Mijn ambities veranderen, paard kan het niet waarmaken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 14:29

Krack C. Maar inderdaad, je hebt gelijk. Aan een aantal basisvoorwaarden moet je paard toch wel voldoen, wil je op een redelijke manier bij het Z aan willen belanden. En als ik het zo lees van TS dan vraag ik me serieus af of haar paardje hier wel aan voldoet.
Trouwens Superwoman, voor mij is het niet voldoende als ze de oefeningen beheersen. Het gaat erom dat het dier op een goede manier zijn lichaam leert gebruiken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 14:31

Er wordt gestart met een jong paard dat er al is, dan kun je best kijken hoe ver je het red.
De beperkingen liggen vaker in de ruiter en tarining dan in het paard. Waarom naar het einde kijken als dressuur een weg is om je paard te verbeteren? Ze zegt toch niet dat ze morgen in de Z wil starten? Ze wil aan dressuur gaan doen.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 26-04-11 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 14:31

vur schreef:
Het gaat erom dat het dier op een goede manier zijn lichaam leert gebruiken.

Maar denk je niet dat als alle paarden hun lichaam echt goed zouden gebruiken,
ze niet allemaal Z konden lopen?

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 14:32

HorsesWoman schreef:
Klopt, ik ben er mee eens dat er uitzondering zijn,maar dat heeft niks met rassen te maken.
Tijd terug strond er een Crack C ( zo heet tie toch? ) te koop die niet naar de M kon omdat hij het niet aan kon, en een van Sit this one out ook. ;)

nou sorry maar het heeft dus ook weinig met ouders te maken.
Als een paard iets 'niet aankan' ontbreekt er iets in zijn begeleiding of heeft hij zijn karakter niet mee.

Dat is ook het grootste punt in dit topic. Hou toch eens op over het ras!
Kijk liever naar het paard opzich in combinatie met zijn trainingsschema/trainer.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 14:33

Lusitana schreef:
Ze zegt toch niet dat ze morgen in de Z wil starten? Ze wil aan dressuur gaan doen.

Maar ze zegt dat haar paard haar ambities niet kan waarmaken,
en starten kan ze echt wel met haar paard als ze zelf goed rijd.
B en L is sowieso haalbaar als ze trainen en les nemen,

maar is dat genoeg voor de TS?

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 14:34

daNiielle_ schreef:
HorsesWoman schreef:
Klopt, ik ben er mee eens dat er uitzondering zijn,maar dat heeft niks met rassen te maken.
Tijd terug strond er een Crack C ( zo heet tie toch? ) te koop die niet naar de M kon omdat hij het niet aan kon, en een van Sit this one out ook. ;)

Als een paard iets 'niet aankan' ontbreekt er iets in zijn begeleiding of heeft hij zijn karakter niet mee.

Kijk liever naar het paard opzich in combinatie met zijn trainingsschema/trainer.

Klopt, maar ik probeer te zeggen, dat zelfs "lijnen" uit de dressuur soms het niet aankunnen,
dus dat het niks met ras of ouders te maken heeft, maar met het paard zelf!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 14:35

Als alle paarden geleerd zouden hebben hun lichaam goed te gebruiken, dan liepen er misschien wel meer Z en ook op een manier die plezieriger is om naar te kijken. Misschien moet het paard van TS ook wel leren zijn lichaam goed te gebruiken en kan ze dan ook verder komen, maar ja, dat is nu niet te beoordelen. ;)

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 14:44

Beetje stom dat je gelijk namen erbij haalt.
Alsof het gek is 'dat een crack c de m niet eens aankan 8)7'
En dat zonder het paard en zijn trainer te kennen. :')

snap best dat je duidelijk wil maken dat zelfs dressuur gefokte paarden sommige dingen niet kunnen waarmaken maar nou komt het over alsof de vader van haar paard niet goed genoeg is.

De TS zou zich eens af moeten vragen of haar begeleiding wel goed is (lijkt me sterk zonder les).

Laatst stond er nog ergens een stuk over springpaarden.
Je kan nog zon goed gefokt paard hebben, zonder goede training en zijn karakter ben je nergens.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 14:45

Ik denk dat de TS zeker gebaat kan zijn met goede instructie. Daarnaast is afwisseling bieden heel belangrijk. Dat houdt ze fris in het koppie.
Ik start ook met mijn 6-jarige haflinger, terwijl ik de ambitie eigenlijk nooit heb gehad om te starten.
Maar toch wilde ik eens kijken waar we staan.
Inmiddels heb ik 6wp uit 4 wedstrijden, dus doen we het echt niet slecht.

Nee, hij heeft zijn lichaam niet mee. Maar door hem op de juiste manier te trainen en soepel te houden, loopt hij gewoon heel fijn. Hij buigt goed, is los in zijn lijf en treedt goed onder van achter.
Daarnaast is hij ontzettend werkwillig.
Wel moet ik er op letten dat ik niet elke dag hetzelfde doe.
Hoe fanatieker ik wil trainen, hoe dwarser, eigenwijzer en ongemotiveerder hij wordt.
Ik rij 3, hooguit 4x per week dressuur, ik les (maar niet elke week), ik longeer hem 1x in de 2 weken, we maken af en toe een sprongetje, we rijden buiten, we wandelen, we doen aan vrijheidsdressuur.
En ik heb nu een onwijs blije en werkwillige haflinger die het vuur uit zijn reet loopt voor me :D

Als je gek bent op je pony en bereidt bent om de tijd te nemen om te zoeken naar wat het beste bij hem/haar past, kun je makkelijk wedstrijden gaan starten en leuke punten rijden.
Het heeft mij ruim een jaar gekost om te ontdekken wat het beste werkt, maar het heeft nu wel resultaat.
Wil je die tijd niet nemen, ben je misschien beter af met een wat ervarener paard, wat zijn lichaam en karakter iets meer mee heeft.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 15:11

vur schreef:
Trouwens Superwoman, voor mij is het niet voldoende als ze de oefeningen beheersen. Het gaat erom dat het dier op een goede manier zijn lichaam leert gebruiken.

Dit zóu samen moeten gaan in de wedstrijdring ;)

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 15:26

HorsesWoman schreef:
daNiielle_ schreef:

Klopt, maar ik probeer te zeggen, dat zelfs "lijnen" uit de dressuur soms het niet aankunnen,
dus dat het niks met ras of ouders te maken heeft, maar met het paard zelf!

Wat een onzin. Als een paard gezond is kan hij gewoon Z lopen. Dan heb ik het wel over warmbloed paarden. Dan moet het wel heeeeel verkeerd gebouwd zijn wil dat niet lukken. De meeste trainers en ruiters zijn prutsers dat is het probleem :D

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 15:31

Underwater schreef:
Nu weet ik niet meer wat ik moet doen, ik heb in die 2 jaar een hele mooie band met hem opgebouwd en kan ook niet zonder hem, maar door de vele miscommunicatie's nu tijdens het rijden, wordt het er niet beter op.

Wat moet ik in zo'n situatie doen? Gewoon doortrainen en wachten tot ik weer vervoer heb en dan maar kijken wat er van komt of moet ik het anders aanpakken?

ga aan de slag met je communicatie, miscommunicaties komen voornamelijk door de ruiter, leuk zo'n haflinger van 6, je hebt een goede band , zorg da tje goede instructie krijgt die jou verder helpt

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 15:34

Alles kan met je paard, ieder paard is van zichzelf al heel werkwillig, mits het paard geen problemen ondervind natuurlijk!
probeer eens de nieuwe dingen op spelende wijze te leren! fixeer je niet alleen op een punt! lukt het je niet morgen weer een dag!
en misschien is het belangrijk om les te nemen zodat je elkaar straks nog beter begrijpt!

lelijke_heks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 16:03

sporter schreef:
Ach komop zeg een L proef kun je nog leuk winstrijden al heb je een paard met 3 benen en 1 oog. Dat is nu niet echt een kunst :+

beetje lastig met wijken lijkt me zo...

maar ik denk dat je met goede instructie een heel eind kan komen of het je ooit tot in het Z brengt kan niemand je zeggen.
echt niet alle gezonde paarden kunnen het Z aan zowel in de dressuur als in het springen is er voor elk paard een limiet.

het heeft niks te maken met afstamming, ras, schofthoogte of karakter het is gewoon dat een paard op een gegeven moment niet meer kan...
kijk naar de kleine shutterfly van meredith.... mijn paard is zo'n 20cm groter heeft een karakter van goud en voert heel wat bloed in zijn afstamming maar zal nooit het Z springen omdat hij daar simpelweg de capaciteiten niet voor heeft. geen probleem voor mij, dan loopt hij maar lekker wat rond in het B en ga ik lekker met hem op buitenrit maar als ik wel die ambitie zou hebben om Z te springen dan zal ik echt op zoek moeten naar een ander paard.

maar voor nu gewoon lekker op zoek naar een instructrice en aan jezelf en je paard werken onder begeleiding. kijken hoever jullie komen en als je uiteindelijk toch nog verder wil als je paardje kan, ga je dan op zoek naar een ander... heb je zelf al de tijd gehad om een hoop te leren, want dat is toch het belangrijkste, je kan als beginner wel op een dressuur paard waar alle knopjes op zitten proberen te rijden maar probeer maar eens van die knoppen af te blijven... er zitten er meer op dan je denkt en zelfs met 'n beetje scheef zitten kan het paard al hele "rare" dingen gaan doen.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 16:34

lelijke_heks schreef:
sporter schreef:
Ach komop zeg een L proef kun je nog leuk winstrijden al heb je een paard met 3 benen en 1 oog. Dat is nu niet echt een kunst :+

beetje lastig met wijken lijkt me zo...

maar ik denk dat je met goede instructie een heel eind kan komen of het je ooit tot in het Z brengt kan niemand je zeggen.
echt niet alle gezonde paarden kunnen het Z aan zowel in de dressuur als in het springen is er voor elk paard een limiet.

het heeft niks te maken met afstamming, ras, schofthoogte of karakter het is gewoon dat een paard op een gegeven moment niet meer kan...
kijk naar de kleine shutterfly van meredith.... mijn paard is zo'n 20cm groter heeft een karakter van goud en voert heel wat bloed in zijn afstamming maar zal nooit het Z springen omdat hij daar simpelweg de capaciteiten niet voor heeft. geen probleem voor mij, dan loopt hij maar lekker wat rond in het B en ga ik lekker met hem op buitenrit maar als ik wel die ambitie zou hebben om Z te springen dan zal ik echt op zoek moeten naar een ander paard.

maar voor nu gewoon lekker op zoek naar een instructrice en aan jezelf en je paard werken onder begeleiding. kijken hoever jullie komen en als je uiteindelijk toch nog verder wil als je paardje kan, ga je dan op zoek naar een ander... heb je zelf al de tijd gehad om een hoop te leren, want dat is toch het belangrijkste, je kan als beginner wel op een dressuur paard waar alle knopjes op zitten proberen te rijden maar probeer maar eens van die knoppen af te blijven... er zitten er meer op dan je denkt en zelfs met 'n beetje scheef zitten kan het paard al hele "rare" dingen gaan doen.

Z springen is een heel ander verhaal dan Z dressuur. Als ze er niet overheen komen, komen ze er niet overheen ben je uitgereden. Als je paard niet goed kan strekken in de dressuur kun je nog steeds Z rijden alleen zul je voor dat onderdeel minder scoren en moet je het compenseren. Met een handige en slimme ruiter erop kan ieder gezond paard Z dressuur lopen. En dan zullen niet alle onderdelen voldoende zijn en misschien rijd je 9 van de 10 keer geen winst maar Z1 rijden moet mogenlijk zijn.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 18:25

daNiielle_ schreef:
Beetje stom dat je gelijk namen erbij haalt.
Alsof het gek is 'dat een crack c de m niet eens aankan 8)7'
En dat zonder het paard en zijn trainer te kennen. :')

Doe maar rustig hoor, ik ken de eigenaren en het paard,
heb er zelf ook opgezeten. Het is geen kritiek op de vader,
het gaat erom dat een warmbloed netzo goed soms de m niet aankan.

En ja, het paard kon het niet aan. De druk niet en de oefeningen niet.

laten we het vriendelijk houden. ;)

SaBiNa_S

Re: Mijn ambities veranderen, paard kan het niet waarmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 18:31

Toen ik voor het eerst startte, liep Suus niet eens nagefelijk.
ik ging voor de lol en het ging steeds beter.
Tuurlijk haal je liever gelijk een wp.
Maar dan zou je eerst even door moeten trainen?
Ik train niet altijd, maar vergeleken met eerst gaat het nu veel beter en kom ik steeds dichter bij de 180.

Ik denk dat jij nog gewoon een half jaartje moet trainen met je pony, en misschien wel langer als je met goede punten naar huis moet.
Denk je dat een kwpn-er wel gelijk goed liep?
ik zou gewoon lekker trainen, tussendoor wedstrijdje doen.
Het hoort er ook bij om te oefenen, het is niet alleen opstappen proefje rijden en eerste plek..
En het lijkt mij ook leuker om een wp te halen als je er super hard voor gewerkt hebt, dan als ej een nieuw paard heb die makkelijk M kan en je er eigenlijk niets voor hebt gedaan>? ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 20:54

HorsesWoman schreef:
En ja, het paard kon het niet aan. De druk niet en de oefeningen niet.

Druk? hmm.....hoeveel druk kun je hebben voor "M-oefeningen" :? De oefeningen zijn ook niet vreemd/onnatuurlijk voor het paard, tenzij deze van nature niet goed kan buigen in z'n lijf, maar dan nog kun je genoeg punten halen op de overige oefeningen...

Vind het maar een vreemd verhaal...

lelijke_heks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:25

waarschijnlijk wordt er gedoeld op de druk van het presteren en de druk van de wedstrijden... sommige paarden kunnen slecht tegen die stress.... (correct me if i'm wrong)

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:27

lelijke_heks schreef:
waarschijnlijk wordt er gedoeld op de druk van het presteren en de druk van de wedstrijden... sommige paarden kunnen slecht tegen die stress.... (correct me if i'm wrong)

Sommige paarden kunnen slecht tegen de stress van de ruiter dat klopt wel ja :P

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:38

sporter schreef:
lelijke_heks schreef:

Sommige paarden kunnen slecht tegen de stress van de ruiter dat klopt wel ja :P

idd, want paardrijden moet je "zonder stress" doen hoor... stress geeft spanning en spanning geeft storing in je hulpen én dus etc etc (ruiterfout).

lelijke_heks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 13:09

klopt maar ik denk dat dit de druk is waar horsewoman het over heeft...

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 15:17

lelijke_heks schreef:

Precies, en dan niet de stress van de ruiter, maar het paard vond alles er omheen
erg spannend en kon daarom de oefeningen ook niet aan.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 15:25

HorsesWoman schreef:
lelijke_heks schreef:

Precies, en dan niet de stress van de ruiter, maar het paard vond alles er omheen
erg spannend en kon daarom de oefeningen ook niet aan.

Ik geloof daar niet in. En dat is ook niet iets wat je met zekerheid kan stellen. Alles wat er omheen plaats vind is namelijk evenveel in de b als in het M dus het lijkt me sterk dat ene paard er in de B geen last van hebt en in het M wel. Het enige wat daarin veranderd is de ruiter die zal het wel benauwd hebben gekregen.

lelijke_heks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 15:28

persoonlijk denk ik dat niet ieder paard overal voor geschikt is maar dat het niks te maken heeft met afstamming of ras... je kunt wel alles proberen misschien kom je zelf wel ver maar echt je doel bereiken is toch anders....
je kunt best met je haflinger/fjord/tinker/kwpn-er of wat dan ook naar de renbaan als je er genoeg geld voor neer legt en met een goede jockey en een goede training kan je ook heel snel zijn maar ik ben bang dat je niet bij de eerste drie zal eindigen en dat is toch vaak het doel...