Paard net uit de wei, meteen rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:40

lianne125 schreef:
nou ik moet er toch niet aan denken om te gaan rijden zonder dat mijn paarden in de box geweest zijn om te plassen. dit heb ik hun allen geleerd. ik verbaas me ook over dat sommige paarden dan gek worden als ze eventjes 5 minuten in de box komen :? ook bijzonder dat mensen zeggen dat paard wel op wei plast. natuurlijk doen ze dat. maar weten ze ook wanneer ze gereden worden dan? je kan dus nooit weten of het dier een volle blaas heeft, en daarom leer ik mijn paarden te plassen in de box voordat ze gaan werken. bespaart voor beide een hoop ellende.

Mijn paard plast standaard (behalve als ze niet moet natuurlijk) als ik haar roep om uit de wei te komen, natuurlijk weet ze van te voren niet wat we gaan doen. Maar ik weet wel zeker dat ze geen volle blaas heeft tijdens het rijden, zonder dat ze eerst op stal heeft moeten staan. Niks verbazends aan, is hetzelfde als bij jou alleen hoeft die van mij daar niet voor in d'r stal gezet te worden.

HannahFrouk

Re: Paard net uit de wei, meteen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:44

Ik zet m'n paard (merrie) altijd wel eerst even een kwartiertje in de stal en ik zie haar dan ook wel regelmatig plassen. Daarna poetsen, meestal doe ik eerst ook ngo even wat op de grond, dan zet ik haar nog even terug in de stal en daarna ga ik pas rijden.

Dus ze heeft dan ruim de tijd om even te plassen.

Ik ben daar ook wel voor hoor, om het zo te doen!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:46

5 minuten krijgt ie om te piessen en dan poetsen en aan het werk ik merk dat ie het niet fijn vind omdat het land bij ons vol is..maar het kan niet anders paard staat ruim 17km verderop ik heb geen tijd om 2x per dag ff langs te gaan

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:49

Hier ook gewoon rijden.. ze staan 24/7 buiten en ze plassen gewoon in de wei.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:53

norski schreef:
Ik ga meteen rijden, drinken kan ze in de wei net als plassen en ze wordt er alleen maar onrustig van als ze als enige op stal staat en de rest nog in de wei.

En daarnaast ga ik echt niet twee keer per dag naar stal toe

En daar komt ook bij dat mijne sowieso niet op stal kan, wordt ze helemaal gek :+ (ze heeft afgelopen 3 jaar nooit op stal gestaan, altijd buiten. Laatst hadden we haar een kwartiertje in de box, weet niet meer waarom en toen stond ze flink te bonken).
Ze staat lekker 24/7 buiten & heeft daar gewoon altijd water tot haar beschikking.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:54

ik haal mijn paardje binnen en ga haar gewoon rijden ze doet alles gewoon in de wei:P

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:55

nog nooit over nagedacht, daarom ook nog nooit wat gemerkt. ;)

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:57

Als ik mijn paard voor het rijden op stal zet en de rest staat op het land wordt ze alles behalve rustig, gaat rondjes draaien etc.

Drinken poepen en plassen kan ze gewoon op het land doen. Ze drinken uit de sloot, alleen als het vriest moeten we met emmers lopen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:57

Pony's staan hier ook 24/7 buiten. Soms tijdens het rijden stuurt mn fjord regelrecht zichzelf de berm in. Dan gaat hij plassen, hij doet dit vaak tijdens langere ritten.

De eerste keer dat mn shet tijdens een wandeling moest plassen zag je hoe ongemakkelijk hij zich voelde :')
Nu maakt het hem niet meer uit.

Enne idd schandalig TS iemand dat jullie paarden geen water hebben, ongelofelijk. Dit mag en kan je ze niet onthouden :n

Edit; :')
Laatst bijgewerkt door Onali op 13-05-11 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:58

Dat waren niet de paarden van TS ;)

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 16:44

Mijn paard staat nu 24/7 op de wei. Ik haal hem van de wei, poets hem uitgebreid en ga dan rijden. Als hij moet plassen, dan geeft hij dat wel aan. Hij doet dat gewoon onder het zadel.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 16:51

Mijn pony gaat voor het rijden ook even de stal in. Ik weet gewoon dat hij zowel moet plassen als mesten en vaak dorst heeft (ondanks dat ze voldoende water op de wei hebben). Ik geef hem dan tien minuten de tijd, in die tijd ga ikzelf nog even naar het toillet en pak alle spullen die ik nodig heb die dag (om te rijden/longeren etc.). Als ik merk dat hij nog niks gedaan heeft, poets ik hem voor de stal en laat ik hem daarna nog even de stal in. Als hij dan nog altijd niks gedaan heeft, wordt gewoon gezadeld en gereden.

De reden waarom ik dit doe? Heel simpel: op het moment dat ik de hof op kom, poept hij altijd wanneer hij dat nog niet in de box heeft gedaan! Opzich geen groot probleem, maar probeer het maar eens op te ruimen met een paard aan de hand ;) Ook heeft hij een keer op de poetsplaats geplast (toen had hij tussen de weidegang en het rijden niet geplast, en tijdens het rijden doet hij dat eigenlijk ook niet... alleen tijdens heel erg lange ritten (zes uur)). Dat is verder ook niet fijn voor stalgenoten, omdat je telkens de poetsplaats moet schrobben.

Overgens doen de meeste van mijn stalgenoten dat niet, die beginnen meteen te poetsen en te zadelen ;)

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 16:56

xxappiexx schreef:
lianne125 schreef:
nou ik moet er toch niet aan denken om te gaan rijden zonder dat mijn paarden in de box geweest zijn om te plassen. dit heb ik hun allen geleerd. ik verbaas me ook over dat sommige paarden dan gek worden als ze eventjes 5 minuten in de box komen :? ook bijzonder dat mensen zeggen dat paard wel op wei plast. natuurlijk doen ze dat. maar weten ze ook wanneer ze gereden worden dan? je kan dus nooit weten of het dier een volle blaas heeft, en daarom leer ik mijn paarden te plassen in de box voordat ze gaan werken. bespaart voor beide een hoop ellende.

Mijn paard plast standaard (behalve als ze niet moet natuurlijk) als ik haar roep om uit de wei te komen, natuurlijk weet ze van te voren niet wat we gaan doen. Maar ik weet wel zeker dat ze geen volle blaas heeft tijdens het rijden, zonder dat ze eerst op stal heeft moeten staan. Niks verbazends aan, is hetzelfde als bij jou alleen hoeft die van mij daar niet voor in d'r stal gezet te worden.

als jou paard plast als je haar pakt is er toch niets aan de hand? het ging mij meer om de mensen die hun paard uit het land plukken en in de veronderstelling zijn dat het dier vast wel eventjes van te voren geplast heeft ;) mijn paarden plassen uiteraard ook in het land maar ik gooi ze toch in de stal. zekerheid voor alles en ze plassen altijd meteen in de box :)

voor degene die geen water op het land heeft: de H2go bags zijn echt ideaal. gaat 80 liter water in en je vult er bijna 2 speciekuipen mee. vind het ook echt niet kunnen dat er geen drinkwater beschikbaar is voor de paarden

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 17:05

Onze speciekuip (standaard maat) is 95 liter.
Is 1 volle kruiwagen.
Gelukkig drinken ze bij mij in de winter een heel stuk minder.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 17:08

Mijn vz paard haal ik altijd eerst naar binnen/bak, en dan ga ik even uitmesten. Vervolgens half uurtje/ 3 kwartier poetsen en dan wandelen. Ze heeft nu een veulen, dus rijden gaat nog even niet. Voorheen deed ik het ook zo, maar dan rijden ipv wandelen :)

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 15:02

Nou ik mag toch hopen voor mijn merrie dat ze plast op de wei.. want sinds vorige week staat ze 24 uur buiten haha...
Ik pluk der uit t land, poetsen en zadel der op... Zet haar nooit eerst op stal als ze uit t land komt.

Als ik bedenk dat madame op stal moet staan terwijl de rest buiten staat... dan heb ik al een vervelend paard voor ik er op zit.. laat staan dat ze gaat plassen... en dan maakt het niet uit of het 10 min is of 50

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 16:30

xxappiexx schreef:
lianne125 schreef:

hoe heb je het aangeleerd?

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 16:36

De mijne staat 24/7 op het land en wordt er uit geplukt om te gaan rijden.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 16:36

Izie schreef:
Nou ik mag toch hopen voor mijn merrie dat ze plast op de wei.. want sinds vorige week staat ze 24 uur buiten haha...
Ik pluk der uit t land, poetsen en zadel der op... Zet haar nooit eerst op stal als ze uit t land komt.

Als ik bedenk dat madame op stal moet staan terwijl de rest buiten staat... dan heb ik al een vervelend paard voor ik er op zit.. laat staan dat ze gaat plassen... en dan maakt het niet uit of het 10 min is of 50

haha nou mijne poept dan heel zijn stal onder van de stress als hij alleen op stal staat. Dan zijn de darmen toch al leeg :+

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 12:37

Sjors493 schreef:
xxappiexx schreef:

hoe heb je het aangeleerd?

Ze heeft het zichzelf aangeleerd. Heb er eigenlijk weinig geks voor hoeven doen, behalve niet meteen boos worden als ze in eerste instantie de andere kant op loopt. Want haar "toilet" ligt aan de andere kant van de weide.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:44

Ik zie dat juist heel anders. Als ik naar stal ga strooi ik de stal
nog even op (er ligt wel een plak stro maar ik wil het altijd op een
bepaalde manier verdeeld.) en doe het hooi in het hooinet en dan ga ik
m'n paard halen. Lekker poetsen, rijden/longeren en dan op stal in
haar schone stalletje :D Vind dat een lekker gevoel als het stalletje
helemaal voor elkaar is en ze naar buiten is geweest en getraind is en dan
lekker op stal haha. :+

Blossen1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 11:41

Ik zou het gewoon lekker weer gaan opbouwen :)

Meteen weer volop rijden is denk geen optie.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 12:15

Mijn paarden gaan niet eerst op stal, plassen en drinken kunnen ze ook op de wei. Mijn merrie plast altijd als ze moet als ze me ziet komen, zowel als ze in de wei staat als wanneer ze in stal staat, die gewoonte heeft ze zichzelf aangeleerd. Zij plast nooit onder het zadel, als ze nodig moet wel direct na het afzadelen maar meestal wacht ze tot dat ze weer in de wei of op stal staat.
Mijn ruin nu ik erover nadenk heb ik nog nooit zien plassen volgens mij..

geen drinkwater ter beschikking hebben vind ik wel schandalig. Een uurtje ok, maar langer hebben ze toch echt wel water nodig zeker met deze zomerse temperaturen. Genoeg tips hier opgeschreven om toch water in de wei te krijgen. Op de meeste stallen moet het water naar de wei gebracht worden zijn er maar weinig die automatische drinkbakken aangelegd hebben

mitchellvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:51

kan beter even rust geven

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 17:43

Mijne loopt 24/7 buiten, maar laat haar wel eventjes uitbuiken voor ze echt aan het werk moet. Als we om 8 uurles hebben zorg ik dat ze om half 7 uit het land komt. Niet heel lang van te voren, maar heeft ze toch even de tijd te slapen, soezen en uit te buiken wat ze altijd wel doet.