Hoe laden jullie een probleempaard op de trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

x_Fadigho

Re: Hoe laden jullie een probleempaard op de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 22:34

mischien heb je hier iets aan, ik heb een pony gehad die een trailer ongeluk heeft gehad bij de eigenaar voor dat wij haar kregen, daarom durfde zei niet meer de trailer op, ze ging pas de trailer op toen ze ons vertrouwden, we deden het met veel rust en we beloonde haar supper overdreven als ze er eenmaal op stond/liep.. soms nog met een longeerlijn, die maakte we dan aan een kant van de trailer vast en dan achter de pony/paard zijn kont en aan de andere kant gaan staan en een beetje trekken .. soms deden we ook gewoon met een wortel of iets dergelijks, uiteindelijk liep ze er met wat meer vertrouwen op,
want ja, ze ging elke donderdag met me mee naar clubles &we gingen wel eens op wedstrijd ..

mischien moet je eens je pony z'n achtergrond bekijken, of die ooit iets vervelends heeft meegemaakt..
you never know, succes !

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:13

Chaos schreef:
tjoppie schreef:
hij kan dat doen omdat jij het accepteert. niks meer en niks minder

Zo simpel werkt het lang niet altijd.
Was dat maar zo! :j

en toch zijn de meeste trailerlaadproblemen toch wel op die basis op te lossen, de uitzonderingen nagelaten.
Maar het gros ontstaat wel door discommunicatie met de eigenaar en gebrek aan leiderschap.
Men denkt soms wel dat men de leider is maar helaas ben jij niet degene die dat bepaald dat is je paard, en als die jouw geen goede leider vindt krijg je hem er niet in. :j

Dressuur518, zó simpel is het nou ook weer niet..... er komt echt wel iets meer bij kijken en die longeerlijn is levensgevaarlijk en helemaal niet zo'n veilige manier om te laden, zeker niet als je een dwarse hebt die daar tegenin gaat en geloof me die zijn er echt!
je vingers, de longeerlijn, je halster, je paard zn nekwervels, zn schoft etc kunnen daarbij flink beschadigen als je pech hebt.

Ivjee1213, tja.... dát gaat dus niet lukken, dat is ook het probleem bij dit soort cursussen :)
Ik heb m ook gedaan en nog een paar anderen, als je het opgelost wilt hebben dan kun je die ook benaderen voor hulp. Kijk daarvoor ook op Eddy zn site.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:29

Als het paard verder geen trauma's heeft dan gebruik ik gewoon ouderwets de zweep ~~}>

Als ik zo de reacties hier lees ben ik een van de weinige :+

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:32

zal je baas eens vragen of hij dat bij jou ook doet als je een keer geen zin hebt.... }>

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:35

cissy schreef:
zal je baas eens vragen of hij dat bij jou ook doet als je een keer geen zin hebt.... }>

Dat is wel een grote wens van hem :D

Anwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:44

annemarie van der toorn!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:54

amies100 schreef:
cissy schreef:

Dat is wel een grote wens van hem :D

en toch doet hij het niet omdat het ook op een andere manier kan... net als met trailerladen! :D

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:02

Ik ben het met amies100 eens, ik heb ook geen geduld om urenlange sessies te doen bij een trailer-goeroe.

Ik kan mijn trailer thuis zodanig parkeren dat hij links en rechts ingesloten is door een haag zodat het paard niet weg kan.
Iemand erachter met een lange zweep, enkele kordate klappen op zijn kont en binnen de 5 minuten is mijn dwarse paard geladen. Klep dicht, belonen, er weer af en opnieuw erop. Bij de derde keer erop is de zweep niet meer nodig, en vanaf dan heb ik ook op andere plaatsen geen problemen meer om het paard te laden.
Volgens mij ontstaan de meeste problemen doordat de paarden langs alle kanten naast de trailers weg kunnen springen, en de baasjes daarin tot uren aan een stuk door meegaan, en telkens een rondje lopen om weer naar de trailer te stappen. Alsof het paard niet door heeft dat hij met de voeten van zijn baasje kan spelen. Als je maakt dat je paard niet weg kan, heb je al voor de helft gewonnen. Ik keer ook nooit terug om hem weer recht ervoor te zetten als hij een beetje scheef staat, hij kan heus wel zijn benen opheffen en er langs opzij opstappen.

Jonge paarden en veulens duwen we erop, 2 sterke mensen die elkaar een hand geven achter zijn kont, eens flink duwen en klaar. De meeste leren het zo vanzelf, alleen voor een enkeling die dwars ligt moet ik later bovenstaand systeem toepassen.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:15

Amen Iphi!

Als ze niet weg kunnen scheelt al heel veel en inderdaad na een paar keer kennis gemaakt te hebben met de zweep lopen ze zo de trailer is.
Ik vind het heel knap dat de rest van de mensen zoveel geduld hebben met hun paard, zeker als het van die fijne bokken zijn die gericht trappen naar je :Y)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:21

en toch vraag ik me serieus af waarom jullie dit normaal vinden, moet je de topics eens lezen als iemand zn paard iets te hard behandeld of verkeerd met sporen rijdt of een niet passend zadel heeft....oeioei heel bokt over de pis maar je paard een paar rake klappen geven en m opsluiten in een trailer dat is heel normaal???

Waarom niet gewoon de tijd ervoor uittrekken zodat ze het fenomeen trailer leren kennen ipv maar gelijk slaan....

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:32

Ik hoor niet bij de "typische" bokt mensen die over de zeik gaan bij het zien van een foto waarbij gereden wordt met sporen, draven op de weg, rijden met slof etc. etc.

Daarbij is de zweep een veelgebruikt hulpmiddel bij het laden van paarden, door meer mensen toegepast dan jullie zelf denken. Wil niet zeggen dat wij slecht zijn voor onze paarden.

Ik besef me eigen dat de kans groot is dat ik half bokt over me heen krijg na het maken van mijn opmerking eerder.

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:50

Euh... ik heb het over paarden die het "fenomeen trailer" wel degelijk kennen, en er niet op wíllen.
Bovendien krijgt een paard volgens mij minder stress van één korte les, dan van er urenlang rond te staan springen. Op deze manier is het voor hun ook meteen duidelijk.

Bovendien is deze les heel wat minder erg dan dagelijks ongecontroleerd met je sporen in de flanken van een paard hakken. Uiteraard heb ik niets tegen een correct gebruik van sporen, of slof of wat dan ook.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 17:42

Mijn pony stak ook zijn middelvinger naar mij op :=
Wat ik deed,
strotouwtje achter zijn orgen, en dan door de ring waar het touw aanmoet en trekken, naar voren = geen druk, naar achter = druk

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 20:57

Cissy: Ik ken er meer die door trauma niet te laden zijn als door fout van eigenaren.
Ken ook wel eigenaren die uren lang vriendelijk met een brokje vragen of paardlief alsjeblieft op de trailer willen, haha. Moet dan altijd zo hard lachen..

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 21:09

Ik heb een redelijk lastig paard staan
Van alles geprobeerd

Wat hier het beste werkt longeertouw aan het halster klikken en voor over de buis druk op houden net als met rijden zn druk
En zelf naast hem blijven hij vind het gewoon heel erg eng

Wij laden altijd op 2 paards hem eerst omdat je er echt naast moet lopen gaat perfect binnen 10 min staat hij erop terwijl het eerst wel eens 3 uur duurde

Doe je longeerlijnen erachter gaat hij gewoon zitten of komt hij voor om hoog

Bij alle paarden die hier overduidelijk niet durven doen we dus longeerlijn aanklikken en voor erover alles staat er zo op gaat altijd perfect

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 21:20

Bij mijn oude stal werden de paarden er ook op geslagen, ging perfekt (volgens hen) heb er heel wat onderuit zien gaan door wegspringen, uitglijden. Ook mijn paard heeft bij vorige eigenaar ongeluk gehad op de trailer, wilde ook niet laden, tuurlijk liet hij zich erop slaan/schoppen, duurde maar tussen de 5 en 10 minuten. Vervolgens brak ie de trailer zowat af doort de stress en kwamen we volledig overspannen aan op wedstrijd.

Iemand van bokt heeft mij 2 x een uurtje geholpen en hij laadt nu als een zonnetje, ik ben totaal niet van het zweverige en ook geen penny.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 22:18

Chaos schreef:
Cissy: Ik ken er meer die door trauma niet te laden zijn als door fout van eigenaren.
Ken ook wel eigenaren die uren lang vriendelijk met een brokje vragen of paardlief alsjeblieft op de trailer willen, haha. Moet dan altijd zo hard lachen..

en wat voor trauma's zijn dat dan geweest?
Wat vreemd dan dat Petra en Eddy er meer kennen andersom en die laden toch heel wat paarden.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 00:50

Ivjee1213 schreef:
ik merk zelf dat ze gewoon koppig is, want dan kijkt ze je aan en dan kun je gewoon bijna zien wat ze denkt!
ze is er 3 x zonder te mopperen in gegaan en we hebben veel geoefend, maar madam is zo ijdel dat ze zeker niet wil dat ze in een "normale" trailer moet ghehe :P

zonder dwang moet alles kunnen, maar het moet niet zo zijn dat het paard er niet in wil omdat hij geen zin heeft is mijn mening.

Tja, onze Des wil alleen aan de linkerkant op de trailer. Soms móet ie echt rechts, omdat mijn paard zwaarder is. (IVM berm enzo) Dus dan laden we Des eerst met het schot wat ruimer. Dat waardeert ie niet, hij mort, maar hij vindt het altijd wel gezellig als Sam mee is, dus dan neemt ie het voor lief. Maar idd, dan zit er toch ook een beetje dwang op. Zo'n monty halster dwingt ook: "Naar voren, anders geen lucht..." :D

En ja, mijn Sam laadt perfect. Die is ook een keer de trailer in getimmerd. (Ik wist toen het bestaan van bokt en 2moons nog niet :o ) Bij hem was het geen angst. Ik heb hem vanaf dat ie anderhalf was al en hij is altijd vervoerd waar ik bij was. Netjes, probleemloos en voorzichtig. Dus toen ie in de stromende regen als 6-jarige puber besloot om niet meer mee te doen, was dat zijn besluit. (Gevalletje, doet ie anders nooit :o? ) Daarna werd ook hij steeds vervelender, omdat het een keer was gelukt en toen is ie er door een veteraan ingemept. Ik hoef maar te knippen met de vingers en hij holt de trailer op. :+ En toch heb ik ook de manier van Petra Vlasblom ook op hem toegepast. Hij heeft er nu minder chagrijn en stress bij als hij de trailer op moet. Ik zou die manier van erin meppen overigens niemand aanraden. Met de tijd komt ook de wijsheid, zullen we maar denken.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 01:10

:D Ik zweer bij de bezem bij lastpakken. Gewoon met de haren omhoog tegen de broekspier en duwen.
En ik beken ook gelijk dat een extreem lastig paard met een grote middelvinger en hele lange achterbenen er een keertje met een baal in de klem met de trekker in gereden is. Kon is slaan wat ie wou, die baal stro werd er niet anders van.
Paard was nadien prima alleen te laden en was ineens om. Zijn kunstje werkte niet meer dus het was klaar.

Overigens denk ik dat veel paarden er door ongelukkige chauffeurs niet in willen.