Aan de wedstrijdruiters; Hoevaak trainen jullie per week?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hoevaak trainen jullie?

Ik rijd iedere dag mijn paard intensief
11 (3%)
Ik rijd mijn paard iedere dag, maar de ene dag rustiger dan de andere dag.
86 (25%)
Ik rijd om de dag mijn paard intensief, de dag dat ik niet rijd doe ik ook niets met hem qua beweging
33 (9%)
Ik rijd mijn paard om de dag, de dag dat ik niet rijd longeer ik of jaag ik mijn paard op.
18 (5%)
Ik train mijn paard hooguit 2 a 3 keer per week.
33 (9%)
Soms rijd ik bijv. 3 dagen achter mekaar aan intensief of juist rustig, en zo nu en dan met een dag rust, het is heel verschillend.
101 (29%)
Anders...
62 (18%)

Totaal aantal stemmen: 344

bente_

Re: Aan de wedstrijdruiters; Hoevaak trainen jullie per week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 22:48

Ik rijd met Silly nu M dressuur.
Ik heb op maandag clubles met op het eind springen.
en donderdag een uur priveles
en vaak in het weekend concours.
ik rijd dan thuis 2x en longeer 1x en 1 dag vrij.

Maar het is maar net hoe het uit komt en hoe het met concours zit enz.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 07:39

Ik rij mijn paard ca. 3 keer per week dressuurmatig, bijrijdster springt er 2 keer per week mee. Af en toe rijden we een concours, dag erna heeft hij altijd vrij en de dag na de springles mag hij ook in de wei blijven. Verder niet echt regelmaat, als ik geen zin heb om te rijden dan gewoon niet, soms loopt hij 6x per week maar dan is het wel heel rustige training en geen uur per keer.

xVelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:25

niet elke dag trainen :P
maar wel 4x in de week sowiezo :P Als ik ook niet rij dan wel altijd even stappen/longeren en poetsen,

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:13

Ik probeer om 2x in de week echt serieus te trainen, dan meestal nog 1x longeren en 1 of 2x buitenrijden en om de week/om de 2 weken een wedstrijd.
En ze staat zo'n 10 uur per dag in de wei dus een dagje niet rijden betekend niet dat ze veel op stal staat :)

Dit doe ik al zo vanaf de B en we gaan binnenkort Z1 starten, ik zou nu misschien wel iets meer willen trainen & lessen maar heb een dubbele hernia dus het wordt helaas vaker minder rijden/trainen dan meer.
Maar mn paard doet het er goed mee en als ik rugpijn heb schiet echt trainen toch niet op omdat ik dan alleen maar kan stappen en wat galop in verlichte zit, dan cross ik liever een rondje door het bos dus het komt ook zomaar weleens voor dat ik maar 1x in 2 weken tijd serieus heb gereden.

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 21:15

Ik rijd m'n 'wedstrijdpaarden' ong. 5 keer in de week, daarin wissel ik af in zwaardere trainingen en minder zwaar/buitenritje. 6e dag een dag vrij en 7e dag longeren. Heb niet echt een heel strak schema qua dagen, ligt er maar net aan wat een beetje uit komt.
M'n driejarige longeer ik nu ong. 5 keer in de week een kwartiertje, dat stelt dus niet zoveel voor.
Verder lopen ze allemaal de hele dag buiten. (uurtje of 8)

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:18

ik he gekozen voor :Soms rijd ik bijv. 3 dagen achter mekaar aan intensief of juist rustig, en zo nu en dan met een dag rust, het is heel verschillend.

Zie dat er veel mensen zijn die het zo doen. ik denk dat dat ook het beste werkt voor mijn paard maar het zal ook veel van je paard afhangen denk ik.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:40

Ik rijd mijn paard smorgen's en longeer s'avonds en andersom. Het gebeurt ook wel eens dat ik 4 dagen in de week 2 x per dag train en de rest gewoon 1 x. 1x in de week longeer ik alleen en heeft ze een rustig dagje. de rest van de tijd staat ze op het land.

ik train 3 dagen in de week met mijn instructeur.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:43

Ik heb nu 4 wedstrijden gehad en en mag bijna naar L

Ik heb op dinsdag dressuur les en donderdag springen..
Vaak rijdt ik zaterdag/zondag wedstrijd..
De dag voor de wedstrijd staat hij bij mij altijd de hele dag lekker buiten en verder kijk ik de week zelf welke dag ik hem nog meer vrij geef of dat ik lekker een bosritje maak of longeer ofzo

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 21:17

2 x per dag trainen vind ik persoonlijk echt te veel.
Ik ga ook niet 2 x per dag werken.
Maar goed het is natuurlijk maar een uurtje dat een paard werkt dus iedereen kan het op zijn eigen manier interpreteren.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 22:26

Longeren 1x 30 min rijden 1x 45 min.. Zijn zat mensen die 1x 1 uur en 15 min trainen dan verdeel ik het liever..

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 07:01

@doerakje gewoon nieuwschierig waarom train je 2x per dag?

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 10:02

Dat begrijp ik inderdaad ook niet. Is ook gewoon zinloos. Tenzij je natuurlijk een knetterheet paard hebt, wat altijd maar wil lopen, dan kan ik me er nog iets bij voorstellen.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 10:27

Omdat ik het belangrijk vind dat mijn paard zijn beweging krijgt tijdens het rijden, maar ook s'avonds nog even gelongeerd word om stijfheid en andere ellende te voorkomen. Ik rijd nu nog maar Basis met haar dus voorlopig zal ik 2 x op een dag blijven bewegen. Helemaal als ik een training met mijn instructeur heb, die zijn zo intensief dat ik ze daarna niet de rest van de dag op het land/paddock/stal wil zetten maar nog even ter preventie van spierpijn lekker los maak aan de longe. Wel voer ik mijn paarden uiteraard vitamine E bij en krijgen ze sportbrok.
Mijn paard vind het trouwens geen enkel probleem en doet het er erg fijn op, hoe meer aandacht en beweging hoe fijner ze loopt.

de vergelijking die met werken word gemaakt vind ik trouwens niet op zijn plek. mensen werken gemiddeld zo een 8 uur per dag, een paard nog niet eens een uurtje.. En daarbij hoeveel uur loopt een manege paard wel niet?

:D

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 10:28

Tjuppie schreef:
Dat begrijp ik inderdaad ook niet. Is ook gewoon zinloos. Tenzij je natuurlijk een knetterheet paard hebt, wat altijd maar wil lopen, dan kan ik me er nog iets bij voorstellen.

wat een onzin zeg, ooit van conditie training gehoord?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 10:37

doerakje schreef:
Tjuppie schreef:

wat een onzin zeg, ooit van conditie training gehoord?

Voor conditietraining kun je ze het beste buiten rijden (bos/paden) en dan heel veel stappen en rechte stukken galloperen,
Dat is beter als ze iedere dag murwm longeren en rijden, daar worden ze op lange termijn niet frisser van in het lijf en zeker niet in de kop.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 10:42

Gevoelsmatig klopt 2x per dag trainen voor mij ook niet..
Maar als je het zo bekijkt; je gaat om 10 ( tot 11) uur 's ochtends rijden en om 9 ( tot 10) uur 's avonds ( = 10 uren rust)
Of je gaat 's avonds van 9 ( tot 10) rijden en je stapt er de volgende ochtend om een uur of 8 weer op dan komt het qua uren op ongeveer het zelfde neer..
Alleen hebben WIJ dan een nachtje geslapen :+

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 10:45

@ roxiie zo zie ik het dus ook, ze hebben genoeg rust tussen het werk, nee hoor ik vind het alles behalve zielig en slecht voor het lijf? wat een onzin zeg! we hebben het niet over grandprix 2 x daags hoor...

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 10:57

Tja Doerakje, het is helemaal geen onzin wat ik zeg. Ik heb vele paarden op alle niveau's, maar ik heb er geen die 2x op een dag lopen hoor. En de goed getrainde paarden houden het gerust 2 uur achter elkaar onder het zadel vol, dus met de conditie is niets mis.

Heb ook zat hele hete paarden, maar geen een die beter wordt van 2x per dag werken. Ze moeten fris blijven in de kop (althans dat is mijn mening) en de hele dag op het land is super goed voor het lijf. Als je paard 's avonds stijf is na een training 's ochtends, maar wel de hele dag buiten heeft gestaan, is er iets niet goed aan je training. Dat mag een keertje, maar zeker niet dagelijks. Dus voor de 'stijfheid' die jij noemt, gaat het ook niet op.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 11:28

Ik heb weleens gehoord dat sommige GP paarden twee keer per dag getraind worden, en jonge paarden in aanloop naar bv jonge paarden kampioenschap. Zelf reed ik, toen ik nog wedstrijden reed (Z1 niveau) eigenlijk niet vaker dan 4 keer per week en dan niet vaker dan 3 keer intensief. Hij stond iedere dag op de wei en op vrije dagen ging hij een keer extra de paddock in. Longeren heb ik nooit veel gedaan, veel te eenzijdige belasting op zo'n cirkel, helemaal niet goed voor de gewrichten om dat dagelijks te doen.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 11:38

Ik train mijn paard 5-6 dagen per week. Onder trainen versta ik ook longeren wat ik altijd 1x per week doe voor de afwisseling. De trainingen varieren van 20 minuten tot ca 45 minuten, van de ene keer alleen voorwaarts neerwaarts aan de ontspanning werken tot een flinke training met moeilijkere oefeningen erdoor. 1 x per week bostraining van 1,5 - 2 uur voor de conditie. Ik streef naar een zo gevarieerd mogelijke training waar hij zich happy bij blijft voelen.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 17:02

Tjuppie schreef:
Tja Doerakje, het is helemaal geen onzin wat ik zeg. Ik heb vele paarden op alle niveau's, maar ik heb er geen die 2x op een dag lopen hoor. En de goed getrainde paarden houden het gerust 2 uur achter elkaar onder het zadel vol, dus met de conditie is niets mis.

Heb ook zat hele hete paarden, maar geen een die beter wordt van 2x per dag werken. Ze moeten fris blijven in de kop (althans dat is mijn mening) en de hele dag op het land is super goed voor het lijf. Als je paard 's avonds stijf is na een training 's ochtends, maar wel de hele dag buiten heeft gestaan, is er iets niet goed aan je training. Dat mag een keertje, maar zeker niet dagelijks. Dus voor de 'stijfheid' die jij noemt, gaat het ook niet op.

Even uit nieuwsgierigheid: wat is dan het verschil tussen 2 uur lopen en 2 keer op een dag werken (minder dan 2 uur totaal) ?

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 17:23

Tijd om bij te komen, zowel voor haar maar zeker ook voor mij. Ik kan niet heel lang iets doen dus beter 2 x de helft dan 1 x heel lang

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 17:24

doerakje schreef:
Tijd om bij te komen, zowel voor haar maar zeker ook voor mij. Ik kan niet heel lang iets doen dus beter 2 x de helft dan 1 x heel lang

Ja, dat punt probeerde ik dus ook te maken, want ik vind het persoonlijk heul niet slecht.
Maar ik vroeg me dus af waarom Tjuppie dan het voorbeeld gaf van 2 uur achter elkaar volhouden.

Ineke_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 17:47

Meestal doe ik precies waar ik zin in heb.
Ik houd natuurlijk wel rekening met Britt maar ach soms hebben we veel buitenritten en soms word er wat meer in de bak gereden. En staat ze ook nog wel eens voor de wagen of blijft ze in het land.

Ik weet alleen niet of je mij ook echt als wedstrijdruiter kan zien.
Ik rijd wedstrijden puur voor m'n lol.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 18:04

Niobe schreef:
Tjuppie schreef:

Even uit nieuwsgierigheid: wat is dan het verschil tussen 2 uur lopen en 2 keer op een dag werken (minder dan 2 uur totaal) ?

Ik train geen 2 uur. Nooit. Het was een voorbeeld om te laten zien dat er ook op een andere manier conditie verkregen kan worden. Op een wedstrijd wil het wel eens voorkomen dat je er zo lang op zit (ivm 2 proeven met wat tijd er tussen), vandaar dat ik dat weet ;)
2 uur trainen achter elkaar is ook spierafbrekend, ipv opbouwend. Dus nee, ook dat is niet gunstig. Is het zo duidelijker?