Citaat:Nee je hoeft absoluut geen totilas te hebben wil je in de 200 rijden maar ik denk ook dat iedere jury verschillend is.
De ene jury ziet de middenstap liever zo en de andere ziet een halstrekken liever zo.
Ik heb ooit eens een oudere man gehad als jury en die was echt van de oude stempel, die vond het niet zo erg als het paard tegen de hand kwam zolang die ontspanning er ook in zat.
En vlak daarna bij een hele jonge jury gereden en degene die eerste werd was een meisje met een bloedmooi paard die een swung had waar je beroerd van word.
Wat bij mij gewoon voorop staat is de lol die je eraan beleeft. De ene keer rijd je een rotproef en heb je punten en de andere keer een superproef en geen punten.
Van iedere wedstrijd leer je en zo is dat ook bij iedere jury.. met elk punt van commentaar doe ik iets mee zodat ik nóg beter kan presteren.
Ook hierop moet ik zeggen dat ik het niet met je eens ben

Als je een correcte middenstap uitvoert zoals omschreven staat in het boekje krijg je daar gewoon je punten voor.
Mijn paard heeft toevallig een hele fijne stap en de middenstap hoef ik niet eens wat voor te doen, ik heb er van de B t/m nu de M1 nog nooit lager dan een 7 op gescoord, dus het is gewoon niet waar dat het aan de jurys ligt.
Tuurlijk rijd je bij de één wat makkelijker hoge punten dan bij de ander, maar ik blijf echt van mening dat als jij een goede proef neerzet de jury daar gewoon niet omheen kan.[/quote]
Kan je mij dan even helpen? Ik heb nog nooit hoger dan een 5 gescoord
Hij stapt standaart een voetje over, maar daardoor moet hij wel twee voetjes voor z'n middenstap en dat doet ie niet.[/quote]Heb je al eens gekeken of je je gewone stap dan niet iets kleiner kan krijgen? ik deed altijd voor m'n middenstap de stap iets verkorten zodat de middenstap er nog beter uit kwam. Heb regelmatig 9ens voor m'n middenstap gekregen ook een keer een 7 omdat het tegen de uitgestrekte stap aan zat
. En ik heb ook last van dat voetje overstappen. Hij heeft gewoon een TE ruime stap en stapt ook altijd over.
Haalde mijn debuut trouwens ook meteen een wp, en een 1e prijs 
Dus het maakt niks uit, als het rijden goed is kan de jury er