Pony voor kind: ongezien kado of samen zoeken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Als ik een pony voor mijn kind ga kopen

1. Doe ik dat zonder dat het kind het weet en zoek ik zelf een geschikte uit
49 (20%)
2. Doe ik dat samen met mijn kind en gaan we eerst enkele pony's bekijken en rijden
128 (54%)
3. Laat ik dat aan de instructrice van mijn kind over om een goede te zoeken en verras kind met die pony.
11 (4%)
4. Instructrice zoekt een goede match en daarna ga ik met kind proefrijden.
46 (19%)
5. Zet het op de verlangslijst voor de verjaardag en kijk wel waar familie mee aan komt zetten
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 234

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 22:40

Ik heb optie 1 gekozen.

Melissa had les op Jeffrey en was helemaal weg van hem, tot de lessen gingen stoppen wegens tijdgebrek en de leeftijd van Jeffrey hij werd 18 jaar en mocht met een ruitertje nog van een paar mooie jaren genieten zouden ze hem houden hadden ze i.v.m andere paarden geen tijd voor hem.

Ik heb altijd gezegt als je hem verkoopt is hij voor mij............ tot ik een telefoontje kreeg van de juf dat hij te koop was, Melissa wist van niets en zei wel ik wil alleen Jeff hebben. Ik heb haar altijd verteld dat Jeff niet verkocht werd.

Tot hij die bewuste woensdag bij ons werd gebracht heb ik haar 's avonds mee gelokt naar mijn zus met de smoes dat ik de paarden nog binnen moest zetten omdat tante weg moest. Daar stond een heel ontvangst comitee in de schuur, ze heeft de eerste 10 min niets uitgebracht terwijl ze niet kan zwijgen en heeft hem alleen maar staan aaien <3
http://www.mijnalbum.nl/Foto-NXAGDXBV.jpg
hier wordt je toch verliefd op?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 23:13

ik zou voor een combinatie gaan.
eerst zou ik zelf enkele ponys opzoeken, bekijken, ook zelf kijken, voldoen ze aan mijn eisen (moet enkel je dochter er mee rijden, of ook je zoon? of wil je zelf er ook mee rijden, of misschien mennen?)
als je enkele geschikte hebt zou ik zelf gaan kijken met een instructrice of een andere ervaren persoon erbij, pony laten voorrijden, zelf eens proefrijden (mss heeft je instructrice een leuk klein ruitertje die ook eens kan proefrijden, etc)
dit bij een of meerder pony's doen, als dit allemaal goed bevalt, dan je dochtertje meenemen om te gaan proefrijden en om de klik te zien :D
echt als verrassing de pony in de tuin zetten zou ik niet gauw doen, misschien heeft je dochter in haar gedachten een witte pony, en kom je af met een bruine, dan kan dit een grote teleurstelling zijn. als ze kan mee proefrijden (zeg bv niet dat het een pony voor haar is, dat ze gewoon eens mag gaan rijden, als het klikt kan je de pony nog altijd inpakken en cadeau doen :D) dan kijkt ze voorbij het "witte sprookjespony" iets :D

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 07:55

Als het kind nog geen 10 is zou ik de beslissing zelf nemen. Ik denk dat kinderen op die leeftijd sneller geneigd zijn om de eerste de beste lieve pony die ze tegenkomen heel lief/knuffelig te vinden. En dus is het lastig voor ze om een goede beslissing te nemen. Ik denk dat ze nog niet goed kunnen inschatten of dit goed gaat passen en of het met rijden verstandig is.

Dus ik zou zelf op zoek gaan, natuurlijk kun je ook je instructrice vragen of die ergens een geschikte pony weet. Zorg dat je er een paar hebt. Daarna met je kind er naartoe om uit te proberen. Maar jij moet de beslissing nemen.
Helemaal als verrassing kun je het niet doen. Je moet toch weten of je kind met de pony overweg kan (poetsen, aan het halster meelopen, erop rijden, enz).

blingpiggy

Re: Pony voor kind: ongezien kado of samen zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 10:31

Ik zou voor optie 2 gaan, en dan zelf alvast een voorselectie maken. Als je het kind zelf loslaat op marktplaats weet je nooit wat ze gaan aanwijzen.... :')

Op de gok iets kopen zou ik niet doen. Dat heeft mijn stiefvader destijds ook voor me gedaan, gewoon een pony gekocht zonder proefrijden en keuren (maar dat was ook niet standaard in die tijd).
We hebben de pony bijna 20 jaar gehad, maar dat is toch meer geluk dan wijsheid achteraf.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 12:52

tamary schreef:
Ik zou samenwerken met de instructrice. Eisen die jij stelt liggen niet zo ver van een goede manegepony af. Dan kan je mogelijke pony door haar in de les laten rijden zonder dat ze het weet. Keuring is dan of al gedaan of kan bij positieve reactie na de les gedaan worden. Dan week erop weer rijden en na de les feestelijk pony overhandigen (of als keuring al geweest is meteen na de 1e geslaagde les/proefrit).

In de les rijden gaat wat moeilijk... ze heeft momenteel prive les (luxe he haha) op een pony bij ons op stal (heerlijk 1 op 1, krijgt precies daar les in wat ze nodig heeft). Eigenaresse is de juf. Leuke combi hoor. En die juf heeft er wel verstand van dus ik denk dat we die zeker inschakelen tegen die tijd. Dochter zei al voor les 1 dat ze die pony misschien over 2 jaar wel van de eigenaar wil kopen, maar dat zei ze nu nog niet...a nders mocht ze er vast niet op lessen... Dus een pony op proef met als smoes dat ie van die juf is (als 2e lespony) zou ook nog kunnen. Ik zat al allerlei complettheorietjes te smeden haha. We gaan dochter er zeker bij betrekken en zeker proef laten rijden... al weet ze dat dan zelf niet :+ Het si een meid die weet wat ze wil... Zelf MP laten afstruinen Mwah... ze heeft een dure smaak hihi en kan natuurlijk zelf neit zien of een pony geschikt is (qua nivo etc)

bentebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 16:28

Samen met mijn kind want als je een leuke pony uitkiest vindt je kind hem mischien helemaal niet leuk of klikt het niet tussen ze.
Voordat je een pony koopt kun je je kind er beter op laten rijden. je moet toch kijken of je kind het paard fijn vindt rijden.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 17:02

Ligt aan de leeftijd van het desbetreffende kind. En de ervaring uiteraard.

Als het gaat om een kind van een jaar of 7 zou ik niet mijn eigen zoontje meenemen. Ik zou zelf op zoek gaan naar een leuke pony. Die geschikt is.

Ik zou ook zelf op zoek gaan, de juiste vinden, en dan de verrassing in de stal/wei zetten.

Is mijn zoontje wat ouder, en weet zelf heel goed wat hij wil, ook qua rijden, dan zou ik samen op zoek gaan.

Hihi eerst mijn zoontje maar es opgaan halen, bijna al!! En dan kijken of hij paarden uberhaupt wel leuk vind..ik heb 2 shets en een fjord in de aanbieding..maar voorlopig is hij daar veeeeeeeeel te jong voor :-)

reekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 10:43

We zijn nu zelf op zoek naar een geschikte gezinspony voor mijn dochter en mij samen. Maar ze krijgt/koopt zelf voor een deel dus haar eerste pony. Ik lees dus mee hoe we het zullen gaan aanpakken op haar verjaardag op 1 augustus :)

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 10:47

Ik zou gaan voor een combinatie. Eerst een aantal geschikte ponietjes zoeken, daar ook gaan kijken, zeker weten dat ze aan mijn eisen zouden voldoen... En dan mijn kind laten kiezen, aangezien de klik met een pony ook erg belangrijk is. :P

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 12:26

Klinkt bijna als hoe ik mijn pony kreeg :)
Ik werd wakker, werd 13 jaar, mijn ouders hadden helemaal geen cadeautje voor me. Maar ach, niet zo erg.
Maar na het ontbijt werd gezegd, je krijgt een cadeau, wel ff blinddoek om, want je mag niet zien waar we heengaan :P

Mijn vader is met een giga omweg naar onze manege gereden (deze was 5min rijden van huis af, maar we hebben zeker 30min in de auto gezeten).
Op een bepaalde plek mocht de blinddoek af! en daar... daar stond mijn Pony!! Met een rood strikje in de manen en een slinger boven de stal met GEFELICITEERD!

Maar de pony die ik kreeg, was de pony waar ik al vaak op had gereden op de manege. Ik had er dan al een klik mee en had mijn ouders de oren al eens van hun hoofd gevraagd of ik DIE pony niet mocht hebben. Ze zeiden toen natuurlijk elke keer: Nee, geen geld voor, maar wist ik veel als 13 jarige dat ze 'm al gekocht hadden :) hahaha

Was een super cadeau.. dus ik denk dat je wel iets op je kind af moet gaan, maar ook zelf inbreng hebben.
Mijn ouders hebben ook met de rij-instructrice gesproken hierover of deze pony echt wat voor me zou zijn!

We hebben er nooit spijt van gehad!

Rixtt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 14:42

Ik heb voor optie 2 gekozen.
Ik zou gewoon wat rondkijken en proefritjes maken, en dan een lijstje maken welke pony hij/zij het leukste vind en waar ze de beste klik mee heeft.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 15:00

Mijn pony's die voor kinderen geworden zijn zijn enkel door ouders gekocht.

Eentje hebben ze alleen maar even aan de longe hoeven zien (bereden en betuigde pony), vader en opa (beide fokkers/hengstenhouder) waren wel tevreden, alle keurings-minpunten kwamen over tafel (tja, als fokker kijk je anders dan als gebruiker), maar pony was braaf. Week later kreeg ik een telefoontje. Dochter was er ziels gelukkig mee en opa mende er al fanatiek mee.

Die ander is naar een bekend meisje gegaan. Die leste op mijn pony's, had eerder een eigen pony gehad maar was daar bang voor. Dus pony verkocht, meisje bij mij op les en daarmee was de kous af. Tot 1 van mijn pony's te koop kwam. Voor de les voorzichtig aan alle kinderen verteld dat die merrie verkocht zou worden, moeder neemt mij even apart dat ze naar huis gaat om haar man op te halen omdat ze intresse hadden. En na de les was tie verkocht (ivm ziekte op stal heeft heeft die merrie hier nog een aantal weken gestaan voor ze haar mee konden nemen). En had me geen beter baasje kunnen wensen.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 15:03

Ik heb 2 gekozen. Natuurlijk is het een enorm leuke verassing als er een pony in de tuin staat ineens :), maar ik zou niet willen dat die verassing uitloopt op een flop.
Ik denk dat een pony 'uit mogen zoeken' ook wel zijn charmes heeft en als je dan en of 2 afspraken op de verjaardag zelf plant, dat ook heel erg leuk kan zijn.