IJzers...wie heeft er gelijk ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:09

barbar schreef:
Chaos schreef:
Lees toch een hoop dingen die onzin zijn.

Modderige landen door stiften???
Ijzers voor de leuk. Daar zullen er een paar van zijn, maar echt niet het gros.
Ijzers ten alle tijden slecht, eeehhh??

ik heb jarenlang meegeholpen op concoursen, hebt regelmatig meegemaakt dat met nattere dagen de bak werd afgekeurd omdat het helemaal was stukgereden, en dan met name door al die paarden met ijzers met kalkoenen, en aangezien je die kalkoenen eigenlijk allen echt nodig hebt op de nattere dagen...
ik ben echt niet helemaal antieijzer maar ik vind dat je die allen maar moet gebruiken als het echt niet anders kan.

Kalkoenen alleen echt nodig op nattere dagen? Dat vind ik echt nergens op slaan, ligt geheel aan je paard of jij zonder of met kalkoenen uit de voeten kan. Op natte dagen gaat het land nou eenmaal eerder stuk, tja jammer dan.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:29

barbar schreef:
Chaos schreef:
Lees toch een hoop dingen die onzin zijn.

Modderige landen door stiften???
Ijzers voor de leuk. Daar zullen er een paar van zijn, maar echt niet het gros.
Ijzers ten alle tijden slecht, eeehhh??

ik heb jarenlang meegeholpen op concoursen, hebt regelmatig meegemaakt dat met nattere dagen de bak werd afgekeurd omdat het helemaal was stukgereden, en dan met name door al die paarden met ijzers met kalkoenen, en aangezien je die kalkoenen eigenlijk allen echt nodig hebt op de nattere dagen...
ik ben echt niet helemaal antieijzer maar ik vind dat je die allen maar moet gebruiken als het echt niet anders kan.

Het is belachelijk om met kalkoenen in een bak te rijden.

Voor de weilanden geld, dat die op natte dagen ook zonder ijzers vertrappelt wordt. En what's the problem? Dat weet de boer die zijn land afstaat hoor. :)

Eeef08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:22

Je hebt toch ook nog zoiets als hoefschoenen???

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 17:27

ehm ik bedoel met bak de ring in het land, en die word niet door de boer maar door de jurie afgekeurd zodat of de ring verplaatst moet worden als dat kan of de laatste deelnemers kunnen simpelweg hun proef niet rijden.

en als het land niet vochtig is, is het land ook niet glad zijn kalkoenen (ook met ijzers) niet echt nodig.

ANSOb

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 17:30

Ijzers zijn idd niet altijd nodig...
Veel hangt af van de hoef.
Heb de mijne, 7j, geprobeerd om zonder ijzers rond te laten lopen.
Resultaat: brokkelhoeven vanvoor waar nu ijzers op moeten!

Mijn andere pony was 22 jaar, nooit geen ijzers gedragen, nooit geen last gehad

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 17:43

barbar schreef:
ehm ik bedoel met bak de ring in het land, en die word niet door de boer maar door de jurie afgekeurd zodat of de ring verplaatst moet worden als dat kan of de laatste deelnemers kunnen simpelweg hun proef niet rijden.

en als het land niet vochtig is, is het land ook niet glad zijn kalkoenen (ook met ijzers) niet echt nodig.

En wat denk je van die velden met wat langer gras, dan kan het nog zo droog zijn maar daar ga ik echt niet op starten zonder kalkoenen maar met ijzers. Je moet, in mijn ogen, of helemaal niks onder de voeten van je paard doen of als je ijzers hebt moet je er op gras gewoon stiften in draaien ongeacht het weer soort.

Tooske

Re: IJzers...wie heeft er gelijk ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 17:49

Ja daar ben ik het mee eens als je ijzers hebt moet je er op gras wel stiften indoen anders maak je het alleen maar heel glad voor je paard.
Geen ijzers voelen ze het zelf prima met ijzers niet dus hebben ze stiften nodig.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 17:57

hangt een beetje van je paard af, mijn zusjes paard is super stabiel zonder ijzers.
Die van mij schoof met een beetje regen en een harde gras ondergrond alle kanten uit en durfde
niet echt voluit meer te lopen.

Ik zou het gewoon even aankijken, eronder laten zetten kan altijd nog ":)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 18:49

barbar schreef:

Daar gaat het nu niet om, jij schreef dat het land kapot gelopen werd door de stiften, dat weet de boer. Dat risico neemt hij, of de vereniging van wie het land is, en dat nemen ze op de koop toe op zo'n moment.

Verder is het dus echt niet slim met ijzers te starten zonder stiften. Lekker aardig voor je paard, die weet dan ook niet wat ie moet verwachten. Rechtuit gaat wel, het zijn de kleine wendingen die het glad maken.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 19:14

ik heb het nooit over een boer gehad!!!!
in mijn eerste post dat ik het over het land dat kapot gelopen word had ik het over dat die kaloenen dan ook niet meer helpen, en dat als je dus ijzers onder je paard laat slaan omdat je dan kalkoenen in kan draaien je imo een beetje stom bezig bent.
maar jij vond het onzin dat het land kapot werd gelopen door kalkoenen, waarop ik met een voorbeeld kwam, waarop jij nu het hele verhaal omdraaid.
Laatst bijgewerkt door barbar op 30-05-11 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 19:17

Joh.
Ik heb het over de boer.
Jij schrijft dat stiften het land kapot maken.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 19:21

ja en dat dan die dingen geen zin meer hebben.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 19:23

Je hebt je bericht gewijzigd zie ik, nuja, ik heb alles teruggelezen maar zie nergens dat ik jouw woorden verdraai. Volgens mij neem ik ze letterlijk over.

Hoezo zouden ze geen zin meer hebben?
Voetbalnoppen werken ook te allen tijde, is vrijwel hetzelfde systeem. Alleen dan uitdraai-baar.
Tuurlijk wordt de werking minder, maar op het moment dat het land bestaat uit modder je paard maar in de steek laten en het ineens zonder stiften laten doen. Dat is helemaal niet eerlijk tov je paard.

Ik heb trouwens heel veel wedstrijden gereden, maar nog nooit is een ring verplaatst of afgekeurd. Zelfs niet met het ergste noodweer.
Heb wel eens rot-ringen gehad, maar daar heb je het dan maar mee te doen.

suzanv

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 19:24

ik heb er niet echt verstand van,
maar ik denk dat als je zelf geen verschil merkt tussen wel of geen hoefijzers dat het ook niet echt nodig is.
en daarbij is het met wedstrijden (meestal) niet verplicht.

mijn paard heeft een tijd op hoefijzers gelopen maar ik merkte ook geen verschil en de hoeven van mijn paard werden er ook niet anders op, dus ik heb ze weggelaten. het gaat ook prima zonder.

x :*

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 19:24

wat een onzin, kan prima zonder. Ik rij zelf ook al anderhalf jaar zonder, ook op gras. Daar worden je echt niet op afgerekend hoor. Ja het is handig want ze glijden minder snel uit maar dat is ook meteen het enigste voordeel wat ik kan noemen. Het is duur, je paard krijgt er meestal slechtere hoeven van, glijden sneller uit op de weg, trappen ze er vananf etc. etc. Voor springen op gras zou ik het je wel aanraden, het kan zonder maar ik vind het persoonlijk te gevaarlijk. daarom ga ik ook niet outdoor springen als het op gras is.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 19:26

Mag ik vragen welke dressuurklasse je rijdt Marjolein? :o?

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 19:29

B , in hogere klassen is het wel handig natuurlijk maar ik ken ook mensen die M rijden zonder en dat gaat ook prima. :j

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 19:31

Het kán ook wel, maar dat is geheel paardafhankelijk. Met mijn pony's reed ik tot en met L2 zonder ijzers. Moet zeggen dat mijn paarden daar meer moeite mee hebben als dat mijn pony's dat hadden.

Als je paard als iets onzeker is op concours is het heel moeilijk je paard correct te rijden en te laten dragen zonder de steun van de stift.

barbar

ik schrijf ook nergens dat je je paard in de modder maar zonder kalkoenen moet laten lopen, je kan dan beter zeggen dat je je proef niet rijd, modder is "los"en daar heb je geen gripmeerin ook niet met kalkoenen, voedballers hebben trouwens in de modder ook geen grip meer, heb genoeg glijparijen gezien.
ik heb het genoeg meegemaakt dat een ring verplaatst moets worden omdat de ring door de jury werd afgekeurd.

doordat jij over die boer begind laat je het lijken dat ik die boer en daarbij zijn land belangrijker vind dan een paard, mijn kan die hele boer niks schelen.

Lieke_14

Hmm ik zou op dit moment lekker zonder ijzers rond kachelen als ik jou was. Als je nou echt super veel verschil hebt omdat hij bijvoorbeeld mega gevoelig loopt zonder ijzer, oke dan kun je overwegen ze er toch onder te laten maar dit is niet het geval maak ik uit je post op toch?
Ik zou deze zomer gewoon lekker een beetje op zaderige grond starten, mocht je nou richting het L2/M1 gaan en je merkt dat het misschien toch wel zou helpen en handig zou zijn op concours dan probeer je het volgend jaar toch nog eens, of jij dan misschien inderdaad wel verschil merkt, zo niet lekker eronderuit laten.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 19:33

Modder is los, maar ik mag toch hopen dat je na één dag concours niet zo'n modderbende hebt dat zowel bovenlaag en onderlaag modder zijn.
Het beetje modder dat hier ligt glijden ze doorheen maar ze pinnen zich dan vast op de ondergrond. :))

Jouw laatste zin: Dat maak je er zelf van. Dergelijke dingen insinueer ik nergens. :n

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 19:34

als we het over klasse gaan hebben, ik heb t/m Z1 gereden, zonder ijzers.

edit: typfout
Laatst bijgewerkt door barbar op 30-05-11 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 19:37

Hartstikke fijn voor jou, dat zegt toch niks over andere paarden? :)
Niemand zegt dat het onmogelijk is.

Edit: Lees nu dat het een reactie was op iemand anders' bericht.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 19:37

Ja het kán dus wel, hangt natuurlijk heel erg van het paard af maar die van mij heeft nog nooit op ijzers gestaan en ik vind het doodzonde om het nu wel te doen omdat het voor sommigen zo ''hoort''

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 19:38

En mocht je problemen krijgen op concours, start je dan niet meer, start je dan alleen zand of doe je er dan toch ijzers onder? Gewoon nieuwsgierig hoor!