt me voor een gemiddelde shoot nogal ruim gerekend. Zeg dat je 500 euro kwijt bent al deze kosten, dan verdien je nog 1150 euro in 8 uur! Dan verdien je dus bijna 144 euro per uur. Weet niet wat de opleidingsgraad is van een gemiddelde fotograaf, maar daar komen heel wat universitairen niet eens aan! :D

Ja, maar die universitairen hebben vast werk, elke dag weer.. Als je als fotograaf een periode maar één shoot in de week hebt of misschien zelfs een maand helemaal niks gaat dat gemiddelde opeens heel hard omlaag :+

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:24

Die 1650 euro gaat uit van 50 bewerkte foto's toch? Dat duur wel langer dan 8 uur denk ik?

Daarnaast betaal ik de schilder en de loodgieter ook veel meer dan wat ik zelf (na 24 jaar studeren) verdien, maar daar gaat inderdaad nogal wat af voor zij hun salaris krijgen. Niet alleen belasting maar ook verzekeringen, pensioen, de auto waar ze in rijden etc etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:25

Ik heb een fotoshoot laten doen bij een vriendin van mij, ze had in het klein haar site op het randje gezet voor als ik ze op internet wou hebben, maar ik heb ook de foto's zonder logo gekregen zodat ik ze privé kon gebruiken.
Echter stoorde mij die reclame niet want ik zag het zelf bijna niet.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:26

@ esmee: als ik op oproepbasis zou gana werken heb ik ook geen zekerheid op salaris. Kan ik moeilijk die klant dan voor op laten draaien door mijn uurloon op aan te passen.. Ben ervan overtuigd dat je meer klanten hebt als het betaalbaar is :j
Als je niet genoeg werk hebt moet je dus overwegen of je er wel echt van kan leven en misschien iets anders erbij gaan doen..

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:32

Ja en dat is dus ook juist het punt. Je weet niet hoeveel klanten maar dat wil niet zeggen dat de klanten daarvan de dupe moeten zijn. Ik zou een systeem fijn vinden van betaalbare fotoshoots en dat ik zelf kan kiezen hoeveel bewerkte. En dus niet 60 euro per foto. En ik denk als het betaalbaar is, meer mensen het zouden doen en je dus wel iedere dag werk kunt hebben. Daarnaast is het nu eenmaal een onzekerheid dat je bepaalde dagen geen werk hebt. Maar ook een aannemer heeft dat, terwijl die wel betaalbaar werk kan blijven doen in mijn huis.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:36

Volgens mij laten alle mensen met dit soort banen de klanten opdraaien voor de onzekerheid, zoals een yessy al zegt. Uurloon ligt hoog, maar na alles wat je nog af moet staat is het niet zoveel meer.

En tuurlijk als ik ga fotograferen voor bijvoorbeeld een tientje heb ik aan 24 uur in een dag te weinig waarschijnlijk, maar dan kan ik beter gewoon gelijk mn geld wegspoelen, komt op hetzelfde neer en is minder werk. Camera's, lenzen, auto, computers, printers.. Als ik al die afschrijving met een tientje op moet vangen..

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:37

Ja maar het moet wel reeel blijven. Een foto van 30 euro per stuk kan nog wel, maar ik zou er toch echt geen 60 euro per foto voor gaan neertellen.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:41

Hmm tja. Als je echt geen logo's erop wil, zou ik op zoek gaan binnen je vrienden / kenissenkring, vraag eens rond, ook op stal etc. Dan maar iets minder kwaliteit, hopen op een gelukstreffer. Er zijn vast ook wel hobbyisten te vinden die foto's willen komen maken evt tegen een kleine vergoeding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:43

Ik heb zelf een aantal jaar in opdracht gefotografeerd, als beginnend fotografe. Ik stuurde de klant een CD-tje op met foto's in origineel formaat voor afdrukken en privégebruik, en verkleinde versies met copyright voor gebruik op internet. Met hierbij een verzoek of de foto's ook op die manier gebruikt zouden worden. Helaas is dit in een aantal gevallen niet zo gegaan, en kwamen de originele foto's gewoon op internet, zonder enige vorm van naamsvermelding. Toen ben ik overgegaan op digitale foto's met copyright, en eventuele afdrukken konden via mij worden besteld.

De reden waarom ik mijn foto's niet zonder copyright op internet wilde, is dat er mij gevallen bekend zijn waar anderen foto's van fotografen gebruiken alsof ze van henzelf zijn, en ik denk dat het mij goed recht is dat ik me daar niet voor leen :) Ik had het zelf ook graag gewoon zo willen blijven doen zoals ik het deed, maar helaas.

Ik wil over een tijdje weer beginnen met reportages in opdracht, en ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik het dan precies wil gaan doen, dus ik lees even mee :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:47

Waar komt die 60 euro per foto dan nou ineens vandaan?

Oh, en je had 't over foto's met een logo dwars over de hele foto heen... Dat zijn dus "voorbeeldfoto's" waar ik het al eerder over had, en wat Jolanda net ook al schreef... Foto's die nog niet besteld zijn maar wel zonder toestemming van de site geplukt zijn :P

Ik vind nu trouwens dat er heel erg wordt doorgedrukt over dat een uurtarief dan heel hoog is als je het voor nabestellingen omrekent, maar een foto bestaat niet alleen uit loon. Het is een stukje "kunst" dat je koopt. Iets van waarde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:50

Nog even over het 'reclame-maak-aspect': Ik snap niet zo goed wat er 'verkeerd' is aan reclame maken. Dat is dé manier hoe je aan klanten komt. Zonder reclame waren er waarschijnlijk niet eens fotoreportages mogelijk, want dan hadden fotografen simpelweg geen eten, laat staan geld om in hun bedrijf te investeren. Reclame is zo'n beetje de basis voor een bedrijf om te blijven draaien..

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:55

ik denk dat je dit topic verkeerd begrijpt. Ik val niet direct op jou aan hoor ;) Vandaar de 60 euro :) Ik ken alleen genoeg pro's die wel 60 euro per foto vragen en dat gaat mij te ver. Dus vandaar mijn punt. Ik vind jou bedrag nog redelijk, maar er zijn er genoeg die meer vragen. Daarnaast vind ik het stukje kunst ook maar relatief en lang niet alle prof's bezitten dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:56

Haf_Kadans schreef:
ik denk dat je dit topic verkeerd begrijpt. Ik val niet direct op jou aan hoor ;) Vandaar de 60 euro :) Ik ken alleen genoeg pro's die wel 60 euro per foto vragen en dat gaat mij te ver. Dus vandaar mijn punt. Ik vind jou bedrag nog redelijk, maar er zijn er genoeg die meer vragen. Daarnaast vind ik het stukje kunst ook maar relatief en lang niet alle prof's bezitten dat.

Kunst is ook relatief :)) Zelfs een pindakaasvloer kan kunst zijn he :) Is maar net wat iemand als kunst beschouwt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-06-11 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:03

ik heb nog niet alles gelezen, zit een beetje te stressen hier omdat ik straks mijn eindpresentatie heb voor mijn diploma, maar wil wel alvast reageren

Ik lees reacties als dat logo's/watermerken storend zijn etc, daar kan ik idd soms in meegaan. Het is aan de fotograaf om een mooi en sierlijk logo/watermerk te ontwerpen dat de foto niet minder maakt en de klanten niet afstoot. Maar een fotograaf heeft al het recht om het op de foto te zetten :)

ik geef bij een fotoshoot dus ook de internetfoto's. Die zijn met logo. Als mensen willen nabestellen voor afdrukken of een groot formaat willen bestellen dan is dit uiteraard zonder logo, maar daar zitten natuurlijk wel voorwaardes aan verbonden en dat is in mijn geval dus dat ze niet (zonder mijn toestemming) op het internet mogen worden gepubliceerd en enkel voor eigen gebruik zijn.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:18

Ik heb nog geen werk van van gogh of rembrandt gezien met zijn naam groot en dwars door de zonnebloemen/ nachtwacht :j

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:19

ook de meeste schilders hebben een handtekening op hun schilderij ;) Mijn vader is ook schilder en op al zijn schilderijen staat ook zijn naam en jaar dat die het gemaakt heeft.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:24

Haf_Kadans schreef:
Ik zou een systeem fijn vinden van betaalbare fotoshoots en dat ik zelf kan kiezen hoeveel bewerkte. En dus niet 60 euro per foto. En ik denk als het betaalbaar is, meer mensen het zouden doen en je dus wel iedere dag werk kunt hebben. Daarnaast is het nu eenmaal een onzekerheid dat je bepaalde dagen geen werk hebt. Maar ook een aannemer heeft dat, terwijl die wel betaalbaar werk kan blijven doen in mijn huis.

Fotografie is een vrij beroep en de prijzen komen tot stand door marktwerking. Wie moet er dan zo'n 'systeem' gaan organiseren? In het verleden waren er richtprijzen van de fotografenfederatie maar die zijn verboden.
Wie bepaalt wat 'betaalbaar' is? Het is toch voor iedereen een persoonlijke keuze waar je je geld voor over hebt?
En het is de keuze van de fotograaf om bewerkte of onbewerkte foto's te laten zien en/of te leveren.

Iedere dag op pad om paarden te fotograferen is niet mogelijk, want voor mooie foto's moeten de weersomstandigheden ook een beetje meewerken.
Daarnaast bestaat het werk uit nog een heleboel andere zaken: administratie, BTW-aangifte, mails en telefoon beantwoorden, offertes maken, reistijd, archivering, marketing etc. En kosten heb je niet alleen aan je apparatuur, maar ook verzekeringen, pensioen, webhosting, kantoorartikelen etc.
In een winkel betaal voor je voor een product toch ook niet alleen de kostprijs, maar ook de opslag waarvan alle overige kosten betaald moeten worden?

Bij alle andere dingen waar je in je leven geld aan uitgeeft, maak je de keuze voor een bepaalde prijs-kwaliteit-verhouding. De één koopt vlees bij een biologische boer, een ander bij de Aldi. De één koopt kleding in een dure boetiek, de ander bij Bristol.
Niet ieder bedrijf richt zich op dezelfde doelgroep. Bij vrije beroepen zoals fotografen is het niet anders. Het wemelt van de paardenfotografen met grote verschillen in prijs, in kwaliteit en in productkeuze. Voor iedereen die een reportage wil, is er wel een fotograaf te vinden die levert wat hij/zij wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:29

vanitymay schreef:
Ik heb nog geen werk van van gogh of rembrandt gezien met zijn naam groot en dwars door de zonnebloemen/ nachtwacht :j

Dwars erdoorheen vind ik ook in de meeste gevallen onzin, dat is eigenlijk alleen zinvol imo als je fotografeert bij evenementen, en de foto's vervolgens verkoopt via internet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:32

vanitymay schreef:

En zo ben ik ook nog geen serieuse fotograaf tegen gekomen die op zijn afgeleverde eindproduct naar de klant z'n naam dwars overal doorheen zet. ;)
Zoals al eerder uitgelegd, wordt dat alleen gedaan op de voorbeeldfoto's, die dus nog niet nabesteld/bewerkt zijn en ook níet bedoeld zijn voor publicatie.
Dat je dat soort foto's wél regelmatig tegen komt op internet, komt omdat mensen er schijt aan hebben dat die foto's niet gebruikt mogen worden en ze tóch gewoon opslaan en vrolijk publiceren :+ ;)

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:34

jolandas: is toch ook prima verder, maar val dan ook de goedkoperen niet af..zij hebben hun eigen markt en "kapen" dus ook niet de klanten weg bij de duurdere zou je denken