Is dit normaal bij het beleren van een 3 jarig paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 23:06

mika11 schreef:
Wat is P+ dan?

http://www.ingeteblick.be/, zie onder het kopje 'leertheorie' en dan onder 'leerquadrant'.

Afbeelding

positieve bekrachtiging: je wil dat je paard blijft stilstaan -> je paard staat stil -> je geeft een wortelschijfje, een krabbel of iets anders.
negatieve bekrachtiging: je wil dat je paard blijft stilstaan -> je paard staat stil -> je laat de teugels vieren (teugelhulp)
negatief straffen: je wil dat je paard stopt met bewegen -> je paard beweegt -> hij mag niet naar de wei
positief straffen: je wil dat je paard stopt met bewegen -> je paard beweegt -> je rukt aan de teugels of slaat met de zweep

Het lijkt me wel duidelijk waar "gehoorzamen of een geweldige klap met de zweep" onder valt. ;)
Laatst bijgewerkt door Elanor op 30-04-11 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 23:12

Je bedoelt met P+ dus Positive Punishment? :-(
Laatst bijgewerkt door JPS op 30-04-11 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Elanor

Re: Is dit normaal bij het beleren van een 3 jarig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 23:13

Ik heb mijn post even wat verduidelijkt. :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 23:15

Maar dat negatief straffen lijkt me voor een paard ook niet duidelijk.
Hoe kan hij weten dat hij anders wel naar de wei mocht?

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 23:18

Interessante site. Voel 't meest voor de Positive Reinforcement..

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 23:24

mika11 schreef:
Maar dat negatief straffen lijkt me voor een paard ook niet duidelijk.
Hoe kan hij weten dat hij anders wel naar de wei mocht?

Als je je paard vraagt stil te staan voordat je zijn halster afdoet bij het hek van de wei, en indien hij niet stilstaat je nog een rondje loopt dan hebben ze dat prima door denk ik. Een duidelijker voorbeeld van negatief straffen (P-) is: je staat te kroelen met je paard, hij bijt te hard --> je stopt met kroelen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 00:51

Eerlijk gezegd heb ik wel wat twijfels bij je verhaal, het lijkt alsof ze 't paard bij de minste (foute) beweging slaat.
Als dat zo zou zijn snapt het paard niet waarom hij gestraft wordt krijg je een bang paard. Datzelfde geld ook wanneer hij aan de longeerlijn loopt, als hij niet weet wat er verwacht wordt en hoe hij moet reageren op bepaalde aanwijzingen heeft dat slaan enkel tot gevolg dat hij gruwelijk in de staak gaat, zeker wanneer hij ook nog met een bijzet/touwtje gelongeerd wordt en dat nog niet goed kent.

Dus ik denk dat het paard wat meer getraind was dan jij denkt en dat zij haar klappen misschien hard geeft maar wel super getimed, anders zal het niet tot resultaat hebben dat het paard na 10 minuten keurig rondloopt.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 08:01

Ik ben eigenlijk benieuwd of er nog meer bokkers zijn die op een trainingsstal werken of hun paard daar hebben laten beleren en kunnen (of willen) vertellen of dit een normale gang van zaken is.

Ik kan me ook vaag iets herinneren van een (Duitse?) trainster die het paard ook zo hard (Of nog veel harder) sloeg. Die is veroordeeld of geschorst.

Ik hou niet van geweld en ik zie bij ons dat dat ook niet nodig is,
maar nogmaals ik ken geen KWPN-ers.
Volgens de post van elanor werken ze bij mij op stal met negatieve bekrachtiging
en negatief straffen.
en ikzelf met mijn eigen paardje voeg daar nog een hoop appels aan toe :D

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 08:41

anneliesdj schreef:
Eerlijk gezegd heb ik wel wat twijfels bij je verhaal, het lijkt alsof ze 't paard bij de minste (foute) beweging slaat.
Als dat zo zou zijn snapt het paard niet waarom hij gestraft wordt krijg je een bang paard. Datzelfde geld ook wanneer hij aan de longeerlijn loopt, als hij niet weet wat er verwacht wordt en hoe hij moet reageren op bepaalde aanwijzingen heeft dat slaan enkel tot gevolg dat hij gruwelijk in de staak gaat, zeker wanneer hij ook nog met een bijzet/touwtje gelongeerd wordt en dat nog niet goed kent.

Dus ik denk dat het paard wat meer getraind was dan jij denkt en dat zij haar klappen misschien hard geeft maar wel super getimed, anders zal het niet tot resultaat hebben dat het paard na 10 minuten keurig rondloopt.

Als je in het begin van dit topic nog even terugleest, zie je een paar keer dat ik schrijf, dat de trainster echt niet te pas en te onpas sloeg. Voornamelijk de eerste 10 minuten bij het longeren en een keer op de poetsplaats.
Ik ken het paard goed en het is een ongetraind paard (thuis een keer of 3 of 4 gelongeerd)
Het ging alleen verschrikkelijk hard, dat slaan. Dat veroordeelde ik niet in mijn openingspost, maar ik had zoiets nog nooit gezien.
Het was zeker effectief want het paard ging na 10 minuten longeren (zonder longeertouw, los op circel) mooi lopen.
(dus wel op de goede momenten dat ze met de longeerzweep sloeg, denk ik).
Bij het longeren was het vooral als het paard terugkwam in tempo, wilde omdraaien en dan sloeg ze echt snoeihard met de longeerzweep. Ook toen het paard zich al een keer omgedraaid had tegen haar zin, sloeg ze met de zweep tegen de voorkant van het paard om het weer te laten omdraaien.

Dat moet de eigenaresse nu zelf thuis de komende 2 weken gaan oefenen, op deze manier.
Dat leek me eigenlijk nog wel wat eng, want als onervaren persoon met jonge paarden, heb je volgens mij wel de kans dat je op de verkeerde momenten snoeihard met de zweep slaat en dan wel een bang paard krijgt!)
Ik zou het i.i.g. niet kunnen.
De paarden worden op de trainingsstal zo opgevoed, dat ze perfect gehoorzaam zijn. En dat gaat af en toe zeker met harde hand.
Dat zal wel normaal bij een trainingsstal zijn, maar ik weet niet of elke trainingsstal deze P+ methode gebruikt.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 01-05-11 09:07, in het totaal 1 keer bewerkt

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 09:00

Lusitana schreef:
Maar wat veel belangrijker is, en wat ik minstens twee keer genoemd heb en je gewoon overheen stapt:
Als je een tik met je hand geeft, moet je in de directe omgeving van het paard staan. Daar we niet tegen het hoofd slaan, betekent het dat je naast het lichaam staat, waar het paard je, van schouder tot ver achter hem, met de achterhoef kan raken als het reageert op een klap. Hier moet je bij vreemde paarden rekening mee houden.

Ik stap nergens overheen :? , ik snap wat je bedoelt, het gaat mij om dat beloningsstuk niet om de straf. Ik stelde alleen maar een vraag uit belangstelling...

TS, ik hoop dat je vriendin hele goede instructie heeft meegekregen van deze 'trainster' want ik zie het ook zoals jij, dat gaat niet goedkomen, groen en groen geeft blauwe plekken.....

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 09:16

Eigenlijk heb ik zelf al problemen met de woorden: "Ze moeten perfect gehoorzamen". Dat klinkt voor mij als breken en robotjes kweken. Tuurlijk (want anders krijg ik weer iedereen over me heen) het moet niet gevaarlijk worden etc. En ze moeten op commando die dingen doen. etc. Maar er is ook zoiets als emt lichaamstaal werken en respect hebben voor het dier. Soms KAN een dier (ook een jong ongetraind dier) niet perfect gehoorzamen door pijn of angst. Als je ze daar maar doorheen slaat en het resultaat niet positief kan belonen met stem (omdat er andere paarden gelijkertijd getraind worden) krijg je een paard die OF heel angstig en onzeker wordt en in zichzelf keert (het gebroken paard) OF een boos en opstandig paard (het verpeste gevaarlijke paard)

Met longeren aanleren snap ik best dat er duidelijk een hulp gegeven moet worden, welke kant uit etc. En dat dat duidelijk over meot komen, OK Maar ik mis het stukje beloning (beloning door niet te corrigeren is in mijn ogen geen beloning maar een paard laten gissen naar wat wel de bedoeling is). Ik begin nu meer en meer te snappen hoe mijn paard wrs ingereden is en waarom ik nu met grondwerk, lichaamstaal en respect en luisteren naar mijn paard veel verder kom dan zijn vorige eigenaresse... Hij kon niet op commando omdraaien bijv en dat had ze een jaar geprobeerd aan te leren maar hij was te eigenwijs }:0 Ik heb het hem zonder hem aan te raken in 4 weken tijd aangeleerd.

En net wat ik met de poetsplaats zeg: Ook met rust en een logische opbouw en belonen voor goed gedrag kan je een paard leren stil staan en zich gedragen. Maar dan heb je wel tijd nodig idd.

Dat van klopje aanleren etc snap ik nu :j Ik geef idd geen klap met vlakke hand zat ik later te bedenken. Ik aai hem of klop hem als beloning. Als straf kan hij een por met mijn elleboog verwachten (en ik heb zelfverdediging egdaan, dus dat gaat echt neit zachtzinnig) want ik ben het met Lusitane absoluut eens dat een paard wel moet leren welk gedrag gevaarlijk is! En dat kun je alleen doen door dat gevaarlijke gedrag hard te straffen (en het goede direct te belonen).

Blijft idd wel de dunne lijn van wanneer gedrag potentieel gevaarlijk is. Pletten moet je hard afstraffen. Maar een been optillen ook al? Of schrapen? Waar ligt die lijn... dat is moelijk en per paard afhankelijk.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 09:26

Lusitana schreef:
Ik ging hier met een hengst om waarvan ik vond dat hij te hard aangepakt werd, dus ik deed dat niet. Ik was best streng, maar zonder slaan. Wat was mijn dank? Hij beet me in de rug bij het van de bak naar de stal lopen. 0,0 respect. Toen moest ik hem dus alsnog slaan, en ik vertrouwde hem niet meer...

Zonder meteen mijn mening uit te spreken, heb ik hieromtrent een stelling voor jou en ik ben benieuwd wat je daarover denkt.

Als een paard van jongsaf aan gewend is om hard aangepakt te worden, kan je idd niet verwachten dat die ook opeens op subtiele signalen reageert.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 10:47

Een aardig artikel over operante conditionering (waar Elanor het over heeft) vind je hier: http://edepot.wur.nl/142239
Ook is er een Wiki op Bokt over hoe paarden leren.

Naar aanleiding van dit topic zit ik me een paar dingen af te vragen:
- Is de eigenaar het eens met deze manier van africhting? Ik zoek nl. graag een africhter die past bij de manier waarop ik zelf met mijn paarden om ga.
- Is de eigenaar in staat om op dezelfde manier te straffen (en te belonen? - want dat gebeurt ook veronderstel ik). Deze methode vraagt namelijk opperste concentratie en een uiterst snelle reactie. Dat moet je wel kunnen, en je moet ook goed weten wat je doet - er moet nl. een directe relatie zijn tussen het gedrag en de reactie daarop.
- Past deze methode bij het paard? Ik ken wel paarden waarvan ik denk: nou, dat zou wel goed voor ze zijn. Maar er zijn ook paarden warvan ik zeker weet dat ze hier niet veel beter van worden...

Een goede africhter doet het nooit op dezelfde manier, maar kijkt naar het paard, de omstandigheden en de eigenaar, en zet op basis daarvan de 'methoden en instrumenten' in die daarbij passen. Als je een africhter hebt die volgens één methode handelt, ben jij als eigenaar degene die vooraf moet vaststellen of dit de methode is die bij jou en je paard past.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 17:12

RT-D >> OPG

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 17:41

Tuurlijk heeft Lusitana gelijk dat een paard behoefte heeft aan duidelijkheid. En liever een rake klap dan 10 keer "nee" roepen op die momenten. Maar hier lijkt het erop dat het slaan een structurele werkwijze is geworden bij elk paard wat daar binnenkomt. Het al klaar hangen van de rubberen slangen wijst daar op.

Feit is dat de overgrote meerderheid van de paarden gewoon op basis van tijd en vertrouwen beleerd kunnen worden. De snelle, harde methode komt puur voort uit luiheid. Alles moet maar snel tegenwoordig en mensen plukken het met 3 uit het land en dan moet het in een maand door een traningsstal gedaan worden. Zeker niet elk paard is er bij gebaat. Voor mij zijn dit methodes die je pas gebruikt als de vertrouwen/tijd-manier (mét duidelijkheid, versta me niet verkeerd..) niet werkt.

Niet omdat het persé beter is voor het paard of omdat ze in de natuur zo lief met elkaar omgaan of omdat ik bang ben en poezelig met mijn paard omga...

Nee, omdat ik een beschaafd mens probeer te zijn die als waarde heeft dat ik respectvol met mijn medewezens om ga.
Op het moment dat ik standaard rubberen slangen in mijn stal ga hangen en standaard bij elk paard keihard op de benen ga slaan dan hoop ik dat iemand mij even door elkaar schudt en me vraagt waar ik nou mee bezig ben. Of het nou zo slecht is voor het paard of niet, het is slecht voor wie ik wil zijn als mens.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 17:41

Gini schreef:
Lusitana schreef:
Ik ging hier met een hengst om waarvan ik vond dat hij te hard aangepakt werd, dus ik deed dat niet. Ik was best streng, maar zonder slaan. Wat was mijn dank? Hij beet me in de rug bij het van de bak naar de stal lopen. 0,0 respect. Toen moest ik hem dus alsnog slaan, en ik vertrouwde hem niet meer...

Zonder meteen mijn mening uit te spreken, heb ik hieromtrent een stelling voor jou en ik ben benieuwd wat je daarover denkt.

Als een paard van jongsaf aan gewend is om hard aangepakt te worden, kan je idd niet verwachten dat die ook opeens op subtiele signalen reageert.

Je baseert je mening op verkeerde interpretratie van de situatie. Het paard werd juist niet van jongs af aan aangepakt. Het heeft tot zijn derde jaar bij ene boertje/fokker in de wei gelopen die eigenlijk niet zoveel aan ze doet.
Op de trainingsstal werd hij door de trainer best hard aangepakt omdat het een lompe (en grote, zware) hengst was die geen rekening hield met waar je stond of wat je deed.
Ik vond de reacties op zijn gedrag te hard. Ik dacht dat het niet nodig was en behandelde hem meer als een maatje en met duidelijk zachtere hand en ik ben helemaal voor belonen van goed gedrag en negeren van slecht gedrag, omdat het meestal tot goede resultaten leidt.
Hij luisterde idd goed naar mij, ik kon goed met hem werken. Voor de dudielijkheid, hij was NIET, NOOIT bang voor de trainer en werkte ook goed met hem.
Maar: Hem beet hij dus nooit, en bij mij beet hij me dus in de rug en zodanig dat je het nu, een jaar na dato, nog kunt zien. De reden is vaag, misschien wilde hij me "opduwen" zoals hengsten nu enemaal merries ook vooruit jagen. En ik kan slechter tegen beten dan een merrie. :+

Ik wil dus graag dat er niet allerlei conclusies worden getrokken hoe deze hengst wel of niet in zijn jeugd behandeld is! het is verder een prima paard, terug bij de eigenaar reed zijn 11 jarige zoontje erop, maar dat is meer dankzij het feit dat hij "hard" is aangepakt dan dat ik lief en aardig met hem deed.

ik zie verder wel meer eiegn ideeen over een en ander en daar moeten we mee uitkijken. TS zegt bv wel dat de paarden "perfect moeten gehoorzamen", maar dat is misschien haar eigen invulling.
Ze zegt ook dat ze "hard" geslagen werden, maar wat de een hard vind, vind de ander niet hard genoeg. Bedenk dat een paard 5 tot 10 keer zwaarder is als ons en dingen komen anders aan op zo'n lichaam dan bij ons. En als een paard je in een gevaarlijke positie brengt, zul je wat moeten en is een waarschuwing niet genoeg. Bepaalde omstandigheden vragen om bepaalde reacties. Bepaalde paarden zijn minder sensitief dan anderen.

We kunnen meningen hebben over opvoeden, maar we kunnen niet oordelen over deingen waar we niet bij waren en van horen zeggen (van TS) hebben. Zij gaat uit van haar gevoel en gebrek aan ervaring.
De eigenaar die het paard er heen stuurt heeft blijkbaar wel vertrouwen als ze geschrokken was, maar het toch doet.

De duitse trainster die gestraft is erbij halen is natuurlijk onzin. We weten helemaal niet of het zo erg is.

Bij straffen bij opvoeding hebben we te trouwens maken met het afleren van (gevaarlijk) ongewenst gedrag. Dat moet men niet uit het oog verliezen. Dat is niet hetzelfde als een paard angstig maken of wat ik allemaal niet voorbij zie komen.

ik heb ene vriendin die ene paard van veulen af aan had en het toch niet de baas was. Dat si gewown gebrek ana opvoeding. Ze haalde haar schoduers op en zei:"We hebebn lang gelden uitgevochten wie de baas was, en ik ben het niet". Als anderen aanboden hem wat recht te terkken weigerde ze dat resoluut omdat ze dat zielig vindt.... en dus liep ze gebroken ribben en weet ik het wat allemaal op als hij jhaar weer een smeesleurde. Dat soort ongelukken had ze kunnen voorkomen door in zijn jeugd wel ene keer strng op te treden ipv met appeltjes te komen. en zo kan ik een boek vol schrijven over draken die gewoown niet opgevoed zijn omdat hij baasjes dat "zielig" vinden.

Er zit heel wat tussen een paard angstig maken, te hard slaan en alleen belonen.
Ik zie niet waarom een tik met een rubber slang of een zweep op zich al meteen reden is om aan te nemen dat dieren mishandeld worden!
Wat denk je van de veiligheid van de mensen op zo'n stal waar ene groot verloop is van wildvreemde jonge paarden (die zich meestal hele wat voelen op die leeftijd)?
We hebben het niet over het opvoeden van het eigen lieve paardje.

Ik zou aan TS liever willen vragen welke indruk de paarden maakten. Waren die zielig, bang?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 17:48

Waves schreef:
Tuurlijk heeft Lusitana gelijk dat een paard behoefte heeft aan duidelijkheid. En liever een rake klap dan 10 keer "nee" roepen op die momenten. Maar hier lijkt het erop dat het slaan een structurele werkwijze is geworden bij elk paard wat daar binnenkomt. Het al klaar hangen van de rubberen slangen wijst daar op.

Nee, dat wijst alleen op het feit dat de ervaring heeft geleerd dat het beter is wat voorhanden te hebben als je accuut moet straffen. Straffen moet nl wel gebeuren op het moment dat het nodig is en niet minuten daarna!
Wij hebben hier een stokje (twijg die als rijzweep gebruikt wordt op academies) in de spuitplaats liggen die van pas kan komen als een paard wil pletten of trappen. We kunnen daar geen kant op. Voorkomen is beter dan gewond raken....
Beter mee verlegen als om verlegen. Zegt men ook wel.
Dat is niet omdat we bij voorbaat elk paard maar gaan rammen, maar omdat we wat voor handen willen hebben als het nodig is, wat gelukkig niet zo vaak is, maar zeker voor komt!

Ik wil niet blind de stal verdedigen waar TS het over heeft, want ik ben er niet geweest, ik verdedig alleen het feit dat het voor handen hebben van middelen niet wil zeggen dat ze altijd en zeker niet te pas en te onpas of systematisch gebruikt hoeven te worden!!!!
En zo verdedig ik ook het feit dat hard straffen niet altijd zielig is, een en ander moet in verhouding staan met de overtreding. En het moet wel het gewenste effect hebben.

Zilfstar schreef:
En net wat ik met de poetsplaats zeg: Ook met rust en een logische opbouw en belonen voor goed gedrag kan je een paard leren stil staan en zich gedragen. Maar dan heb je wel tijd nodig idd.
En die is er niet als je tien of meer paarden op een dag moet doen waarvan verwacht wordt dat ze na een maand door de eigenaar veilig gepoetst en bereden kunnen worden bv. Als trainer moet je ook denken aan de kost verdienen.
Alles kan via allerlei wegen.

Citaat:
Blijft idd wel de dunne lijn van wanneer gedrag potentieel gevaarlijk is. Pletten moet je hard afstraffen. Maar een been optillen ook al? Of schrapen? Waar ligt die lijn... dat is moelijk en per paard afhankelijk.

Elk gedrag dat naar de trainer/begeleider gericht is zonder dat er om gevraagd wordt is ongewensd gedrag en kan gecorrigeerd of genegeerd.
Ongewensd gedrag toelaten kan leiden tot je gezag niet serieus nemen en dan heb je dus al een potentieel gevaarlijke situatie.
Persoonlijk negeer ik ongewensd meestal, tenzij het dus om pletten, trappen of bijten gaat. In de richting happen of een been op tillen neem ik niet echt serieus. Dit kan soms gevaarlijk zijn.
Je moet ook heel goed het paard in kunnen schatten, maar dat is altijd zo als je met paarden werkt. Ik mag hopen dat een profesionele stal dat inzicht heeft en genoeg ervaring.
Mijn hengst is van het type hypersensitief en is na een boze hoefsmid, die tegen hem schreeuwde, niet eens hem sloeg, maanden van de rel geweest. Hoefsmid mag nu, jaar na dato, nog niet zijn hoeven optillen... :+
Die zijn er ook. Als je zo'n paard een keer hard slaat is hij meteen getraumatiseerd. Maar andere paarden draaien nog niet een oor naar achteren als je ze een mep op de kont geeft, bij wijze van spreke.
Ik heb zelf ooit onder de voerbak moeten schuilen van een merrie die me wilde pletten (dat was in nederland trouwens). Deze terroriseerde haar zus, een jonger paard, ook. Op cursus werd er door de leraar ook niet zachthandig met haar om gegaan en ze was wildvreemd voor de trainer. Maar die voelde ook meteen wel aan wat voor vlees hij in de kuip had!
Als je maar genoeg gevaarlijk situaties en niet zulke lieve paarden mee maakt, ga je meer en meer begrijpen hoe belangrijk een goede aanpak bij de opvoeding is, of dat nu zachter of harder had moeten gaan. Paarden moeten gecorrigeerd. Je kunt niet verwachten dat als je maar genoeg worteltjes geeft en zijn positieve gedrag maar flink beloond, hij vanzelf lief voor je is.

Als je je dreigt maar er volgt niks als ze daar niet op reageren, krijg je heus geen gehoorzame paarden. Ze moeten weten dat er straf kan volgen als ze niet gehoorzamen. Hoe en of je die uitdeeld is een kwestie van inschatten van de situatie.

Paarden die geleerd hebben dat straf kan volgen op hun slechte gedrag kiezen voor goed gedrag om straf te vermijden, omdat ze slim genoeg zijn, niet omdat ze bang zijn.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 19:25

Lusitana schreef:
ik zie verder wel meer eiegn ideeen over een en ander en daar moeten we mee uitkijken. TS zegt bv wel dat de paarden "perfect moeten gehoorzamen", maar dat is misschien haar eigen invulling.
Ze zegt ook dat ze "hard" geslagen werden, maar wat de een hard vind, vind de ander niet hard genoeg. Bedenk dat een paard 5 tot 10 keer zwaarder is als ons en dingen komen anders aan op zo'n lichaam dan bij ons. En als een paard je in een gevaarlijke positie brengt, zul je wat moeten en is een waarschuwing niet genoeg. Bepaalde omstandigheden vragen om bepaalde reacties. Bepaalde paarden zijn minder sensitief dan anderen.

We kunnen meningen hebben over opvoeden, maar we kunnen niet oordelen over deingen waar we niet bij waren en van horen zeggen (van TS) hebben. Zij gaat uit van haar gevoel en gebrek aan ervaring.
De eigenaar die het paard er heen stuurt heeft blijkbaar wel vertrouwen als ze geschrokken was, maar het toch doet.

Ik zou aan TS liever willen vragen welke indruk de paarden maakten. Waren die zielig, bang?
[/quote]

Dat zou ik niet weten, alle paarden stonden verder op stal en een paar merries met veulens op een wei.
Jij denkt dat ik de stal en hun methode veroordeel maar dat heb ik nergens gezegd.
Ik heb wel steeds gezegd dat ik nog nooit zoiets gezien had en mij afvroeg of deze methode van beleren van jonge paarden normaal is.
(op trainingsstallen)
Dat de paarden perfect moeten gehoorzamen is niet mijn eigen interpretatie, dat zijn woorden van de trainster.
Wat jij daar schreef, over dat het eigenlijk logisch is dat op plekken waar je met een paard bezig bent, een rubberen slang hangt, klinkt aannemelijk.
Dat de trainster het paard, de keren dat ze sloeg, het snoeihard ging, is wel mijn eigen interpretatie. Ik ben echt geen watje of zo, maar zo hard had ik het nog nooit gezien. Ik heb daarna ook gezegd, dat het wel effectief was, want het paard begreep het wel uiteindelijk.
Het is idd een trainingsstal die paarden 'klaarstoomt' dus ze hebben (mijn interpretatie) een methode gevonden wat snel en effectief werkt.
Dat moet ook wel, want je moet betalen per week (is duur) dus een maand een paard in training brengen loopt behoorlijk in de papieren.

Wat ik mij wel afvraag is hoe het paard terug komt na zo'n maand. In een maand tijd beleerd en gehoorzaam gemaakt.
Blijft het paard dit geleerde nu vasthouden of zou het thuis de grenzen weer gaan opzoeken?
Als eigenaar van zo'n paard ga je toch anders met je paard om, dan op een trainingsstal, omdat je een band hebt met zo'n paard.
Heb je dan niet de kans dat je juist dan een onhandelbaar paard krijgt, omdat jezelf niet in staat bent om op de methode van de trainingsstal met je paard om te gaan?

onbekend0207

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:27

Wat hun er mee willen bereiken is wel juist maar de manier waarop niet.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:52

Elanor schreef:
Ik heb mijn post even wat verduidelijkt. :)

Maar het is niet realistisch als je paarden klaarmaakt voor keuringen. Dat moet gewoon in een paar weken tijd gebeuren.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:17

@Lusitana: bedankt voor je uitleg.

Ik ga nog altijd niet mijn mening geven over de aanpak, omdat ik mij geen mening kan vormen. Ik ken de omstandigheden, stal, paard, trainingsmethode etc. verder totaal niet, dus daar kan ik geen uitspraken over vormen.

Wat ik wel kan zeggen is dat een trainingsmethode waarbij "standaard" uitgegaan wordt van slaan of waar duidelijkheid alleen verkregen wordt door het onderscheid pijn - geen pijn, absoluut niet mijn methode is. Misschien heel duidelijk in het hoofd van het paard, maar ik zou het zelf in mijn hoofd niet gerechtvaardigd krijgen, moest ik zo omgaan met mijn paarden. Ik zou ook snel het plezier en de wil verliezen in mijn paardenhobby.
Maar dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 20:22

Ik denk wat Vudress net zegt ook waar is:
paarden die op een trainingsstal keuringsklaar gemaakt worden, moet snel en effectief gebeuren.
Een jong paard moet binnen een maand klaargestoomd worden.
Eigenlijk is het dan logisch dat dat heel anders gaat, dan als je thuis op je gemak een paard gaat beleren.

ftwanke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:35

ik vind het jammer te lezen dat er nog steeds paarden op deze manier beleerd moeten worden. Het gaat om een jong dier die nog moet leren wat er van hem / haar gevraagd wordt, het snapt al die knopjes nog niet en alles is nog eng. Daar waar ik rijd hebben ze een tussen de 50 en 100 paarden en ik heb niet 1x gezien dat iemand een paard een klap of trap verkocht. En daar staan elke maand weer nieuwe mensen op de stoep om hun paard ingeleerd te krijgen. Tuurlijk moet je m corrigeren en moet je boven je paard staan, maar er zijn duizend en 1 manieren om met je paard te communiceren, moet dat dan echt nog steeds op deze manier?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:46

ftwanke:als een paard al opgevoed aankomt, hoeft er ook niet iets aan opvoeding gedaan. Worden ze daar klaargestoomd om met keuringen mee te lopen? Want dan heb je het wel over paarden die in drukke omstandigheden netjes met een begeleider mee moeten lopen. Dat is iets anders dan het scholen om bereden te worden in normale omstandigheden!
Daarbij, als je iets niet ziet, wil het niet zeggen dat het niet gebeurt. Ben je daar 24/7?
En nee het hoeft niet op een bepaalde manier, maar het kan wel. ;)

Mika11 bedankt voor de heldere verduidelijking.
Om antwoord te geven op je vraag: Over het algemeen is gedrag wat is afgeleerd weg voor het leven en als het al terug komt, is een waarschuwing voldoende om ze te helpen herinneren dat het niet mag/kan.
Maar sommige paarden zoeken hun leven lang wel grenzen en die moeten steeds wel bevestigd. Maar dat hoeft dat niet persee hardhandig op op de manier waarop het geleerd is, als je er maar gehoor aan geeft en het niet laat verergeren.
De een hoef je maar vier keer in zijn leven aan te pakken, de ander moet je elke week helpen herinneren hoe het ook al weer was (en dat hoeft natuurlijk niet hard).
Dus dat laat zich niet voorspellen.
Ik heb een paard in training gehad dat zich door eigenares nog steeds alleen laat pakken als ze een worteltje mee heeft en ik hoef maar te roepen en ze komt aan galopperen. Ik heb haar nooit geslagen, maar wel flink goed duidelijk gemaakt wat kan en niet kan bij mij en ze respecteert mij, maar loopt nog steeds over eigenaresse heen. Dus ja, dat kan natuurlijk ook gebeuren. Ligt echt aan wat voor karakter het paard heeft en hoe de eigenaren er mee om gaan. Dit gaat om een paard dat al eerder elders ingereden en opgevoed was, dus ze wist al wat kon en niet kon, alleen had ze er geen zin in :D en eigenares wist niet hoe ze dat kon veranderen.
Dan kun je idd simpel met lichaamstaal en de stem een paard "op afstand bedienen" Met paarden die geen of nauwelijks eerdere opvoeding hebben gehad en al beginnen met geen respect voor je, lukt dat niet. Ik ken iemand die dacht dat het wel kon bij elk paard en die is overlopen en wet nu dus wel beter.

Gini schreef:

Een paard dat slecht gedrag heeft afgeleerd en weet wat het wel moet doen, wordt niet meer gestraft. Geen paard wordt dus van jongs af aan "gewend" hard aangepakt te worden. Het wordt, als het nodig is gestraft en niet elke dag voor de lol. In zijn opvoedingperiode zullen er bepaalde situaties zijn die echt gewoon afgeleerd kunnen worden, zoals bijten. Als je dat in een keer hard genoeg doet, doet hij het nooit meer. Als je het niet hard genoeg doet, zal hij het blijven proberen.
Als een paard eenmaal weet "dit wel en dat niet- of er volgt straf" zal het kiezen voor goed gedrag en hoeft het helemaal niet hard aangepakt.
En als het weet dat straf kan volgen, is een subtiel gebaar genoeg... Dus ja het reageert juist dan ineens wel op subtiele gebaren.

Harde aanpak schept op zich dus geen gewenning (dan doe je iets fout), maar duidelijkheid, en hoeft niet lang volgehouden en niet vaak herhaald als je het goed doet. In de hele opvoeding van veulen tot rijpaard, heb je het over een handje vol harde correcties.
We hebben het in een trainingsstal gewoonlijk over een periode van de eerste paar dagen. Daarna is het allemaal wel duidelijk voor een paard. En er staat OOK BELONING en EERLIJKHEID naar het paard tegenover. Het is, wat ik zeg, bij harde aanpak niet zo dat het voortdurend maar geslagen wordt en het nooit een beloning krijgt!

Ik kan ook wel stellen:Als je paard nooit geleerd heeft wat goed en slecht is, hoe kun je dan verwachten dat het zich goed gedraagt?
Of:Als je opvoeding achterwege laat, hoe kun je dan verwachten dat het zich netjes opgevoed gedraagt?

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 21:29

Je kunt een paard ook prima op afstand bedienen zonder dat dat vooraf gegaan is met zulke harde klappen als wat de ts beschrijft.
De paarden worden hier ook los gelongeerd en worden puur op lichaamtaal rondgestuurd, gedraaid, gestopt etc.
Dat leren ze binnen een paar dagen.
Het enige wat je wel eens hoort is ho en dan moet je goed luisteren hoor.
Westernpaarden worden dan hier niet keuringsklaar gemaakt maar op wedstrijd is het altijd een hoop gejoel en lawaai en dan moet het paard ook gewoon bij de ruiter blijven.

Lusitana, ik snap dat je jouw manier verdedigt en de trainingsmethode die de ts beschrijft maar er zijn naar mijn mening echt ook andere wegen die naar hetzelfde doel leiden.
De hengsten hier worden ook echt wel aangepakt hoor maar wel in verhouding.
Het lijkt mij niet fair om een jong, onervaren paard zo te overdonderen met geweld zonder eigenlijke aanleiding.

Wij doen het eigenlijk precies andersom, eerst subtiel en dan steeds iets harder bij geen reaktie.
Tenzij er echt gevaarlijke situaties ontstaan natuurlijk.
Paarden zijn slim zat, die proberen het een keer en komen dan tot de conclusie dat subtiele aanwijzingen toch prettiger zijn.
Die gaan niet wachten tot ze worden aangepakt.

Ik persoonlijk zou mijn paard nooit naar zo'n trainingstal brengen, ik vind de methode achterhaald en grof.
Voor sommige paarden zal het absoluut nodig zijn maar voor jonge groene paarden die nog niks kennen :n