Discussie: Zelf je ring inrichten op wedstrijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 09:40

Ik heb een paar weken terug mijn Initiator (bais ORUN bij jullie denk ik) mogen afleggen. Wordt je ook beoordeeld op het inrijden. Nu zat er tussen de 1e combi en mijn proef zowat een dik uur, moest ik van de jury toch mee inrijden én ook nog es dat hele uur blijven doorrijden. natuurlijk was paard na dat uur lekker irritant gaan doen, en is de proef dus ramp geworden (met gevolg, niet geslaagd).

Inrijden vond ook plaats rond de dressuurring van 20x40. Die was, net zoals hierboven, ingericht in de binnenbak van 30x50. Op de zijkanten had je dus 5m over rondom rond. Probeer daar maar eens met een hittepit die absoluut van start wil goed in te rijden met nog 6 andere ruiters. Liep de boel ook nog uit, waardoor ik uiteindelijk anderhalf uur na de eerste combi pas kon rijden.
De jury zat ook buiten de inrijring, dus die had telkens de mensen die inrijden die door het zicht kwamen rijden. Moest je daar OOK rekening mee houden dat je hen niet teveel stoorde. En de voorlezer omver rijden die in de losrijbaan stond mocht ook niet.

Halleluja! Gelukkig gaan ze het voor volgende keer anders aanpakken...

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 13:14

Varekaj schreef:
Ik heb een paar weken terug mijn Initiator (bais ORUN bij jullie denk ik) mogen afleggen. Wordt je ook beoordeeld op het inrijden. Nu zat er tussen de 1e combi en mijn proef zowat een dik uur, moest ik van de jury toch mee inrijden én ook nog es dat hele uur blijven doorrijden. natuurlijk was paard na dat uur lekker irritant gaan doen, en is de proef dus ramp geworden (met gevolg, niet geslaagd).

Inrijden vond ook plaats rond de dressuurring van 20x40. Die was, net zoals hierboven, ingericht in de binnenbak van 30x50. Op de zijkanten had je dus 5m over rondom rond. Probeer daar maar eens met een hittepit die absoluut van start wil goed in te rijden met nog 6 andere ruiters. Liep de boel ook nog uit, waardoor ik uiteindelijk anderhalf uur na de eerste combi pas kon rijden.
De jury zat ook buiten de inrijring, dus die had telkens de mensen die inrijden die door het zicht kwamen rijden. Moest je daar OOK rekening mee houden dat je hen niet teveel stoorde. En de voorlezer omver rijden die in de losrijbaan stond mocht ook niet.

Halleluja! Gelukkig gaan ze het voor volgende keer anders aanpakken...

Jo dat is echt niet normaal... heel vervelend!! ;(

Didtje

Re: Discussie: Zelf je ring inrichten op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:47

Neem nou die ruiters: die geen kinderen aan de bak rand willen hebben kijken.
Vind ik ook wel erg hoor.
Der is mij zelfs een gemeld of ik mijn dochter die naar mij keek en wat vroeg der {bek dicht te houden tijdens een proef van haar zoon} waar ik op zijn pardon.

Helaas ben ik iemand die niet snel iets uit de weg gaat, Alles is bij mij welkom ze gaan der maar langs dan maar niet zo netjes.
Maar ik ben baas en niet zij toch.
Laatst op wedstrijd kan die paraplu niet in want mijn paard vind dat niet zo leuk, ik zo nee sorry ,
Ben even iets verder der van af gaan staan.

Mijn paarden grijgen niet de gemakelijkie weg thuis of op buitenrit.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:51

IMO moet je ook niet moeilijk doen om moeilijk te doen, het is een kleine moeite om je paraplu weg te doen. Ik zou het niet vragen maar als ik zag dat een paard bang zou zijn van iets dat ik vast heb zou ik of weg gaan of het ding aan de kant doen.
Jij moet niet voor een ander belissen wat die doen met hun paard tijdens hun proef. Elk kent zijn eigen dier het beste en weet meestal beter wat moet gebeuren voor dat dier dan een willekeurige vreemde. :)

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:08

Ayasha schreef:
Jij moet niet voor een ander belissen wat die doen met hun paard tijdens hun proef. Elk kent zijn eigen dier het beste en weet meestal beter wat moet gebeuren voor dat dier dan een willekeurige vreemde. :)

:?
Sorry hoor maar Didtje is toch niet voor een ander aan het beslissen wat die moet doen tijdens hun proef? Zij hield alleen maar een paraplu vast (waarschijnlijk omdat het regende :)* )....?
Die ander (= dus ruiter met paard) is zelf verantwoordelijk voor haar paard dat ze zelf kent. Als je besluit op een regenachtige dag een buitenwedstrijd te rijden, kun je verwachten dat er paraplu's rond gedragen worden :j De ruiter rijdt op het paard en besluit dus zelf wat die doet tijdens hun proef; niet Didtje :?

Jij bent verantwoordelijk voor jouw paard en als deze daar niet tegen kan, heb je hem dus niet onder controle / goed afgericht en kun / mag je niet van een ander verlangen; dat deze hem om die reden dicht doet.
Leer mij de wet kennen, die zegt: als men een paard tegen komt, op een regenachtige dag, is het verplicht je paraplu te sluiten :o?

En ook paraplu's valt te trainen, hoor -:)

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:23

Evelienepien schreef:
Leer mij de wet kennen, die zegt: als men een paard tegen komt, op een regenachtige dag, is het verplicht je paraplu te sluiten :o?

Ik denk dat zij eerder bedoelde dat ze er geen probleem van zou maken als iemand het zou vragen. Daarnaast zou ik zelf ook wel zo vriendelijk zijn om mijn paraplu te sluiten als ik merk dat een paard er echt schrik van heeft. En je kan een paraplu zo vaak thuis trainen of op locatie. Soms kan een paard nu eenmaal heel anders reageren op een andere locatie of in stress-situaties.

Zelf zou ik het nooit vragen om iets weg te halen, maar als iemand het vraagt maak ik daar ook geen probleem van. Het weghalen van bv decoratie van de ring vind ik dan weer erg overdreven

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 21:17

@ Bloempjeh_: dat snap ik wel alleen als zij (Asasha) dat anders bedoeld, is het egwoon handig om te schrijven wat ze bedoeld. Even wat langer nadenken voordat je iets plaats zodat het voor een ander duidelijk is :D Dan hoeft er niemand voor een ander te denken (we zijn immers geen helderziende of gedachtenlezers :o ).

Het moment dat iemand tegen een ander begint met "jij moet niet ......" is het al :?
Het enige wat iemand in z'n leven moet is eten, drinken, adem halen, naar de wc en slapen. Dat zijn essentiele dingen in het leven die je moet doen om te kunnen leven :list: Over de rest heb je allemaal keuzes want niets moet....je maakt keuzes :)* Dus er is ook niemand in de wereld die kan zeggen dat je iets "moet" ; je hebt een keuze en je beslist zelf wel of dat voor jou een wel / niet juiste is :)*
Daar reageerde ik op en stelde ik dus bwv de zelfverzonnen wet van ......
(omdat Ayasha dus begon over dat Didtje niet moet beslissen....Snappie???? :D )

Ruiter vroeg om paraplu weg / dicht te doen, Didtje heeft besloten om haar paraplu open te laten (vermoedelijk omdat het regende en dat is haar goed recht) en vervolgens wel netjes een stapje terug gegaan.
Is netjes :D (alleen volgens Ayasha dus niet .....)

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 21:33

@ Evelienepien : via internet kan je natuurlijk alles op je eigen manier opvatten. Ik zeg gewoon hoe ik dit interpreteerde :) Ik weet trouwens ook niet of het een reactie was op die van didtje..

Natuurlijk is zij ook in haar goed recht door de paraplu open te houden, maar ze deed wel een stapje terug dus in principe is het 'angstige voorwerp' dan ook weer weg voor het paard (en dat was het de discussie van dit topic, het al dan niet behouden van de voorwerpen)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 21:35

Evelienepien schreef:
Ayasha schreef:

:?
Sorry hoor maar Didtje is toch niet voor een ander aan het beslissen wat die moet doen tijdens hun proef? Zij hield alleen maar een paraplu vast (waarschijnlijk omdat het regende :)* )....?
Die ander (= dus ruiter met paard) is zelf verantwoordelijk voor haar paard dat ze zelf kent. Als je besluit op een regenachtige dag een buitenwedstrijd te rijden, kun je verwachten dat er paraplu's rond gedragen worden :j De ruiter rijdt op het paard en besluit dus zelf wat die doet tijdens hun proef; niet Didtje :?

Jij bent verantwoordelijk voor jouw paard en als deze daar niet tegen kan, heb je hem dus niet onder controle / goed afgericht en kun / mag je niet van een ander verlangen; dat deze hem om die reden dicht doet.

Houd je broek maar aan joh. 't komt wel goed. :?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 14:59

Wist niet eens dat er zulke mensen bestonden die dat lef hadden _O-
nee hoor, ik rijd gewoon mijn proefje, met of zonder schrikdingen, daar wennen ze vanzelf aan :j

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:15

Om nou de omgeving helemaal schrik proof te maken gaat mij ook een beetje te ver! maar sommige houden nergens rekening mee...

Een tijdje terug ook gezien. Ruiter was met d'r proef bezig en toeschouwers (van de volgende starter )kwamen dicht bij de ring staan en op het moment dat de ruiter richting hun toe rijd klapt die vrouw d'r paraplu uit |o
Paard van de ruiter ging dus ook echt in de noodstop... vond het zo sneu.
Vraagt de ruiter vriendelijk of ze iets verder weg wilt gaan staan of de plu wilt in klappen... kreeg ze toch een grote mond van dat die vrouw niet voor niks die ochtend d'r haar had staan fohnen etc.8)7 Omstanders zeiden er gelukkig ook iets van en toen droop ze wel af +:)+

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 17:15

Het is natuurlijk onzin dat je paard geheel bomproof moet zijn voordat je op concours kunt gaan. Als het regent moeten mensen met plu's gewoon niet direct langs de ring gaan staan en in en uitklappen vlak in de buurt van een paard is natuurlijk al helemaal niet nodig. Zo krijg je ook geen eerlijke sport, want dan is de proef voor elke combinatie anders.

Maar je hoeft natuurlijk ook niet alles uit de weg te gaan. Die aggregaat staat daar heel de proef te brommen en dat is dus voor iedereen hetzelfde, evenals een kruiwagen of vlaggen rond de ring. De ruiters die hier op concours problemen mee hebben, gaan thuis vaak ook alles uit de weg. Zulke ruiters zouden eens wat makkelijker en minder bang moeten zijn. Haal thuis niet alle enge dingen uit de bak, laat honden en kinderen lekker spelen en maak eens een buitenrit, dat kan al heel wat schelen!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 19:24

Kijk beetje rekening houden met paarden en ruiters in de zin van paraplu, grote klapstoel, giga kinderwagen
(wat ik zowie zo op een terein gevaarlijk vind, maar meer voor het kind dat erin zit) etc., is wel zo netjes.
Maar een ring verbouwen vind ik weer wat anders.

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:40

@ Sjolvir, wat betreft die kinderwagen heb je groot gelijk. Je bent toch niet snel weg als een paard zou schrikken..

Didtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:56

Ayasha schreef:
IMO moet je ook niet moeilijk doen om moeilijk te doen, het is een kleine moeite om je paraplu weg te doen. Ik zou het niet vragen maar als ik zag dat een paard bang zou zijn van iets dat ik vast heb zou ik of weg gaan of het ding aan de kant doen.

Die paraplu kon ik niet weg doen ivm dat ik mijn jongste dochten 3 maand in de buik drager had, en die niet nat wou laten worden.

En ik ga nooit zo dicht langs de ring staan met een open plu, vind ik niet nodig.
En voor al een beetje respect voor me kaar is wel wenselijk.
Maar sommige gaan der veel te ver in met als gevolg een giga groten mond en schelden.
Dat vind ik personlijk niet nodig.

Zorgen dat ik met plu minder eng ben dat doe ik wel maar soms kan je gewoon niet alles dicht doen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 19:39

Die info stond er niet bij, begrijp het nu dus beter waarom je het niet deed. :)

Een grote mond en scheldpartijen zijn zeker not done, ongeacht wat de situatie is.

Didtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 15:14

Idd, geeft niet.

Nee klopt soms gaan ze erg tekeer tegen mesnen dat is not done idd

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 15:21

Al die gekke dingen zijn juist goed voor de ervaring! Kom op, ze zijn niet van porselein! Een chrysantje hier of daar moet niets uitmaken. Ik heb vorig jaar december in een bak gereden die compleet was versierd met plastic Sinterklaasjes en Zwarte Pieten. Hij went er maar aan hoor.

Bovendien, sinds ik een opstijgende luchtballon heb moeten passeren (op buitenrit), kan ik me écht niet meer druk maken om bloemetjes...:+

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 15:23

pitbullgup schreef:
Om nou de omgeving helemaal schrik proof te maken gaat mij ook een beetje te ver! maar sommige houden nergens rekening mee...

Een tijdje terug ook gezien. Ruiter was met d'r proef bezig en toeschouwers (van de volgende starter )kwamen dicht bij de ring staan en op het moment dat de ruiter richting hun toe rijd klapt die vrouw d'r paraplu uit |o
Paard van de ruiter ging dus ook echt in de noodstop... vond het zo sneu.
Vraagt de ruiter vriendelijk of ze iets verder weg wilt gaan staan of de plu wilt in klappen... kreeg ze toch een grote mond van dat die vrouw niet voor niks die ochtend d'r haar had staan fohnen etc.8)7 Omstanders zeiden er gelukkig ook iets van en toen droop ze wel af +:)+

Kijk precies.

In principe moet paard niet zeuren. Maar sommige mensen kunnen ook wel verschrikkelijk irritant en (onwetend) lomp doen. Zo heeft mijn vrienidn een paard die niet tegen klikken van een camera kan. Thuis oefent ze het echt. Ook aanstekerklikken vindt hij eng. Maar hij springt gewoon weg. Ze rijdt er 1.000 keer langs, het is zelfs een koetspaard. Nergens bang voor, maar dat dus wel.

Staat er op concours een fotograaf, en ze vroeg nog of hij als hij dan perse foto's wilde maken, of hij dat minstens op 10m afstand kon doen omdat paard dat eng vindt. Fotograaf lacht schaapachtig en terwijl zij op een 2 meter pad richting de ring gaat, klikt fotograaf even 20x achter elkaar langs haar, zodat paard bijna in de prikkeldraadjes hangt... Beetje jammer.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 22:09

Alle mensen die schriktraining willen volgen kunnen wel een keer bij ons op stal komen rijden, daar komen ze bijvoorbeeld gewoon met een shoveltje de bak in om hindernismateriaal op te ruimen, wordt met een bladblazer het erf schoon "geveegd", rijdt regelmatig groot materieel rond en staan om de haverklap nieuwe "enge" dingen (lees: cross hindernissen). Maar goed, de meeste mensen bij ons op stal rijden samengesteld en mijn ervaring is dat mensen die vooral springen of SGW rijden veel makkelijker zijn (en de paarden dus ook) al staat er ook 1 ruiter bij ons op stal die altijd in de binnenbak rijdt.....zij zou ook echt in staat zijn zelf de dressuur ring in te richten. Als het rijden niet gaat ligt het ook altijd aan de omgeving, het waaide te hard, er stonden enge dingen langs de kant etc.

Ik heb zelf mee gemaakt dat mensen vroegen of onze hond niet weg kon, daar zou haar paard van schrikken :+ nou ja, beest deed niks het was een binnen wedstrijd en de hond was niet meer te zien zodra je met je paard in de bak was. Maar ja, ze was als de dood dat hij zou gaan blaffen natuurlijk, net als zij haar proefje moest rijden.

Heb zelf een keer moeten losrijden met heel slecht weer, ijskoud, sneeuw en harde wind, paard net geschoren dus lekker fris, en een groot stuk klapperend zeil naast de buitenbak. Heb nog nooit zoveel impuls gehad tijdens de proef, dus was er wel blij mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 22:37

Ik maak me niet druk als er enge dingen zijn, ik probeer gewoon mijn paard gerust te stellen en vaak krijg ik die er echt wel langs. Lukt het niet, tjah, pech, andere keer meer geluk.

Ik rij geen wedstrijd, ik ga vooral naar buiten maar ook daar is het denk ik toch van belang dat je paard niet zomaar van eender wat opzij gaat springen. Ik merk ook dat hoe meer enge dingen je samen overwint en trotseert, hoe beter je band wordt, hoe meer vertrouwen je krijgt van je paard. Eigenlijk is het niet zozeer een test om te zien hoe braaf je paard is en hoe goed je het hebt opgevoed, het is ook een test om te zien hoeveel vertrouwen je paard heeft in JOU als leider. Omdat wij samen op wandel steeds meer dingen "overwinnen" is de klik die we altijd hadden er steeds meer en sterker aan het doorkomen. (Hij is een jaartje weggeweest, op heel laag pitje). Dat is eigenlijk het voornaamste nee?

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:21

Er zijn wel eens dingetjes waarvan ik denk: joh, rot op :') Maar we zullen het er toch mee moeten doen, ze leren er wel veel van en als je op de kampioenschappen staat is er ook vanalles te zien.
Ik had eerst wel een B pony die bang was van mannen, dan is het toch wel heel vervelend als de ringmeester kort langs de ring staat. Ik vroeg dan wel of die aan de kant wilde gaan staan, en dat deden ze dan wel. Mijn pony was echt bang, het was dus niet dat ik hem daar zomaar even langs kon drukken.
Waar ik me trouwens ook aan erger zijn mensen die kort langs de ingang van de ring staan als je van buitenaf binnen moet rijden, zodat je er omheen moet slalommen. Of idd mensen die zo net voor je zicht een paraplu uitklappen met veel kabaal.
Ik had een tijdje geleden ook zo'n situatie. Ik rijd over de A-C lijn. Klapt er iemand met een hels kabaal een paar tuinstoelen uit achter de jurywagen. Tja, je kunt zelf wel bedenken dat dat niet zo handig is. Je zag ook echt in bijna elke ring die paarden omdraaien of wegspringen of kijken etc. :')

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 22:59

Laatst bij subli wedstrijd was het zelfs zo erg dat de ouders van een bepaalde deelneemster de vlaggen van Subli (jaja de hoofdsponsor) van de hekken gingen halen. In het reglement van de Sublicup staat zelfs vermeld dat deze reclame uitingen in de baan zijn en dit was om de baan heen op dranghekken zo'n 2 mtr naast de baan. Toen de sponsor er iets van zei kregen de dames een grote mond en de familie ging gewoon door! De organisatie werd uiteraard ingeschakeld en ook die kregen een erg grote mond waarna de moeder tergend langzaam de vlag weer ging bevestigen wat uiteraard pas klaar was toen dochterlief klaar was met de proef! Het lef!! De rest van de deelnemers moest er ook mee rijden dus het werd absoluut niet getolereerd. De organisatie heeft de betreffende combinatie naar mijn inziens volledig terecht gediskwalificeerd en toen was er helemaal een hoop heisa want daar waren de ouders niet van gediend!! Ik vind het belachelijk dat zulke mensen met zoiets meedoen en zelf de rijbaan gaan aanpassen terwijl een en ander gewoon vermeld staat in de reglementen van de subli en dan ook nog eens zich agressief gedragen naar de organisatie en de rest van de deelnemers gewoon benadelen met deze actie!

Didtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 14:27

Vonkie2009 schreef:
Laatst bij subli wedstrijd was het zelfs zo erg dat de ouders van een bepaalde deelneemster de vlaggen van Subli (jaja de hoofdsponsor) van de hekken gingen halen. In het reglement van de Sublicup staat zelfs vermeld dat deze reclame uitingen in de baan zijn en dit was om de baan heen op dranghekken zo'n 2 mtr naast de baan. Toen de sponsor er iets van zei kregen de dames een grote mond en de familie ging gewoon door! De organisatie werd uiteraard ingeschakeld en ook die kregen een erg grote mond waarna de moeder tergend langzaam de vlag weer ging bevestigen wat uiteraard pas klaar was toen dochterlief klaar was met de proef! Het lef!! De rest van de deelnemers moest er ook mee rijden dus het werd absoluut niet getolereerd. De organisatie heeft de betreffende combinatie naar mijn inziens volledig terecht gediskwalificeerd en toen was er helemaal een hoop heisa want daar waren de ouders niet van gediend!! Ik vind het belachelijk dat zulke mensen met zoiets meedoen en zelf de rijbaan gaan aanpassen terwijl een en ander gewoon vermeld staat in de reglementen van de subli en dan ook nog eens zich agressief gedragen naar de organisatie en de rest van de deelnemers gewoon benadelen met deze actie!

Ben het met jou eens. :D

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 17:35

didtje schreef:
Vonkie2009 schreef:

Ben het met jou eens. :D

Idem! Wat een extreem geval seg ..